Nekromanti Stranger Things

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Såg serien förra veckan, och gillade den rätt rejält. Kände inte att den var bland det bästa jag sätt eller något, och tyckte inte att jag kände samma nivå av omtyckande/kärlek för den som i närheten av nästan alla andra som jag har sätt/hört snacka om serien. Men den har sedan dess vuxit mer på mig (kommer dock nog inte växa mer än vad den har gjort dock). Den är fortfarande inte på en nivå som andra snackar om den, men den ligger fortfarande rätt högt för mig.

Jag tror att delar av det som gör att mina känslor om serien inte når riktigt samma nivåer som den gör för så många andra är att de där bitarna med skräck/horror inte ger mig så där mycket. Anledningen till det är att skräck, horror, och andra liknande genrer, tenderar till att tråka ut mig oerhört mycket i vanliga fall. De enda undantagen här för mig är Sci-Fi skräck grejer (som Alien, Pandorum, etc). Nu är visserligen Stranger Things klassad som en "science fiction-horror" serie, och den är sci-fi helt klart... men den specifika "sci-fi" som jag menar här, som inte tråkar ut mig i vanliga fall, är framtidsbaserad typ av sci-fi. För att dåtids eller nutids sci-fi ska helt funka för mig, ska helt lyckas grabba tag i mig med sina krokar, så måste den komma med rätt specifika typer av "skal/omslag", eller vad man nu än kan kalla det... ett av många av dessa "skalen" skulle t.ex vara superhjälte baserade grejer. Dessa "skal", är oerhört viktiga för mig, för det är de som avgör om jag kommer gilla något, eller hur mycket jag kommer gilla något.

Kärnan av detta något kan vara den samma, men om skallen skiftar så kan det vara skillnaden mellan att jag gillar eller inte gillar vad jag ser. Sätt Romeo och Juliet (en berättelse som jag inte har någon som helst intresse av) i sin rätta miljö, i sitt rätta "skall", i sin så där högdragna "still" som den brukar visas i... eller i ett skall av t.ex 1800-talet... så kommer jag vara oerhört utråkad och vill bara stänga av det och göra något annat... men sätt Romeo och Juliet berättelsen i en framtida sci-fi miljö, eller i en Superhjälte miljö, eller någon annan typ av skall som jag gillar starkt, OCH ta bort den där högdragna stilen som sådana gamla pjäser etc brukar köra med (den typen av högdraget tenderar få mina ögon att rulla och himmla... XD ), så kommer jag antagligen sitta fastlimmad till skärmen med tindrande ögon... XD Jag vet att det låter oerhört ytligt... och ja.. .det är det... men när det gäller underhållning, film, tv-serier, böcker, serie-tidningar, etc, så gör en stor skillnad för mig vad skalet är gjort utav.


Men, I vilket fall som helst Stranger Things... Där finns forfarande så pass många krokar kvar i Stranger Things som drar in mig, skalet innehåller så pass många ingredienser som jag faktiskt gillar, så pass många olika grejer som är relevanta för mina intressen... som gör att jag fortfarande kraftigt gillar serien. Och som gör att jag ser fram emot en S02. :)

Vet inte hur en S02 skulle se ut igentligen. Om de forstätter kort efter S01 utspelar sig... eller om de gör som andra har föreslagit i tråden... Att de gör en helt ny story, med helt nya karaktärer, som råkar ut för något liknande... eller annorlunda.

En av mina tankar om en S02 skulle eventuellt kunna vara en "10-20 år senare", där karaktärerna har vuxit upp och de råkar ut för något igen... och/eller att någon/några av dem har blivit forskare och har forskat på vad som hände i S01 sedan det hände. Nackdelen med att göra något sådant här är väl att man då kommer tappa den där 80-tals känslan som serien har. Och tappar skådespelarna också för den delen... åtminstone de yngre.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,717
I en intervju med Gaten Matarazzo (Dustin) pratade de om det faktum att det var klart för en andra säsong, att han skulle vara med, och att hans röst sjunkit sedan inspelningen av säsong ett.

Jag hoppas att El är med mycket.
 
Top