Nekromanti Strid

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Jag har kört fast i ett stridssystem på några punkter, tänkte se om man kunde få lite hjälp.

Utgånspunkten har varit Expert Drakar&Demoner (yupyup, snacka om att man har fått damma av vissa regelböcker). Anledningen är att jag använder mig av EDD och ErebAltor för en kampanj som jag kört igång. Egentligen hade jag velat byggt en helt ny värld och regelsystem för kampanjen, men med tanke på hur mycket tid det skulle ta så tog jag till budgetvarianten(som att göra cover på en låt eller remake på en film :gremlaugh: )

Hur som helst, så slås färdigheter med 1T20 och man har ett Färdighetsvärde från 1 och uppåt. Man ska med 1T20 slå under sitt värde för att lyckas.

Alla har färdigheten Stridsvana som reflekterar vana vid strid. Hur van man är att hålla huvudet kallt när det börjar vina pilar och folk hugger efter en.
En strid börjar med att de stridande slår varsitt slag för Stridsvana. Man tar differensen på sitt färdighetsslag och lägger till det till SMI.
Den med högst initiativ börjar med att välja om han är Aggresiv eller Avvaktande.
Den som är Aggresiv anfaller först. Om man vann Initiativet och ändå valde att vara Avvaktande så får man bonus på sitt försvarsslag, detta för att den med initiativ slåss mer på sin villkor(och detta kommer underlätta för försvararen att göra en motattack).

Den som anfaller slår ett slag för anfallet och försvaren slår för att försvara sig. Om försvaren lyckas tillräckligt bra(i förhållande till hur väl anfallaren lyckas) så parerar eller undviker han hugget och kan göra en motattack. Försvaret kan vara lyckat men inte tillräckligt bra för att försvaren ska kunna göra en motattack. Om anfallaren inte misslyckas allt för dåligt får han fortsätta anfalla.
Helt enkelt så anfaller den som var aggressiv tills försvararen lyckas tillräckligt bra för att kunna göra en motattack.

Alltså denna slagväxling mellan de stridande pågår till någon slås omkull, en lyckas Rygga Tillbaka(genom att manövrera sig bort från sin motståndare så de hamnar så långt ifrån varandra att man måste slå nytt Initiativ slag, detta kan vara början på en reträtt) eller att de stridande avbryts på något annat sätt.

Ett problem jag har är stridsrundor(som mer eller mindre blir en kvarleva från EDD systemet) och antalet handlingar. Ska man stryka rundor helt(men då måste man hitta på något finurligt sätt för att hålla reda på hur lång tid som passera i en strid). Normalt sätt så ska man slå ett nytt initiativslag i början av varje ny runda. I detta system så slås nytt Initiativ först när de stridande avbryts. Rent teoretiskt så kan de stridande stå och slå mot varandra utan att avbrytas i alla evighet, vilket inte gör det lämpligt att säga att en runda har gått när slagväxlingen avbryts. En lösning jag funderat på är att man säger att efter tex 4 handlingar så har en runda gått (5 sekunder), man slår inte nytt initiativ. Rundan blir bara ett sätt att mäta tid så att säga.

Fundera också på vilka fördelar man ska få av att ha två vapen, en motattack borde onekligen vara betydligt lättare att utföra om man har två vapen.

Hur mycket kan man försvara sig? Om man tex har två motståndare. Om man tänker på hur man antagligen skulle vara tvungen att slåss mot mer än en motståndare handlar det mycket om att man hela tiden manövrera sig så att man bara har en som slår mot en.

Hoppas på att någon kan komma med något förnuftigt så får det att lossna... :gremsuck:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,467
Location
Helsingborg
"Den som anfaller slår ett slag för anfallet och försvaren slår för att försvara sig. /.../ Försvaret kan vara lyckat men inte tillräckligt bra för att försvaren ska kunna göra en motattack. Om anfallaren inte misslyckas allt för dåligt får han fortsätta anfalla."
Bra idé, men skulle jag ha ett lågt färdighetsvärde så skulle jag skita i att försvara mig. Risken för att slås ut är rätt liten med tanke på att anfallaren ändå ska både lyckas med sitt anfall och sedan få en tillräckligt hög skada.

"Den som är Aggresiv anfaller först. Om man vann Initiativet och ändå valde att vara Avvaktande så får man bonus på sitt försvarsslag,"
Hmm, jag ser inte riktigt situationer när man skulle vilja avvakta.

"Fundera också på vilka fördelar man ska få av att ha två vapen, en motattack borde onekligen vara betydligt lättare att utföra om man har två vapen."
Det är väldigt svårt att göra enskilda attacker med var vapen för sig. När vi var yngre och hade kombinationer som två morgonstjärnor så körde vi med handlingar som "Jag slår mot den ena orchen med ena vapnet och mot den andre med det andra vapnet". :gremsmile: Rolig tid vi hade... *suckar leende*

Nu för tiden ger jag en liten bonus om man har två vapen och det är i princip allt.

Vill du veta mer om strider så ta en titt i Wikin som Faehrengaust dragit igång (och ställ egna frågor).

"Hur mycket kan man försvara sig? Om man tex har två motståndare. Om man tänker på hur man antagligen skulle vara tvungen att slåss mot mer än en motståndare handlar det mycket om att man hela tiden manövrera sig så att man bara har en som slår mot en."
Helt rätt tänkt (från vad jag läst från wikin :gremgrin:). Sedan beror det på hur man vill hantera det i regler. Antingen ge ett litet minus, klumpa ihop motståndarnas värden på något sätt eller helt enkelt strunta i att det är olika motståndare och istället tycka att det är svårare att lyckas med flera slag och att det är bestraffande nog.

"Ett problem jag har är stridsrundor(som mer eller mindre blir en kvarleva från EDD systemet) och antalet handlingar."
Under de 10 år som jag spellett så har jag aldrig behövt veta hur lång tid en strid har tagit. Visst, kan det förekomma situationer men jag vill hävda (baserat på min erfarenhet, givetvis) att det är otroligt sällan det inträffar. Om det nu skulle göra det så bestäm istället "Det går 7 stridsrundor för att lyckas dyrka upp låset" eller vad man nu kan tänka sig. Ta en siffra som verkar mest spännande i just den situationen.

Själv har jag helt övergett rundorna och istället använder mig av ett initiativbräde. Där flyttar deltagarna runt brickor på ett runt bräde för att markera var någonstans de är i initiativordningen. Komplexa handlingar (anfalla, avvärja kasta rep, kasta besvärjelse) flyttar markören femton steg, simpla handlingar (dra vapen, resa sig, lägga an en pil, förflytta sig) kostar fem steg och så finns det fria handlingar (ropa något, släppa ett vapen) som inte kostar ett jota.

/Han som kan säga att initiativbrädet finns att hittas i stridshäftet på hans hemsida
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,686
Location
Värnhem, Malmö
"Det är väldigt svårt att göra enskilda attacker med var vapen för sig. När vi var yngre och hade kombinationer som två morgonstjärnor så körde vi med handlingar som "Jag slår mot den ena orchen med ena vapnet och mot den andre med det andra vapnet". :gremsmile: Rolig tid vi hade... *suckar leende*

Nu för tiden ger jag en liten bonus om man har två vapen och det är i princip allt.
"

Jag gillar Exalteds sätt att hantera det här. Om man använder två vapen använder man det vapen med högst Defense Value för att beräkna hur mycket man skyddas (sköldar är självfallet bäst). Dessutom kan man välja vilket vapen man vill använda för att anfalla med, om än med ett minus på slaget om man använder sitt andrahandsvapen. Inga extra attacker eller så.
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
"Bra idé, men skulle jag ha ett lågt färdighetsvärde så skulle jag skita i att försvara mig. Risken för att slås ut är rätt liten med tanke på att anfallaren ändå ska både lyckas med sitt anfall och sedan få en tillräckligt hög skada."

Jag förstår inte varför du skulle låta bli att försvara dig. Det skulle ju innebära att du låter motståndaren slå dig obehindrat och att du inte har någon chans att göra en motattack. Visst han kan få en dålig träff, men han kan lika gärna få in en bra träff som dödar eller slår omkull dig.

Hmm, jag ser inte riktigt situationer när man skulle vilja avvakta.

Man kan välja att Avvakta trots att man vunnit initiativet för att man får en bonus på att försvara sig vilket gör det lättare att sedan följa upp med en motattack. Och om man vet att anfallaren är bättre så kan man behöva den fördelen.

Det är väldigt svårt att göra enskilda attacker med var vapen för sig. När vi var yngre och hade kombinationer som två morgonstjärnor så körde vi med handlingar som "Jag slår mot den ena orchen med ena vapnet och mot den andre med det andra vapnet". Rolig tid vi hade... *suckar leende*

Nu för tiden ger jag en liten bonus om man har två vapen och det är i princip allt.


Vill man ha filmaction eller vill man ha strider som är helt bundna till vad som är realistiskt? Personligen vill jag att striderna i min spelgrupp skall påminna mer om striderna i en Hong Kong Fantasy rulle än hur det verkligen såg ut på fältslagen för hundratals år sedan. Men detta är helt och hållet en smak sak.
Vad jag vill komma fram till är att jag håller helt med om att två vapen har fått sin effektivtet överdriven, antagligen mycket pga av divers Hong Kong rullar. Ska man ha en kampanj som bygger på total realism, så låt två vapen ha en liten fördel. Men i en kampanj där hag uppmuntrar till att göra absurda manövrar för att öka på "filmkänslan", så måste jag ju ge fördelar till folk som vill volta omkring med två svärd. :gremlaugh:
 

Jarfi

Veteran
Joined
1 Jul 2005
Messages
155
Location
Linköping
En ofta (alltid?) glömd aspekt av stridsvana (som attribut eller inte) är att det handlar mycket om psykologi i en strid, ssk om antalet inblandade är överskådligt.
imho handlar Stridsvana givetvis om förmågan att hålla sig kall nog att tänka under press, men också om att vara kall nog att våga anfalla och stygg nog att försöka döda.

Som anhängare (sedan värnplikten) av UpplevelseBaserat Lärande vill jag hävda att detta är just aspekter som är svåra att sätta sig in i utan att ha upplevt dem själv.

OM en realismens ådra skall odlas i reglerna (mao vad konstruktörern vill) bör det finnas en regelprocess som gör att utrustningen i sig och ffa färdigheter ska kunna ge person A mest fördel av ett aggressivt anfall, emedan person B gynnas bäst av att hålla sig avvaktande.
Exakt hur detta styrs avgörs ju av vilket utrymme som finns för en gestaltning i reglerna, men ger en skaplig återgivning av riktigt handgemäng/skärmytsling.
[storlek:9]Nämnas bör väl att egna xp kommer av väpnad/obeväpnad fullkontakt under ett otal regelverk (ned till muntligt uppgjorda), men alltid under konsensus mellan alla inblandade.</font size>
 
Top