Strid i WoD

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Sluta svär i kyrkan, God45! Det är elegant, snyggt och rejält mycket bättre än det gamla WoD-systemet.
Jag säger inte att det är värre än OWOD, det är bättre än det. Det är bara inte bra!

Jag har kört två kampanjer i det förra året så det är bra nog att använda, det är bara inte great…

Hunter the Vigil hacket där lägger till vapenskadan efteråt gör saker bättre dock.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,260
Location
Örebro
Jag säger inte att det är värre än OWOD, det är bättre än det. Det är bara inte bra!

Jag har kört två kampanjer i det förra året så det är bra nog att använda, det är bara inte great…

Hunter the Vigil hacket där lägger till vapenskadan efteråt gör saker bättre dock.
Inte läst, Hunter: The Vigil-hacket - men har spelat 3-4 kampanjer med WoD samt spellett många oneshots. Det finns få system som jag tycker funkar lika bra och flexibelt som nWoD så jag håller vekrligen inte med dig. :gremgrin:
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,144
Location
Lund
Inte läst, Hunter: The Vigil-hacket - men har spelat 3-4 kampanjer med WoD samt spellett många oneshots. Det finns få system som jag tycker funkar lika bra och flexibelt som nWoD så jag håller vekrligen inte med dig. :gremgrin:
Det här börjar nog bli en smula OT så det behöver kanske brytas ut.

Jag körde en jättelång kampanj (något år, nog flera år) med nWoD som system (Vampire var spelet) och tyckte överlag det funkade bra. Men det störde mig lite hur dåligt Defence var samt att så mycket gick ut på att se till att maxa upp sitt skadeslag så man i stort sett one-shottade sin motståndare. Det var det absolut bästa försvaret.

Samt att man plockade bort extra handlingar (det som främst knäcker WoD gammalt som nytt) från Celerity bara för att föra in det under merparten av alla Fighting Styles. Jag husreglade det ganska snabbt då jag upplevde att det bröt systemet. För samma kostnad (3-4 på en fighting style) som du skulle ge +3 till +4 på ett slag multiplicerade man istället sin pool. Så att bygga upp en fet pool och sen duplicera sina attacker blev en lite för bruten kombo för mitt spelbord. Och ja, jag vet att man förlorade sitt Defence och att det var -1 per attack (men det gjorde väl även Defence iirc så spelade väl mindre roll), men som tidigare nämnts så spelar det inte så stor roll om man tagit ut sin motståndare.

Helt klart en förbättring från oWoD men jag kör nog hellre Savage Worlds exempelvis än nWoD, personligen.

Cog.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Inte läst, Hunter: The Vigil-hacket - men har spelat 3-4 kampanjer med WoD samt spellett många oneshots. Det finns få system som jag tycker funkar lika bra och flexibelt som nWoD så jag håller vekrligen inte med dig. :gremgrin:
I Hunter the Vigil boken har de ”Vill du göra det dödligare” i en sidebar. Då lägger man inte till vapnens tärningar till att träffa. Men om man träffar gör de hela sin skada.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Det här börjar nog bli en smula OT så det behöver kanske brytas ut.

Jag körde en jättelång kampanj (något år, nog flera år) med nWoD som system (Vampire var spelet) och tyckte överlag det funkade bra. Men det störde mig lite hur dåligt Defence var samt att så mycket gick ut på att se till att maxa upp sitt skadeslag så man i stort sett one-shottade sin motståndare. Det var det absolut bästa försvaret.

Samt att man plockade bort extra handlingar (det som främst knäcker WoD gammalt som nytt) från Celerity bara för att föra in det under merparten av alla Fighting Styles. Jag husreglade det ganska snabbt då jag upplevde att det bröt systemet. För samma kostnad (3-4 på en fighting style) som du skulle ge +3 till +4 på ett slag multiplicerade man istället sin pool. Så att bygga upp en fet pool och sen duplicera sina attacker blev en lite för bruten kombo för mitt spelbord. Och ja, jag vet att man förlorade sitt Defence och att det var -1 per attack (men det gjorde väl även Defence iirc så spelade väl mindre roll), men som tidigare nämnts så spelar det inte så stor roll om man tagit ut sin motståndare.

Helt klart en förbättring från oWoD men jag kör nog hellre Savage Worlds exempelvis än nWoD, personligen.

Cog.
Att det inte är flera handlingar längre (om an inte har den där fightingstylen alla bannar) är great!
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,144
Location
Lund
God Machinr Chronicles är 2ed NWOD. Så det jag refererar till är 1ed, så innan GMC.
Ok, fast där fanns ju en bunke olika fighting styles som gav extra attacker. Kung fu och two weapon fighting (och även boxing). Sen blev det väl värre i någon modul där du kunde få flera extra attacker (inte handlingar) med vapen.

Cog.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Ok, fast där fanns ju en bunke olika fighting styles som gav extra attacker. Kung fu och two weapon fighting (och även boxing). Sen blev det väl värre i någon modul där du kunde få flera extra attacker (inte handlingar) med vapen.

Cog.
Ja, exakt.

Den boken är Dogs of War som har fightingstyles så som ”Shotgun” 🤮
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,144
Location
Lund
Ja, exakt.

Den boken är Dogs of War som har fightingstyles så som ”Shotgun” 🤮
Mmm, så var det nog ja. Körde asmycket nWoD (pre GMC) men har sen dess släppt det till förmån för annat (ffa att bygga mitt eget system som funkar som jag vill). Så vad som har hänt sen dess har jag dålig koll på.

Men oavsett hur många fighting styles det finns och som används så tycker jag det var ett feltänk att ha multipla attacker också multiplicera skadan. Det blev ett för enkelt sätt att maxa sin RP att bli så dödlig att knappt en urgammal vampyr skulle överleva en rundas attacker. Och det blir fel i min egen interna logik och sabbar min 'suspension of disbelief'.

Cog.
 
Last edited:

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Inte läst, Hunter: The Vigil-hacket - men har spelat 3-4 kampanjer med WoD samt spellett många oneshots. Det finns få system som jag tycker funkar lika bra och flexibelt som nWoD så jag håller vekrligen inte med dig. :gremgrin:
Min erfarenhet är å andra sidan att just strider är betydligt mer ovanligt i det du spelleder än i det jag spelat med andra. Med andra spelledare så blir man förvånad om det går ett helt spelmöte (och då spelar jag normalt inte mer än fyra timmar på ett spelmöte) utan att en strid utbryter, spelar jag med dig så blir jag förvånad om det gör det.

Och så länge som man inte slåss så är Storyteller (särskilt nya) förmodligen mitt favoritsystem. Extremt intuitivt karaktärsskaparsystem, lagom stora värden på allt, rimlig mängd skills och "relevant stat+skill" är både flexibelt och kul. Och så gillar jag hur matten fungerar - redan på tre tärningar så lyckas man med två av tre slag men varje ny tärning ger mindre och mindre.

Minus dock för att allt kostar lika mycket under karaktärsskapande men olika mycket väl i spel - det uppmuntrar spelare att bygga så smala rollpersoner som möjligt för att då blir ens RP värd mer XP. God Machine fixade den biten, dock.

Übereil
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
451
Location
Uppsala
Vad är skillnaden för en oinsatt? Har spelat någon av Warewolf utgåvorna som spelare men har fortfarande svårt att förstå vad skillnaden är mellan OWOD och NWOD. Alla är sura på olika utgåvor men har ingen aning om vad den faktiska skillnaden är.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,144
Location
Lund
Vad är skillnaden för en oinsatt? Har spelat någon av Warewolf utgåvorna som spelare men har fortfarande svårt att förstå vad skillnaden är mellan OWOD och NWOD. Alla är sura på olika utgåvor men har ingen aning om vad den faktiska skillnaden är.
Förkortat och förenklat.

Båda har d10-pools baserat ffa på grundegenskap och färdighet.

Utanför strid:
oWoD - varierande diff från 3-10, varierande mängd lyckade tärningar krävs
nWoD - statisk diff 8, en succ är alltid minimalt lyckat

Strid:
oWoD - samma som ovan men har även uppdelat i attack-slag och skade-slag där skade-slaget får fler tärningar ju fler lyckade du fått i attack-slaget
nWoD - ett slag för en attack (mot fast diff enligt ovan) och antalet succar i det här slaget är också skadan du gör

Cog.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Förkortat och förenklat.

Båda har d10-pools baserat ffa på grundegenskap och färdighet.

Utanför strid:
oWoD - varierande diff från 3-10, varierande mängd lyckade tärningar krävs
nWoD - statisk diff 8, en succ är alltid minimalt lyckat

Strid:
oWoD - samma som ovan men har även uppdelat i attack-slag och skade-slag där skade-slaget får fler tärningar ju fler lyckade du fått i attack-slaget
nWoD - ett slag för en attack (mot fast diff enligt ovan) och antalet succar i det här slaget är också skadan du gör

Cog.
Plus att ettor inte tar bort lyckade i nWoD, vilket gör det omöjligt att botcha i normala fall (det finns edge cases där det fortfarande går, men det är överkurs). Då botchning var det som fungerade konstigast i oWoD så är det här en viktig skillnad (IIRC så ökade chansen att botcha ju fler tärningar man hade).

Sen finns det en massa mer kosmetiska skillnader också, som att nWoD har mer genomtänkt/tajtare skills och attributes, att virtues är borta, att backgrounds är omgjorda mm.

Übereil
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,144
Location
Lund
Plus att ettor inte tar bort lyckade i nWoD, vilket gör det omöjligt att botcha i normala fall (det finns edge cases där det fortfarande går, men det är överkurs). Då botchning var det som fungerade konstigast i oWoD så är det här en viktig skillnad (IIRC så ökade chansen att botcha ju fler tärningar man hade).

Sen finns det en massa mer kosmetiska skillnader också, som att nWoD har mer genomtänkt/tajtare skills och attributes, att virtues är borta, att backgrounds är omgjorda mm.

Übereil
Höll det medvetet så kort jag bara kunde för att ge en snabb överblick.

Det här med att ettor tog bort succar skiftade ju beroende på utgåva (och kanske även spel, som werewolf, mage, hunter etc) i oWoD. Vet iaf. att vampire hanterade det olika beroende på utgåva. Det hela var väldigt förvirrande :)

Med detta sagt, helt klart fanns det många många fler skillnader än de jag listade upp och jag tycker definitivt att nWoD > oWoD.

Cog.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Höll det medvetet så kort jag bara kunde för att ge en snabb överblick.

Det här med att ettor tog bort succar skiftade ju beroende på utgåva (och kanske även spel, som werewolf, mage, hunter etc) i oWoD. Vet iaf. att vampire hanterade det olika beroende på utgåva. Det hela var väldigt förvirrande :)

Med detta sagt, helt klart fanns det många många fler skillnader än de jag listade upp och jag tycker definitivt att nWoD > oWoD.

Cog.
Ja, enda argumentet för oWoD är att man föredrar den gamla Loren. Systemet i sig var mycket, mycket spretigare.

Übereil
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,144
Location
Lund
Ja, enda argumentet för oWoD är att man föredrar den gamla Loren. Systemet i sig var mycket, mycket spretigare.

Übereil
💯

Mot slutet, innan nWoD kom, var jag så sjukt trött på systemet i oWoD. Hade ett husreglingsdokument som var gigantiskt, säkert 100+ sidor.

Ärligen så slutade det med att jag husreglade även nWoD en del. Främst kring det jag skrivit om mulipla attacker som helt havererade i min spelgrupp.

Hade en Daeva med Vigor samt two weapon fighting och hög (4-5 STR) samt bra Weaponry (3-4). En given runda med two weapon fighting lastade vederbörande in 20+ attack-tärningar med Vigor aktivt. Och det var en relativt nygjord RP... Maxad helt klart men inte orimlig eller särskilt svår att skapa upp. Hade säkert andra husregler också, men det här med de extra attackerna från fighting styles plockade jag bort.

Cog.
 
Top