Nekromanti Styrelsemöte maj 2012

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Re: 2. Rollspelsdraken – utvärdering

Pilzeman said:
Vad måste arbetsgruppen till nästa år komma ihåg att tänka på, som missades i år?
Någon form av tydliga riktlinjer för juryns arbete vore väldigt, väldigt bra.

Nu fanns det viss osämja kring vad man som jurymedlem egentligen förväntades göra (huruvida det var OK att argumentera EMOT en person man INTE ville ge priset, eller om man bara skulle argumentera FÖR de eller den man VILLE ge priset t.ex.)



Har ingen koll på om priset kommit fram, men pristagarna blev ordentligt Fenixintervjuade och så; det var en rätt schysst grej utåt överlag.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,081
Location
Göteborg
4. Höst-DanCon

4. Höst-DanCon

Förslaget är att ha ett konvent med samma upplägg som DanCon (dvs främst för forumiter) på hösten.

Vem vill berätta om läget här? anth, eller vem var det?

Alla andra är fria att spåna idéer och förslag så länge.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,081
Location
Göteborg
5. Tryckhjälp

5. Tryckhjälp

Förslaget var att undersöka hur man kan hjälpa medlemmar med trycksaker. Tröjor och pins känns mest naturligt för mig, men andra saker kan väl komma på tal också. Det rör sig då om föreningens logga, saker relaterade till sajten eller varför inte avatarer?

Det vi vill göra är att erbjuda medlemmarna något så att de faktiskt sparar jobb genom att gå till oss. Annars är det ingen poäng; vi skulle såvitt jag kan se ändå inte misstycka om någon tryckte upp en tröja med föreningens logga på till sig själv.

Finns det någon som har vidare info här, eller är det här en bra sammanfattning av läget?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: 5. Tryckhjälp

Kräver inte det att vi kan sluta ett speciellt avtal med ett tryckeri, så att det blir just prisförmånligt och så. Annars kan ju vilken putte som helst trycka sina egna tröjor via tjänster som Vistaprint. ... Jag vet inte vilka möjligheter deras företagstjänster kan ge?

... Sverok har ju egna tärningar, t-shirts, nyckelkedjor med mera. Kanske kan de hjälpa till eller tipsa?

Vad gäller vad man ska trycka tror jag att det är bäst att hålla sig till föreningslogotyper, användarnamn och sådant. Avatarer har vi ju inga rättigheter till? Jag menar, många avatarer har ju hämtats helt random på nätet, utan att folk begärt tillstånd för att använda bilderna. Bör vi verkligen trycka sådant?

/solvebring som tycker att t-shirts, pins och muggar - sådant som finns per default hos de flesta merchandise-tryckerierna - låter bra.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,081
Location
Göteborg
Re: 5. Tryckhjälp

solvebring said:
Avatarer har vi ju inga rättigheter till? Jag menar, många avatarer har ju hämtats helt random på nätet, utan att folk begärt tillstånd för att använda bilderna. Bör vi verkligen trycka sådant?
Du har naturligtvis helt rätt.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Re: Logoförslag

(Först en kort ursäkt, har inte yttrat mig i tråden tidigare, mest pga. mycket att göra. Som ni kanske märkt, har min forum-aktivitet överlag legat lite lägre än den brukar ett tag...)

Vad gäller logon, jag tycker också förslaget ser bra ut. Instämmer i att Dante bör få jobba vidare, och ta fram några olika varianter.

(Varav en kanske trots allt ska vara mer avsedd för när det är ont om plats, dvs. inte fullt så avlång, så att texten et.c. syns även om storleken är liten. Då kanske det bara funkar om den är mer lik idag, men det kanske får vara okej?)
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Re: 2. Rollspelsdraken – utvärdering

Pilzeman said:
Vad måste arbestgruppen till nästa år komma ihåg att tänka på, som missades i år?
Tja, jag satt ju i juryn och har lämnat en hel del synpunkter via den utvärderingen - men tydligare instruktioner och mer uppstyrd process, är nog nödvändigt.

Vi ska inte överdriva konfliktnivån som var, men visst uppstod det en del käbbel kring, bland annat, den frågan om att plädera för eller emot - men också (lite mindre animerat) om vad priset skulle belöna och liknande frågor.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Re: 3. Stadgarna

Jag är skeptisk till stadgeändringsfrågan som så - av den anledningen att jag tror att det är en "tom" fråga.

Min utgångspunkt är att om det inte finns ett konstaterat problem ("stadgarna säger att vi inte får göra x, vi vill/måste/borde göra x" eller tvärt om) så ska man inte pilla i stadgarna eftersom det mer riskerar att skapa sådana problem i framtiden.

Jag upplever t.ex. inte att det fanns några direkt tyngande problem, i debatten före/under årsmötet. Det fanns en diskussion om föreningens syfte ja. Vilken dock inte nödvändigtvis fordrar stadgeändirngar - iaf. inte innan vi kan konstatera att det behövs.

Och namnfrågan likadant. Brist på bra, konkreta förslag.

Till viss del kanske det är en effekt av att vi går ut och ber medlemmarna ha en åsikt om stadgarna. Då kommer åtminstone några att försöka ha det. Inte för att det är ett problem för dem, utan just därför att vi frågar.

Jag tycker alltså att vi gott kan låta frågan vila. Har vi inte, när årsmötet närmar sig, kunnat konstatera en enda god anledning att ändra stadgarna - ja, då kan vi med gott samvete säga just det till årsmötet.

Och stöter vi på något som faktiskt bör ändras, jaha - problem solved, utan en enda nedlagd arbetstimme på att sammanställa frågesvar... :gremwink:

Förslag: en fet bordläggning!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Re: 2. Rollspelsdraken – utvärdering

Pilzeman said:
2. Rollspelsdraken – utvärdering
anth har frågat jurymedlemmarna om deras åsikter och sammanställt denna sammanfattning:

- Tydliga riktlinjer och arbetsmetoder för juryn
- En juryordförande som leder juryarbetet
- Hur ska alla jurymedlemmar kunna få en uppfattning om samtliga nominerade?
(ingen enskild person i Sverige kan ha kunskap om samtliga nominerade, än mindre en hel jury)
- Hur löser man "negativt" juryarbete, d.v.s. jurymedlemmar som försöker få nominerade att INTE bli valda?
- Mer tid (juryn ska ha ett par månader på sig och det ska vara minst en månad att få nominera priskandidater)
- Hur ska vi sprida priset till vidare cirklar, så att priset blir mer känt?

-*-

Det intressanta till nästa års Drake är som helt tydligt framgår av ovanstående striktare linjer för juryns arbete. Inför årets juryarbete var instruktionerna i princip: "Ni är juryn. Här är massor av nominerade. Välj den ni gillar bäst och skriv en motivering varför."

Att det blev så var förstås till stor del för att vi inte hade tillärckligt med tid att komma fram till något annat inom arbetsgruppen. Men också delvis för att i varje fall jag trodde på "fria tyglar" för den här typen av pris. Den arbetsgrupp som ska jobba med priset inför nästa år bör ta de här sakerna i beaktande.

Som jag ser det finns det två huvudsakliga problemområden som behöver lösas i nya riktlinjer för juryns arbete:
1. Mängden nominerade.
2. Argumentera för eller emot nominerade inom juryn?

Angående 1: jag anser inte att mängden nominerade bör lösas genom en process där de som fått flest nomineringar är de juryn ska förhålla sig till. Istället vill jag föreslå att vi, precis som i år, tar in alla nomineringar. Därefter väljer varje jurymedlem ut de fem namn som hen tycker är mest intressanta för priset, utan föregående jurydiskussion. Utifrån denna juryinterna nomineringsprocess går fem nominerade vidare. Dessa fem är de som juryn ska förhålla sig till när de ska välja pristagare. Varje jurymedlem sätter sig in i dessa fem nominerade tillräckligt väl för att kunna bedöma dem och jämföra dem med de övriga.

Angående 2: om man har följt arbetsgången i mitt förslag ovan har juryn alltså fem namn att arbeta med. Förslagsvis så gör varje jurymedlem ett utlåtande om var och en av de nominerade, där hen bedömer både vad som talar för och emot att den nominerade utses till vinnare. Därefter röstar man, dock gärna med tillräckligt lång tid emellan så att alla jurymedlemmar har hunnit läsa alla utlåtanden.

Detta ger en mer uppstyrd process, som visserligen stryper diskussionen lite, men som förhoppningsvis gör det lättare för juryn att faktiskt vara insatt i de namn den är satt att bedöma.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Re: 3. Stadgarna

Sapient said:
Jag tycker alltså att vi gott kan låta frågan vila. Har vi inte, när årsmötet närmar sig, kunnat konstatera en enda god anledning att ändra stadgarna - ja, då kan vi med gott samvete säga just det till årsmötet.

Och stöter vi på något som faktiskt bör ändras, jaha - problem solved, utan en enda nedlagd arbetstimme på att sammanställa frågesvar... :gremwink:

Förslag: en fet bordläggning!
Jag sympatiserar med Sapients förslag. Men jag kan inte låta bli att undra vad det var som föranledde att denna punkt togs upp. Jag har inte tillgång till/hittar inte diskussionerna från årsmötet, men jag gissar att det någonstans finns ett upplevt problem med nuvarande stadgar.

För att vara klar och tydlig: jag ser inget behov av att ändra stadgarna. Men om det är så att det inom föreningen upplevs som att det finns problem i stadgarna bör vi inte bordlägga frågan utan vidare.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Re: 4. Höst-DanCon

Pilzeman said:
4. Höst-DanCon

Förslaget är att ha ett konvent med samma upplägg som DanCon (dvs främst för forumiter) på hösten.

Vem vill berätta om läget här? anth, eller vem var det?

Alla andra är fria att spåna idéer och förslag så länge.
Jag tror att det var anth som huvudmannade för det här.

Jag vill mest inflika att jag tycker det är en skitbra idé och jag hoppas att det inte rinner ut i sanden. Problemet med sådana här saker är väl att de flesta tycker att det är en skitbra idé, men rätt få är villiga att göra något åt det :gremsmile:

Jag ställer gärna upp och hjälper till, men jag är en usel administratör och organisatör.

Det jag antar är relevantast just nu är:
1. Datum (en eller flera dagar?)
2. Lokal
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,081
Location
Göteborg
Re: 4. Höst-DanCon

Var skulle det överhuvudtaget vara? I Stockholmsområdet likt DanCon, eller finns det någon annanstans som borde få ha ett eget DanCon?
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,081
Location
Göteborg
Re: 3. Stadgarna

Vimes said:
Jag sympatiserar med Sapients förslag. Men jag kan inte låta bli att undra vad det var som föranledde att denna punkt togs upp. Jag har inte tillgång till/hittar inte diskussionerna från årsmötet, men jag gissar att det någonstans finns ett upplevt problem med nuvarande stadgar.
Diskussionen fördes %20Motion%20om%20stadge%C3%A4nd.html#Post769756]här, och gällde anpassning av våra stadgar till en online-förening. Vad innebär saker som "2/3 av rösterna", enhällighet, tre närvarande styrelsemedlemmar osv när man inte är på samma plats? Vilket roll har uteblivna röster? Vad händer om de är från folk som inte sagt ett knyst, men skulle kunna ha lurkat under hela diskussionen?

Det är ingenting som skapar problem – det det skapar är snarare ett behov av att lyfta tolkningsfrågan och förtydliga sig en massa varje gång. Dvs en gång per år, så hela världen är det ju inte.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Re: 4. Höst-DanCon

Pilzeman said:
Var skulle det överhuvudtaget vara? I Stockholmsområdet likt DanCon, eller finns det någon annanstans som borde få ha ett eget DanCon?
Jag har inte detaljerna i huvudet, men det finns en PM-planeringstråd där vi som varit intresserade är med.

Det senaste jag ser i den är augusti och en lokal i Haninge, som är ganska lättillgänglig.

//Krank, som tycker att det är olyckligt att man inte kan lägga till folk i PM-trådar i efterhand...
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Re: 3. Stadgarna

Alright. Då säger jag såhär: finns det intresse för att revidera stadgarna så de blir bättre anpassade för vår förening så stödjer jag ett förslag om att tillsätta en arbetsgrupp att ta fram ett förslag. Jag har dock inget intresse av att sitta i en sådan arbetsgrupp själv.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Re: 3. Stadgarna

Vimes said:
Alright. Då säger jag såhär: finns det intresse för att revidera stadgarna så de blir bättre anpassade för vår förening så stödjer jag ett förslag om att tillsätta en arbetsgrupp att ta fram ett förslag. Jag har dock inget intresse av att sitta i en sådan arbetsgrupp själv.
Samma här... :gremsmile:

Dock antar jag att jag borde bortse från att jag egentligen inte vill, och anmäla mig ändå. Jag brukar annars inte kunna hålla mig när det väl kommer ett förslag (som jag förmodligen kommer tycka är dåligt, på åtminstone någon punkt - och det är ju så dags att komma och gnälla då...)

Så med tanke på att det fanns mer konkreta frågor än jag trodde och att det kanske finns anledning för en arbetsgrupp, så ändrar jag mig och stödjer det förslaget.

Jag kan, som antytt, också tänka mig att ingå i den arbetsgruppen.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag har inte riktigt tid med det här nu, man jag har läst igenom hela den här tråden idag.
Jag är inte säker på att jag kan logga in så ofta den närmaste tiden så håll tillgodo med nedanstående. :gremsmile:

1. Logga: jag stödjer förslaget att vi ger Dante fria händer.

2. Rollspelsdraken: krank och Vimes har sammanfattat läget väl.
Jag föreslår att styrelsen överlåter till arbetsgruppen att lösa problemen.
Den viktigaste frågan är egentligen om vi ska ha samma arbetsgrupp till nästa år?
Ställer alla i arbetsgruppen (anth/Vimes/Magnus Seter) upp för ett år till?
Ska arbetsgruppen vara större/mindre?
Mitt förslag är att vi fortsätter med samma arbetsgrupp om samtliga ställer upp (jag ställer upp).

3. Stadgarna
Har inga åsikter i frågan förutom att jag inte har tid just nu att sitta i fler arbetsgrupper. :gremsmile:
Om det finns frivilliga som vill sitta i en arbetsgrupp för att se över stadgarna så föreslår jag att vi bildar en arbetsgrupp. Finns det frivilliga?
Om styrelsen rekommenderar att stadgarna ska lämnas oförändrade så är det helt enkelt vad vi meddelar på nästa årsmöte.

4. Höst-Dancon
Som krank sagt ser det ut att bli i Haninge i Augusti.
Det som är mest oklart just är faktiskt i vems namn konventet ska arrangeras.
Den nuvarande arbetsgruppen är en sammanslagning av två grupper: en WRNU-grupp och en fristående grupp utanför WRNU, och det är den fristående gruppen som hittat lokalen, därför är det inte säkert att WRNU kommer att stå som arrangör.
krank, du är också insatt så du kan fylla på med mer info.
Största skillnaden jämfört med DanCon är att vi nu HYR en lokal och det kostar PENGAR, vilket också betyder att inträde på konventet kommer att kosta pengar.
Viktiga frågor blir:
- vem betalar om konventet går back?
- vem får pengarna om konventet går plus?

5. Tryckhjälp
Som jag förstått det är det föreningsmedlemmar som vill kunna ha affisher/flyers på konvent (för att kunna visa att det är WRNU-arr) och WRNU-knappar/pins så man snabbt och enkelt hittar andra forumiter (detta är givetvis också knutet till punkt 1, ny logo).
Jag tror även att det kan finnas intresse för tröjtryck med avatarer.
Tyvärr har jag inte så mycket koll på tryckbranschen.

6. Ekonomi: jag och Magnus Seter har inte lämnat över fakturor till Solve ännu. Vi har en faktura för Bergtings diplom och en faktura för drakarna (har inte siffrorna i huvudet men utläggen understiger 1500 kr och föreningens kassa överstiger 2000 kr).
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
anth said:
5. Tryckhjälp
Som jag förstått det är det föreningsmedlemmar som vill kunna ha affisher/flyers på konvent (för att kunna visa att det är WRNU-arr) och WRNU-knappar/pins så man snabbt och enkelt hittar andra forumiter (detta är givetvis också knutet till punkt 1, ny logo).
Jag tror även att det kan finnas intresse för tröjtryck med avatarer.
Tyvärr har jag inte så mycket koll på tryckbranschen.
Det här vet jag att Sverok stockholm gärna hjälper till med.

Tröjor däremot får vi nog kolla på andra ställen.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Arbetsgrupp för Rollspelsdraken.
Jag, Vimes och Magnus Seter är villiga att ställa upp för 2013 - så jag yrkar på att vi gör så. Någon däremot?

"Höst-DanCon" har fått en fnurra på tråden.
Lokalen i Haninge var redan uppbokad för hela aug-sep.
Jag har fortfarande förtroende för att arbetsgruppen löser detta. Om det betyder att vi bokar Haningelokalen senare eller hittar en annan lokal i augusti återstår att se.
 
Top