Nekromanti Super Heroes

Davio_UBBT

Veteran
Joined
27 Jul 2000
Messages
57
Location
Götene
Jag håller med dig Rosen, men jag kommer som alla rollspelare bara ett skelett och så for man anpassa den hur man vill.

"Du kommer in till en dvärgafästet och där står den jättestora fjaken.. uhm.. draken"
 

Davio_UBBT

Veteran
Joined
27 Jul 2000
Messages
57
Location
Götene
Som jag sa i tidigare inlägg gör jag bara skelettet, och alla andra får bygga på köttet. Om nån SL vill att RS ska välja superkraft (kan öka till koboltism) så for dom göra det, men en RS kanske vill slumpa fram sin roll. Trots allt så bestämmer (nästan) ingen superhjälte en lista med krafter dom ville ha eller hur?

"Du kommer in till en dvärgafästet och där står den jättestora fjaken.. uhm.. draken"
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Jo, det är att de lär sig göra saker som de hade potencial att göra. Det är bara deras förmåga att kontrollera sin kraft som gör att de kan göra kraftfullare saker. På så vis kan man träna men man blir inte mer kraftfull.
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Då hamnade vi i den semantiska diskussionen i alla fall...

Jag tycker att ditt resonemang är lite som att säga att en löpare som tränar inte blir snabbare, eftersom han bara realiserar den potential han hade innan.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Mutant

Warrior
Joined
3 Oct 2000
Messages
209
ledsen

"Du kommer in till en dvärgafästet och där står den jättestora fjaken.. uhm.. draken"

Jo, Davio om du verkligen vill skriva nått om dvärgar..
SKRIV RÄTT! "Du kommer in till dvärgafästet och där står den jättestora fjaken.. uhm.. draken"
nått stav fel är ok men det där med skelletet BEATS ME!

...och hör sen!
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Om nån SL vill att RS ska välja superkraft
(kan öka till koboltism)


Varför det?
Man får bara en RP som är som spelaren vill ha den, man vill bestämma sin typ av hjälte alltså måste man bestämma kraften. Vill jag vara en flygande hjälte eller en stark så ska jag väl få välja?
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Löparen tränar upp sina muskler, har man någon muskel för sina superkrafter. Superkrafterna är inte bundna till kroppen på samma vis som musklerna på löparen är, såvida det inte är vingar eller extra armar som naturligvis skulle kunna tränas upp precis som vår vän löparens benmuskler.
 

Lord Gehenna

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
58
Location
Göteborg
"Trots allt så bestämmer (nästan) ingen superhjälte en lista med krafter dom ville ha eller hur?"

Håller inte med. Väldigt många bestämmer sian superkrafter själva. Vetenskapsmannen som bygger sin stridrustning väljer själv, liksom supermagikern. De som kanske inte väljer själva är mutanter eller folk som får sina krafter genom diverse radioaktiva/kemiska/biologiska olyckor. Men jag ser ändå ingen mening med att slumpa fram dem. När det gäller serievärlden (där superhjältar normalt håller till) så är det ju manusförfattaren som designar personen och dennes krafter, vilket jag tycker bör gälla även i rollspel. En superhjälte bör vara en ganska genomtänkt person i min åsikt.

Och koboldism...hur menar du att valfrihet kan öka denna? (definiera också vad du menar med koboldism...det finns MÅNGA olika definitioner...)

- Lord Gehenna -
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Håller med

Väldigt många bestämmer sian superkrafter själva.
Ska det inte stå...

Väldigt många bestämmer sina superkrafter själva.

Nå, jag gör också stavfel, men jag älskar att rätta andras.
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Öh, de allra flesta superkrafter brukar vara rätt intimt förknippade med kroppen. Pansarhud, ögon som skjuter koola strålar, händer som kan klibba fast vid väggar och så vidare. Vad jag vet brukar det bara vara psikrafter, magiska förmågor och tekniska prylar som -inte- är direkt knutna till kroppen.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Tips om superhjältar

Extremt roligt att se att den här tråden gav så många svar, jag har själv länge tyckt att superhjälterollspel är en underskattad genre som man borde spela mer!

Dessutom är det ju nu en gyllene tid för högkvalitativa superhjälteserier att hämta sin inspiration från! Om du har möjlighet att söka upp någon specialbutik för serier kan du göra många välskrivna och inspirerande fynd! Här är några tips:

JLA (tidigare av Grant Morrison, nu Mark Waid)
JLA står för Justice League of America och hette Lagens Väktare när det begav sig i Sverige - det är alltså Stålmannen, Läderlappen, Mirakelkinnan, Blixten, Gröna Lyktan m fl som slåss mot funkiga superskurkar. Flera av Grant Morrisons extremt välskrivna storylines finns samlade i album så man slipper leta baknummer. Nu har manusförfattandet tagits över av Mark Waid, som hittills också har hållit bra klass.

Astro City (av Kurt Busiek)
Kurt Busiek har kronisk bihåleinflammation och är sjuk jämt, vilket leder till att denna eminenta tidning som skildrar superhjältarnas och -skurkarnas vardag oftast är försenad. Men fyra helläckra album med extremt bra personskildringar finns det i alla fall för den otålige.

The Authority (Tidgare av Warren Ellis, nu av Mark Millar)
The Authority skyddar världen från extrema hot och lägger inte fingrarna emellan - bortblåst är superhjältarnas hederskodex att inte döda. Extremt actionfyllt, extremt våldsamt och extremt over-the-top. Sedan Mark Millar tog över manusförfattandet har en viss kvalitetsnedgång märkts. Men det är fortfarande läsvärt...

Planetary (av Warren Ellis)
Gillar du superhjältar? Gillar du konspirationer? Gillar du pulpäventyr (typ Indiana Jones för er som inte känner till genren)? Följ serien där allt detta kombineras på mycket fantasifulla och genomarbetade sätt. De första sex numren finns samlade i ett album.

Top Ten (av Alan Moore)
I Neopolis är alla superhjältar, och då menar jag alla (t o m husdjuren). Hur är det egentligen att vara polis i en så'n stad? Följ de hårt arbetande supersnutarna i världens kanske just nu bästa serie! De första sex numren finns samlade i ett album.

Dessutom har jag själv inte hunnit läsa nya Powers av Brian Michael Bendis, som skildrar två helt vanliga mordutredares vardag i en superhjältevärld, och Mark Waids Empire, som handlarom en superskurk som äntligen lyckats i sitt mål att utplåna hjältarna och ta över världen. Men vad ska han göra nu?

Köp, läs och inspireras! Låt 2001 bli superhjälterollspelets år, med superhjältescenarion på varenda konvent från SnöCon till SydCon!

mvh
Örnie
som ni märker är allt i superhjältarnas värld extremt!
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Fler superhjälteserier

Powers handlar mycket riktigt om en mordutredning i en värld med superhjältar. Jag tycker den är mycket välskriven, även om inte alla gillar den typen av dialoger.

Rising Stars är en superhjälteserie skapad av Michael J. Straczinsky (eller hur det nu stavas), mannen bakom Babylon 5. Alla superhjältarna kommer från samma lilla stad där Mystisk Strålning från Rymden (en klassiker i genren) gör att alla barn som just då var "in utero" (vilket jag inte exakt vet vad det betyder men troligen ungefär kan ersättas med "i mammas mage") föds med superkrafter. Tiden går, och så småningom börjar någon döda av dem...

Astro City är mycket riktigt en eminent serie. En hyllning till superhälteseriernas silverålder (som enligt Busiek själv tog slut när Gwen Stacy (Spindelmannens brutta ett tag) dog.

Promethea är en serie som befinner sig lite i superhjältegenrens utkanter. Huvudtemat är snarare magi och mystik än superhjältar, men sådana förekommer till viss del. Framförallt är det en utmärkt serie. :)

En annan serie i utkanten är Concrete, om en man som blir kidnappad av utomjordingar och inopererad i en mycket kraftfull men ful kropp. Vad jag vet förekommer inga andra övermänskliga karaktärer i den serien, men den visar lite på vilka problem och möjligheter en person med övermänskliga krafter ställs inför.

Bland klassikerna finns Watchmen och Batman: The Dark Knight Returns som dekonstruerade genren och möjliggjorde en stor del av de tidigare nämnda titlarna.

Utanför seriernas område finns även bokserien Wild Cards (med George R. R. Martin som redaktör), som också behandlar superhjältar utifrån ett mer realistiskt perspektiv. Några utomjordingar släpper lös ett virus på Jorden. 90% av de smittade dör, 9% blir mer eller mindre grovt deformerade, och 1% får superkrafter. Där finns många minnesvärda karaktärer.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 
Top