Nekromanti Stora klagotråden

Status
Not open for further replies.

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
1. Anglifieringen av rollspelsscenen. Jag älskar att skriva på svenska, men jag anser mig också så pass bra på att skriva att jag vill ha betalt för det. Jag vill även kunna jobba med stora, påkostade produkter där jag faktiskt når ut till folk, inte ett vanity project hemma på kammaren. Men denna passion i mitt liv kan snart komma att försvinna, i takt med att fler och fler rollspel upphör att publiceras på svenska. Visst, jag kan skriva bra på engelska också, men inte lika bra, och det är inte alls lika roligt.

2. Nostalgi. Bläää. Jag är så jävla trött på skiten.

3. Minimalism. Kan den jävla trenden ta slut nån gång? Se i övrigt vad Svarte faraonen skrev om detta.

Bonus feature: Vampire V5. Gud vad jag ville att det skulle vara bra. Den största besvikelsen på länge.

Bonus feature: Western IV: Det är så snyggt, så passionerat, så sympatiskt... Kanske rentav det bäst illustrerade rollspelet någonsin. Men regelsystemet är så outhärdligt jävla dåligt. Jag blir ledsen bara jag kollar på mina Western IV-böcker och tänker på vad det kunde ha varit.

Bonus feature: Gothcon. Hur fan tänkte de när de -minskade- belöningarna för att ställa upp och spelleda? Snacka om att skjuta sig själva i fejset med en bajskanon.

Bonus feature: Andra författare som är mycket mer produktiva och framgångsrika än mig. Det är helt enkelt inte okej med människor som är äckligt högfungerande och inte alls apatiskt deprimerade.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
1. Crowdfundade rollspel som drar in hyfsat med stålar men ändå lyckas ha ful layout och fula illustrationer.
2. Spel som rider på retrovågen men som inte väcker någon nostalgi överhuvudtaget och är SÄMRE än originalspelen.
3. Spel och spelskapare som använder ängsliga kodord som "inclusive" eller "hen", spel där spelskapare viker ned sig för ett tiotal twittrande personer med konstigt färgat hår, glesa goatees, könsosäkerhet, SJW-retorik och extremfeminism. Jag vill ha Vallejo/Frazetta-liknande omslag där män ser ut som Schwarzenegger och kvinnorna är lättklädda, försvarslösa våp vid deras fötter alternativt lättklädda, storbystade Röda Sonja-kloner. Det är äkta sword & sorcery, det.
4. Jag kunde inte nöja mig med tre punkter. Jag hatar skräckspel som inte försöker vara läskiga. Delta Green är inte skräck. WoD/Vampire är inte skräck. World war Cthulhu, Achtung Cthulhu och liknande är inte skräck. Tentakler är inte skräck. Blod, hagelgevär, demonkukar och gore är inte skräck.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,264
Ymir;n314849 said:
Bonus feature: Gothcon. Hur fan tänkte de när de -minskade- belöningarna för att ställa upp och spelleda? Snacka om att skjuta sig själva i fejset med en bajskanon.
http://grunt.gothcon.se/

Som det ser ut nu får man inträdet tillbaka på tre pass. Jag har för mig att det krävdes fyra i fjol.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,263
Location
Örebro
Hmm... Jag vill gå en liten annan väg med mitt svar, nämligen utifrån vad jag hatar med hobbyn då jag utövar den. Inte på en strukturell nivå mao, utan från en högst personlig sådan,

1. När spelledaren hela tiden säger "du känner så här", "du gör si eller så" och liknande. Då jag fråntas möjligheten att reagera på något eller få spela ut min karaktär så blir det rätt fort att jag disconnectar (inte riktigt en rage quit, men nästan). Enstaka gånger, då man blir påverkad av krafter, så är jag okej med det, men inte om det skapar en permanent förändring eller

2. Alltså, det här är skitytligt men... Jag castar ofta mina karaktärer för att det hjälper mig att visualisera denne. Att då plötsligt ge den stora ärr eller liknande får mig att lacka ur eftersom jag då tappar kontakt med karaktären. Visst, springer jag in i ett brinnande hus får jag skylla mig själv - men vid ett överfall säga "du blir attackerad och den sliter sönder halva ditt ansikte" blir att jag tappar sugen för spelet. Hugg av mig en arm för all del, BUT DON'T FUCKING TOUCH MY FACE! Typ.

3. One shots. I. Hate. It. Så vill jag inte spela rollspel. För mig handlar det om att gestalta en karaktär och fördjupa sig i den under lång tid, och att tvingas starta om med en ny karaktär hela tiden är bara frustrerande. Ge mig en fet kampanj som sträcker sig över ett 50-tal spelmöten istället för 50 standalone scenarion.

luddwig;n314232 said:
Jag ogillar...

1. Regeltunga spel. Rollformuläret brukar vara en bra måttstock. Om det behövs mer än en sida av ett A4 för att samla all speldata om min rollfigur så är det för mycket regler. Då är minimalistiska spel bättre, men lagom är såklart bäst.

2. Världstunga spel. Det finns ingenting så oinspirerande som en detaljerad spelvärld. Jag vill inte läsa om den. Jag vill inte spela i den. Och nej, det hjälper inte om böckerna är fulla med finfina färgbilder.

3. Rälsade äventyr, framförallt den episka varianten. Som spelledare är det tråkigt att styra, och ännu tråkigare att veta vad som sannolikt kommer att hända. Som spelare är det tråkigt att bli styrd. Och det är tråkigt att rädda världen eller kungariket (igen).

Om jag fått skriva en fjärde punkt hade jag nog sagt skräckrollspel. Skräck är överhuvudtaget inte min kopp te. Skräck gör mig antingen rädd, och jag vill inte bli rädd, eller så är det fånigt på ett sätt som inte tilltalar mig.
Du kunde bara ha tagit och skrivit "Robert". ;)
 

dagbok

Veteran
Joined
25 Jan 2016
Messages
36
1. Spel som går som tåget på kickstarter och har en gedigen "fan base" men ändå missar sina deadlines med 2-3 år mot vad som varit förväntat och löst utlovat. Vi som community låser upp varenda "stretch goal" i varenda kickstarter - så vi får det där fina snöret eller ett specialkapitel. Samtidigt kommer äventyr i en kampanj ut var 3:e år. Jag vill inte vänta 12 år med att läsa, planera och spela slutet. Alltid är det p.g.a. att skaparna endast skapar spelet på fritiden.
Kan de kanske kosta mer så folk faktiskt kan arbeta med rollspel?
Kan vi outsourca korrläsning och speltester så det inte blir ett livsverk att invänta produkterna?
Kan stretch goals ge oss högre produktionshastighet istället för ett snöre?
Det känns som att favoritrollspel kan bli kidnappade av sina egna skapares tillverkningstakt trots att spelarna är redo att betala. Obs! Jag älskar produkterna när jag väl får dem. Nämner inga produktnamn men det gäller i synnerhet ett rollspel och i allmänhet rollspel.

2. Inkonsekvens p.g.a. långa produktionstider. Vissa rollspel hinner byta utgåva, förlag och version ett par gånger innan t ex en kampanj är färdigskapad vilket gör att man får sitta själv och konvertera tabeller och spela mot 10 år gamla äventyrsböcker. De äventyren som är 10 år+ kan ibland kännas helt bortkopplade från kampanjen i stort då spelskaparna hunnit förändrats som personer och i vad de är intresserade för. För min grupp kan en gedigen kampanj ta något år att spela och då vill man inte gärna upptäcka när man kommit halvvägs att i samma produktionstakt kommer sista delen år 2025.

3. Eon 4 har ingen spelledarskärm och spelet kom 2014...:confused:?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Grisodlar'n;n315235 said:
[…] personer med konstigt färgat hår, glesa goatees, könsosäkerhet, SJW-retorik och extremfeminism.
Även de personer som du så föraktfullt beskriver ska kunna känna sig välkomna på Rollspel.nu.

Visserligen är detta en klagotråd där det är (mer eller mindre) fritt fram att bitcha om det mesta.

MEN – i frågan sunk och gatekeeping kontra representation och inkludering ska det inte råda någon tvekan om att vi som driver Rollspel.nu står på den senare sidan.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Dante;n315339 said:
Visserligen är detta en klagotråd där det är (mer eller mindre) fritt fram att bitcha om det mesta.
Notera även att denna tråd INTE är ett frikort för att rocka loss OT under förevändning att det är saker att klaga på. Detta är INTE en ersättning för OT-forumet.

Fokus på spel eller spelrelaterade ämnen.

/M
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Jag skulle vilja tillägga en sak inom rollspelshobbyn som har irriterat mig det senaste decenniet eller något i den stilen. Det är när en gammal, konservativ rollspelsuv som jag ständigt känner sig undanträngd, utdömd av folk som inte ens känner en. Det förekommer både i glassigt producerade rollspelsregler och på vissa rollspelsforum. Det talas vitt och brett om representation och inkludering, men det innefattar aldrig mig konstigt nog. Det ska bannas och jag ska associeras med sunkiga värderingar, trollning, frenologi och fan och hans moster. Framförallt ska det viftas med politiserade, fascistoida pekpinnar i regnbågsfärgernas, rasifieringens och hbtq-certifieringens heliga namn. Jag skulle inte bry mig om folk runt mitt spelbord var transor, inuiter eller feminister men jag förstår inte varför andras åsikter hela tiden ska köras ned i käften på mig, gång på gång? Varför får jag bara inte vara annorlunda?

I den här tråden önskade trådstartaren att vi skulle tala fritt ur hjärtat. Det har jag gjort. Mission accomplished.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag väljer att omformulera en annan forumits hatobjekt så att jag kan stå bakom det:

Rent allmänt hatar jag när en liten grupp personer gaddar sig samman och bashar något, ofta uppföljt av någon kvällstidning som använder rubriken "hela internet..." - vilket gör att företaget/organisationen som blir bashad känner sig tvunget att pudla trots att bara en bråkdel av alla intresserade är emot.

Rent allmänt avskyr jag när en väldigt liten grupp med egna motiv lyckas sätta en hel agenda som resten av internetverkar följa som ett drev utan att tänka efter vilka motiven är bakom agendan.

Det här är något jag ser minst en gång i veckan på internet.

Däremot händer det inte så ofta inom rollspelssfären.
Dels för att rollspelshobbyn inte är så stor, så "en liten grupp" på internet ofta räknas som "en stor grupp" inom rollspel - vilket gör det lite mer legitimt.
Och dels för att när liknande saker uppstår inom rollspelshobbyn har jag oftast samma åsikt "som dessa "små grupper", vilket gör att jag inte blir så upprörd. :)
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Vet ni vad jag vill lägga till på min lista? Det har egentligen bara med rollspel att göra pga att jag hänger här... Men jag hatar verkligen vB5.

Och jag känner mig lite skyldig som inte gjort mer för att vi ska kunna lämna det. Sorry 'bout that.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Björn Wärmedal;n315363 said:
Vet ni vad jag vill lägga till på min lista? Det har egentligen bara med rollspel att göra pga att jag hänger här... Men jag hatar verkligen vB5.

Och jag känner mig lite skyldig som inte gjort mer för att vi ska kunna lämna det. Sorry 'bout that.
Finns det någon i hela världen som gillar vB5?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
MODERERING

Grisodlar'n;n315356 said:
Jag skulle vilja tillägga en sak inom rollspelshobbyn som har irriterat mig det senaste decenniet eller något i den stilen. Det är när en gammal, konservativ rollspelsuv som jag ständigt känner sig undanträngd, utdömd av folk som inte ens känner en. Det förekommer både i glassigt producerade rollspelsregler och på vissa rollspelsforum. Det talas vitt och brett om representation och inkludering, men det innefattar aldrig mig konstigt nog. Det ska bannas och jag ska associeras med sunkiga värderingar, trollning, frenologi och fan och hans moster. Framförallt ska det viftas med politiserade, fascistoida pekpinnar i regnbågsfärgernas, rasifieringens och hbtq-certifieringens heliga namn. Jag skulle inte bry mig om folk runt mitt spelbord var transor, inuiter eller feminister men jag förstår inte varför andras åsikter hela tiden ska köras ned i käften på mig, gång på gång? Varför får jag bara inte vara annorlunda?
1) Är du man, straight eller vit är du representerad i nästan varenda västerländsk rollspelsprodukt någonsin.

2) Det bästa sättet att slippa associeras med sunkiga värderingar är att sluta ge uttryck för dem.

3) Att vilja bevara status quo är också politik.

Lägg nu ner detta sidospår, tack.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Grisodlar'n;n315356 said:
Jag skulle inte bry mig om folk runt mitt spelbord var transor, inuiter eller feminister men jag förstår inte varför andras åsikter hela tiden ska köras ned i käften på mig, gång på gång? Varför får jag bara inte vara annorlunda?
För att du med ditt ganska konsekvent användande av transfoba skällsord uppenbarligen visar att du visst bryr dig och agerar respektlöst på ett sätt som gör det ganska svårt att visa en respekt tillbaka?
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
822
Location
Stockholm
Upprepar moderering:

Fast vi skulle ju inte fortsätta detta sidospår sade vi, från inget håll.



gabrielledebourg;n315374 said:
För att du med ditt ganska konsekvent användande av transfoba skällsord uppenbarligen visar att du visst bryr dig och agerar respektlöst på ett sätt som gör det ganska svårt att visa en respekt tillbaka?
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Jag hoppar på för att jag inte har varit här på ett tag och precis har fått tillbaka lusten att spela. Så jag börjar med att klaga.

1. Att det som kvinna inte går att vara snarky om spel utan att utstå personpåhopp av trehundrafemti pers som inte har läst spelet, inte vet vad det handlar om men ändå tycker att jag har fel för att jag är snarky när jag pekar på problem med rollspel.

2. Apocalypse World. Intentionerna är jättefina men det slutar med att alla spelare sitter och kollar vilka moves de kan använda istället för att faktiskt spela spelet.

3. Kan vi inte bara konstatera att vi gillar olika grejer? Så länge de grejerna inte leder till gatekeeping eller exkluderande har det väl ingen betydelse om Edvin gillar att spela Eon och Albert är en Apocalypse World spelare? Det här är ju anledningen till att det finns olika spelupplevelser för olika människor. Istället för att säga "amen jag är MYCKET bättre än du!" kan vi väl säga "okej. Vad är det du gillar med ditt spel som dy tycker att jag behöver känna till?" "X, y och z" "Olrajt. X och y bryr jag mig inte så mycket om, men z verkar spännande." För det mesta kan man nämligen ge sig fan på att det finns gemensamma nämnare och att två personer som hatar allt som har med det andra rollspelet att göra förmodligen knappt kollat på den rollspelsboken de pratar om.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Grisodlar'n;n315356 said:
I den här tråden önskade trådstartaren att vi skulle tala fritt ur hjärtat. Det har jag gjort. Mission accomplished.
Mission må vara accomplished för dig, men jag har svårt att svälja att bli kallad fascist för att jag och moderatorkåren står upp för att folk inte ska attackera varandra på det sättet som du gör.

Du har också flera gånger svarat på en moderering med att säga exakt samma sak som du sa i posten som blev modererad, och ofta i ännu värre ton.

Jag bannar dig tills någon övertygar mig om att du förtjänar att komma tillbaks.

/Magnus
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
anth;n315357 said:
Jag väljer att omformulera en annan forumits hatobjekt så att jag kan stå bakom det:
:
Läste du verkligen min moderering som stod precis innan ditt inlägg? Tror inte det ... eller?

Och när jag ändå kommenterar modereringar:

Generell varning, jag är inte på bra humör nu, så försök hjälpa mig genom att inte fokusera på den nu permabannade användarens goja.

/Magnus
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Jag vill klaga!

1) Först måste man hitta en spelgrupp med kompatibla människor. Anna går bort för hon vill egentligen bara umgås och skulle ha roligare om vi spelade bowling och drack öl. Bengt går bort för han tycker att player skill är det enda som ska räknas. Cecilia går bort för hon vill bara spela intrigerande vampyrer. Daniel går bort för han offrar gladeligen plotten och omgivningens humör för att "jag spelar ju bara min karaktär, han beter sig såhär".
Sen när man väl hittat ett par trevliga typer ska man välja spel. Erik vill jättegärna spela fantasy. Filippa vill spela typ Star Trek, men det mesta går bra så länge det inte är fantasy. Gunnar vill spela vadsomhelst där det är mycket strid och man rullar 700 tärningar per spelmöte.
Sen när man samsats om att spela ett visst spel så ska man hitta ett speltillfälle som inte krockar med någons andra aktiviteter, och lyckas man väl med det så gäller det att ingen är sjuk, bortrest eller måste jobba över.
Pust!
Vill jag spela tennis så behöver jag hitta en (1) person som har typ samma kondition som jag och som är lika bra/dålig på att slå en boll över ett nät.
Vill jag spela Starcraft 2 så startar jag spelet på datorn och spelar.

2) Folk som lägger en massa energi på att klaga på spel de inte spelar, spelsätt de inte utövar eller är generellt blinda för vad som är åsikter och vad som är fakta. Tycker du att DnD5 är skräp för att det är så stridsfokuserat, säg inte det i varendra forumtråd du kan, låt bli att spela spelet bara. Tycker du att diskbänksrealist är ointressant, spela inte sådana scenarion. Om skitmånga spelar spel X och du tycker spelet är värdelöst så är det antagligen för att du inte uppskattar en viss typ av spel, inte att spelet är uselt. Fokusera på det som är bra istället så blir alla gladare.

Och sen lite mindre irriterande:

3) Det finns så många spel. Typ tusen spel på varje rollspelare. Tänk om rollspel var mer som bilsport där det fanns formet 1 och... okej uselt exempel, jag kan typ ingenting om bilsport, men i alla fall. Säg formel 1 och 100% av bilsportsfans har åsikter och vill diskutera (tänker jag mig i alla fall). Säg The One Ring och många har hört om det, ett fåtal har läst en del och typ ingen har nåt särskilt att säga så du får lyssna på tumbleweeds och förbanna att folk är intresserade av fel spel.
 
Status
Not open for further replies.
Top