Nekromanti Stranger Things

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Sjukt bra! Nämnde den på tråden om vilka rollspel jag skulle vilja se.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Asbra serie!
Spoiler varning!!! Läs inte mer om du inte har sett serien.










Slutade lite för tvärt för min smak, nu vet jag att det kommer en säsong två men jag är en sentimental jävel som vill att sådana här serier ska sluta som disneysagor. Därför vill jag veta vad som hände med 11. Sorgligt så även mitt gamla hjärta kunde krama fram en nostalgisk sorgetår.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Spoilervarning här med.








Angående det Minimoni skrev på slutet: Samma här. :( Det sköttes lite nonchigt.

Sen var det en del skumma grejer jag inte fattade. Varför släppte bad guys Hopper så där bara; när han vaknade upp hemma och hittade buggen. Fattade inte scenen på slutet heller där han lämnade mat åt Eleven i skogen. Sen nonchade de Barbara rätt obrytt med, men det är lite mindre viktigt, hon hade ju inte lika stor roll som Eleven. Bra hur de hanterade Steve/Jonatan/Nancy också, annars var det nära att det blev för många klichéer för mig.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Wyldstorm;n189838 said:
Den är lovande, men verkar vara svårt besmittad av "lost-sjuka"'n...

Vad är det? Är det nåt i stil med True Detective-sjukan?
Spoiler om TD
När en serie inte egentligen har backning för allt den byggt upp för och slutet blir rätt meh.
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Ond bråd död;n189924 said:
Vad är det? Är det nåt i stil med True Detective-sjukan?
Hälften som du säger TD, hälften behandla tittaren som en hund & dingla sen kasta en boll (mysterium) framför näsan när intresset falnar och förvänta sig att det ska funka i evighet...
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Lostsjukan är mysterier där lösningen inte är någonting. Max ett mysterium till. Tex de hittar en låda. På lådan står det "öppna mig inte" De bråkar i sexton tusen avsnitt om de ska öppna lådan eller ej. Till slut så öppnar de lådan. I lånas finns en knapp och texten "tryck ej på knappen". De bråkar i en säsong till om man ska trycka på knappen eller ej. Någon trycker på knappen. Den teleporterar fram en låst bok som heter "läs mig ej" osv. tills fem år har gått och det visar sig att allt var en dröm eller att de var döda hela tiden eller att de hade hamnat i framtiden utan att förstå det.
Man får aldrig reda på vad grejen med lådan, knappen, boken, eller noshörningen var.
DET är lostsjukan.

--

Här berättar JJ Abrams om hur BRA han tycker att den iden är: https://www.youtube.com/watch?v=vpjVgF5JDq8
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jocke;n190189 said:
Lostsjukan är mysterier där lösningen inte är någonting. Max ett mysterium till. Tex de hittar en låda. På lådan står det "öppna mig inte" De bråkar i sexton tusen avsnitt om de ska öppna lådan eller ej. Till slut så öppnar de lådan. I lånas finns en knapp och texten "tryck ej på knappen". De bråkar i en säsong till om man ska trycka på knappen eller ej. Någon trycker på knappen. Den teleporterar fram en låst bok som heter "läs mig ej" osv. tills fem år har gått och det visar sig att allt var en dröm eller att de var döda hela tiden eller att de hade hamnat i framtiden utan att förstå det.
Man får aldrig reda på vad grejen med lådan, knappen, boken, eller noshörningen var.
DET är lostsjukan.

--

Här berättar JJ Abrams om hur BRA han tycker att den iden är: https://www.youtube.com/watch?v=vpjVgF5JDq8
Ok, men då skulle jag inte säga att ST är Lost-sjuk. Åtminstone inte än.

Snarare är den mer som TD där man hålls nyfiken men matas i lagom takt med små smakliga informationsbitar. TD gjorde det ypperligt i början. Förhören och tidshoppandet gjorde att mysteriet lades fram i precis lagom takt för att hålla uppe intresset. Nu vet jag att en del tyckte det gick för långsamt och tappade intresset när just inget hände, men för mig funkade det. Tror det kan handla en del om hur stor vikt man lägger vid karaktärerna kanske.

Problemet kom efter att situationen var färdigförklarad. Att själva storyn var rätt ointressant och inte levde upp till det intresse man byggt upp.
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Jocke: Det är i det närmaste exakt vad jag menar med Lost-sjuka.
Lite mer inne på att det förolämpar tittarens intelligens, men typ samma i övrigt.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Jag har bara hunnit med ett par avsnitt av Stranger Things, men de som gör serien var inblandade i Wayward Pines som gjorde en anti-lost genom att ungefär halvvägs in i S1 döpa ett avsnitt till "The Truth" och där avslöja sanningen med säsongens mysterium för att sedan låta resten av säsongen handla om hur mysteriets lösning påverkar den lilla staden.
Så det är ju lovande på så vis.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Mysterierna känns inte som huvudpoängen med Stranger Things. I de tidiga avsnitten är de mysterier, sedan förklaras de, och resten av berättelsen ser man för att man vill se vad som händer.

Och det är så det ska vara eftersom de 80-talsfilmer som serien inspirerats av fungerar på samma sätt. I början av Gremlins är det spännande att se vad som händer när de olika reglerna bryts, sedan är det spännande att se hur de ska stoppa monstren, men inga nya mysterier introduceras.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
wow, sjukt bra serie. Första gången på länge jag helt enkelt inte _kunde_ sluta titta. Jag är tveksam till hur en säsong två skulle bli, men den här första säsongen var ju rent guld!
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Nej första säsongen lider inte av några sjukor alls!

Det innebär inte att den är perfekt, men som många recensenter kommenterat BIDRAR bristerna till stämning och mys snarare än att FÖRTA dem. Lite som VHS-fodralet ovan... :)

Att de funderar på att köra en säsong två däremot... jag tycker säsongen är komplett och perfekt som den är, och tror bara de riskerar förlora magin om de kör vidare (med samma story, så som de verkar vara inne på; i motsats till antologiformatet där man får en ny story i samma "grepp", nya skådisar fast man eftersträvar samma atmosfär)
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Är det någon som spelat äventyren eller stött på monstrena grabbarna möter när de lirar D&D?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Efter att ha motstått det i flera veckor eftersom jag inte tycker mig ha tid att följa en tv-serie till, gav jag till sist upp och såg första avsnittet idag.

Så nu måste jag kolla på resten också...
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Lightshy;n192313 said:
Är det någon som spelat äventyren eller stött på monstrena grabbarna möter när de lirar D&D?
Jag kan bara tala om första avsnittet än så länge, men där sägs väldigt tydligt att det är en hemmasnickrad kampanj.

Tydligen är slutbossen Demogorgon, och det är förstås en känd entitet, även om deras användning av pronomen inte är helt kanon. ;)
 
Top