Strid i WoD

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,047
Location
Stockholm
Jag har nog bara varit med om två-tre strider i WoD (Changeling), men jag har inget minne om hur processen var… bara att första rundan tog en massa tid för att alla slängde buffar på varandra i evighet och sedan var det One Hit KO 😀
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,113
Ja, enda argumentet för oWoD är att man föredrar den gamla Loren. Systemet i sig var mycket, mycket spretigare.
Det var en väldigt sund lösning att alla fick en ”power stat” som sedan kunde användas enhetligt. Så slipper man den gamla klassikern att vampyrer är helt hjälplösa mot Mage-magi.

Och vem saknar Celerity Deathmatch i Vampire, egentligen?
 
Last edited:

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Min mest minnesvärda strid i WoD (inte så att jag inte spelat mer strid än så, men den här var den enda som fasntade) var när vi spelade Vampire i oWoD och min bror och en annan spelare sprang på varandra i mörkret (bokstavligt talat - de såg inte varandra) när de var ute och slåss och reagerade med att försvara sig. Det här skedde sent i sessionen, jag tror klockan var runt 1 på natten. De började med att kolla upp reglerna till disciplinerna de ville använda för att buffa sig själva (för vi slogs som sagt typ aldrig) och medan de pratade så somnade jag. När jag vaknade upp och kollade på klockan så hade det gått en timme. Jag hörde att de fortfarande höll på och slogs. Jag frågade hur det gick, de sa att det var runda två.

Übereil, som inte köpte försvaret att det var i slutet av runda två
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Det var en väldigt sund lösning att alla fick en ”power stat” som sedan kunde användas enhetligt. Så slippe man den gamla klassikern att vampyrer är helt hjälplösa mot Mage-magi.

Och vem saknar Celerity Deathmatch i Vampire, egentligen?
Ja, power-stat var en smart grej. Det har lånats över till v5 såg jag när jag skummade en pdf nyligen. Generation sätter en gräns för hur hög Blood potency en vampyr kan ha i v5.

Celerity var helt knäpp i oWoD. Jag tycker överlag att rollspel kunde snegla åt brädspel när det kommer till handlings-ekonomi. I nästan ALLA brädspel är att få extra handlingar det klart mäktigaste "vapnet" (ibland i tävling med kortdrag, och självklart beroende på spel och system). Men i ett spel där alla har en handling och det är basen så är ju det mäktigaste att låta någon gå från 1->2 handlingar som är 100% ökning, därefter blir den procentuella ökningen mindre.

Sen kan man så klart argumentera för att andra förmågor som helt styr undan ev. strid är ännu mäktigare men då börjar det bli lite filosofiskt...

Cog.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,113
Sen kan man så klart argumentera för att andra förmågor som helt styr undan ev. strid är ännu mäktigare men då börjar det bli lite filosofiskt...
Spelar man V:tES (kortspelet alltså) är det inte det minsta filosofiskt - en dedicerad stridslek måste klara av att spöa upp försvarslösa vampyrer (detta är dock enkelt), vampyrer som kan slåss tillbaka eller håller sig på avstånd, och vampyrer som antingen undviker (Dominate) strid eller avslutar (Presence, Protean) strid om man inte håller fast dem.

1705512248502.jpeg
 
Top