Fler superhjälteserier
Powers handlar mycket riktigt om en mordutredning i en värld med superhjältar. Jag tycker den är mycket välskriven, även om inte alla gillar den typen av dialoger.
Rising Stars är en superhjälteserie skapad av Michael J. Straczinsky (eller hur det nu stavas), mannen bakom Babylon 5. Alla superhjältarna kommer från samma lilla stad där Mystisk Strålning från Rymden (en klassiker i genren) gör att alla barn som just då var "in utero" (vilket jag inte exakt vet vad det betyder men troligen ungefär kan ersättas med "i mammas mage") föds med superkrafter. Tiden går, och så småningom börjar någon döda av dem...
Astro City är mycket riktigt en eminent serie. En hyllning till superhälteseriernas silverålder (som enligt Busiek själv tog slut när Gwen Stacy (Spindelmannens brutta ett tag) dog.
Promethea är en serie som befinner sig lite i superhjältegenrens utkanter. Huvudtemat är snarare magi och mystik än superhjältar, men sådana förekommer till viss del. Framförallt är det en utmärkt serie.
En annan serie i utkanten är Concrete, om en man som blir kidnappad av utomjordingar och inopererad i en mycket kraftfull men ful kropp. Vad jag vet förekommer inga andra övermänskliga karaktärer i den serien, men den visar lite på vilka problem och möjligheter en person med övermänskliga krafter ställs inför.
Bland klassikerna finns Watchmen och Batman: The Dark Knight Returns som dekonstruerade genren och möjliggjorde en stor del av de tidigare nämnda titlarna.
Utanför seriernas område finns även bokserien Wild Cards (med George R. R. Martin som redaktör), som också behandlar superhjältar utifrån ett mer realistiskt perspektiv. Några utomjordingar släpper lös ett virus på Jorden. 90% av de smittade dör, 9% blir mer eller mindre grovt deformerade, och 1% får superkrafter. Där finns många minnesvärda karaktärer.
"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli