Stora filmer/böcker som saknar rollspel

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
Så populärt Dragon quest är i Japan är det lite överraskande att det aldrig gjorts till ett rollspel.
Men jag inser att det spelet nog hade blivit rätt likt DnD så det är kanske därför
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Jag tror vi diskuterat X-COM, UFO: Enemy Unknown (1993) någon gång tidigare.

Det är definitivt ett av mina favoritdatorspel någonsin.
Men är det inte för mycket administration / strategi för att bli ett bra rollspel?
Om någon kommer på ett sätt att göra ett bra rollspel av det så är jag jätteintresserad.
Faktiskt inte helt olikt Conspiracy X. Motsvarigheten till XCOM heter Aegis där, och basbyggandebiten handlar om att sätta upp sin cells hideout genom att poola resurser i gruppen. Om jag är NSA-agent kanske jag får Intelligence-relaterade saker, som tillgång till en spionsatellit. Om du är Navy SEAL kan du få tag i vapen.

Har bara spelat andra utgåvan, som vi hade väldigt roligt med. Den har också en gratis introgrej: https://www.drivethrurpg.com/product/103203/Conspiracy-X-20--Introductory-Game-Kit

Vet inte om det är en perfekt match dock, för skalan är inte riktigt densamma. Finns även övernaturligheter och annat i den spelvärlden. Men det hade absolut gått att använda som bas för något mer XCOM:igt.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Fringe och Supernatural är två ipn jag kom på skulle vara kul att spela i. även 100 Bullets tror jag på.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Tv-serien V, med frisyrerna, ödlorna, rymdpistolerna och Diana. Självklart ska man kunna välja mellan att spela lömska Visitor-ödlor och rebeller. Allt från bilar till typsnitt i gedigen 80-talsretrostil. Förmodligen behövs också någon typ av mekanik för att fånga tv-såpans typiska berättarstil. Trots ödlorna är det lite Dynastin över serien.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Förmodligen behövs också någon typ av mekanik för att fånga tv-såpans typiska berättarstil.
Dallas The Television Roleplaying Game! Och såklart Primetime Adventures.

V hade jag inte ägnat en tanke på länge. Känner på mig att den inte åldrats med värdighet. :)
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
311
What? Det skulle kunna bli hur kul som helst! Kanske ett som skulle kräva lite brädspelsmekanik (som typ en fördjupning av arken i Mutant: År Noll) där RP tillsammans ska försöka få parken att överleva och fungera, där spelet byter fokus när det tillslut går åt helvete. Då har du delvis möjligheten att spela flykt och överlevnad, men också saker som infångad och återuppbyggnad.
Alltså det beror nog på. Jag tror man skulle kunna bygga en fullt fungerande kampanj på upp till 10 eller så äventyr på den licensen, och det är ju ungefär så mycket jag tror att jag kan få ut ur vilket rollspel som helst.
JPRPG.jpg

Jag tycker att det är dags att någon sätter igång med det här. Det är OK att involvera mig som expert*.

(* expert på att titta på Jurassic Park/World-filmer)
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Jag körde en kort kampanj (GURPS Space) baserat på Nathan Lowell's Solar Clipper bokserie. Någorlunda realistisk science fiction utan rymdstrider, utomjordingar, skattjakter, övernaturligt och högteknologi.

Jag skulle verkligen vilja se ett rollspel som utspelar sig i denna världen. Ett spel sim mer handlar om optimera handelsrutter, bränsleeffektivitet, att komma överens på en liten instängd yta, romantik, triangeldraman och samtidigt se till att kaffet är bra ombord.
 
Top