Jag är i arbete med mitt SciFi rollspel, jag lägger upp en längre post inom en snar framtid som speglar rollspelet i helhet lite mer, men nu tänkte jag att lite hjälp med stridssystemet inte skulle skada.
Rollspelet är förövrigt inspirerat av EVE Online, Fallout, Warhammer 40k, Star Wars mfl.
Till att börja med. Starka influenser är rollspel jag själv är väldigt förtjust i, främst Eon och Neotech, men även Drakar och Demoner Trudvang och Götterdämmerung. Rent regeltekniskt alltså. Det jag vill uppnå är det perfekta systemet (såklart) och med perfekt menar jag perfekt i Mina ögon, om någon annan gillar mitt rollspel i slutändan är det såklart en skön bonus, men främst gör jag det här för min egen skull och för att jag tycker det är kul (såklart igen?).
Strid kommer vara ett fokuserat moment i rollspelet, om än skräck, social strid och diverse andra kryddor också. Tanken är att spelledaren ska kunna ha ganska stora valmöjligheter att fokusera sitt äventyr på en eller flera delar. Dock kommer ju som sagt strid vara en ganska central del, jag gillar det, och som i många andra rollspel ta upp ganska stor del i grundreglerna.
Med striden vill jag uppnå den perfekta balansen av realism och lättspelat tärningskastande. Jag lägger stor vikt i min spelgrupp på att förklara och berätta och vi får alltid en bra och häftig bild av hela stridsmomentet. Filmiskt och detaljerat med andra ord.
Eon, ska jag ju inte sticka under stolen med, är nog den största influensen gällande just stridsreglerna. Inget rollspel ger mej så tillfredställande strider som det systemet, om än en aning komplicerat ibland, med tonvikten på "ibland".
Jag vill alltså ha ett system som är likt. Det ska vara detaljerat, det ska vara mycket. Men inte För mycket. Banta ner en del, lägga till en del men ändå köra det på ett liknande spår. Jag vill samtidigt att det ska vara helt eget.
Då ska jag också, innan vi går till mina frågor eller huvudmålet med tråden, lite snabbt förklara hur det ser ut i dagsläget.
Färdigheten för exempelvis skjutvapen har ett värde på 1-100. 1T100 slås med positiva och negativa modifikationer och man ska alltså slu under sitt färdighetsvärde för att lyckas.
Skademodifikationen är uppdelad i två spalter - Skada och Omtöcknad båda med (oftast) samma värde. Penetrerande/Skärande skada från exempelvis projektiler eller knivar ger sin skada på Både Skada och Omtöcknad. Trubbigt våld så som knytnävar och basebollträn ger sin skada på enbart Omtöcknad. När en ny rad på omtöcknad nås, ges ett poäng i skada också. Ett antal minusmodifikationer finns listade på varje ny rad på skada och varannan ny rad på omtöcknad.
Så mycket längre än så vill jag inte ta det. Jag vill kunna ha med detaljer som att man kan svimma, bryta ben och armar osv fast utan att det ser för kopierat ut. Jag vill ha nåt helt eget, fast på ett liknande spår. Svårt är det. Kanske behöver jag en liten idé kläckt från någon som leder mej in på ett helt nytt spår istället?
Anyway, för att lättare se vad jag behöver er till så får ni tre snabba punkter.
1. Ta en titt på kortversionen av en skadetabell jag bifogat. Första raden beskriver snabbt vilken typ av träff det är, följt av hur många poäng skada och/eller omtöcknad man tar. Andra raden beskriver med korta exempelord vad som händer med den skadade. Tredje raden har jag inte skrivit i än för jag vet inte hur eller om jag ska ha med det som är tänkt där. Där ska särskilda konsekvenser isåfall vara, så som risken att svimma och att bryta något. Men som sagt, vet inte om eller isåfall hur det ska vara med. De få varianter jag har provat har antingen resulterat i ett tretal listor till man måste slå på, vilket gör det För långdraget eller så har det blivit på tok för likt mina inspirationskällor.
Helst av allt, som nämngt, skulle jag önska att jag kom fram till ett helt eget system, olikt de andra, men på samma spår liksom.
2. Hur långt kan man gå utan att bli en copycat? Återigen, rent regeltekniskt. Jag är ju frälst i mina inspirationskällor, men människan blir aldrig nöjd utan jag vill uppnå det, för mej, perfekta systemet. Mitt T100-system baseras på %-satser som jag först kom i kontakt med i Fallout men som nu även syns i Götterdämmerung. Mitt skadesystem baseras på OB-tärningen som finns i olika, men liknande, varianter i både Vampire, DoDT och Eon/Neotech.
3. Vad vill ni se, rent miljömässigt, i ett SciFi-rollspel där Jorden är en sedan länge död planet och fokus kommer ligga på rymdfarande med kustomisering av rymdskepp, utforskande av planeter, övergivna frigatter och bortglömda rymdstationer. En sneak peak jag kan tillägga är 7 spelbara raser, tre mänskliga, tre "utomjordiska" och en övrig, ett gäng arketyper som speglar yrkena och ett magisystem med en twist.
Rollspelet är förövrigt inspirerat av EVE Online, Fallout, Warhammer 40k, Star Wars mfl.
Till att börja med. Starka influenser är rollspel jag själv är väldigt förtjust i, främst Eon och Neotech, men även Drakar och Demoner Trudvang och Götterdämmerung. Rent regeltekniskt alltså. Det jag vill uppnå är det perfekta systemet (såklart) och med perfekt menar jag perfekt i Mina ögon, om någon annan gillar mitt rollspel i slutändan är det såklart en skön bonus, men främst gör jag det här för min egen skull och för att jag tycker det är kul (såklart igen?).
Strid kommer vara ett fokuserat moment i rollspelet, om än skräck, social strid och diverse andra kryddor också. Tanken är att spelledaren ska kunna ha ganska stora valmöjligheter att fokusera sitt äventyr på en eller flera delar. Dock kommer ju som sagt strid vara en ganska central del, jag gillar det, och som i många andra rollspel ta upp ganska stor del i grundreglerna.
Med striden vill jag uppnå den perfekta balansen av realism och lättspelat tärningskastande. Jag lägger stor vikt i min spelgrupp på att förklara och berätta och vi får alltid en bra och häftig bild av hela stridsmomentet. Filmiskt och detaljerat med andra ord.
Eon, ska jag ju inte sticka under stolen med, är nog den största influensen gällande just stridsreglerna. Inget rollspel ger mej så tillfredställande strider som det systemet, om än en aning komplicerat ibland, med tonvikten på "ibland".
Jag vill alltså ha ett system som är likt. Det ska vara detaljerat, det ska vara mycket. Men inte För mycket. Banta ner en del, lägga till en del men ändå köra det på ett liknande spår. Jag vill samtidigt att det ska vara helt eget.
Då ska jag också, innan vi går till mina frågor eller huvudmålet med tråden, lite snabbt förklara hur det ser ut i dagsläget.
Färdigheten för exempelvis skjutvapen har ett värde på 1-100. 1T100 slås med positiva och negativa modifikationer och man ska alltså slu under sitt färdighetsvärde för att lyckas.
Skademodifikationen är uppdelad i två spalter - Skada och Omtöcknad båda med (oftast) samma värde. Penetrerande/Skärande skada från exempelvis projektiler eller knivar ger sin skada på Både Skada och Omtöcknad. Trubbigt våld så som knytnävar och basebollträn ger sin skada på enbart Omtöcknad. När en ny rad på omtöcknad nås, ges ett poäng i skada också. Ett antal minusmodifikationer finns listade på varje ny rad på skada och varannan ny rad på omtöcknad.
Så mycket längre än så vill jag inte ta det. Jag vill kunna ha med detaljer som att man kan svimma, bryta ben och armar osv fast utan att det ser för kopierat ut. Jag vill ha nåt helt eget, fast på ett liknande spår. Svårt är det. Kanske behöver jag en liten idé kläckt från någon som leder mej in på ett helt nytt spår istället?
Anyway, för att lättare se vad jag behöver er till så får ni tre snabba punkter.
1. Ta en titt på kortversionen av en skadetabell jag bifogat. Första raden beskriver snabbt vilken typ av träff det är, följt av hur många poäng skada och/eller omtöcknad man tar. Andra raden beskriver med korta exempelord vad som händer med den skadade. Tredje raden har jag inte skrivit i än för jag vet inte hur eller om jag ska ha med det som är tänkt där. Där ska särskilda konsekvenser isåfall vara, så som risken att svimma och att bryta något. Men som sagt, vet inte om eller isåfall hur det ska vara med. De få varianter jag har provat har antingen resulterat i ett tretal listor till man måste slå på, vilket gör det För långdraget eller så har det blivit på tok för likt mina inspirationskällor.
Helst av allt, som nämngt, skulle jag önska att jag kom fram till ett helt eget system, olikt de andra, men på samma spår liksom.
2. Hur långt kan man gå utan att bli en copycat? Återigen, rent regeltekniskt. Jag är ju frälst i mina inspirationskällor, men människan blir aldrig nöjd utan jag vill uppnå det, för mej, perfekta systemet. Mitt T100-system baseras på %-satser som jag först kom i kontakt med i Fallout men som nu även syns i Götterdämmerung. Mitt skadesystem baseras på OB-tärningen som finns i olika, men liknande, varianter i både Vampire, DoDT och Eon/Neotech.
3. Vad vill ni se, rent miljömässigt, i ett SciFi-rollspel där Jorden är en sedan länge död planet och fokus kommer ligga på rymdfarande med kustomisering av rymdskepp, utforskande av planeter, övergivna frigatter och bortglömda rymdstationer. En sneak peak jag kan tillägga är 7 spelbara raser, tre mänskliga, tre "utomjordiska" och en övrig, ett gäng arketyper som speglar yrkena och ett magisystem med en twist.