Nekromanti Styrketräning

Mederian

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
208
Location
Uppsala, Sverige
Eftersom det alltid finns någon koboldisk spelare som ska styrketräna febrilt, helst 8 timmar om dagen, så funderade jag på följande:

Styrketräning är som regel inte särskilt roligt, och att syssla med det 8 timmar om dagen borde vara relativt påfrestande både fysiskt och psykist, och alltså borde man inte vara särskilt motiverad att fortsätta så särskilt länge. Ett förslag vore ju att slå VIL-slag, med någon form av svårighetsökning beroende på hur länge och ofta man ska träna. Vad tror ni? Fler förslag?

/Mederian síol Ianoty t'un Léarama t'an Machara
- den stolte
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
...och att syssla med det 8 timmar om dagen borde vara relativt påfrestande både fysiskt och psykist...

Nu är jag ingen expert på ämnet, men det är inte bra för kroppen att träna så mycket. Förmodligen skulle så intensivt tränande leda till förslitningsskador (och alltså ge motsatt effekt...).

/Azagthoth
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
386
Location
Oslo
Ursäkta?

Tål vältränade personer mindre alkohol? Var kommer det påståendet ifrån?

Don Kennetho
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
"Tål vältränade personer mindre alkohol? Var kommer det påståendet ifrån?"

Från Sereg? /images/icons/crazy.gif

/Sir Foilan

Across the Bridge of Death,
there he stand in flames.

/images/icons/cool.gif
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
det kanske t.o.m. kan leda till sänkt TÅL? Vältränade personer tål ju alkohol sämre

Nja, nu tror jag allt du är ute och cyklar...

En vältränad person tränar ofta. Om man börjar dricka alkohol samma kväll som man har tränat så tål man mindre, varför kan någon som är mer insatt i ämnet säkert förklara.

Men att minska TÅL för att man styrketränar låter absurt...

/Azagthoth
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
"Men att minska TÅL för att man styrketränar låter absurt..."

överdriven (och fel) träning ger förslitningsskador och ett sämre immunförsvar, där har du en anledning till varför man kanske skall sänka TÅL.
Normal träning däremot skulle IMHO inte leda till ngn sämre TÅL.
Men normal träning, finns det verkligen på Mundana? Det är ju inte så att man går på gym och få en optimal träning i maskiner som koncentrerar sig på några muskelgrupper. Det är väl snarare fågan om att springa(?) och hugga ved typ. Slåss en hel dag med svärd lär ju vara ganska så jobbigt också.

/Sir Foilan

Across the Bridge of Death,
there he stand in flames.

/images/icons/cool.gif
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
386
Location
Oslo
Antagligen beror det väl på att om man tränar så förlorar man vatten samt förbränner den mat som man ätit och som alla vet så är dessa båda grejer bra att ha i kroppen när alkohol rör sig genom systemet.

Men jag är intresserad av att höra var ryktet om att vältränade tål mindre alkohol startat. Kvinnor tål ju mindre alkohol än män p g a deras fysiska sammansättning, mindre vatten och mer fett i kroppen än män, så att ha mycket fett gentemot vatten borde inte vara bra och dessutom innehåller ju muskler mycket vatten. Hmmm... jag får det snarare till att vältränade personer borde tåla MER alkohol, men det är endast min slutsats.

Men det är klart, det skulle vara kul att se Big Arnie stupa efter en enda snaps.

Don Kennetho
 

Osoboy

Veteran
Joined
11 Sep 2000
Messages
17
Location
Göteborg
Men alltså om nu spelarna vill styrketräna så låt dem göra det och lämna det vid det.
Se däremot till att det är jobbigt på annat vis nämligen rollspela det. tycker du inte det är roligt så speeda upp det hela.
Fast det är klart att rollspel är väl kanske inte till för att styrketränare ska få svettas fastän de inte rör ett finger.
Summa: Gör som du vill men se till att det inte blir för lätt eftersom det inte är det i verkligheten heller!

/Chan-Hog, Bergens Herre
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag tycker det låter som en utmärkt idé !!
Det ska vara svårt att hja någon grundegenskap.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Sir Gawyn

Veteran
Joined
17 Sep 2000
Messages
132
Location
Umeå
Visst har EON ett fint utarbetat regelsystem som tar hänsyn till det mesta. Men har inte regelfixeringen gått lite förlångt om man börjar ta hänsyn till hur olika faktorer på molekyl-nivån kommer att påverka ens tärningslag? Låt det vara en realistisk "fantasy" värld utan att dra in för mycket av "vår världs" naturlagar. Atomteorin kanske inte ens existerar i Mundana. Kanske inte ens förslitningsskador... (Inga av mina spelare har någonsin blivit tvungna att ge upp sin karriär som äventyrare p.g.a förslitningsskador)

Blackstorm<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Blackstorm on 2000-09-17 15:32.</EM></FONT></P>
 

BigB

Veteran
Joined
10 Sep 2000
Messages
28
Location
Stockholm ungefär Bromma
för att styrketränare ska få svettas fastän de inte rör ett finger.

Men du kan ju tvinga på dom att dom måste göra det lajv (som det heter.*ironisk)

BigB - en värdig grisodlare till Grisodlarens heders pris(?)
 
Joined
13 Aug 2000
Messages
103
Location
stockholm e bäst i världen på sommaren
låter riktigt bra... jajo det e ju inte e så kul att styrketräna 8 h om dygnet och speciellt när vi snackar medeltid, stå och lyfta stenar och göra en och annan armhävning 1/3 av dan måste ju vara ett rent helvete =P

personligen tycker jag att systemet för höjning av attributen som står i n2 inte är sså bra, men det är svårt att göra det bättre... egentligen tar det ju inte så lång tid att bli starkare (eller?) om man tränar regelbundet, det e därför jag tycker att systemet 1-100 skulle vara lite bättre men det skulle vara så svårt att genomföra...

dvärgen har slutat undra vad ebrhon är för ställe...
 

Mederian

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
208
Location
Uppsala, Sverige
jajo det e ju inte e så kul att styrketräna 8 h om dygnet och speciellt när vi snackar medeltid, stå och lyfta stenar
och göra en och annan armhävning 1/3 av dan måste ju vara ett rent helvete =P


Jo det är ju det jag menar /images/icons/laugh.gif

Jag funderade också på en högre skala på grundattributen men som du säger vore det mycket krångligare än att helt enkelt komma på ett system för höjning av t ex STY.

/Mederian síol Ianoty t'un Léarama t'an Machara
- den stolte
 

Lord of Empire

Warrior
Joined
23 Jul 2000
Messages
211
Location
Stockholm, himla nära Bromma Flygplats
jag hoppas du inte menar vanlig strids utmattning... ett kryss utmattning var fjärde sekund=du kommer sluta efter typ 3-4 minuter med ganska stor sannolikhet =P

Jag vet inte hur du gör, men jag rollspelar inte en joggingrunda med hjälp av stridsrundor... känns fel på något sätt.
SL: "Vad gör du den här rundan då?"
Spelare: "Jag fortsätter springa."
SL: "Jaha, någon som gör några responshandlingar?"
- Exempel ur Neotechspelmöte...
Chinchillabyxor.com, nej tack. Inte alls kul. Så självklart kör man med L-utmattning.

/Erik, grisodlare igen?

__________________________
an'Lofir
I'm haunted by my own mind
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Du kan lätt få en siffra till längst bak i attributet: slå obT60 istället...

Det är ganska lätt. Slå tiotalet med obt6:an och entalet med en t10:a...

WHaLe

http://come.to/whale - Eon + Datorer = sant
 

Mederian

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
208
Location
Uppsala, Sverige
Problemet med att höja skalan är inte hur man ska slå tärningarna. Jag kan hänvisa till en diskussion Krille och medelåldersdvärg hade för ett tag sen.

/Mederian síol Ianoty t'un Léarama t'an Machara
- den stolte
 
Top