Svar!
Kom ihåg att tillsvidare strunta i allt som står [Frivillig regel] på.
FC=färdighetschans, det man 'har' i färdigheterna (vanligtvis mellan 5 och 20)
1) Vi hittar inte. Vi hittar inte tabellerna för striden och vet inte vilken tabell man skall leta efter.
Sidor att slå upp vid strid: (EON II)
Närstridsvapen: Sida 144-145. (Vapendata)
Stridsregler: Sida 104-110
Fummetabell: Sida 122-123
Avståndsvapen: Sida 150
Sköldar: Sida 152
Rustningar: Sida 158-159
Skador: Sida 166-171
Förklaringar: Sida 307-308
2) Vi har läst den grundläggande delen av stridssystemet, men vi förstår icke. Ingen av oss har ovanligt låg uppfattningsförmåga så jag antar att det är något mycket viktigt vi har missat. Vad är det allra mest grundläggande när det gäller strider?
Att i en strid så blir en anfallare och den andre försvarare. Anfallare anfaller (hugger, biter, slår etc.) och försvararen försvarar sig (undviker, parerar etc.) Vid varje runda så kan försvararen återta initiativet (lyckas med VINIT) och då är denne anfallare och den andre försvarare. Om anfallaren lyckas med sitt anfall och försvararen misslyckas så blir försvararen skadad (om ingen rustning skyddar).
3) Effekt. Vad är det? Läste i ett exempel, att någon slog ett VINIT -slag och fick tex. 8, då blev effekten 2, -2, 3 eller något. Hur räknar man ut det?
FC minus tärningsslag. (Om man har 13 i svärd och slår 11 är effekten 13-11=2. Slår man över FC så misslyckas man.
4) Stridsvana, attribut osv, hur går det till när man lägger på poäng? Hur många poäng skall man lägga till på stridsvanan efter en strid, hur bedöms det, finns det någon tabell, var hittar man den?
Efter en strid så slår den som stridit ett förbättringsslag med Ob3T6. Om slaget utfaller lika med eller högre än FC i stridsvana så höjs stridsvana med ett (+1) oavsett hur högt man slog. Slår man lägre än FC händer inget med värdet. Se vidare under förbättringsslag på sidan 81.
Jag kan dock säga att svaren jag har fått från forumet + det där dokumentet någon (vet ej vem, men tack så mycket) bifogade har hjälpt oss en hel del på vägen.
Otroligt vad mycket frågor det kan finnas, men fortsätter ni svara blir jag otroligt lättad, ty Eon verkar vara ett spel man får väldigt roligt av när man väl har lärt sig regler och hur det
_egentligen går till_
Skriver vi inga inlägg så höjs inte vår status