Nekromanti Straffångar på arkipelagen - troligt scenario ?

Papylon

Veteran
Joined
11 Apr 2004
Messages
25
Location
Cherafir
Har gått runt med en liten idé för en anorlunda kampanj som använder sig ganska kraftigt av arkipelagen, de västliga "exotiska" länderna samt mycket av den praktiska seglingsinfo som "Sjöfarare och Pirater" ger...

Är bara nyfiken om det skulle vara ett troligt scenario. Tanken är att RP ska vara någon form av viktiga fångar i exil, antingen från det Cirefaliska samväldet eller Consaber (eftersom de har kolonier i övävärlden). Skulle det vara möjligt att dessa länder gör en "Australien", alltså använder sig av straffångar för kolonisering ?

Vore onekligen intressant med en kampanj i samma anda som boken "Papillon", och djävulsön som bakgrund. Vad tror ni ? :gremlaugh:
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Största kruxet är nog kanske det att man inte använder sig av straffångar eller straff i form av tid att sitta av egentligen. Brott bestraffas med böter eller olika kroppsstraff som piskrapp och miste hand, eller med döden. I fängelse sitter man bara i väntan på dom eller om man är politiskt viktig men inte lämplig att göra sig av med permanent riktigt än. Visst kan man skicka folk i exil, men då är de nog inte riktigt fångar. Däremot brukar ju kolonier dra till sig oliktänkande från hemlandet då det brukar vara mer fritt med regler och påbud i kolonierna, så där har du kanske en anledning, även om valet att lämna hemlandet då är ett mer aktivt val för den oliktänkande.

Kanske viktigare, vad har du tänkt dig att RP ska göra/råka ut för i Arkipelagen? Bara försöka ta sig därifrån och hem igen, eller bli involverade i Arkipelagens problem?

Mvh / Phelan
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Skulle det vara möjligt att dessa länder gör en "Australien", alltså använder sig av straffångar för kolonisering ?
Det är precis vad Cirefalierna gör. Kolla bara på Gordrion.

/Joel
 

Papylon

Veteran
Joined
11 Apr 2004
Messages
25
Location
Cherafir
Re: Straffångar på arkipelagen SPOILER? [ANT]

Vem skulle min Spoilervarning rikta sig till ?
 

Papylon

Veteran
Joined
11 Apr 2004
Messages
25
Location
Cherafir
Re: Straffångar scenario (SPOILER VARNING!)

Tack för feedbacken ! :gremlaugh:

Största kruxet är nog kanske det att man inte använder sig av straffångar eller straff i form av tid att sitta av egentligen. "..."I fängelse sitter man bara i väntan på dom eller om man är politiskt viktig men inte lämplig att göra sig av med permanent riktigt än
En anledning kan väl vara att man anser personerna vara politiskt obekväma men inte otroligt farliga, även kanske anses vara användbara som bildade administratörer som kan visa sin rätta halt och ändra sig med hårt arbete ? Det är tänkt att alla RP;na ska vara hyffsat användbara och tämligen högt uppsatta personer.

även om valet att lämna hemlandet då är ett mer aktivt val för den oliktänkande.
De kan ha varit utsatta för ett ultimatum ? Exil eller långt fängelsestraff ?

Kanske viktigare, vad har du tänkt dig att RP ska göra/råka ut för i Arkipelagen? Bara försöka ta sig därifrån och hem igen, eller bli involverade i Arkipelagens problem?
En kombination, de kan få för sig att återupprätta sin heder, få sitt land att omvärdera domen genom att hitta bevis. Först och främst är väl tanken att de ska fly från kolonin och på något smidigt sätt (I Garandor kanske) fly samt försöka uppbåda något kapital... Möjligen genom handel eller något annat näringsidkande.

Möjliga problem är att de blir förföljda och jagade samt kanske utsatta för andra farligheter i arkipelagen (lurendrejare, kollaboratörer, Tirakiska pirater etc..)
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Straffångar scenario (SPOILER VARNING!)

Hmmm... ditt svar gav mig en idé som du är inne på fast inte fullföljer helt. RP är inte alls straffångar. Däremot är de politiskt obekväma för någon högt uppsatt i den sabriska statsapparaten. Denne har sett till att få RP utnämnda till olika poster i de sabriska kolonierna, utnämningar som på pappret ju är hedersamma och som man inte kan tacka nej till men som är politiska återvändsgränder och bra att gömma undan politiskt obekväma personer på. (Consabers adel beskrivs ju som att vara på god väg mot att bli tjänsteadel.)Utmaningen för RP här kan vara att de måste göra bästa möjliga av situationen och utmärka sig så pass mycket i sina ämbeten att de lyckas vända det hela till något positivt, så att de kan återvända i triumf och med stärkt maktposition.

Mvh / Phelan
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Re: Straffångar scenario (DUNE VARNING!)

Holy Shades of Dune, Phelan! :gremgrin:

Man kan också gå steget längre och kopiera Dune rakt av: adliga RP:er har fått nya förläningar i de sabriska kolonierna, naturligtvis i utbyte mot sina gamla besittningar i Consaber. Liksom i Dune har RP:na fått ett till synes mycket attraktivt erbjudande - kontroll över några av rikets mest inkomsbringande handelsvaror - men meningen är givetvis att de ska misslyckas och därmed misskrediteras.

Då måste man å andra sidan skruva upp temperaturen i kampanjmiljön ordentligt. I den officiella beskrivningen av Stora Arkipelagen verkar motståndet mot sabrisk och cirefalisk kolonisering inte vara så värst blodigt. I Dune-versionen bör sabrierna konstant få kämpa mot blodtörstiga stammar på sina öar, cirefaliska ränksmidare som vill åt sabriernas besittningar, samt en allt maktfullare och aggressivare Handelsfederation.

Dessutom motverkas RP:na konstant av sina politiska motståndare (kanske med kungen själv i padishahens roll) på hemmaplan: utlovade truppförstärkningar anländer inte; solden för de soldater man har är konstant försenad; kraven på kryddexporten ökas hela tiden; sabriska flottan kan tyvärr inte avdela några skepp för att jaga pirater just nu; delar av den sabriska förvaltningen på öarna spionerar på RP:na och går deras fienders ärenden, osv.

Det är upp till RP:na att lösa problemen på egen hand med de resurser som finns på plats, samtidigt som de arbetar för att misskreditera sina fiender och återta sin rättmätiga plats i Consaber genom att visa sin duglighet.


/Rax, broderar ut konceptet :gremtongue:
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Straffångar scenario (OT)

Nu vet jag inte om du på något sätt försöker implicera att idén skulle vara en Dune-ripoff, att dra ett sånt allmänt tema som "politisk motståndare undanskyfflad i mörkt hörn av riket/imperiet" till bara Dune verkar lite märkligt, men jag kanske missförstår dig? Fast om man vill ha mer specifik idéer på hur det kan broderas ut så är ju din Dune-illustration ett bra exempel.

Mvh / Phelan
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Re: Straffångar scenario (OT)

jag kanske missförstår dig?

Of course. Som bara du kan. :gremwink:

att dra ett sånt allmänt tema som "politisk motståndare undanskyfflad i mörkt hörn av riket/imperiet" till bara Dune verkar lite märkligt,

Ditt inlägg tillsammans med Papylons svar på ditt första inlägg gav mig dessa fria associationer.

Fast om man vill ha mer specifika idéer på hur det kan broderas ut så är ju din Dune-illustration ett bra exempel.

Och det var dit mina associationer ledde mig. Dune-känslan kändes klockren, klassisk och enkel att överföra till rollspelssammanhanget.


/Rax
 

Papylon

Veteran
Joined
11 Apr 2004
Messages
25
Location
Cherafir
Re: Straffångar scenario (SPOILER VARNING!)

Denne har sett till att få RP utnämnda till olika poster i de sabriska kolonierna, utnämningar som på pappret ju är hedersamma och som man inte kan tacka nej till men som är politiska återvändsgränder och bra att gömma undan politiskt obekväma personer på
Frågan är då hur personerna ställer sig till detta - som ett sorts ultimatum eller som en lockande chans att ligga lågt ett tag ? Fast tanken är att de ska ha varit där i mellan 7-10 år för att kunna få en del häftiga och utvecklande färdigheter.

Utmaningen för RP här kan vara att de måste göra bästa möjliga av situationen och utmärka sig så pass mycket i sina ämbeten att de lyckas vända det hela till något positivt, så att de kan återvända i triumf och med stärkt maktposition.

Det är en mycket god idé men känns samtidigt inte så spännande. Jag vill ha samma desperata känsla som Henri Charriere i Papillon hade när han ville hämnas på åklagaren som skickade honom till djävulsön. Sen kommer kruxet med att de tre RP;s som spelar kommer ha anorlunda bakgrund.

Mkt bra idéer dock !!!
 

Papylon

Veteran
Joined
11 Apr 2004
Messages
25
Location
Cherafir
Re: Straffångar scenario (DUNE VARNING!)

Liksom i Dune har RP:na fått ett till synes mycket attraktivt erbjudande - kontroll över några av rikets mest inkomsbringande handelsvaror - men meningen är givetvis att de ska misslyckas och därmed misskrediteras.
Men om personerna anses vara obekväma och kanske lite för framgångsrika i hemlandet så kanske man är orolig att de trots brist på stöd klarar av att vända situation helt om ? Jag lockas av tanken men känner samtidigt att det ska vara en något mer hopplös situation för RP. Sen är det bara tänkt att en av RP ska vara adlig.. Och en Legio Colonan magiker med obekväma åsikter samt en intressant "Joker".

den officiella beskrivningen av Stora Arkipelagen verkar motståndet mot sabrisk och cirefalisk kolonisering inte vara så värst blodigt.
Om jag inte minns fel så var motständet större mot Cierfalierna än mot Sabrierna.. Men det kan vara fel.

Det är upp till RP:na att lösa problemen på egen hand med de resurser som finns på plats, samtidigt som de arbetar för att misskreditera sina fiender och återta sin rättmätiga plats i Consaber genom att visa sin duglighet.
Det kommer jag definitivt köra på ! :gremlaugh:
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Re: Straffångar scenario (DUNE forts)

Men om personerna anses vara obekväma och kanske lite för framgångsrika i hemlandet så kanske man är orolig att de trots brist på stöd klarar av att vända situation helt om ? Jag lockas av tanken men känner samtidigt att det ska vara en något mer hopplös situation för RP.
Det är en hopplös position för RP. Se bara till att slänga ständigt nya hinder i vägen för dem (t ex de jag tog upp i mitt förra inlägg). Deras fiender ska inte vara inaktiva utan saboterar naturligtvis så långt som möjligt RP:nas strävanden.

Du kan dessuton göra det svårare för dina spelare genom att inte göra dem till högsta hönsen i de sabriska kolonierna. Consaber har sju öar i arkipelagen (om jag inte minns fel) - låt dem styra över en av dessa. Då har de politiska fiender på nära hand (istället för långt borta i Consaber) eftersom koloniernas guvernör naturligtvis är deras fienders handgångne man. :gremelak:

Andra sätt att försvåra för RP:na är att spela mycket på deras relationer med SLPs. T ex kan man lägga upp det så att RP:na inte egentligen är huvudmålet för det elaka spratt som spelats dem. Det är istället någon mäktig adelsman de är lojala mot (förmodligen en släkting) som ska misskrediteras (eftersom man inte kan angripa honom direkt) hemma i Consaber. Eftersom de tillhör hans släkt/står i hans tjänst så är deras misslyckanden också hans misslyckanden. Samtidigt kan han inte bara dumpa RP:na eftersom det skulle se illa ut inför andra släktingar/allierade. Alltså tvingas denne mäktige släkting binda upp en del resurser i att bistå RP:na. Kort sagt, RP:nas liv görs till ett helvete och de är ändå bara brickor i ett långt större spel.

Två saker ser jag alltså som huvudsaken för att spelarna och deras rollpersoner verkligen känner sig pressade.

1) Deras motståndare måste vara aktiva, proaktiva t o m, utan att det är ologiskt med tanke på den tid det tar med medeltida kommunikationer. Glöm inte heller att blanda in ’verkliga’ problem (som inte bara är ett resultat av deras motståndares manipulationer) - cirefalierna, öborna och de Sinaderiska tirakerna är reella hot. Stressa spelarna!

2) Håll hårt på att det samhälle de lever i fungerar på ett visst sätt. Trohet mot släkten/huvudmannen och ett till synes Daaktroende, hedersamt leverne är av yttersta vikt. Det är ett feodalt samhälle (om än i förändring) och det bör reflekteras i deras spelande och valmöjligheter. Att vanhedras är något fruktansvärt, även för de med lågt i karaktärsdraget Heder, eftersom det gör att andra ’normala’ människor inte vill ha med dig att göra! Du kan därför inte heller bara dra när problemen hopar sig - RP:na har ett ansvar och det kan inte lösas genom feg flykt, inte ens en gång inför till synes övermäktiga problem.

Sen är det bara tänkt att en av RP ska vara adlig.. Och en Legio Colonan magiker med obekväma åsikter samt en intressant "Joker".
Lätt fixat. Det är adelsmannen som har den formella makten och de andra två är i hans sold eller svurna i hans tjänst (vassaler). Rätt spelat ger det också en utmärkt anledning för dem att hänga ihop, alldeles oavsett gemensamma problem. Det ger också dig som SL bättre styrmedel - en RP:s vanheder är alla RP:nas vanheder...

Appropå obekväma åsikter så finns ju även religionen som problem/påtryckningsmedel. Tänk om en av RP:na tillhör den Gamla Tron istället för Daaktron. Samtidigt är det ju sabriernas (eller iaf conriernas) plikt att ’civilisera vildarna’ och då måste ju koloniernas urinvånare frälsas i Daaks namn, eller hur? Hur ska en RP som tillhör en konkurrerande tro lösa den lilla uppgiften? Särskilt när kyrkans representanter dyker upp och undrar varför det inte görs mer för att omvända hedningarna, hmm? :gremwink:


/Rax, "Ona da island ina da Sun" :gremcool:
 
Top