Nekromanti stridskonst...

Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
en del tekniker är väldigt powergameade...
fällning t.ex. man ska slå ob3T6 mot sin stridskonst o få bättre effekt än hans ob4T6 mot sin RÖR...man lyckas nästan alltid fälla nån enligt de reglerna.
Finns mer att klaga på, men jag har inte tid just nu.

"det är roligt att slå tärningar"
 

Der_Wald

Veteran
Joined
12 Jul 2001
Messages
41
Location
Östersund
Det ska väll var enklara att fälla en kille i strid om man har tränat på det som en del av sin vanliga strids teknink.

In Hoc Signio Vinces
 

Alvdräpe

Veteran
Joined
16 Feb 2001
Messages
69
Misslan fäller trollet?

En missla med 15 i sin stridskonst fäller ett normalt troll nästan varje gång.
Halvmetersregeln borde gälla, eller något åt det hållet.

Eller så har man verkligen tränat på att fälla saker som är tre-fyra gånger större och tyngre.
 

Oceanliner

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
273
Location
Jönköping
<I>"en del tekniker är väldigt powergameade..."</I>

Därför har jag slutat att använda stridskonster och har istället funderat ut en regelmodifiering som inte bara gäller stridskonster.

//Jonas
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
inflation

I väldigt många rollspel verkar det vara så att det går någon slags inflation i mäktighet... ju senare något ges ut desto mer optat är det eftersom det måste vara coolare än alla tidigare saker för att attrahera uppmärksamhet.

Tråkigt men sant...
 

Elasaid

Veteran
Joined
16 Jul 2001
Messages
36
Location
Solna, Stockholm
Känner du ofta att regler hindrar dig från att använda ditt sunda förnuft?

/Elasaid - Det finns rollspelare och det finns rullspelare... vad vill DU vara?
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Slakta (eller stycka) regeln dårå!

Om du nu är en regelslaktare, så låt båda slå Ob3T6. Så svårt var det inte.

// Slut.
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
stridskonsters idioti....

Avancerade kast: Greppa, kasta/välta
Avståndsvapen till häst: Lär dig rida och bli duktig på att skjuta(!).
Avväpna: Hugg mot vapenarmen.
Balans: Akrobatik.
Bedövande slag: Funkar. Måste hitta på en ny regel.
Benbrytning: Löjlig.
Bärsärk: Häftig men istället kan man ha raserianfall.
Dubbelstöt: Två anfall.
Dödande anfall: Löjlig.
Fällning: Rör + slagsmål?
Hoppteknik: Herregud! Hoppa + hugg/stick/kross.
Hugg: vapenskicklighet.
Hög spark: rör + spark eller hoppa + spark eller rör + hoppa + spark.
kasta vapen: Öh, var realistiska, ett svärd har knappast rätt tyngdpunkt. Andra vapen som man ska kunna kasta bör gå under någon kastvapenfärdighet.
Krigslist: onödig.
Kross: se hugg.
Kvickt anfall: Invänta öppning + fint + snabbt anfall.
Kvickt försvar: parera. Var defensiv.
Lönnmord: Smyga + greppa + dolk. Bör gå under regeln nådastöt.
Medföljning: defensiv.
Meditation: Fy fan!
Mental koncentration: Nej. Det är bestämt nej på den frågan.
Momentspec: Spec.
Målpunkter: NEJ!
precisionsanfall: NEJ NEJ NEJ. Bli skickligare!
Rappt utfall: Nej.
Ridteknik: Bli bättre på rida. Riddare ska ju vara bra eller hur?
Ripost: parera + anfall.
Skrämma/hota: snälla!
Snabbdragning: Nej, o nej.
Snabb återhämtning: Nej.
Stick: se hugg.
Stridsvråla: Kanske bör SL vara snäll om man vrålar som faen och låter en få -ob1t6 i vinit.
Stå kvar: Bli starkare. Bli uthålligare.
Stålsättning: ska man skära sig för att härdas eller vad? Nej för faen.
Tomhet: Nej.
Två vapen: Nej, man kan, om man tränar bra på att använda två vapen samtidigt men det bör avgöras hur av SL.
Uppföljning: Två anfall.
Uppresning: Akrobatik? Hoppa? Rör?
Utmanövrering: NEJ!
Utspel: nej.
Vaksammhet: nej.
Viktutnytjande: Nej.

Så där. Klart. Nu ska jag bara tala med min grupp och fråga dem om vi kanske ska skippa stridskonster. I morgon.


"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Der_Wald

Veteran
Joined
12 Jul 2001
Messages
41
Location
Östersund
Re: stridskonsters idioti....

En strids konst är något man har tränat in i musklerna det är en reflex inte ett igentligt anfall eller försvar. Som t.e.x när adelsmanen parerar med sin värja så kan jag nästan lova att han gör en ripost av ren reflex.

Sedan så kan du väll låta en RP sominte har en strids konst att göra ett avancerat kast och slå under greppa, kasta/välta men en person som har tränat på den här manövern i tre års tid kan slå ett slag under sin stridskonst.


In Hoc Signio Vinces
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Re: stridskonsters finess

Det är bra med stridskonster eftersom olika stilar verkligen blir olika. Det ska vara lite nyans på olika vapenskolor. Gör istället så att man använder vapenfärdigheter och teknikspecialiseringar. Låt det ta mycket längre tid (eller kosta mycket mer enheter) att lära sig en ny teknik, då blir det lite mer nyanserat. En duellant ska vara bra på att just duellera och en riddare bra på att slå ihjäl kättare eller uppstutsige bönder.

// Slut.
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: stridskonsters finess

En duellant kan besegra vilken annan man som helst i vapenkonst och det är KASST. Men nu får vi nog ha en röstning i vår grupp om vilka som är för och vilka som är emot. Med de nya reglerna kommer en duellant vara lika bra som vanligt om han lär sig akrobatik, är smidig och lär sig rörliga färdigheter.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: stridskonsters idioti....

En person som tränat i flera år ÄR bra på att göra en parering och sedan ett anfall (en ripost) eftersom han är bra nog att hinna med det där andra snärtiga anfallet. Det behöver man ingen stridskonst för. Att göra akrobatiska saker när man slåss är ju också en sak en person lär sig. Ex så lär man sig säkert inte akrobatik i en riddarskola men man lär sig defenitivt rida och lans förutom de vanliga vapnen. Där har vi variationen som alla talar om.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: stridskonsters finess

"En duellant kan besegra vilken annan man som helst i vapenkonst"

...såvida den andre mannen inte har till exempel en långbåge, ett armborst, en lans med tillhörande stridshäst och helrustning, en eldboll eller en armé.

Sensmoral: det hjälper inte om man är bra fäktare när ens motståndare fuskar.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: stridskonsters finess

jaha? Vanligtvis brukar man inte klara av sådant men nu snackar vi närstrid.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: stridskonsters finess

"Vanligtvis brukar man inte klara av sådant men nu snackar vi närstrid."

Och var exakt ligger problemet i att Miyamoto Musashi-kopia 1A är en jävel på att hugga ihjäl folk i närstrid? Jag menar, jag trodde det var precis det som Miyamoto Musashi-kopior sysslade med. Vill du ha ihjäl en Miyamoto Musashi i närstrid, skaffa en egen Miyamoto Musashi.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: stridskonsters finess

Va? Vad är en "Miyamoto Musashi-kopia 1A"? En kämpe? Ett farligt system? Ett vapen? Förlåt min okunnighet.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Klassifikationer av Musashi-kopior.

"Vad är en "Miyamoto Musashi-kopia 1A"?"

En rollperson som 1) är jefligt bra på att fäktas, 2) lever för fäktkonsten enbart, samt 3) spelas av en spelare som a) har läst för mycket manga, b) har läst för mycket om japanska svärdsfäktare i största allmänhet, c) tränar någon form av stridskonst och är övertygad om att de är jävelbäst, d) är nippofil, eller e) samtliga a-d ovan.

Klass 1B kännetecknas av att rollpersonen dessutom förväntar sig att kunna leva av fäktkonsten (till skillnad från att leva för).

Klass 2A har ingen koppling till japanska svärdsfäktare i allmänhet (och inte heller till Miyamoto Musashi i synnerhet), utan inspireras snarare av Conan Cimmeriern.

Klass 3A spelas i allmänhet av spelare som har sett för många musketörfilmer.

Klass 4A spelas i allmänhet av folk som har sett för mycket på Ivanhoe.

Klass 5A kännetecknas av åsikten att svärd är balla, och har inte inspirerats av särskilt mycket mer än det billiga souvenirsvärdsliknande föremål från Portugal eller Spanien som han har på väggen. Underklass 5B har viftat sönder svärdet.

Om du däremot vill veta mer om originalet så kan du ta en titt på följande webbplats: <A HREF="http://www.samurai.com/5rings/" target="_new">http://www.samurai.com/5rings/</A> - Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Klassifikationer av Musashi-kopior.

Ok, men man kan forfarande göra alla dessa saker som står under stridskonster bara att det är lite mindre koboldiska. Då måste ju denna "Miyamoto Musashi-kopia 1A" Lära sig mer färdigheter och verkligen lägga ner hela sin själ i arbetet. Typ alla sina enheter...

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 
Top