Nekromanti stridskonst...

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Koboldjakten har ballat ur

"Ok, men man kan forfarande göra alla dessa saker som står under stridskonster bara att det är lite mindre koboldiska."

En sak som du glömmer är att stridskonster är begränsade till ett fåtal vapen, sällan fler än ett eller två. Allt det andra som du rabblar upp gäller för alla andra vapen i gruppen, och kan således användas med allt från kortsvärd till tvåhandssvärd (om vi nu menar färdigheten Svärd. Stridskonsten fungerar enbart på till exempel Stridssvärd.

Så omvänt skulle jag kunna säga att din metod är "koboldig" eftersom man där lär sig att hantera allt från köksknivar till tvåhandssvärd lika bra och dessutom till en lägre kostnad än om man hade tränat upp alla stridskonster för alla dessa vapen till samma nivå.

En liten historia att tänka på:<blockquote>Det var en arbetskamrat som alltid skulle göra allting på det absolut svåraste sättet. Han skulle visa vad han menade med det och bjöd hem mig för att visa hur han hade gjort allt. På vägen upp stoppade han mig och pekade på grusgången.
- Ser du vad det här är?
- Ja, det är singel, svarade jag.
- Det har jag gjort på det absolut svåraste sättet! Jag har burit hit stora stenblock och knackat ner till singel med en liten hammare.
Och sådär gick turen: timret i timmerstugan hade han fällt med en pennkniv och barkat med tänderna, allt för att göra det på det svåraste sättet. Glasskivorna hade han gjort själv genom att mälta sand över spriköket. Tyget i gardinerna hade han vävt själv från bomull som han odlat själv (det här var vid sommarstugan i Norrland, och att odla bomull här är inte lätt). Och så vidare. Allt på det absolut svåraste sättet.
Under turen råkade vi komma förbi hans dotter, och lite skämtsamt frågade jag (när hon var utom hörhåll) hur han hade gjort henne...
- Jorå, svarade kompisen blixtsnabbt, på det absolut svåraste sättet: stående i en kanot!</blockquote>Sensmoral: man behöver inte välja den svåraste vägen bara för att det ska göras så svårt som möjligt. Man blir inte koboldig om man hittar en genväg, speciellt inte om det finns begränsningar på den.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Snack!

Vadå, tycker inte du att det är koboldiskt att man med ett vapen kan göra en parering och sedan ett anfall utan svårighetsökning? Om man är lite smart väljer man inte ett ovanligt vapen istället väljer man typ stridsvärd. Då är stidskonster skitbra. Om man tappar sitt stridsvärd har nästan vem som helst ett annat. Så, stridskonster är inte bra. Man kan bli för bra för snabbt. Med nya regler så tar det lite längre tid. istället för kanske ett års träning för att bli en gud med svärd tar detta rätt lång tid. Varför vill du att det ska ta så kort tid att bli bäst? Var realsitisk för faen!

Är din vän mytoman? Jag känner en...

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Därför

Det säger väll sig själv.
Ex. 1: Benji: Stridskonst m. bla. målpunkter, trots att du hatar målpunkter.

Ex. 2: Damien: OTROLIGT bra stridskonst

Jag tror att det räcker. Det verkar som om du gillar stridskonster trots allt, bara det att du inte vågar erkänna det. Erkänn nu!

"Rävar är väl för faan inget hunddjur!!!" - Frixeray
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: stridskonsters idioti....

Instämmer i din tveksamhet. Att jag överhuvudtaget har kvar stridskonsterna när jag och polarna spelar Eon är en solklar eftergift från mig som sl. Helst hade jag skippat dem, men å andra sidan vill man ju också som sl göra spelarna glada och spelsugna. Så jag har kvar stridskonsterna i ursprungligt skick.

- Targon

On ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Därför

Det finns ju också något som kan kallas för måttligt användande av stridsrelger utifrån rimlighetskriterium. Därmed får man bort avarterna, vilket jag antar var poängen med Silversurfans inlägg.

- Targon

On ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux.
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Skitsnack som vanligt.

Benji var en gubbe jag spelade halvt om halvt. Mest för att sätta Baltsar och Alarion på plats...

Damian skulle vara med i svärdspelen och jag skapade honom endast för det endamålet. Jämfört med kille som hade 27 var jag rätt kass. Och honom skapade jag för att vara schysst mot loke som ville vara vara med i svärdspelen. Min stridskonst var faktiskt kassare än hans. Kan inte hjälpa att du är kass på att fatta vilka tekniker som är bra och vilka som är dåliga.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Snack!

"Vadå, tycker inte du att det är koboldiskt att man med ett vapen kan göra en parering och sedan ett anfall utan svårighetsökning?"

Därför att man bara kan göra det med vapnet vänsterhandskonservöppnare, inte med hela vapengruppen Köksgeråd. Står man där med en ginzukniv så får man gott ta skeden i vacker hand.

"Om man är lite smart väljer man inte ett ovanligt vapen istället väljer man typ stridsvärd. Då är stidskonster skitbra. Om man tappar sitt stridsvärd har nästan vem som helst ett annat."

Vad du hävdar med stridssvärdets vanlighet har inte ett jota med realism att göra. Däremot har det med spelbalans att göra, vilket är ett helt annat koncept. Och varför man ska hävda spelbalans i ett system där man slår fram (och därmed att rollpersoner får olika) grundegenskaper, framgångsslag och bakgrund övergår faktiskt mitt förstånd.

För min del är spelbalans ett klart överskattat koncept. Jag vill ha kul när jag spelar. Om någon kommer och säger till mig att jag inte ska få spela en Miyamoto Musashi eftersom han är koboldisk och att det inte är balanserat gentemot övriga spelare som bara är bönder som inte kan sloss så byter jag spelgrupp. Jag kan gå med på att spelledaren resonerar att en person som enbart lever för svärdskonst inte passar in i hans bondekampanj; däremot har jag svårt att acceptera argument som att en person som lever för svärdskonst inte ska få bli bra "eftersom det är obalanserat".

Det finns en viktigare spelbalans än sifferbalans, och det är nöjesbalans. Om min rollperson är begränsad av sifferbalansen så kommer nöjesbalansen vara skev. Jag ser hellre lika glada spelare än lika summa siffror på rollformuläret.

"Varför vill du att det ska ta så kort tid att bli bäst? Var realsitisk för faen!"

Exakt. Det tar kortare tid att bli bäst på ett vapen än att bli bäst på alla vapen. Är det orealistiskt? Knappast.

Och ska man dessutom räkna in kostnaden för att bli bäst på allt med stridskonster... gosse lilla. Då blev det dyrt.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: stridskonsters finess

Vill du ha ihjäl en Miyamoto Musashi i närstrid, skaffa en egen Miyamoto Musashi.

Hur väl stödjer Eons regler MMs idealteknik att ersätta försvaret med en vältimead motattack?
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Koboldjakten har ballat ur

Allt det andra som du rabblar upp gäller för alla andra vapen i gruppen, och kan således användas med allt från kortsvärd till tvåhandssvärd (om vi nu menar färdigheten Svärd. Stridskonsten fungerar enbart på till exempel Stridssvärd.

Det är litet mystiskt i.o.f.s. Varför skulle man inte kunna använda ett liknande vapen med viss svårighetsökning?

(En viss berömd japansk fäktare använde ju t.ex. rätt roliga saker som åror och andra träpinnar)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Koboldjakten har ballat ur

"Det är litet mystiskt i.o.f.s. Varför skulle man inte kunna använda ett liknande vapen med viss svårighetsökning?"

...vilket är precis vad man får. Under rubriken "besläktade vapen" listas de vapen som stridskonsten kan användas med, med svårighetsökning på +Ob1T6. Till skillnad från den vanliga vapenfärdigheten, som funkar på hela gruppen utan svårighetsökning.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Silversurfan, har du NÅGONSIN tittat...

...på Gondica-forumet?

Jag är spelets motsvarighet till Krille, sas. ;-P

Nightowl, tack för tipset ändå.

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Ett enkelt konstaterande...

Silversurfan, har du NÅGONSIN tittat...
...på Gondica-forumet?


Som om någon egentligen skulle bry sig om forumet med minst inlägg på hela forumet, 855 just nu, vilket är mindre än kontaktannonsforumet och vad Silversurfan har själv...

"Rävar är väl för faan inget hunddjur!!!" - Frixeray
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Snack!

Har du lyssnat på vad jag har sagt. Du kan få spela din Miyamoto Musashi men nu behövs mer färdigheter. Vilket kostar mycket mer än en stridskonst. Då måste du spendera hela ditt liv åt att bli bra. Det behöver man inte med en stridskonst. Så du KAN vara en hejjare på att slåss. Det krävs bara mer.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Snack!

"Har du lyssnat på vad jag har sagt. Du kan få spela din Miyamoto Musashi men nu behövs mer färdigheter. Vilket kostar mycket mer än en stridskonst. Då måste du spendera hela ditt liv åt att bli bra. Det behöver man inte med en stridskonst. Så du KAN vara en hejjare på att slåss. Det krävs bara mer."

Har du lyssnat på vad jag har sagt?

Antag att jag bygger en Miyamoto Musashi enligt din metod, som är en jävel på Svärd, Undvika, Hoppa, Klättra, Akrobatik, Fan, Moster och Hela Baletten. Visst, han kanske blir en jävel på att fäktas med Japansk Brödkniv, men han blir också en jävel på Tvåhandskonservöppnare, Vänsterhandskonservöppnare, Japansk Smörkniv och Japansk Papperskniv också, eftersom de ingår i vapengruppen Svärd.

Antag nu att Musashi vill lära sig att hantera stångvapen också. Visst, han skaffar Stångvapen och kan plötsligt hantera allt från Japansk Avståndsbrödkniv till Japansk Avståndsvedklyvare och Japansk Avståndsbrevkniv. Dessutom behöver han inte lära sig färdigheterna. De har han ju redan.

Så kort sagt, min ärkekoboldiga Musashi blir inte bara bäst på alla Svärd, han blir det dessutom på alla Stångvapen - till en mindre totalkostnad än om han hade köpt stridskonsterna Japans Brödkniv, Japans Papperskniv, Japansk Avståndsbrödkniv, Japansk Smörkniv, Japansk Avståndsvedklyvare, Japansk Avståndsbredkniv, Tvåhandskonservöppnare, Vänsterhandskonservöppnare och för den delen Två Himla Skolor (som omfattar Japansk Brödkniv och Vänsterhandskonservöppnare).

Ser du problemet?

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Koboldjakten har ballat ur

En riktig vapenmästare kan hantera alla olka vapen i sin omgivning och annars händer och fötter. Inte en liten värja. och kanske, bara kanske ett annat svärd. Loke ändrade lite på vapenmästare och lärde sig 3 vapenfärdigheter för en unik stridkonst två för en ovanlig och en för en vanlig. Massor av vapen.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Snack!

Nu är det så att en vapenmästare ska kunna alla olika vapen. Sedan kan han ju välja att lära sig nya vapenfärdigheter men då slopar han ju sin träning i sitt första vapen. Så kan man också göra med andra stridkonster. sedan är det bara att lära sig alla teknik och så blir man bäst mycket snabbare igen. Ser du problemet?

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Koboldjakten har ballat ur

"En riktig vapenmästare kan hantera alla olka vapen i sin omgivning och annars händer och fötter."

Vetefaen om jag håller med. En vapenmästare är en person som är en mästare på att hantera ett eller flera vapen. Det behöver inte vara många vapen, utan räcker med att han är jefligt bra på dem och har vigt sitt liv åt konsten att hantera dem.

Fast det är klart, du får ha en annan definition om du vill. Det skiter jag fullständigt i - min definition är den ovan, och den kör jag på, oavsett hur mycket du än tjôtar.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Koboldjakten har ballat ur

Jag har aldrig velat ändra på dig. Gör som du vill. Med min tillåtelse/images/icons/wink.gif.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 
Top