Nekromanti Styrketräning

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
"Men har inte regelfixeringen gått lite förlångt om man börjar ta hänsyn till hur olika faktorer på molekyl-nivån kommer att påverka ens tärningslag?"

Håller helt med. Men vill någon göra det ser jag inte någon anledninga att hindra dem.

"Låt det vara en realistisk "fantasy" värld utan att dra in för mycket av "vår världs" naturlagar. Atomteorin kanske inte ens existerar i Mundana. Kanske inte ens förslitningsskador"

Atomteorin (eller Bohrs atomteori) existerar inte i Mundana. Men anatomin på en vanlig Vanar är mänsklig och kommer, att vid överdriven träning, få förslitningsskador. Men jag säger inte att man skall ta hänsyn till detta. Bara att man kan göra det. Jag har inte så koboldiska spelare som låter sina RP träna i 8h om dagen under en lång tid, så problemet uppstår inte för mig.

/Sir Foilan

He calls my name, and waves me on.
The Fallen One, he stand in flames...


/images/icons/cool.gif
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Jag har samma problem, även i Neotech.

Grejen är den att... om alla skulle styrketräna för att få "höja attributen" så skulle världen bestå av ultrabiffar. Gör den det? Nej. Varför tränar inte alla som vill "höja attributen"? Det är jobbigt. Varför rollspela efter något man aldrig skulle tänka sig i verkligheten? *ingen anledning*

Okej, jag vill bli en vältränad ultrabiff - men jag ids inte träna för det /images/icons/wink.gif Det är som lite annat IRL än att säga "öh, jag tränar resten av da'n"...

Get the point?
Om någon RP skulle bli en... öh... klen magiker till exempel, vars spelare vill ska träna för att få höja sin jättelåga styrka/tålighet - slå Ob4T6 mot VIL varje träningstillfälle (är det fler än en gånger per dag, höj svårigheten med utmattningen). Om denne istället är en krigare så kanske inte slaget är lika svårt som Ob4T6 - med tanke på att denne säkerligen är mer träningsvillig /images/icons/smile.gif
Improvise... damnit... /images/icons/smile.gif

/Plewt -----<<< С§±0®±3Ð ±0 Ð3@±]-[ >>>----
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
För den ultralata så finns det ju cybernetik..../images/icons/wink.gif


[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Oj, så fel det blev....

Jag menar att det finns säkert magiska saker till att förbättra fysiken.
/images/icons/blush.gif !!

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Kollar man på många fantasybilder så består faktiskt världen av ultrabiffar.

Don Kennetho
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Brudarna då?

"Kollar man på många fantasybilder så består faktiskt världen av ultrabiffar."

Och ultrasnygga brudar med sexiga rumpor, stora bröst och minimalt med kläder...

/Sir Foilan - skulle nog trivas där.../images/icons/smile.gif

He calls my name, and waves me on.
The Fallen One, he stand in flames...


/images/icons/cool.gif
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Re: Brudarna då?

Precis.
Så om man nu vill spela i en sådan här värld så borde Sty 10 på killar motsvara att man åtminstone tar en 130-150 kg i bänkpress samtidigt som en normalsnygg brud ofelbart skulle bli fotomodell här hemma.

Grabbarna behöver heller aldrig träna för att bli starka (se bara på Conan, han bryter nackar på tjurar till höger och vänster utan att ens komma på tanken att styrketräna) utan är nog födda såna.

Slutsatsen borde bli att fantasyfolk har sådana överlägsna gener att de aldrig behöver träna eller banta. /images/icons/smile.gif
Sedan kanske just Eon gör anspråk på att vara en annan sorts värld, men det är ju en annan femma.

Don Kennetho
 

Sir Gawyn

Veteran
Joined
17 Sep 2000
Messages
132
Location
Umeå
Jag håller med dig. Man kan ta hänsyn till det men man behöver inte. Men om nu rollpersonerna (även om det verkar osannolikt) skulle träna i ett x antal år så skulle jag nog inte se till så att rollpersonerna drabbades av förslitningsskador. Det skulle kännas konstigt om till exempel Conan skulle vara tvungen att hoppa av sin äventyrs karriär p.g.a förslitningsskador. För trots allt så är rollpersonerna sagans hjältar.

(Atomteorin består av en mängd filosofers tankar om hur världen är uppbyggd och fungerar. Och Bohrs teori hade bara att göra med hur elektronerna rör sig runt kärnan. Dessutom så stämmer inte Bohrs atommodell med verkligheten utan stämmer bara för mindre atomer.)

Blackstorm
 

Carolus

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
152
Location
Linköping
Jo, men att vältränade människor tål mer alkohol kan väl vara rätt logiskt med tanke på att alkoholtålighet också handlar om hur snabbt kroppen genom ämnesomsättningen kan förbränna alkoholen? Muskler förbränner ju onekligen energi, till skillnad från fett och dessutom får hårdtränande oftast en betydligt effektivare ämnesomsättning än icke tränande, helt enkelt för att kroppen behöver mer energi.

Melius frangi quam flecti
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Problemet var att om man gick över till t100 var det lika stor chans att man slår 1, 50 eller 100.. med 3t6 systemét är det lättare att få värdena runt 10,11 och svårare att få värdena i kanterna... Med "mitt" förslag så är det samma fördelning som 3t6 systemet..

WHaLe

http://come.to/whale - Eon + Datorer = sant
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
HALLÅ! Ny idé.

Angående styrketräningsdebatten:

Klart man inte orkar träna hur mycket som helst, och en sak till: Om man inte underhåller sin styrka/smidighet/intelligens, så kommer den förtyna....
 

Helmut

Veteran
Joined
25 May 2000
Messages
31
Location
Stockholm, Sverige
(Atomteorin består av en mängd filosofers tankar om hur världen är uppbyggd och fungerar. Och Bohrs teori hade bara att göra med hur elektronerna rör sig runt kärnan. Dessutom så stämmer inte Bohrs atommodell med verkligheten utan stämmer bara för mindre atomer.)
Nu vet jag att jag sticker ut från ämnet men Bohrs atommodell och allt annat du kan ha lärt dig i kemin och fysiken är igenkligen bara teorier om hur värkligheten är. Man tror det är så. Vetenskapen i värden går ut på de som annses vara den troligasde teorin med de reflektion av verkligheten vi kan observera.
Men om vi nu ska tillbaka till ämnet så skulle jag villja påpeka att rollpersonerna inte så vitt jag vet borde käna till något som styrketräning. Så vitt jag vet existerar inte ens konseptet att träna musklerna, utan man gör nog mer praktisk arbete istälet hela tiden. Ifall man är av adlig börd bör man öva sig i duell och ritt.

Från Helmut - Styrketräna. Med vad då?
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
I riddarträningen (i alla fall på vissa håll) ingick styrketräning i form av att lyfta stenar.
Att man blir starkare av att träna tror åtminstone inte jag upptäcktes under 1900-talet, utan hellre då att hederligt folk i äldre tider varken hade tid, lust eller behov av att göra det.

Don Kennetho
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,011
Location
Umeå
och speciellt när vi snackar medeltid

- Va i hele vä'la, gö dö pöjk?/images/icons/shocked.gif
- Jag styrketränar far, jag ska bli stor och stark./images/icons/smile.gif
- Stå'ru å lyfte stenbumlin', va e dä fö träna, va?/images/icons/shocked.gif
- Men far, jag tränar de specifika musklerna för att optimera min kropp./images/icons/cool.gif
- Va, hare tatt åt e, ä ru int' nå frisk?/images/icons/frown.gif
- Vänta du far, jag kommer att bli en utmärkt svärdskrigare när jag blir stor./images/icons/cool.gif
- Förlort'e fö'stånde i så unga år.. ja vet int' va ja ska gö../images/icons/shocked.gif
- Jag lovar jag kommer att bli jättebra och kunna försvara dig och mor./images/icons/smile.gif
- Bra va? Mä lit' intligens i hö've skulle ru veta att allt du kom'å bli' bra på ä å lyfte stenbumlinga/images/icons/mad.gif
- O far, var inte så vred../images/icons/frown.gif
- Nu ä le dö som kommer hänne å följa sta' te däringa klåstre så få're banke in va som saknes./images/icons/mad.gif
- Men far.../images/icons/tongue.gif

- Zire, ska man bli bra på att använda svärd, får man använda svärd../images/icons/wink.gif
 

Sir Gawyn

Veteran
Joined
17 Sep 2000
Messages
132
Location
Umeå
Atom"teorin"-En teori om hur världen är uppbyggd och fungerar. Ett bra sätt att beskriva och förklara fenomen i vår värld. Och jag håller med dig. Det är bara en "teori" och kommer säkert i framtiden att bytas ut mot en teori som beskriver vår värld ännu bättre.
Däremot så har jag aldrig påstått att rollpersonerna känner till styrketräning. Inte heller har jag uppmuntrat till att de ska göra det. Men OM de nu skulle träna upp styrkan på naturlig väg så behöver de inte drabbas av förslitningsskador bara för att vi människor eventuellt skulle göra det. De är ju trots allt hjältar.

Blackstorm
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Shitskôj

Mycket roligt må jag säga och många poänger har du. /images/icons/smile.gif

/Sir Foilan

...make your way to the Friendly Arm Inn. There you will meet...


/images/icons/cool.gif
 
Top