Nekromanti *suck*

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Sidledspassningar

Varför måste vi, trots minimala språkliga och kulturella skillnader, ständigt tala förbi varandra? Jag har förlorat mitt förtroende för mänskligheten... :gremgrin:

"Bearnie (som, som sagt, har bett om ursäkt och är en reko typ) öppnar med att säga att Mekanurg saknar kredibilitet i invandrarfrågor eftersom han tillhör 'den svenska medelklassen, den svenska normen'"

Stopp nu! Det är just den ursäkten jag inte gjort. Anledningen till detta är att jag å det bestämdaste hävdar att jag inte gjort någon attack mot medelklassen över huvud taget. Detta skriver jag om här:

Min "attack" mot medelklassen rör en helt annan fråga. Jag har själv växt upp i medelklassen, och riktar inte något klasshat mot någon. När jag diskuterar identiteter och normer så talar jag inte om individer - där har även Troberg missförstått mig. Jag tror inte svaret på integrationsfrågan ligger i om Sveriges medelklass är smygrasistisk och inskränkt eller inte. Det vore en allt för enkel och felaktig förklaring - en del är det, en del är det absolut inte. Jag ser hellre till strukturer - till de preferenser som tillåts forma våra identiteter och hur vi ser på våra liv. Där ser jag en helt annan form av ojämlikhet. I dagens samhälle finns ett maktförhållande mellan vad som kan kallas en majoritetskultur - den "svenska" - och de minoritetskulturer som tillsammans kan sägas bilda Sveriges mångkulturella soppa. Att ett maktförhållande finns där är naturligt, och går inte att komma undan.
Vad jag adresserar är således förhållandet i vårat heterogena samhälle mellan en majoritetskultur och ett flertal minoritetskulturer. Jag luftade inte några fördomsfulla floskler om medelklassen, och riktade inte någon skrevspark mot dess medlemmar.

Jag känner mig inte heller utsatt för några väldigt fula påhopp av någon. Att medforumiter uppfattade mina argument som fördomsfulla floskler beror mycket på brister i min ursprungliga argumentation, för utan rätt glasögon går det säkert att läsa in dem där.

Grunden för min ursäkt står istället att finna i det PM-utbyte jag fört med Rosen och Mekanurg, en som Rosen bl a förbehållslöst godtog. :gremsmile:

Tack alla ni som hjälpt till att reda ut alla dessa frågor! :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh:
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Sidledspassningar

Stopp nu! Det är just den ursäkten jag inte gjort.

Um, det hävdade jag egentligen inte heller. Jag ville bara påpeka att du inte är en taskmört, den refererade texten till trots.

Jag luftade inte några fördomsfulla floskler om medelklassen, och riktade inte någon skrevspark mot dess medlemmar.

Protest; jag vet att det inte var meningen att sparkas, men som ditt första inlägg de facto var skrivet gjorde det tämligen tydligt att medlemskap i medelklassen automatiskt utesluter insikt om situationen för invandrare - så mycket att även en invandrare som upptas däri också automatiskt förblindas för tocke. (Och det innehöll faktiskt en del rätt personligt nedvärderande formuleringar.)

Saker och ting klarades upp ganska snabbt efter lite korrespondens, men det var senare.

Grunden för min ursäkt står istället att finna i det PM-utbyte jag fört med Rosen och Mekanurg, en som Rosen bl a förbehållslöst godtog.

Och det håller jag fast vid.

--
Åke
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Vilken skittråd

Detta utlåtande - "fördomsfulla floskler om medelklassen" - kallar du alltså nu för "några väldigt fula påhopp på Bearnie" och säger att "ni ifrågasatte Bearnies erfarenheter av invandrarnas situation". (De i medelklassen, alltså?) Jag tror inte jag behöver kommentera det ytterligare - absurditeten talar för sig själv.
Lite senare ifrågasattes även den bild av situationen som Bearnie hade (tydligare än här).

Den enda anledningen att jag gav mig in i den var för att inte låta dig stå oemotsagd när du började spinna vidare på sagda fördomsfulla floskler (medelklass = villaområde = noll koll om invandrare).
Hmm, så går du över på ad hominem igen. Vad säger att det är fördomsfullt? Jag ser det varje dag utanför mitt fönster. Det kanske inte är samma del av bilden som du ser, men tro inte att det för den sakens skull inte finns med i bilden.

Vad gäller undvikande att diskutera sakfrågorna: Jag tappade all lust till det i samma sekund som jag läste personangreppen i trådstarten
Det må vara hänt, men du kan väl hålla med om att resultatet blev rätt så konstigt?

liksom de andra ca 150 personer som läste inlägget det första dygnet - lät bli att posta ett svar i väntan på att Anders skulle få besvara det först. Två andra forumiter hade tyvärr inte den hövligheten...
Bearnie uttryckte tydligt att frågan inte var begränsad till svaret till Mekanurg, utan att det var tänkt som en startpunkt för en större diskussion. Jag ser ingen anledning att vänta på att Mekanurg inviger tråden då.
 
Top