Nekromanti Stridsmagi

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Det ska vara roligt

Besvärjelsen A
Besvärjelsen förhöjer magikerns rörlighet i en stridssituation. Han kan utföra en extra anfallshandling eller försvarshandling utan att svårighetsgraden höjs.

Besvärjelsen B
Besvärjelsen ökar magikerns stridsförmåga genom att förhöja färdigheten i det vapen som han håller i sin hand.

Besvärjelsen C
Magikern kan med denna besvärjelse frambringa ett osynligt kraftfält runt sig som skyddar mot fientliga attacker.
Nu riskerar jag att gå utanför vad du faktiskt ville ha svar på, men säg i så fall till, alternativt ignorera det här inlägget. Personligen gillar jag inte alls system som är uppbyggda på det sättet. Inte bara för att det är tråkigt och inte vidare kreativt, utan också för att jag hatar och aldrig orkar läsa listor med sådant. Så här skulle du kunna göra istället.

Låt magikerna ha egenskaper som på olika sätt kan användas i striden. Hur breda dessa är och huruvida de är fördefinierade av dig eller inte, är inte så viktigt. Om vi använder dina exempel från ovan skulle några egenskaper kunna vara Kraftfällt eller Snabbhet. Låt sedan dessa egenskaper ge en bonus på det sätt som Dimfrost föreslår, men bara om spelaren kan förklara på vilket sätt den används. På så sätt blir det en kreativ utmaning för spelaren att komma på hur hon i en given situation kan använda sina förmågor för att öka sina egna chanser. Om man till exempel har Styrka och på magisk väg kan bli tio gånger starkare, är det ganska lätt att förklara varför man borde få bonus i ett slagsmål, men svårare när det handlar om avståndsstrid (men det går säkert om man klurar lite).

En annan fördel med ett sådant system är att förmågorna då inte blir begränsade till enbart strid (vilket känns lite konstigt, magikern kan bli snabb när någon drar kniv mot henne, men inte annars?). Det ger en generell beskrivning av förmågorna magikern har. Vill du att de ska vara väldigt stridsinriktade, kan du istället se till att bara tillåta (eller bara presentera) förmågor som har direkt koppling till strid.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Så här funkar det

Jag får tacka för dina synpunkter. Problemet är att du utgår att jag i mitt magiavsnitt kommer att ha långa ändlösa listor på besvärjelser och ritualer hit och dit som ingen människa orkar läsa igenom. Jag klandrar dig absolut inte för det, eftersom jag ingenstans i den här tråden, eller någon annan tråd heller, för den delen varit ytterst förtegen med hur mitt magisystem ser ut. Så utifrån vad jag har presenterat kan det möjligen se lite underligt ut.

Det finns dock en tanke. Just nu jobbar jag med mina svartmagiker. Svartmagin i mitt spel är ganska unik eftersom den inte utgår från några listor på besvärjelser och ritualer i traditionell bemärkelse utan i stället utgår från i spelvärlden befintliga grimorier som behandlar specifika aspekter av de mörka energiernas konst. Inom svartmagin finns 10 sådana aspekter eller magiklasser (eller "vägar"). En av dem kallas Polemesis. Denna magiklass kan beskrivas på följande sätt:

Polemesis är namnet på den svartmagiska stridskonsten och innefattar metoder för att på mest effektiva sätt möta en angripande fiende. Besvärjelser inom denna magiklass används ofta tillsammans med antingen blankvapen eller eldvapen, och ger magikern övernaturlig förmåga att fäktas eller att hantera pistol och gevär. Här finns dock även besvärjelser för obeväpnad kamp som avsevärt förbättrar magikerns muskelkraft och smidighet.

En grimorie som behandlar denna magiväg är skriven av en snubbe som heter Dieffenbach. I volymen har han presenterat tio olika besvärjelser som man skulle kunna beskriva som svartmagisk vapenkonst. Tillsammans utgör dessa tio besvärjelser en uppsättning som helt enkelt kallas Polemesis Dieffenbach. För att lära sig besvärjelserna inom denna uppsättning krävs för det första att du har tillgång till Dieffenbachs egen text, dels att du är förankrad i de svartmagiska traditionerna genom något av av de hemliga magisällskapen. Dessutom är magisystemet ”level”-baserat. Du behöver komma upp i en bestämd nivå för att kunna behärska samtliga tio besvärjelser inom uppsättningen.

I övrigt är principen densamma som magiträden i Diablo II. För att få tillgång till en viss bestämd besvärjelse i Diablo måste du uppfylla ett levelkrav. Du kan inte öppna besvärjelser hur som helst. Det är inte självklart att du kan öppna en besvärjelse som kräver nivå 12 bara för att du har uppnått nivå 12. Du måste redan ha öppnat den tidigare besvärjelse som är direkt anknuten till level 12-besvärjelsen. Ungefär på samma sätt som Diablo II:s magiträd funkar det alltså i mitt spel. Det finns fem olika nivåer och tre ”kolumner”. Från den första besvärjelsen i nivå 1 går en pil till en besvärjelse i nivå 2. Från besvärjelsen i nivå 2 löper två pilar, dels till besvärjelsen i nivå 3 kolumn A och dels till besvärjelsen i nivå 3 kolumn B, och så vidare. Hoppas att det blev begripligt

Tänkandet är alltså fokuserat kring existensen i spelvärlden av specifika magiska volymer, ytterst sällsynta, svårtillgängliga och grymt förbjudna. Spelar du svartmagiker kommer du att lägga all energi på att försöka hitta en sådan uppsättning så att du åtminstone kan lära dig de besvärjelser som matchar din egen delaktighet i de mörka energierna (dvs din "level").

Tänker mig levelsystemet i magireglerna ungefär på samma sätt som SW:s kraftpoäng, men detaljerna kring just de kvarstår att fila på. Just nu prioriterar jag skapandet av de olika uppsättningarna. De blir inte särskilt många, max 15, av dels rent arbetsmässiga skäl men också att i spelvärlden bevara en känsla av att magiuppsättningarna verkligen är sällsynta och att du som svartmagiker kan ägna en hel livstid åt att leta efter en specifik uppsättning.

Jepp, så funkar det. Hoppas att det blev lite klarare vad jag egentligen är ute efter.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,380
Location
Helsingborg
Dieffenbachs grimoire (förslag)

Ok. Jag tycker att det är en ganska schysst approach. Sökandet efter hemska svartmagiska böcker är ju en ganska väletablerad genré inom skräck/splatter och allsköns ockult (Necronomicon är väl det mest välkända exemplet).
Även om en naturlig fråna är hur de ursprungliga författarna av dessa grimoirer tillgång till de svartmagiska konster som de skrev ner? Det kan ju vara allt ifrån att fördjupa sig i mythoslore (som Abdul Alhazred) till att få det som en gåva från älvorna och Oberon till att sälja sin själ till djävulen (vanligt i kristen myt) eller demoner.

Om Dieffenbachs grimoire är ett regelexempel så borde den ha ett ganska brett spektrum, men ändå visa ett fokus.

Säg att Diefenbach var en fäktmästare (värja) och en proffesionell duelist. Hans svartkonst bör då koncentrera sig på dels på prylar man kan göra med svärd och dels (generellt) väldig subtila effekter (det går ju inte att ha svärd som gör onaturliga och iögonfallande saker om man är proffesionell duelist!).
Så en stor del bör vara svärdsrelaterade och subtila.
Men sen så bör ju en person som dieffenbach ha lite fula trick som han kan ha i bakfickan som trumf (och använda om det krisar sig utanför hans dueller)! Här är det onaturlighet och en hög "creepy" faktor som gäller. Saker som Dieffenbach skulle använda om han hade känt sig trängd.
Typiska saker som svartkonstskurkar börjar använda om RP börjar komma nära.

Förslag till besvärjelser för Dieffenbachs grimoire:

"Den Mörke Dieffenbach"
Dieffenbachs favorittrick. Den som duellerar mot svartkonstnären börjar känna sig illamående, orolig och har svårt att fokusera sig, rädd (på ett destruktivt sätt) helt enkelt.
Ganska subtil effekt men ger svartkonstnären en stor fördel då illamåendet och oroligheten tar udden av motståndaren.

"Skorpionen Dieffenbach"
Dieffenbach hade rykte om sig att vara väldigt snabb, som en skorpion. Få vet dock om att det var hans svartkonst som var orsaken. Denna besvärjelse ger svartkonstnären snabbare reflexer och möjligheten att göra explosivt snabba anfall.

"Dieffenbachs dödsdom"
Dieffenbach hade rykte om sig som en grym och dödlig motståndare.
Alla sår som svartkonstnärens svärd orsakar blir elakare och dödligare. De har lättare att bli infekterade, och om de läker så är de svårläkta och går lätt upp igen, och dessutom så kommer varje sår att vara plågsamt och handikappande även flera år efteråt.

"Kraftknackning"
När man fäktas så provocerar man motståndaren med skarpa "knackningar" på hans klinga för att bryta hans gardé och skapa öppningar. Denna besvärjelse gör effekten av dessa knackningar onaturligt kraftiga och gör det onaturligt svårt att motstå eller skydda sig från sådana knackningar.


+ 1-2 till besvärjelser av den här typen.
Dessa är Dieffenbachs "tools of the trade", sådana besvärjelser som han använder ganska ofta.
Sen har vi Dieffenbachs trumfkort, som han använder sig när han känner sig hotad eller trängd.

"Den mörka eggen"
Svartkonstnärens svärd blir ohyggligt skarp och dödligt.
Svartkonstnärens svärd kan hugga och stöta igenom sten, stål...ja, allt (inklusive vad man än försöker parera med)..

"Flerstöt"
Svartkonstnären tycks bli suddig och göra flera olika anfall samtidigt. Bara ett anfall är dock riktigt, resten är illusioner.

"Dödsskott"
Svartkonstnaren skjuter en kula som bränner och fräter ett kort tag efter att den träffat. Om den träffar en motståndare så orsakar skottet inte bara mer skada men också en ohygglig smärta.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Dieffenbachs grimoire (förslag)

Det här var inte alls dumt tänkt! :gremsmile: Tusen tack för dessa kreativa förslag som ligger väldigt nära det jag är ute efter. Jag kan bara konstatera att dina förslag är extremt användbara för mig. Balla namn på besvärjelserna dessutom. Tyvärr har jag redan ett system vad det gäller namn på besvärjelserna. De heter typ Epídosis Dexiótetos ("Förbättring av smidighet"), Epídosis Téchnes ("Förbättring av färdighet), Aórate Aspís ("Osynlig sköld), Petómenos Stratiótes ("Flygande stridsman") och sådant. Men utan tvekan kommer jag att kunna använda delar av dina namnförslag när jag fixar ihop de grekiska namnen.

Åter, tusen tack!
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Jag älskar lurigt skit som att lägga osynlighetsbesvärjelser på svärd så att motståndaren får grymt mycket svårare att försvara sig mot det eller ens ana faran.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Har tyvärr svårt att föreställa mig en magiker med ett osynligt vapen utan att det ger lite löjliga vibbar. Bättre i så fall om magikern göra hela sig osynlig. Det vore ju den lurigaste och djävligaste besvärjelsen av alla i en stridssituation. Du inspirerade mig att snickra på en sådan besvärjelse. Vad tycker du?
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Har tyvärr svårt att föreställa mig en magiker med ett osynligt vapen utan att det ger lite löjliga vibbar. Bättre i så fall om magikern göra hela sig osynlig. Det vore ju den lurigaste och djävligaste besvärjelsen av alla i en stridssituation. Du inspirerade mig att snickra på en sådan besvärjelse. Vad tycker du?
Löjliga vibbar? Det är ju astufft!
 

Nadorou

Veteran
Joined
7 May 2007
Messages
36
Location
Sthlm
Re: Dieffenbachs grimoire (förslag)

Grr, mina meddelanden har försvunnit, och med dem de idéer jag faktiskt hade. Skall se om jag minns vad jag skrev..

Onaturlig skärpa
Magikerns vapen får en sådan skärpa att skären sträcker sig ut en tum ut ur eggen. Inte bara gör detta att vapnet går som en metafysisk kniv genom verkligheten, utan motståndaren lär få problem att bedömma vapnets räckvidd.

Precision
Magikern ser hur energiflödena i motståndarens kropp färdas (blod, qi, organ, magi, et cet), och vet därför vilka områden som är bra att sikta på för maximal respektive minimal skada.

Schrödingers skydd
Magikern parerar åt flera håll samtidigt. Oavsett varifrån attacken kommer har någon av magikerns uppdelningar redan skyddat sig, ditåt, och är därför förberedd på anfallet.

Partiell autoportering
Efter ett missat hugg eller en fint ser magikern till att snabbt utföra en teleporteringsmagi på sig själv som ser till att vapnet fortsätter åt motsatta hållet, byter håll mitt i luften, så att säga.

Transparans
Magikern ger sig själv och sitt vapen att färdas genom material obehindrat, till exempel genom motståndarens vapen.

Mina magiförslag bygger på sådana som buffar magikern själv. Att påverka motståndaren tycker jag är litet väl eldbollsaktigt.
Du får ursäkta att jag enbart skriver in de praktiska tillämpningarna, men jag tror du vill komma på de mer episka beskrivningarna själv. ^^'
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,684
Location
Rissne
Re: Dieffenbachs grimoire (förslag)

Schrödingers skydd
Heh... Borde inte schrödingers skydd innebära att man både skyddar och inte skyddar samtidigt - och att man därmed både blir skadad och klarar sig, och det inte bestäms vilket förrns man känner efter?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,860
Location
Göteborg
Vad sägs om det här?

Seus stridenus iförvägus
Magikern tittar på motståndaren och aktiverar en form av framtidsseende. Han ser striden som den kommer att utspela sig enligt rådande förutsättningar (alltså utan faktorn att han har sett den i förväg inräknad). Så länge magikern agerar som i visionen kommer striden att gå precis så, men om han avviker så bryts flödet. Det är svårt att göra helt som i visionen (att inte parera något bättre, eftersom han vet hur anfallet kommer att se ut, &c.), så slutet av striden är något osäkert i alla fall. Poängen är att magikern kan förutse ett ställe där han misslyckades i sin vision och istället agera så att han lyckas (eftersom han vet vad motståndaren kommer att göra). Han får alltså byta ett misslyckat slag mot ett lyckat. Efter detta så är visionen värdelös, eftersom förutsättningarna ändrats.
Eftersom han måste titta igenom striden så funkar dock inte besvärjelsen om han blir överrraskad.
 

Nadorou

Veteran
Joined
7 May 2007
Messages
36
Location
Sthlm
Schrödingers skydd

Eheh, egentligen planerade jag bara ett billigt skämt, men det går väl antagligen att använda det där som fördröjd skada, som inte påverkar förns den skall läkas.
När jag tänker efter så inser jag att Neotechs dödsslag fungerar som Schrödingers katt - tills någon tittar till den avsvimmade är ingenting avgjort. O_O
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Hmmm, jag vet inte. Kanske. Kanske inte. Jag tackar i alla fall för förslaget.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Dieffenbachs grimoire (förslag)

Partiell autoportering
Efter ett missat hugg eller en fint ser magikern till att snabbt utföra en teleporteringsmagi på sig själv som ser till att vapnet fortsätter åt motsatta hållet, byter håll mitt i luften, så att säga.
Den här sparar jag till spexversionen. :gremgrin:
 

PVC

Veteran
Joined
5 Jun 2005
Messages
176
Location
Luleå
Re: Det ska vara roligt

Häftigt, någon som tycker precis som jag för omväxlings skull. Jag fullkommligt älska det element du beskriver i rollspel och regler. Och rubriken sedan; kunde inte ha sagt det bättre själv. :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh:
 
Top