Nekromanti *suck*

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Jag läser inläggen i den här tråden, och ett mantra formas i mitt medvetande om och om igen.

"Mm, men vem fan bryr sig, egentligen"

Samtliga i den här tråden tillhör endera av två fundemantalt olika ståndpunkter. Båda parter är ungefär lika benägna att lyssna på varandra och ta åt sig som en näve kallt grus.

Var försöker ni komma egentligen? Kan ni inte bara vara tysta istället?

Jag ångrar att jag startade den där jävla tråden.

- Vitulv, förortens härskare.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Samtliga i den här tråden tillhör endera av två fundemantalt olika ståndpunkter. Båda parter är ungefär lika benägna att lyssna på varandra och ta åt sig som en näve kallt grus.
Och? Måste man bli överens för att lära sig något? Kan inte ämnet i sig vara intressant nog?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Att lyssna på varandra är inte samma sak som att vara överens.
Kanske det, men hur många tror du läser inläggen jämfört med hur många som deltar aktivt? Glöm inte de tysta läsarna.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: *suck* [ANTOT]

Du menar vi som plågas i tysthet av alla politikmonologer, framförallt eftersom vi inser att det inte är lönt att gnälla på tråden öppet? ... oops. :gremwink: Och då är det särskilt synd om mig, eftersom jag som moderator här måste läsa allt :gremlaugh:

Ta en :tekopp:, :gremsmirk: och åk :zeppelinare:

/RD
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: *suck* [ANTOT]

Du menar vi som plågas i tysthet av alla politikmonologer, framförallt eftersom vi inser att det inte är lönt att gnälla på tråden öppet? ... oops. Och då är det särskilt synd om mig, eftersom jag som moderator här måste läsa allt
Då ska du nog läsa lite noggrannare, det har inte varit någon politik att tala om i den här tråden, den här tråden har handlat om invadrarnas situation och orsakerna till den, samt några väldigt fula påhopp på Bearnie.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: *suck* [ANTOT]

det har inte varit någon politik att tala om i den här tråden, den här tråden har handlat om invadrarnas situation och orsakerna till den,

Noterar förnöjt att jag inte har sagt ett ord om det. (-:

--
Åke
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Själv...

Själv har jag följt den här tråden med stor spänning, och hade hoppats på en riktigt häftig diskussion. Gillade vad Bearnie skrev, och med det fotfäste Mekanurg och Rosen har i diskussionen så känns det som att de verkligen skulle kunna ge honom svar på tal... kort sagt, bortsett vissa otursamma formuleringar en spännande och bra trådstart.

Men moderatorerna har betett sig lite förvirrande, tycker jag.

Så, där har ni en åsikt från en tyst läsare.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Vilken skittråd

Den här tråden kunde ha handlat om intressanta problem. Istället klantade sig trådstartaren med att dränka sin argumentation i ogrundade personangrepp, varpå ett par andra skribenter bemötte personangreppen, vilket ledde till att ytterligare andra ifrågasatte det rätta i att försvara sig mot personangrepp... sedan hugger moderatorerna på vad de uppfattar som ett meningslöst sidospår, varpå ett antal av stridstupparna känner sig manade att hugga tillbaka på moderatorerna...

Näe, den här tråden finns det verkligen inte anledning att öda mer tid på. Fattigt, forumiter! :gremmad:

/Sax, loggar ur
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Flyttat ifrån OT-forumet!

Följande tråd är utbruten ifrån Bearnies tråd om invandring och integration. Här kan ni diskutera den offentliga modereringen av tråden men även politikdiskussioner på OT-forumet generellt.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Trots all möda gillar jag faktiskt tråden, och tror (naivt?) att den kan ge både mig och andra något. Jag tror inte på att vi kan tala om två forumitläger för fundamentalt olika ståndpunkter i frågor rörande svensk politik, och vore det så är jag rejält nyfiken på att läsa vad motsatta sidan har att säga. Vi har haft en del jätteintressanta diskussioner på OT-forumet, där jag känner att min egen förmåga att formulera mina åsikter förbättrats samtidigt som min förståelse för andra åsikter ökat. Det har utvecklat mig, för trots att många skribenter valde att inte besvara argumenten i min trådstart, så är de inga dåliga debatörer, och kan ge mig en match någon annanstans, i en annan åsiktsarena.

Men det är klart att det är synd att så många fegade ur den här gången... :gremsmirk: :gremwink:

"Var försöker ni komma egentligen?

Personligen vill jag bredda och nyansera min förståelse av samhällsproblem och de idéer som ligger bakom dem. Dessutom har jag ett behov av att få uttrycka min egen åsikt i dessa frågor.

Kan ni inte bara vara tysta istället?"

Så fan heller. Passar det inte, håll dig till de intetsägande nonsenstrådar OT-forumet annars är så fyllt av.

"Jag ångrar att jag startade den där jävla tråden."

Skyll dig själv, som man säger. :gremwink:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
För min del ...

...ser jag inte vad som skulle vara förvirrande i mitt och Waliums ingripanden.

Walium ingriper mot vad han ser som en risk att tråden spårar ur. För detta får han mothugg, som han och jag reagerar på. Min reaktion grundar sig på det konfrontativa sätt varpå protesterna framförs, och personligen tycker jag att mitt modererande inlägg är ovanligt klart och tydligt.

Detta har även ett flertal andra deltagare bekräftat via mess, och jag har därför svårt att se varför du anser att vi har uppträtt förvirrande. Budskapet är glasklart, anser jag. Att två moderatorer närapå simultant reagerar på ett inlägg torde visa på vikten vi lade vid den moderering som gjordes.

/Magnus
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Vilken skittråd

vilket ledde till att ytterligare andra ifrågasatte det rätta i att försvara sig mot personangrepp...
Antar att det syftar på mig, så jag får väl förklara (igen) varför det är en felaktig beskrivning av situationen.

Vad som hände:

1. Bearnie postar ett inlägg där han dels ifrågasätter en del uppgifter som Mekanurg dragit upp tidigare, dels tillför lite nya argument.

2. Mekanurg (och senare Rosen) kallar detta för personangrepp, eftersom de uppgifter som Mekanurg tidigare dragit upp är baserade på personliga erfarenheter och ifrågasätts. Man svarar så inte på sakfrågan eller på de nya argumenten, utan väljer i stället att svara på precis samma sätt som de anklager Bearnie för att göra, genom att angripa hans personliga erfarenheter. De egentliga argumenten nosas inte ens på.

Med andra ord, om man utgår från att Mekanurg och Rosen har rätt och har utsatts för ett personangrepp så väljer de att svara med precis samma metod, bortsett från att de inte tar upp de nya argument som tillkommit. De sänker sig alltså lägre än angreppet de påstår.

Å andra sidan, om det inte är ett personangrep, vilket är vad jag hävdar, då Bearnie inte drog in någonting som inte redan presenterats som arguments av Mekanurg och därmed borde vara öppet för diskussion, då är saken värre. Då har de opåkallat sänkts sig till den nivån i ett påhopp som jag tycker är rätt så omotiverat. Drar man in argument i en diskussion så får man vara beredd på att de diskuteras.

Jag tycker att det är dålig argumentationsteknik och tråkigt när två så pass tunga namn hänfaller åt den.

Ämnet Bearnie tar upp är viktigt, och förtjänar bättre än att torpederas av en personlig vendetta.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Vilken skittråd

Man svarar så inte på sakfrågan eller på de nya argumenten, utan väljer i stället att svara på precis samma sätt som de anklager Bearnie för att göra, genom att angripa hans personliga erfarenheter.

...hans personliga erfarenheter av Anders Blixts boende och privata umgänge. Några sådana hade Bearnie inte, och eftersom han är en intelligent karl insåg han ganska snart detta själv och bad om ursäkt, vilket godtogs.

Kvar sitter en Troberg och repeterar mekaniskt en privat liten bizarro-version av "vad som hände", en uppfattning som alltså inte delas av någon av de inblandade.

--
Åke
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Vilken skittråd

...hans personliga erfarenheter av Anders Blixts boende och privata umgänge. Några sådana hade Bearnie inte, och eftersom han är en intelligent karl insåg han ganska snart detta själv och bad om ursäkt, vilket godtogs.
Nej, ni ifrågasatte Bearnies erfarenheter av invandrarnas situation, vilket är ganska exakt vad ni attackerade honom för att han gjort mot er.

Kvar sitter en Troberg och repeterar mekaniskt en privat liten bizarro-version av "vad som hände", en uppfattning som alltså inte delas av någon av de inblandade.
Tja, då är det i alla fall en som har rätt.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Hallå där!

Den här tråden bröts inte ut för att ni två skulle få mer utrymme för personliga gräl. Jag förbjuder er inte ifrån att fortsätta er diskussion men jag råder er att vara försiktiga.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Vilken skittråd

I så fall kräver jag att du pekar på exakt var, i exakt vilket inlägg det skulle ha skett.
Är det här nära nog ( http://forum.rollspel.nu/showthreaded.ph...;o=2&fpart= )?

"Det känns rätt meningslöst att debattera med en person som anser att jag är okunnig och inskränkt, samtidigt som han själv skriver fördomsfulla floskler om medelklassen. Så jag tar inte upp den kastade handsken."

Det sammanfattar hela min poäng ganska väl. Den är, i tur och ordning:

* Anklagelser on personangrepp
* Retaliation med eget personangrepp
* Undvikande att diskutera sakfrågorna.

Ni är båda bra debattörer, ni kan så mycket bättre än så här. Jag skulle gärna se er ta er an frågan på er vanliga nivå, det skulle faktiskt kunna ge en hel del och bidra till en del svar på problematiken. Jag betvivlar inte på att ni sitter på en hel del kännedom om situationen i och med er familjesituation, men jag tror inte att ni (eller Bearnie, eller jag eller någon annan heller för den delen) sitter med en perfekt helhetsbild. Kan vi inte lägga pussel med de olika bitar vi sitter med och försöka få en bättre vy av helhetsbilden?

----

Sorry Walium om tonen blev lite bitsk, det var inte min avsikt.

Edit: Effade länken...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Vilken skittråd

Det finns ingen skyldighet på forum att fortsätta diskussioner eller ta upp sakfrågor, i synnerhet inte om man upplever att debattklimatet är infekterat med fördomar.

Upplever man sig som utsatt för personangrepp så är det svårt att som utomstående säga "nä, det är du inte alls!". Man blir inte mindre upprörd och sårad för att någon annan säger att man inte blev angripen.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Vilken skittråd

Nu ska vi se...

Bearnie (som, som sagt, har bett om ursäkt och är en reko typ) öppnar med att säga att Mekanurg saknar kredibilitet i invandrarfrågor eftersom han tillhör "den svenska medelklassen, den svenska normen", och att det därför inte är trovärdigt att han skulle ha sett något av integrationens undersida.

När Mekanurg får läsa denna skrevspark betecknar han den som "fördomsfulla floskler om medelklassen" - han vet ju av erfarenhet hur dåligt det stämmer.

Detta utlåtande - "fördomsfulla floskler om medelklassen" - kallar du alltså nu för "några väldigt fula påhopp på Bearnie" och säger att "ni ifrågasatte Bearnies erfarenheter av invandrarnas situation". (De i medelklassen, alltså?) Jag tror inte jag behöver kommentera det ytterligare - absurditeten talar för sig själv.

Vad gäller undvikande att diskutera sakfrågorna: Jag tappade all lust till det i samma sekund som jag läste personangreppen i trådstarten, men - liksom de andra ca 150 personer som läste inlägget det första dygnet - lät bli att posta ett svar i väntan på att Anders skulle få besvara det först. Två andra forumiter hade tyvärr inte den hövligheten... När han sedan (förståeligt nog) tyckte att en samtal utifrån en sådan början var meningslös, ansåg jag tråden utagerad och ville personligen inte se fler inlägg i den. Man ska inte uppmuntra sådant beteende.
Den enda anledningen att jag gav mig in i den var för att inte låta dig stå oemotsagd när du började spinna vidare på sagda fördomsfulla floskler (medelklass = villaområde = noll koll om invandrare).

--
Åke
 
Top