Nekromanti Super Heroes

Davio_UBBT

Veteran
Joined
27 Jul 2000
Messages
57
Location
Götene
Jag kom på en rolig en gångs rollspel som jag sitter för tillfället och arbetar hemma. Hela iden är att man är en superhjälte och.. ja räddar stan ifrån ärkeskurken. Stoppar tåg, och räddar flickor ifrån brinnande hus. Låter det inte roligt? Självklart har jag arbetat att man inte kan välja superkraft utan får slå fram olika "Superfärdigheter". Och sedan kan man förbättra dom genom tränning. Som en superkraft som kallas stötar, vid tränning blir stötarna kraftfullare och sedan kan man skjuta kraftfulla blixtrar. Fast det vore bra med lite ideerer ifrån folk så om ni har några kan ni väl skicka in.

"en dvärgsord är värdare mer än allt guld i världen"
 
Det finns ju gott om spel som faktiskt förutsätter att man spelar superhjältar mest hela tiden, i långa kampanjer...Från dem kan man säkert få inspiration.

De två klassikerna, Marvel Super Heroes och DC Heroes, tillverkas tyvärr inte längre, men kan gå att få tag på begagnat. Så gott som samtliga äventyr till dessa spel är dock helt värdelösa och ganska lågstående med dagens mått mätt. En del av supplementen är dock ganska bra (t ex Magic-boken till DC Heroes, om hur man leder en ockult superhjältekampanj).

Av de nyare spelen märks bla Champions: The New Milennium, Aberrant och Brave New World. Av dessa har jag bara spelat Aberrant och flaggar gärna för det. Systemet kan med ganska små ändringar användas till vilken superhjältevärld som helst - även om den värld som finns i spelet är riktigt bra.

Sedan kan man ju i all blygsamhet påpeka att jag och min kollega och medkonstruktör har kört superhjältescenarier på konvent på både Gothcon och Sydcon... och om tid och efterfrågan sammanfaller så kommer det nog att bli något superhjälteartat på Sydcon även nästa år...

mvh
Örnie
 
"Självklart har jag arbetat att man inte kan välja superkraft utan får slå fram olika "Superfärdigheter"."

Ursäkta, men varför är det så självklart? I nästan alla superhjältesystem får man välja sina krafter själv, vilket jag tycker passar genren. Dessutom känns ett slumpsystem mycket begränsande, man kan t.ex. inte konstruera egna krafter.

- Lord Gehenna -
 
Hur går träningen till.. vem faan tränar en super hjälte och om han är super-hjälte behöver han ingen träning eftersom han är SUPER!!

...och hör sen!
 
värdare?

Jo, jag glömde en sak vad menar du med värdare....
är det typ mer värd?

...och hör sen!
 
Eh... läst X-Men (eller X:en som de hette när man fortfarande översatte superhjältenamn (heja Läderlappen!)) nån gång? De tränar rätt mycket i sitt Danger Room (som jag faktiskt inte kommer ihåg vad det hette på svenska).

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 
Det är väl upp till SL om han tycker att RS ska få välja Superkraft tycker jag. Själv skapar man ibland intressanta rollpersoner genom slumpen.

"Du kommer in till en dvärgafästet och där står den jättestora fjaken.. uhm.. draken"
 
Tack för svaret. Men superkrafterna är ju en övernaturlig förmåga och genom tränning och färdighet ökas den förmågan helt enkelt.

"Du kommer in till en dvärgafästet och där står den jättestora fjaken.. uhm.. draken"
 
Re: värdare?

Jag komma frå´ sverig´ bah!
eller:
Im the king of misspelling - Det är bara fråga mina vänner.


"Du kommer in till en dvärgafästet och där står den jättestora fjaken.. uhm.. draken"
 
Det beror nog helt enkelt på vilken syn man har på superkrafter, hur man vill att de ska fungera i spelvärlden. Men det är definitivt ett vanligt tema i superhjälteserier att man kan lära sig att kontrollera sina krafter bättre.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 
Förvisso, men i ett superhjältespel finns det så otroligt många varianter av karaktärer att jag betvivlar att ett slumpsystem fungerar tillfredställande.

- Lord Gehenna -
 
Håller med, det finns otaliga krafter som skulle kunna finnas, ett slumpat system skulle inte vara så bra på ett annat sätt, vad är vanligast att man har superstyrka eller är supersnabb?

Torkar blodet på sitt svärd, och ler.... Klon
 
Då är det väl bara lättare att lyckas med sin kraft, jag menar den blir inte kraftfullare bara för att man konrollerar den bättre, möjligtvis så var det för svårt att utföra kraftigare saker innan men kraften i sig kan juh inte bli starkare... det vore konstigt då.

Klon
 
Nu kan man ju gå in i en semantisk diskussion om vad som menas med "mer kraftfull", men jag nöjer mig i stället med att ge exemplet telepater, som i superhjältesammanhang (liksom annars) ofta lär sig att göra helt nya saker genom träning.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 
<I>kraften i sig kan juh inte bli starkare... det vore konstigt då.</I>

Varför det? Superkrafter brukar ganska sällan beskrivas som något som är av/på, utan som något som supersnubbarna får <I>anstränga</I> sig för att hålla uppe länge eller ta i kraftigare med. Då måste de ju rimligen gå att träna också.

Ta, säg, Fantastic Four som exempel: Det är väl rätt vanligt med scener där Reed Richards måste försöka tänja sig <I>liite</I> längre för att nå knappen X, Invisible Girl måste försöka hålla sitt kraftfält* uppe under tungt energibombardemang, Human Torch tar i för att skjuta hetare flammor mot Ismonstret eller flyga ikapp den där missilen, Thing försöker alltid lyfta grejor som han nästan inte orkar... och allihop gnisslar de tänder och svettas av ansträngning.**

* Invisible Girls kraftfält har bevisligen blivit starkare med åren; den första tiden på 60-talet var det rätt svagt och bångnade ganska enkelt om man tryckte på det.
** Jo, Human Torch <I>har</I> setts svettas i brinnande tillstånd...

--
Åke
 
Självklart har jag arbetat att man inte kan välja superkraft utan får slå fram olika "Superfärdigheter"
Vore det inte roligare (och lättare för dig) om spelaren får välja en helt egen kraft och sedan får SL bestämma hur svårt och jobbigt det är att utföra. Jag gillar fria system.

/Genesis, som nyss köpt Shadowrun... WOW!
 
Mitt förslag är att du inte låter förmågorna vara så starka (ingen osårbarhet t.ex.) och att varje person bara har en förmåga. Då främjas samarbete i gruppen; de kan helt enkelt inte klara sig en och en (i svåra situationer). Ideer till "superfärdigheter": Flyga (/images/icons/smile.gif), teleportera sig (korta sträckor), förvandlingsförmåga, snabbhet, styrka, levitera föremål, 'poltergeist'-förmåga, osynlighet, möjlighet att ändra storlek, tålighet mot eld, förmåga att gå genom väggar... Kanske inte så nyskapande ideer, men kanske nåt du inte tänkt på...

/Raistlin
 
Det var en bra ide, lite sammanbete det gillar jag :gremsmile: . Och nej jag har ingen osårbarhet, fast den bästa är nog snabbläkande köttet, vilket jag inte riktigt ännu har gjort några värden än.

"Du kommer in till en dvärgafästet och där står den jättestora fjaken.. uhm.. draken"
 
Back
Top