Nekromanti Stridsmagi

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Jobbar just nu med ett set av besvärjelser som helt och hållet fokuserar kring stridsmagi, närmare bestämt besvärjelser som på ett eller annat sätt förbättrar magikerns villkor i en stridssituation men som inte inbegriper kastandet av eldbollar eller 1000000-voltsblixtar etc. Min tanke är alltså att magiuppsättningen ska handla om att magikern på olika sätt förbättrar sin vapenfärdighet, rörlighet i strid, och annat av den karaktären. Föreställ dig att magikern slåss med en sabel. Vad är det då för klurigheter som man kan tänka sig att han kan hitta på som gör honom till en stridsman utöver det vanliga? Någon som vet var jag kan hitta inspiration till passande magiska färdigheter i något befintligt spel eller kanske någon som rent av på rak arm har tips på schyssta besvärjelser av denna typ.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Är inte det enklaste att se på vilka spelvärden som är viktiga i strid (styrka, vapenskicklighet, tålighet, snabbhet etc, beroende på hur ditt system fungerar mer exakt) och sedan låta magin höja dessa? Eller är det främst flavormässig inspiration du är ute efter?


/Dimfrost
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Ja, det var inte det mest svenska uttrycket. :gremsmile: Alltså, säg att du redan vet att du har en besvärjelse som ger +1 på snabbhet för varje magipoäng man spenderar (i ett hypotetiskt regelsystem), och att det du är ute efter är en tolkning av denna besvärjelse, till exempel att magikern åkallar sin tigertotem eller antar en kvick eldskepnad. Det var det jag menade.


/Dimfrost
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Stridsmagi: Exempel

du är ute efter är en tolkning av denna besvärjelse, till exempel att magikern åkallar sin tigertotem eller antar en kvick eldskepnad.
Nja, jag tänker mig det nog väldigt konkret. Helt enkelt, vilka speciella förmågor kan magikern trolla fram när han slåss med svärd, skjuter med bössa eller dra en knytnäve rakt i käken på sin motståndare? Det enklaste sättet är magi som höjer värdena i aktuella stridfärdigheter och involverade grundegenskaper, men finns det andra möjligheter som inte involverar "combat magic" på klassiskt D&D-manér, alltså med fåniga eldbollar och hela fadderullan.

Här är några exempel på hur jag tänker det

Besvärjelsen A
Besvärjelsen förhöjer magikerns rörlighet i en stridssituation. Han kan utföra en extra anfallshandling eller försvarshandling utan att svårighetsgraden höjs.


Besvärjelsen B
Besvärjelsen ökar magikerns stridsförmåga genom att förhöja färdigheten i det vapen som han håller i sin hand.


Besvärjelsen C
Magikern kan med denna besvärjelse frambringa ett osynligt kraftfält runt sig som skyddar mot fientliga attacker.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Re: Stridsmagi: Exempel

Det känns helt omöjligt att svara på utan att känna till ditt regelsystem mer i detalj.


/Dimfrost
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Stridsmagi: Exempel

Det känns helt omöjligt att svara på utan att känna till ditt regelsystem mer i detalj.
Är det? Räcker det inte med att tänka sig en situation där du som magiker står med en sabel i högsta hugg, ansikte mot ansikte med en motståndare som du snabbt vill ha kål på. Problemet är dock att du inte kan kasta eldbollar eller blixtar eller fan och hans moster. Den enda magi du kan involverar exempelvis speciella trix med ditt vapen eller gör ditt fotarbete i striden snabbare etc.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Re: Stridsmagi: Exempel

Om striden hanteras genom ett enkelt motsatt slag för Kropp skulle det enda möjliga svaret vara "öka värdet Kropp med magi", till exempel. Du tänker lite snävt. Men visst, någon annan kanske kan hjälpa till ändå. :gremsmile: Låt dig inte nedslås av min negativitet.


/Dimfrost
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Re: Stridsmagi: Exempel

Men! Varför skulle det vara så? Om vi nu utgår från att det är ett stridssystem med flera olika moment så kan man ju påverka både "stats" liksom antal handlingar, tillåtna handlingar, vapenvärden etc...

Dessutom kan man ju låta effekterna vara mer tolkningbara: istället för en bonus i en egenskap skulle en tigermagiker kunna få en bonus till alla "tigriga" handlingar.

Så så särsklit snävt är det inte :p
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Re: Stridsmagi: Exempel

Det snäva syftade på synen på regelsystem. Mitt exempel visar att det finns regelsystem där man visst måste ha mer info för att kunna ge ett vettigt svar på frågan.

Men eftersom jag inte begriper mig på vad man ska bidra med här lämnar jag tråden åt de som känner sig inspirerade. :gremsmile:


/Dimfrost
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Re: Stridsmagi: Exempel

Err... det har ju inte presenterats någon syn på regelsystem !!! ?? Sorry, jag blir bara lite förvirrad över vad du menar.

Jag tror att OP vill att vi skall resonera utifrån tänkbara "effekter" utan att ta hänsyn till regelsystemet - detta kan det tolkas tillbaka till senare. Eller? Targon?
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
En ny chans!

Jag ger dig en ny chans att greppa vad jag är ute efter. Låt oss säga så här: Vad kan man tänka sig att en magiker kan hitta på med ett svärd? Vad kan man tänka sig att en magiker kan hitta på med en bössa? Oberoende av specifikt bakomliggande regelsystem.

Nåväl, jag vill inte pressa dig att delta mer i tråden. Erkänner att frågan är lite klurig och jag ställer mig högst förstående till att du inte känner dig inspirerad att ge några konkreta förslag. Jag är ändå tacksam att du tvingat mig att förtydliga min frågeställning. :gremsmile:
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Stridsmagi: Exempel

Jag tror att OP vill att vi skall resonera utifrån tänkbara "effekter" utan att ta hänsyn till regelsystemet - detta kan det tolkas tillbaka till senare. Eller? Targon?
Helt korrekt! En flaska whisky till dig!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Re: Stridsmagi: Exempel

Hurra!! Kan jag få bourbon istället?

Jag är inte säker på att det går att reducera magiska stridsbesvärjelser till effekter (en besvärjesle kan ju även gå ut på att man lånar vissa aspekter och förmågor, snarare än direkta effekter. Jfr tigerexemplet). Men ett trevande försök:

* Omedelbar återhämtning: magikerns kropp konvulsera som han efter en parad omedelbart återgår till sin garde, redo att stöta igen - antagligen med motståndaren i ett fatalt uppföljningsförsök.

* Tentakelsvärd: sabeln inte bara hugger mot motståndaren, utan böjar sig mot dennes kropp, förbi blockeringar och garder.

* Magisk räckvidd: Magikerns stöt når hela vägen fram, trots att han står flera meter bort (gummiarmar, teleport el dyl)

* Paradarm: Magikern behöver ingen sköld, utan kan parera med sin benhårda arm.

* Hoppjerka: Magikern kan utan ansträngning slunga sig över sin motståndare för att angripa honom bakifrån.

* Svärdshämtning: Om magikern blir avväpnad kan han använda sin magiska kraft för att hämta svärdet till sin hand.

* Pilparad: Magikern kan fånga pilar med blotta handen.

* Dubbel- eller trippelslag: En stöt blir flera parallella stötar: nästan omöjliga att parare.

...för att skrapar på ytan lite. Var det sådana effekter du menade.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Stridsmagi: Exempel

Men vad är meningen?

Ja, du kan skapa en stridsmagi som ökar chanserna för en krigare med stridsmagi att lyckas på sina färdighetsslag. +10% på färdigheten Svärd, +5 KP i 3 SR osv.

Eller som redan nämnts, lägga en tigerbesvärjelse så att magikerna "slåss som en tiger" i 4 SR.

Men i vilken värld vill du att magin ska funka så och varför?

För, om du skapar en stridsmagi så anser jag att den bör vara så hårt förankrad i världen. Det kommer inte att vara den "vanliga" magikern (lär Gandalf eller Constantine) som använder sig av stridsmagi utan att det kommer per automagi bli krigarkastet/ alla stridsmän som utnyttjar stridsmagin. Om man inte lägger in en spärr (inte alla krigare kan lära sig stridsmagin utan de måste vara skolade på ett visste universitet eller ha trollblod i ådrorna).

Så, stridsmagi kommer att höra krigarna till eftersom det är de som slåss.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag resonerar som Dimfrost. Se till de variabler som påverkar stridsförloppet i dina regler, och så låter du besvärjelserna få påverka dessa variabler.

Alltså, ökning/minskning av träffchans/skada/handlingar/initiativ, m.m. vad det nu än är för variabler som styr stridförloppet i dina regler.

Vad som sedan händer i världen kan ju vara hur fantasifullt som helst. Men det är som sagt flavor/krydda/atmosfär.

Alltså; säg att vi vill göra en besvärjelse som ökar ens träffchans i BRP. En sådan effekt kan jag motivera på hur många sätt som helst. Kanske kanaliserar han anden från en svärdslegend och låter denna genomsyra hans kropp, eller saktar han ner tiden för att bättre kunna anpassa sin teknik till motståndarens rörelser? Ökar han sin egen smidighet genom att aktivera de magiska ormtatueringar längs underarmarna som förbättrar hans kroppskontroll, eller låter han kanske en extra vapenförsedd arm skjuta ut ur kroppen som hjälper till att fäktas och binda motståndarens vapen så att han skall kunna få in en träff?

Det finns som synes oräknerliga varianter.

---

Jag anser dock att man kommer långt genom att bara använda de variablar och regler som redan finns i stridsreglerna. Så beroende på vilka regler man använder så faller det sig naturligt att man låter besvärjelserna påverka vad det nu än är som reglerna behandlar. Det är inte för inte som det finns många besvärjelser i D&D som handlar om just förflyttning och att påverka området man slåss på - helt enkelt för att spelets stridsregler har så mycket med detta att göra. I mitt spel Chugunda styr magin istället saker som vore obegripligt i andra spel, såsom att man bara får slå en tärning i sitt kampslag - vilket drabbar mentorer hårt; eller att alla ens kamptärningar byts till T6 - vilket istället drabbar hjältar hårt.

Liksom, beroende på reglerna så faller det sig praktiskt att låta besvärjelserna fungera olika.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Me like very much!

Skitbra! Tackar och bugar för dessa förslag som jag utan vidare kan säga att jag kommer få användning av. Som jag ser det nu kommer jag åtminstone definitivt få använding av "Omedelbar återhämtning", "Hoppjerka", "Svärdshämtning" och "Dubbel/Trippelslag". De övriga kommer säkert att kunna användas efter vissa anpassningar till spelvärlden.

Skönt att äntligen bli förstådd.

Återigen, asmycket tack! :gremlaugh:
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Om magi i min värld

Just den uppsättning av besvärjelse som är aktuell i den här tråden är exklusivt reserverad för stridskunniga svartmagiker. Besvärjelserna är synnerligen svårtillgängliga och i stort sätt omöjliga att få tag på för kreti och pleti, och dessutom kräver de omedelbar delaktighet i mörkrets energier och förankring i något av de svartmagiska hemliga sällskapen. Som du därmed förstår så utgår mitt spel följaktligen från en extremt "aristokratisk" syn på magins tillgänglighet.

Alltså, stridsmagi kommer att höra svartmagikerna till ifall de gillar att slåss.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,351
Location
Helsingborg
Har ju själv använt "svärdsmystiker" i en av mina kampanjer.
Svärdsmästare som inte bara är bra på att fäktas men använder en speciell stil där alla garder, pareringar och anfall samtidigt är magiska symboler som ger mystikern en fördel (snabbare, starkare, vigare) eller motståndaren en nackdel (hypotiska runor som gör att han ser dubbelt eller blir långsammare till exempel).

Speciella grejer skulle kunna vara...
För svärd:

Ormdans: Magikerns rörelser är i det närmaste hypnotiska och bryter motståndarens koncentration.

Benlös: Magikerns leder kan böja sig åt vilket håll som helst. Magikern kan därför göra anfall, pareringar och motanfall som skulle ha varit omöjliga för en normal människa.

Ödlans förbannelse: Alla sår som magikern utdelar får en större chans att bli infekterade.

För skjutvapen:

Dråparskott: Ger magikern en onaturlig precision. Inte bara blir magikern stadigare på handen men kulan går onaturligt rakt, opåverkad av vind och luftmotstånd.

En kula med ditt namn: Genom att rista in ditt namn på en kula så får magikern hjälp av ödet att dräpa dig. I precis rätt (eller fel, beroende på vilken sida man är på) ögonblick när du är som sårbarast kommer magikern att få en möjlighet (pga en olycka eller ren tillfällighet) att ta kål på dig med ett välriktat skott.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Tack för förslagen! "Ormdans" och "Benlös" verkar lite utflippat kanske, men en besvärjelse typ "Ödlans förbannelse" är utan tvekan användbar för mig. Dina besvärjelser för skjutvapen kan säkert också fungera bra som grund att bygga vidare på. Särskilt "Dråparskott".
 
Top