Jag har kört fast i ett stridssystem på några punkter, tänkte se om man kunde få lite hjälp.
Utgånspunkten har varit Expert Drakar&Demoner (yupyup, snacka om att man har fått damma av vissa regelböcker). Anledningen är att jag använder mig av EDD och ErebAltor för en kampanj som jag kört igång. Egentligen hade jag velat byggt en helt ny värld och regelsystem för kampanjen, men med tanke på hur mycket tid det skulle ta så tog jag till budgetvarianten(som att göra cover på en låt eller remake på en film
)
Hur som helst, så slås färdigheter med 1T20 och man har ett Färdighetsvärde från 1 och uppåt. Man ska med 1T20 slå under sitt värde för att lyckas.
Alla har färdigheten Stridsvana som reflekterar vana vid strid. Hur van man är att hålla huvudet kallt när det börjar vina pilar och folk hugger efter en.
En strid börjar med att de stridande slår varsitt slag för Stridsvana. Man tar differensen på sitt färdighetsslag och lägger till det till SMI.
Den med högst initiativ börjar med att välja om han är Aggresiv eller Avvaktande.
Den som är Aggresiv anfaller först. Om man vann Initiativet och ändå valde att vara Avvaktande så får man bonus på sitt försvarsslag, detta för att den med initiativ slåss mer på sin villkor(och detta kommer underlätta för försvararen att göra en motattack).
Den som anfaller slår ett slag för anfallet och försvaren slår för att försvara sig. Om försvaren lyckas tillräckligt bra(i förhållande till hur väl anfallaren lyckas) så parerar eller undviker han hugget och kan göra en motattack. Försvaret kan vara lyckat men inte tillräckligt bra för att försvaren ska kunna göra en motattack. Om anfallaren inte misslyckas allt för dåligt får han fortsätta anfalla.
Helt enkelt så anfaller den som var aggressiv tills försvararen lyckas tillräckligt bra för att kunna göra en motattack.
Alltså denna slagväxling mellan de stridande pågår till någon slås omkull, en lyckas Rygga Tillbaka(genom att manövrera sig bort från sin motståndare så de hamnar så långt ifrån varandra att man måste slå nytt Initiativ slag, detta kan vara början på en reträtt) eller att de stridande avbryts på något annat sätt.
Ett problem jag har är stridsrundor(som mer eller mindre blir en kvarleva från EDD systemet) och antalet handlingar. Ska man stryka rundor helt(men då måste man hitta på något finurligt sätt för att hålla reda på hur lång tid som passera i en strid). Normalt sätt så ska man slå ett nytt initiativslag i början av varje ny runda. I detta system så slås nytt Initiativ först när de stridande avbryts. Rent teoretiskt så kan de stridande stå och slå mot varandra utan att avbrytas i alla evighet, vilket inte gör det lämpligt att säga att en runda har gått när slagväxlingen avbryts. En lösning jag funderat på är att man säger att efter tex 4 handlingar så har en runda gått (5 sekunder), man slår inte nytt initiativ. Rundan blir bara ett sätt att mäta tid så att säga.
Fundera också på vilka fördelar man ska få av att ha två vapen, en motattack borde onekligen vara betydligt lättare att utföra om man har två vapen.
Hur mycket kan man försvara sig? Om man tex har två motståndare. Om man tänker på hur man antagligen skulle vara tvungen att slåss mot mer än en motståndare handlar det mycket om att man hela tiden manövrera sig så att man bara har en som slår mot en.
Hoppas på att någon kan komma med något förnuftigt så får det att lossna...
Utgånspunkten har varit Expert Drakar&Demoner (yupyup, snacka om att man har fått damma av vissa regelböcker). Anledningen är att jag använder mig av EDD och ErebAltor för en kampanj som jag kört igång. Egentligen hade jag velat byggt en helt ny värld och regelsystem för kampanjen, men med tanke på hur mycket tid det skulle ta så tog jag till budgetvarianten(som att göra cover på en låt eller remake på en film

Hur som helst, så slås färdigheter med 1T20 och man har ett Färdighetsvärde från 1 och uppåt. Man ska med 1T20 slå under sitt värde för att lyckas.
Alla har färdigheten Stridsvana som reflekterar vana vid strid. Hur van man är att hålla huvudet kallt när det börjar vina pilar och folk hugger efter en.
En strid börjar med att de stridande slår varsitt slag för Stridsvana. Man tar differensen på sitt färdighetsslag och lägger till det till SMI.
Den med högst initiativ börjar med att välja om han är Aggresiv eller Avvaktande.
Den som är Aggresiv anfaller först. Om man vann Initiativet och ändå valde att vara Avvaktande så får man bonus på sitt försvarsslag, detta för att den med initiativ slåss mer på sin villkor(och detta kommer underlätta för försvararen att göra en motattack).
Den som anfaller slår ett slag för anfallet och försvaren slår för att försvara sig. Om försvaren lyckas tillräckligt bra(i förhållande till hur väl anfallaren lyckas) så parerar eller undviker han hugget och kan göra en motattack. Försvaret kan vara lyckat men inte tillräckligt bra för att försvaren ska kunna göra en motattack. Om anfallaren inte misslyckas allt för dåligt får han fortsätta anfalla.
Helt enkelt så anfaller den som var aggressiv tills försvararen lyckas tillräckligt bra för att kunna göra en motattack.
Alltså denna slagväxling mellan de stridande pågår till någon slås omkull, en lyckas Rygga Tillbaka(genom att manövrera sig bort från sin motståndare så de hamnar så långt ifrån varandra att man måste slå nytt Initiativ slag, detta kan vara början på en reträtt) eller att de stridande avbryts på något annat sätt.
Ett problem jag har är stridsrundor(som mer eller mindre blir en kvarleva från EDD systemet) och antalet handlingar. Ska man stryka rundor helt(men då måste man hitta på något finurligt sätt för att hålla reda på hur lång tid som passera i en strid). Normalt sätt så ska man slå ett nytt initiativslag i början av varje ny runda. I detta system så slås nytt Initiativ först när de stridande avbryts. Rent teoretiskt så kan de stridande stå och slå mot varandra utan att avbrytas i alla evighet, vilket inte gör det lämpligt att säga att en runda har gått när slagväxlingen avbryts. En lösning jag funderat på är att man säger att efter tex 4 handlingar så har en runda gått (5 sekunder), man slår inte nytt initiativ. Rundan blir bara ett sätt att mäta tid så att säga.
Fundera också på vilka fördelar man ska få av att ha två vapen, en motattack borde onekligen vara betydligt lättare att utföra om man har två vapen.
Hur mycket kan man försvara sig? Om man tex har två motståndare. Om man tänker på hur man antagligen skulle vara tvungen att slåss mot mer än en motståndare handlar det mycket om att man hela tiden manövrera sig så att man bara har en som slår mot en.
Hoppas på att någon kan komma med något förnuftigt så får det att lossna...
