Strategier för oss med afantasi?

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,003
Location
Stockholm
Några av de sämsta beskrivningarna jag gjort har varit när jag har en hyggligt klar bild i huvudet, men inte delar samma referensramar som mina spelare. Många delar skummas förbi i beskrivningen. ”Ni är vid en vulkan” kan syfta på allt från Mordor-liknande mörka landskap till Hawaii-liknande pradisöar, bubblande lava eller mäktiga, höga berg 🗻.

Tvärtom när jag inte kunnat visualisera scenen alls för mig själv, och lite babblat på på måfå, har jag hört från spelarna att de precis förstod hur staden såg ut, och att det var en otroligt inlevelserik upplevelse.

Tror det finns mycket att vinna på att prata sig samman och dela gemensamma intryck, tv-serier, mood-boards, etc. Luta sig in i existerande minnesbilder (”monstret ser ut som Godzilla, fast annorlunda”), även när de inte matchar helt.

Viktigaste trixet jag lärt mig nyligen är att alltid beskriva med tydliga mått. Så skurkarna är inte ”långt borta”, de är 30 meter bort, eller 200 meter borta. De är en stor grupp på 11 personer. Huset är högt och har 3 våningar. Roboten är ganska liten, 3 meter hög.
I varje fall för min spelgrupp har det reducerat förvirring väldigt mycket - då det tidigare ofta kändes oklart hur scenen hängde ihop för mina spelare. I praktiken får jag panikartat plocka en siffra ur tomma luften, men det är bättre att ha ett mått som behöver justeras än ett vagt, amorft begrepp som ingen riktigt går igång på.
 
Top