Nekromanti Stridsregler

Jill

Veteran
Joined
28 Dec 2002
Messages
6
Location
Göteborg
Jag kan absolut inte förstå någonting när det gäller dessa stridsregler.
Jag har läst grundreglerna och kan inte förstå, vad är VINIT och varför är det nödvändigt?
När skall göra ett slag, bestämmer man själv att man tex. siktar mot huvudet, eller slår man fram det? Man slår fram ifall man träffar, hur hårt och hur svårt personen skadas, eller? Ifall någon vill vara så vänlig och förklara allt det här för mig så vore jag innerligt tacksam, vill verkligen lära mig för att kunna spela ordentligt.
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Läs exemplen, släng ihop en eller två rollspersoner och speltesta lite grann. Det mesta står där, bara man testar det man läst så kommer det snart att fungera som ett rinnande vatten.

VINIT är Vinna initiativ, alltså ett mått på vad du vågar, hur duktig du är på att läsa motståndaren och liknande. Den används för att se vem som blir anfallare respektive försvarare.
Det finns under stridsreglerna regler för att sikta/måtta. Det ger en svårighetsökning på Ob1T6 till, i extremfall, Ob3T6.
Vars skadan tar fås genom att man slår på skade/träfftabellen, där även skadekoden finns som...
Här är det långt att förklara. Läs istället och ge inte upp. Det kan vara svårt i början, men efter ihärdigt testande så lär man sig.
Sen så ska man inte gå direkt in på det avancerade stridssystemet, som många gör och klagar på svåra regler. Lägg till de avancerade eftersom istället.
 

Jill

Veteran
Joined
28 Dec 2002
Messages
6
Location
Göteborg
Men det är väl inte alltid man spelar mot varandra, är det då spelledarens uppgift att "vara" den man slåss mot?

Det är ju hur mycket som helst att lära sig.... någon sade att Eon var ett _lätt_ rollspel.. *mutter* det känns inte så.

När man utför en handling, tex. övertala, slår man då tex. (ifall det är Mycket Lätt) med Ob2T6, ifall man får under sin övertalningsförmåa så lyckas man? Ifall jag inte är helt ute och snurrar?
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Här har du ett dokument som jag skrev för ett tag sen... :gremcrazy: Vet inte om du har nån nytta av det, men det är ju bättre än inget (?)... (det är typ bara ett exempel på skadesystemet)
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Det är bara för att få grepp om stridssystemet man spelar rollperson mot rollsperson. Det gör att både SL och spelare får en god kunskap om stridssystemet, om man nu kan lite på att spelarna sköter sig dvs. Det går betydligt fortare på det sättet.

Eon är inte det lättaste av rollspel att lära sig. Men jag har sett svårare system och mindre logiska...

Du har helt rätt hur man utför handligar, det tar sig sa pyromanen :gremsmile:
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Regelpersversioner

Jag kan absolut inte förstå någonting när det gäller dessa stridsregler.

Regler är till för att hjälpa. Blir det bara en enda stor skrynkla utav det, bry dig då inte om reglerna, utan kör helt enkelt med vanliga handlingsslag i strid. Där du känner att du behöver regler -tillämpa regler.
 

Jill

Veteran
Joined
28 Dec 2002
Messages
6
Location
Göteborg
Vårt problemo:
Vi kan inte ens hitta tabeller för de grundläggande slagen. Vad göra?
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Lusläs kapitlet om strid. Har inte regelbok så jag kan inte hänvisa till någon specifik sida. Men läs det som står i "Strid - grundläggande", där ska det mesta stå.
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Men det är väl inte alltid man spelar mot varandra, är det då spelledarens uppgift att "vara" den man slåss mot?"

Jäpp. Därför är det också bra att tänka på att det inte är fusk om spelledaren förenklar stridsflödet och reglerna. Det viktiga är att det känns bra. Att reglerna ska följas till punkt och pricka saknar självändamål.

"Det är ju hur mycket som helst att lära sig.... någon sade att Eon var ett _lätt_ rollspel.. *mutter* det känns inte så."

Ett av de få problemen med Eon är att man som nybörjare verkar rekommenderas att lära sig alla regler. Faktum är att de enda regler som är viktiga är hur Ob-systemet funkar. Allt annat kommer efterhand.

"När man utför en handling, tex. övertala, slår man då tex. (ifall det är Mycket Lätt) med Ob2T6, ifall man får under sin övertalningsförmåa så lyckas man? Ifall jag inte är helt ute och snurrar?"

Just det, man slår Ob(x)T6 under eller lika med sitt färdighetsvärde för att lyckas. Och det är egentligen allt man behöver veta.

Varför säger jag nu detta, när Eons stridssystem är så flexibelt/detaljerat/whatever? Jo, ju mer av stridssystemet man använder, desto mer snabbhet förlorar striden. Ju mer detaljer man ber systemet om, desto tyngre går det. Och därför måste man finna en balans, och utöva den där berömda mänskliga förmågan att anpassa sig.

När Tzerin Maracs son blir slängd i en mörk garderob med en utsvulten järv, då slår inte jag Vinit. Jag kanske låter båda slå för Hörsel och sedan Rörlighet, och sedan får de göra sina attacker i sekvens som jag som SL finner lämpligt. Karaktärsdraget Aggression kan också vara lämpligt här.

Å andra sidan, om Adriana Fäkterskan möter sin ärkefiende Schlembüll af Herkenberg i en duell inför Konungen, då kan det vara dags att öppna Krigarens Väg och slita fram de riktigt avancerade reglerna. Men märk väl, inte ens är jag tvungen att använda några regler bara för att de finns.

Och det är jag rätt nöjd med också.

--
Björn
- Junker Folterer
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Mitt tips - läs först bara kapitlet om grundläggande strid (det är ca sex sidor). Dessa sidor ger grunden i strid och får många räcker denna för resten av spelandet. För de som vill ha mer detaljer i striden finns även det avancerade stridsreglerna, men jag föreslår att du kastar bort dem just nu. Glöm att de ens finns.

Grunden i striden i Eon är att det finns en anfallare och en försvarare i striden, dvs en som har initiativet och en som inte har det. Om du har Eon II i någon upplaga så rekommenderar jag också att läsa exemplen som finns mot slutet av boken, dessa kan hjälpa en hel del också.

Annars finns ju dessa forum här just för den sakens skull. Jag finns också här, och jag har ju skrivit stridssystemet, så jag borde veta. ,-)
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
När Tzerin Maracs son blir slängd i en mörk garderob med en utsvulten järv, då slår inte jag Vinit. Jag kanske låter båda slå för Hörsel och sedan Rörlighet, och sedan får de göra sina attacker i sekvens som jag som SL finner lämpligt. Karaktärsdraget Aggression kan också vara lämpligt här.
Reminder to self: Låt ALDRIG Eleas spelleda Eon. Nånsin.
 

Jill

Veteran
Joined
28 Dec 2002
Messages
6
Location
Göteborg
Så många underbara människor som är villiga att hjälpa en och svara på frågor, det är härligt att sådana som ni finns! *tackar och bockar*

Nåväl. Jag har för tillfället inte regelboken/boken/vad-ni-nu-kallar-den här, men vi letade igenom den ordentligt igår under halva dagen, och våra problem är:

1) Vi hittar inte. Vi hittar inte tabellerna för striden och vet inte vilken tabell man skall leta efter.

2) Vi har läst den grundläggande delen av stridssystemet, men vi förstår icke. Ingen av oss har ovanligt låg uppfattningsförmåga så jag antar att det är något mycket viktigt vi har missat. Vad är det allra mest grundläggande när det gäller strider?

3) Effekt. Vad är det? Läste i ett exempel, att någon slog ett VINIT -slag och fick tex. 8, då blev effekten 2, -2, 3 eller något. Hur räknar man ut det?

4) Stridsvana, attribut osv, hur går det till när man lägger på poäng? Hur många poäng skall man lägga till på stridsvanan efter en strid, hur bedöms det, finns det någon tabell, var hittar man den?

Jag kan dock säga att svaren jag har fått från forumet + det där dokumentet någon (vet ej vem, men tack så mycket) bifogade har hjälpt oss en hel del på vägen.

Otroligt vad mycket frågor det kan finnas, men fortsätter ni svara blir jag otroligt lättad, ty Eon verkar vara ett spel man får väldigt roligt av när man väl har lärt sig regler och hur det
_egentligen går till_

/Jill
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,189
Location
Göteborg
Svar!

Kom ihåg att tillsvidare strunta i allt som står [Frivillig regel] på.

FC=färdighetschans, det man 'har' i färdigheterna (vanligtvis mellan 5 och 20)

1) Vi hittar inte. Vi hittar inte tabellerna för striden och vet inte vilken tabell man skall leta efter.

Sidor att slå upp vid strid: (EON II)

Närstridsvapen: Sida 144-145. (Vapendata)
Stridsregler: Sida 104-110
Fummetabell: Sida 122-123
Avståndsvapen: Sida 150
Sköldar: Sida 152
Rustningar: Sida 158-159
Skador: Sida 166-171
Förklaringar: Sida 307-308

2) Vi har läst den grundläggande delen av stridssystemet, men vi förstår icke. Ingen av oss har ovanligt låg uppfattningsförmåga så jag antar att det är något mycket viktigt vi har missat. Vad är det allra mest grundläggande när det gäller strider?

Att i en strid så blir en anfallare och den andre försvarare. Anfallare anfaller (hugger, biter, slår etc.) och försvararen försvarar sig (undviker, parerar etc.) Vid varje runda så kan försvararen återta initiativet (lyckas med VINIT) och då är denne anfallare och den andre försvarare. Om anfallaren lyckas med sitt anfall och försvararen misslyckas så blir försvararen skadad (om ingen rustning skyddar).

3) Effekt. Vad är det? Läste i ett exempel, att någon slog ett VINIT -slag och fick tex. 8, då blev effekten 2, -2, 3 eller något. Hur räknar man ut det?

FC minus tärningsslag. (Om man har 13 i svärd och slår 11 är effekten 13-11=2. Slår man över FC så misslyckas man.

4) Stridsvana, attribut osv, hur går det till när man lägger på poäng? Hur många poäng skall man lägga till på stridsvanan efter en strid, hur bedöms det, finns det någon tabell, var hittar man den?

Efter en strid så slår den som stridit ett förbättringsslag med Ob3T6. Om slaget utfaller lika med eller högre än FC i stridsvana så höjs stridsvana med ett (+1) oavsett hur högt man slog. Slår man lägre än FC händer inget med värdet. Se vidare under förbättringsslag på sidan 81.

Jag kan dock säga att svaren jag har fått från forumet + det där dokumentet någon (vet ej vem, men tack så mycket) bifogade har hjälpt oss en hel del på vägen.

Otroligt vad mycket frågor det kan finnas, men fortsätter ni svara blir jag otroligt lättad, ty Eon verkar vara ett spel man får väldigt roligt av när man väl har lärt sig regler och hur det
_egentligen går till_


Skriver vi inga inlägg så höjs inte vår status :gremwink:
 

Jill

Veteran
Joined
28 Dec 2002
Messages
6
Location
Göteborg
Re: Svar!

Sidor att slå upp vid strid: (EON II)

-- Vi har endast EON I. Vad göra nu?

FC minus tärningsslag. (Om man har 13 i svärd och slår 11 är effekten 13-11=2. Slår man över FC så misslyckas man.

-- Så, det är alltså effekten som avgör ifall man lyckas med sitt slag, ifall man träffar? Och hur bra slaget är?


Skriver vi inga inlägg så höjs inte vår status

-- Hmpf. Kunde väl tänka mig det... :gremtongue:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Svar!

  • att du träffar
  • Dessutom får du en halvtaskig träff (halv skadeverkan)
  • I alla andra fall missar du.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,189
Location
Göteborg
Re: Svar!

Samma sidor i EON I och II, förutom förklaringen och skadorna (samma sidor för skador, men mer komplicerat sätt att räkna på).

Skaffa EON II om ni har råd (annars gå in på www.sverok.se ), eller har ni Krigarens Väg?
 
Top