Nekromanti Styrelsen, hör upp!

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
krank said:
Arbetsordning: jag föreslår en likadan som senast, för jag tycker att det funkade bra. Jag kommer definitivt att reservera mig mot alla beslut som innebär "chatmöten"; jag gillar att ha möten som spänner över några dagar, och tyckte att de multipla samtidiga trådarna funkade bra.
Jag håller med dig Krank. Att ha "långa" styrelsemöten är viktigt eftersom styrelsemötena kommer vara över internet.
Jag har fullt upp fram till och med 20 september men jag borde inte ha något problem med att bevaka här endå.
Solvebrings exempel får jag följa efter 21 september.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Pilzeman said:
6:e september går bra för mig.
Det ser ut som om vi får skjuta upp mötet, vilket är synd.

Nytt datum: tisdagen den 22:a?

Fram till dess kvarstår saker att uträtta. Tar inte ni styrelseledamöter tag i det praktiska går det naturligtvis inte att hålla något styrelsemöte, varken nu eller i framtiden. Kan följande ledamöter uttala sig om hur de personligen kan bidra till att styrelsemötet blir verklighet? Återigen - att ställa upp i styrelsen innebär att man tar på sig ett visst ansvar, visa det nu.

Arfert
Bobby Magikern
Dante
Gurgeh
Johan K
krank
Persson
Pilzeman
solvebring
Vicotnik
(Vitulv)
(Zorbeltuss)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Låter bra, datumet spelar inte mig någon större roll eftersom mötet kommer att hålla på ett tag och därmed ligga öppet på forumet för en tid. Jag har dessutom lite tid över nästan varje kväll.

Vad det kommer att ansvaret så jobbar jag på att färdigställa (och skicka in) vår ansökan till Sverok. Något som inte kan göras förrän styrelsen haft möte och beslutat om t.ex. vem som kommer att bli dess (för året) ordförande, sekreterare, kassör etc.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Bearnie said:
Nytt datum: tisdagen den 22:a?
Fråga: Är föreslagen arbetsordning beslutad, eller siktar vi på att riva av hela styrelsemötet på en kväll?

Solvebring har såvitt jag förstått fixat ansökan.

Vad gäller det här med bankkonto förtjänar det att diskuteras; åtminstone Swedbank tar numera pengar för "föreningskonton"; de åt upp 500 pix av årets pengar till min vanliga förening. Vilka alternativ finns?

Bearnie said:
Tja, vad kan jag göra? Jag kommer att fortsätta delta i diskussionerna om mötets blivande, dess arbetsformer, och (som ovan) eventuella problem att fundera över innan.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
solvebring said:
Vad det kommer att ansvaret så jobbar jag på att färdigställa (och skicka in) vår ansökan till Sverok. Något som inte kan göras förrän styrelsen haft möte och beslutat om t.ex. vem som kommer att bli dess (för året) ordförande, sekreterare, kassör etc.
En god poäng.

Förslag: Eftersom ordförande etc ändå bestäms på mötet, kan man sätta upp frågan om bankkonto som en punkt på dagordningen, kanske?


Det vi behöver besluta under den punkten är alltså:
- Vem som fixar kontot (Och vad man behöver ha med sig; när jag fixade åt nuvarande föreningen behövdes en kopia på styrelsebeslut etc).
- Vart vi skaffar konto (alltså vilken bank).
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Bra idé. Ja, vi måste på mötet besluta om årets ordförande, sekreterare och kassör. Förövrigt behöver vi firmatecknare. Tja, för att förenkla, låt mig citera lite ur Sveroks föreningsguide:
Skaffa konto till föreningen
Varför?
För att få bidrag av Sverok och från kommunen behöver ni ett bankkonto eller plusgiro som föreningen äger. Det
viktiga är att kontot står på föreningen, är ett förenings/företagskonto och inte står på en privatperson i förenin-
gen. Detta för att det ska vara föreningen som äger och kan ändra kontot utan att vara beroende av en person.
Kontot får alltså inte tillhöra någon privatperson eller ha koppling till någon enskild person.

Ta ett beslut
Föreningen behöver ta ett beslut att ni ska starta ett konto i föreningens namn. Ni behöver även besluta vilka per-
soner som ska vara firmatecknare, alltså de som har rätt att ta ut pengar från kontot. Om ni vill att dessa personer
ska ha rätt att ta ut pengar från kontot genom att gå dit själva så ska de vara ”firmatecknare med rätt att teckna
kontot var för sig”. I annat fall så måste de gå till banken gemensamt för att få ta ut pengar, vilket är lite mer om-
ständigt. Ett beslut att starta ett bankkonto kan se ut som följer:
”Styrelsen beslutade att föreningen ska starta ett konto hos Storkosing-banken där Mårten Gås 19871230-6654
och Kalle Anka 19861214-2578 ska vara firmatecknare med rätt att teckna kontot var för sig.”

Skriv protokoll
När ni har haft ett styrelsemöte eller årsmöte där ni beslutade om att starta ett konto med texten som i exemplet
ovan, så ska ni ha ett protokoll från detta möte. Ett protokoll är ett dokument som berättar vilka som var på mötet,
vilka punkter som togs upp och vad som beslutades. På sidan 12 finns ett exempel på ett sådant protokoll som ni
kan följa. Då missar ni inte någon uppgift som behövs.

Gå till banken
För att få starta ett bankkonto vill banken ha protokollet där det står vilka som är firmatecknare samt föreningens
stadgar. Berätta att ni vill starta ett föreningskonto och visa dem ert protokoll och era stadgar så hjälper de er. Det
tar några dagar till en vecka att få ett konto. Ibland går det fortare. Följer ni protokollet på sidan 12 kan ni riva ur
det, kopiera det och ta med det till banken.
Banker har många olika former av konton och vi rekommenderar er att fråga efter konton som inte kostar något
att ha. Det är onödigt att ha årskostnader för en massa funktioner som ni inte behöver. Oftast har sådana konton
ingen ränta, men eftersom ni ska använda pengarna ni får in har det ingen större betydelse.

PlusGiro istället för bankkonto?
PlusGiro kan ibland vara att föredra framför ett bankkonto. Nackdelen är att ett PlusGiro kan kosta en hel del att
ha, så det lämpar sig kanske inte för en liten förening. PlusGiro är bra om ni tänker arrangera tävlingar, LAN eller
lajv och behöver ta in anmälningsavgifter. Via PlusGirot får man nämligen bra redovisning för vem som betalat in
något på kontot och man kan då lätt se vem som betalat en anmälningsavgift eller en medlemsavgift. Dessa kon-
toutdrag som man får via posten är också bra att ha om man har bokföring över sina inkomster.
Många kommuner kräver att en förening ska ha ett PlusGiro för att man ska få kommunala bidrag. Kolla vad som
gäller i er kommun innan ni väljer vilken typ av konto ni ska ha.

Skaffa organisationsnummer?
En del banker kanske kräver att ni har ett organisationsnummer för att få starta ett konto. PlusGirot kräver alltid
att ni ska ha ett. Organisationsnummer är ett sorts personnummer, fast för företag och föreningar. Om ni vill ha
ett sådant kan ni använda samma protokoll som finns på sidan 12 och ansöka om ett hos skatteverket. Tag med en
kopia på föreningens stadgar och en kopia på protokollet och gå till skatteverket på er ort så får ni hjälp att få ett.
Det kan ta några dagar att få organisationsnummret.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Förövrigt är sida 13-14 i Sveroks Föreningsguide till det ovanstående. Det bör vi minnas så att firmatecknarna ser till att bruka det.
... Tänkte att om jag skriver det nu så glöms det förhoppningsvis inte bort lika snabbt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Så; INNAN styrelsemötet behöver vi känna till vilken eller vilka banker som öht har kostnadsfria alternativ.

Vem har kompetensen eller kontakterna? Någon som ändå ska ner till bankkontoret?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Hans. said:
krank said:
Så; INNAN styrelsemötet behöver vi känna till vilken eller vilka banker som öht har kostnadsfria alternativ.

Vem har kompetensen eller kontakterna? Någon som ändå ska ner till bankkontoret?
Varken eller men dock detta
http://www.sverok.se/forening/oppna-bankkonto/
Sedärja, då var "hur" fixat. "Vem bestäms rimligen på styrelsemötet.


Har vi någon form av mall för hur dagordningarna ska se ut, eller ska vi skriva ihop en? Vissa punkter ska ju alltid vara med "mötet öppnas, kontroll av röstlängd etc), andra är mer flytande.

Kan vi ta på oss att innan torsdag-fredag ha producerat ett utkast till dagordningen? Och kan vi ha slagit fast arbetsordningen till helgen åtminstone, dvs hur mötet ska gå till (en dag/flera dagar, forum/irl, etc)?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Jag anser att vi kör mötet över forumet och minst 2 dagar, 1 dag blir på tok för kort tid.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Vicotnik said:
Jag anser att vi kör mötet över forumet och minst 2 dagar, 1 dag blir på tok för kort tid.
Jag skulle vilja föreslå fem dagar, varav två på en helg. På så vis täcker vi upp mångas internetvanor...
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
krank said:
Vicotnik said:
Jag anser att vi kör mötet över forumet och minst 2 dagar, 1 dag blir på tok för kort tid.
Jag skulle vilja föreslå fem dagar, varav två på en helg. På så vis täcker vi upp mångas internetvanor...
Låter kanonfint! Mycket bra förslag, att vi tar hänsyn till det är viktigt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
solvebring said:
Låter kanonfint! Mycket bra förslag, att vi tar hänsyn till det är viktigt.

Mitt förslag blir då 22-26:e september.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
  • Val av årets ordförande, sekreterare och kassör
  • Val av två firmatecknare
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Arbetsordningen från det konstituerande mötet:

Denna arbetsordning beslutades det om på det konstituerande mötet. Styrelsen kan ta den i beaktande när den arbetar fram ett eget förslag:

Arbetsordning
Motioner
Motioner lämnas innan mötets start. En motion är utmärkt med [Motion] samt vilken dagordningspunkt som berörs i ämnesraden, i en motion framgår tydligt vad som berörs under utsatt dagordningspunkt samt vilken text som ska läggas till, ändras, tas bort eller ersättas. Att dra tillbaka sin egen motion kan göras när som helst innan mötet går till beslut.

Exempel: [Motion] 8. Antagande av stadgar för sektionen samt antagande av föreningens namn
Under §1 ersättes texten "Föreningens namn är "Föreningen WRNU"" med "Föreningens namn är "Föreningen BEARNIE""


Dagordning
Rent tekniskt kommer varje dagordningspunkt motsvaras av en separat tråd på föreningsforumet. Dessa kommer vara låsta fram till att de öppnas av redaktionen eller fastställd mötesordförande.

Dagordningen kan delas upp i formaliapunkter och beslutspunkter. Om det saknas motioner kommer formaliapunkterna (1-8 samt 16) att fastställas i snabb takt.

Under beslutspunkterna (9-15) lämnas ordet fritt. Samtliga beslutspunkter öppnas för diskussion så snart formaliapunkterna avverkats. Presidiet kommer fastställa en deadline för den öppna diskussionen på ett dygn eller mer - därefter går mötet till beslut. Det är upp till mötesdeltagarna att begära förlängd diskussion genom att åberopa ordningssak, det ska framgå i ämnesraden.

Exempel: [Ordningssak] Förlängd diskussion
Frågan är inte utagerad än


Yrkanden
Under beslutspunkterna kan yrkanden göras. Skillnaden mellan en motion och ett yrkande är att ett yrkande lämnas när mötet redan är öppnat. Det kan bland annat lämnas av två motionärer som vill jämka sig med varandra, eller för att föreslå ändringar som blivit aktuella i och med diskussionen. Samma krav på tydlighet gäller för såväl yrkanden som motioner.

Exempel: [Yrkande] §1 Föreningens namn
Ersätt texten "Föreningens namn är "Föreningen WRNU"" med "Föreningens namn är "Föreningen BEARNIE&DANTE""


Punkt 9 på dagordningen är speciell på så vis att mötesdeltagarna då kan nominera sig själva till föreningens styrelse. Detta ska framgå av ämnesraden och en kort motivation ska bifogas. Valberedningen tar då ställning till om de vill inkludera namnet i sitt förslag. Om inte kommer nomineringen hanteras som ett yrkande under punkt 10 "Val av styrelse".

Beslut
Beslut fattas genom röstning och enkel majoritet (se stadgar). Forumets funktion för omröstning kommer användas. Har inga motioner eller yrkanden inkommit ställs redaktionens förslag mot avslag. Har motioner eller yrkanden inkommit ställs de var och en mot redaktionens förslag. Därefter ställs det stående eller det framvaskade förslaget mot avslag. För att så stor andel mötesdeltagare som möjligt ska kunna delta sker röstning på vardagskvällar mellan klockan 17:00 och 22:00. Är mötet redo att gå till beslut vid annan tid ajourneras röstningen till en sådan tidpunkt.

Exempel på beslutsorning: 8. Antagande av stadgar för sektionen samt antagande av föreningens namn
1. Bearnie och Dantes yrkande ställs mot redaktionens förslag
2. Stående eller framvaskat förslag ställs mot avslag
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Re: Arbetsordningen från det konstituerande mötet:

Så; konkret:

1. Skapa preliminär dagordning.
2. låta motionärer motionera om ändringar i dagordningen.
3. Mötet äger rum, i flera trådar över några dagar.
4. Under mötet kommer folk med yrkanden i aktuella trådar.

Om vi tar bort allt som var specifikt till det konstituerande mötet, så ska väl samma ordning funka här?

Frågor om punkterna ovan:
2. När beslutas om en motion går igenom?
3. Mitt förslag var fem dagar, och flera har gillat det. Hur många krävs för att vi ska kunna bestämma det?
 
Top