Nekromanti Styrelse

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,409
I den här tråden ska www.rollspel.nu-föreningens styrelse diskuteras. Lämpligen nominerar vi, diskuterar och slutligen röstar. Vi låter det ta den tid det tar.

Styrelsen ska innehålla åtminstone en ordförande, en vice ordförande, en sekreterare, en kassör och en ledamöter, sen kan även fler ledamöter, ersättare och revisorer väljas. Revisorn/revisorerna får inte ha någon plats i styrelsen.

Styrelsen behöver inte nödvändigtvis innehålla redaktionsmedlemmar från www.rollspel.nu men det är ingen omöjlighet att några av redaktionsmedlemmarna blir valda till poster i styrelsen.

Noteras bör att styrelsen kommer inte ha någon makt över vad som händer på www.rollspel.nu som site utan kommer hjälpa till att, till exempel, skjuta in pengar om det behövs, ifall styrelsen tycker att det är en bra idé. Styrelsen har alltså bara makt över föreningen, inte över sidan.

Så fritt fram för diskussion.
Hur många ska vara i styrelsen och vilka vill vi se där?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Hur många ska vara i styrelsen och vilka vill vi se där?"

En för varje namngiven post (ordförande, vice och allt det där) och sedan lika många till ordinarie ledamöter. Bara ett förslag, liksom. Eller ska man slå tärning?


Storuggla, nominerar ingen ännu
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
1t6+3 ledamöter

"En för varje namngiven post (ordförande, vice och allt det där) och sedan lika många till ordinarie ledamöter."

Låter som ett rimligt förslag.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Det kan vara en viss poäng att vara ett udda antal i styrelsen. Inte för att jag tror att det kommer att bli så värst många meningsskiljaktigheter som det behöver röstas om, men man vet aldrig... :gremwink:


/Dimfrost, 1T6+3 kan också funka
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Skämt troberg-style!

"Det kan vara en viss poäng att vara ett udda antal i styrelsen."

Udda antog jag att alla skulle vara oavsett antal :gremgrin:


Storuggla, som en räv!
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Det är bara på FS-riksmötes-Sveroksnivå som en person en röst är jätteviktigt. I annat fall brukar ordföranden ha utslagsröst, så att jämnt antal funkar också.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Noteras bör att styrelsen kommer inte ha någon makt över vad som händer på www.rollspel.nu som site utan kommer hjälpa till att, till exempel, skjuta in pengar om det behövs, ifall styrelsen tycker att det är en bra idé. Styrelsen har alltså bara makt över föreningen, inte över sidan.
Då måste detta framgå i stadgarna, då det är de som beskriver och begränsar styrelsens arbetsområde. I exempelstadgarna så har styrelsen fullt mandat att göra precis vad de vill i princip, vilket redaktionen för WRNU inte vill enligt ditt inlägg.

Jag antar att det är mer personer än jag som ser WRNU = WRNU Föreningen och då kommer ovanstående markering behövas göras för att separera föreningen från sajten.

Dvs på det sätt som vi diskuterat kring Spelwebben-föreningen.

I övrigt anser jag att udda antal i styrelsen är att föredra.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
I annat fall brukar ordföranden ha utslagsröst, så att jämnt antal funkar också.
I vår gamla spelförening hade vi en paragraf i stadgarna som sade att vid jämnt utfall i omröstning skulle tärningen avgöra. Eventuellt gällde det endast vid personval, jag kommer inte ihåg så noga.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,409
"Då måste detta framgå i stadgarna, då det är de som beskriver och begränsar styrelsens arbetsområde. I exempelstadgarna så har styrelsen fullt mandat att göra precis vad de vill i princip, vilket redaktionen för WRNU inte vill enligt ditt inlägg."

Ja, alltså, styrelsen har ju rätt att göra vad de vill, men de kan ju inte påverka saker de inte direkt styr över, naturligt nog. Bara för att de är en styrelse får de ju inte göra precis vad de vill, för annars hade jag satt mig i en styrelse och uträttat storverk i världen. :gremwink: Samma sak gäller sidan, något som ska framgå av stadgarna för att undvika missförstånd (det behövs väl knappast poängteras att man inte kan göra så mycket åt världspolitiken bara för att man är en styrelse... :gremwink: ). Föreningen är tänkt som en stödförening för www.rollspel.nu, sen om det innebär att man köper in serverdelar, t-shirtar, tävlingspriser eller glass till redaktionen återstår att se. Typ.
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Tillfrågan av nominerade till styrelsen

Måste ske på något lämpligt sätt.

Jag har ett par personer i åtanke och dessa är

Chrull
JohanK
Krille
Gardener
Herr Nils

och även några till i tankarna.
Men dessa måste praktiskt tillfrågas om de ställer upp.
Själv är jag villig att ställa upp om så önskas. Haken är att jag liksom exempelvis Krille mfl bor långt ifrån varandra rent fysiskt. Lämpligt är att styrelseledamöter antingen kan mötas fysiskt eller ha telefonkonferenser (räknas dessa som möten?).

Hur löser man sådana praktiska problem?
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,409
Re: Tillfrågan av nominerade till styrelsen

"Lämpligt är att styrelseledamöter antingen kan mötas fysiskt eller ha telefonkonferenser (räknas dessa som möten?)."

Jag kollade upp vad som gällde för giltiga möten och styrelsemöten kan hållas via forum eller IRC och ändå räknas som giltiga. Även konstituerande möten, som det här, räknas som riktigt möte.
Alltså spelar inte personernas hemort någon större roll i sammanhanget.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Jag! Jag! Jag! [OT]

Då är det bara att sätta igång med nomineringarna då. Måste bara tänka igenom vem jag ska nominera till vilken post.
Jag vill bli säkerhetsminister! I så fall ska jag se till att uppviglande bönder och amiraler stjäl våra bananer (om jag får en vettig budget)! Vadå, El Presidente? Något som glimmar på hustaket på andra sidan gatan? Jag tyckar att det precis ser ut som inte ett kikarsikte. Nå, hur blir det med ministerposten?
 

Dan Sivnert

Veteran
Joined
12 Oct 2003
Messages
39
Location
Malmö
"Styrelsen ska innehålla åtminstone en ordförande, en vice ordförande, en sekreterare, en kassör och en ledamöter, sen kan även fler ledamöter, ersättare och revisorer väljas. "

Faktum är att detta är en personlig värdering och ingen fakta. En förening kan organisera sig som den själv vill och det är inget måste med en "ordf-kassör-osv" organisation. Om det skulle vara fallet att vi vill ha en sådan styrelse så är det åtminstone brukligt att vi har en ordförande, kassör och sekreterare. Vice ordförande och ledamoter är frivilligt helt beroende på hur stor styrelse vi vill ha. Så den stora frågan är snarare, ska vi ha en stor eller liten styrelse.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Tillfrågan av nominerade till styrelsen

Sverok Ost har haft ett styrelsemöte över telefon, och ska ha nästa på onsdag. Kan meddela att det funkar utmärkt. Dock kanske internetmöten och så vidare ska på något sätt nämnas i stadgarna, då man inte kan garantera att det är just personen bakom nicket som skriver, och då ska medlemmarna vara med på detta när de går med.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag har tidigare uttryckt intresse för att inneha en plats i styrelsen och det gäller fortfarande. Samtidigt tycker jag att det hade varit trevligt med lite nya ansikten så att inte vi gamla uvar slöt vårt grep ännu hårdare om wrnu. Sedan handlar det förstås också om att ha tid, energi och intresse. Vi har ju nyligen fått ett tydligt prov på hur påfrestande det faktiskt kan vara att engagera sig i den här sidan även om det börjar som en kul grej.

Det personer som jag såhär på rak arm skulle vilja se i styrelsen är:

Foggmock, för att han är erfaren och har kontakter sedan tidigare inom Sverok.

Vyrkoon, för att han är sansad och har en sund distans.

Dimfrost, för att han är pålitlig och dessutom borde kunna räkna rätt bra. :gremlaugh:

Rising, för att han är dynamisk, kreativ och utmanande. Alla föreningar behöver en sådan person.

Magnus Seter och Dante är två andra intressanta kandidater som jag har fått ett gott intryck av.

Hursomhelst så är hela tanken bakom att starta en förening god och något som jag stöder till 100%.
 

Wille Raab

Veteran
Joined
13 Oct 2003
Messages
56
Location
Stockholm
För en gångs skull är jag och Dan Sivnert överens. ,-)
Det viktigaste är att få en gemensam bild av föreningens syfte och hur det är tänkt att den ska fungera för att bedriva sin verksamhet, utifrån det kan man se vad som förefaller vara en lämplig styrelseform.
Som exempel kan jag ta CMS, som ju har nämnts här på forumet. Den föreningen har en styrelse bestående av tre personer (rätta mig nu om jag har fel). Det är ett smidigt upplägg för dem.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Nominerade

Nominerade är alltså:

Chrull
JohanK
Krille
Gardener
Herr Nils
Foggmock
Yyrkoon
Dimfrost
Rising
Magnus Seter
Dante
troberg

Några fler som ska nomineras?

Hur stor ska styrelsen vara och vilka poster ska finnas?
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,409
Re: Nominerade

Jag passar på att nominera några till innan jag börjar tycka saker.
walium
Lady Silver Wolf
Han
GrottrolletNaug
Johnny

Och ja, jag tycker styrelsen ska bestå av sju personer. Ordförande, sekreterare, kassör och fyra ledamöter. Motivering? Tja, sju är en bra siffra och de posterna jag räknade upp bör finnas med i vilket fall. Sen spelar det ingen roll för mig ifall de väljer att kalla sig något flottare än ledamöter... :gremwink:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Re: Nominerade

Nominerade är alltså:
(snip)
troberg
Jag tror att du misstog mitt oseriösa svammel för en seriös nominering, såvida det inte är någon annan som nominerade mig.

I vilket fall så avböjer jag direkt, jag har tyvärr inte tid till sådant nu.
 
Top