Stora filmer/böcker som saknar rollspel

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Better Call Saul och Breaking Bad. Tanken är då inte att man nödvändigtvis spelar karaktärerna från de två serierna, utan att man rör sig på ungefär samma platser under samma period. Karaktärerna är vanliga personer, som också råkar vara eller bli kriminella. De inovolveras i eller bygger själva upp ett brottssyndikat. Naturligtvis går saker och ting snett och anhöriga blir olyckligtvis indragna. Staden Albuquerque fungerar som spelets sandbox och händelserna i tv-serierna utgör en tidslinje.

Det finns redan några mindre spel i samma genre, men inte med just den här franchisen som utgångspunkt. Och det är alltså just precis det jag är ute efter.
 
Last edited:

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Talespin/Luftens Hjältar.
Skulle vara fett att åka omkring i ett transportflygplan i en tropisk övärld på 1930-talet samtidigt som man slåss mot luftpirater, jättebläckfiskar och spökskepp. typ Spirit of the Century möter Firefly/Serenity.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,856
Location
Port Kad, The Rim
Talespin/Luftens Hjältar.
Skulle vara fett att åka omkring i ett transportflygplan i en tropisk övärld på 1930-talet samtidigt som man slåss mot luftpirater, jättebläckfiskar och spökskepp. typ Spirit of the Century möter Firefly/Serenity.
Ja, ja, ja! Villhöver.

1637184791794.png
 

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
240
En sorts utveckling på The Troubleshooters hade ju kunna vara att ta steget ut i den lite vuxnare europeiska serietraditionen. Framförallt hade jag själv gärna sett mina personliga favoriter Corto Maltese (Hugo Pratt) och Torpedo (Enrique Sánchez Abulí/Jordi Bernet) bli gjorda som rollspel.
 
Last edited:

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
En sorts utveckling på The Troubleshooters hade ju kunna vara att ta steget ut i den lite vuxnare europeiska serietraditionen. Framförallt hade jag själv gärna sett mina personliga favoriter Corto Maltese (Hugo Pratt) och Torpedo (Enrique Sánchez Abulí/Jordi Bernet) bli gjorda som rollspel.
Jag kan verkligen se Corto Maltese som ett rollspel. Har tyckt det sedan jag hade det stora nöjet att få spela det kraftigt Corto Maltese-influerade scenariot "De tusen fåglarnas hemlighet" på Snökon 2005.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,219
Skulle Sprited Away kanske funka som rollspel? Allt utspelar sig i det där badhuset och rollpersonerna råkar ut för en massa märkliga händelser?
Ja för tusan hakar! Det borde gå att bygga någon sorts "portalfantasy fast man bara vill hem"- regelmekanik, som kan användas för hela genren. Oz, Underlandet, etc. funkar ju på liknande premiss om än lite geografiskt större.
 

Torsk

Veteran
Joined
13 Jun 2019
Messages
10
The League of Extraordinary Gentlemen borde kunna bli rätt kul. Personer med något som gör dem speciella, och som arbetar för någon form av underrättelsebyrå, interagerar med andra speciella personer eller varelser. Även tiden känns lämplig med storpolitik i bakgrunden samtidigt som det finns mycket outforskade platser kvar också.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag är väldigt besviken på att ingen har nämnt min doktorsavhandling. Den har allt: syfilismittade kungar, onda grevar, ännu ondare preussare, galna brännvinsadvokater, arga republikaner, fattiga proletärer, klasskamp, bombattentat, mordbrand, dödspatruller, och över 1000 fotnoter! Vad mer kan någon önska?
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,512
Jag är väldigt besviken på att ingen har nämnt min doktorsavhandling. Den har allt: syfilismittade kungar, onda grevar, ännu ondare preussiska officerare, galna brännvinsadvokater, arga republikaner, fattiga proletärer, klasskamp, bombattentat, mordbrand, dödspatruller, och över 1000 fotnoter! Vad mer kan någon önska?
Vampyrer. Trollkonstnärer. Robotar. Rymdvarelser. Alla på samma gång.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Ronja Rövardotter eller Bröderna Lejonhjärta för yngre rollspelare?
Jag hade helt glömt bort men jag förberedde på 90-talet en alternativ version Bröderna Lejonhjärta, fast i kultvärlden. Tyckte då att den blev rätt bra, men den blev aldrig spelad. Jag ska ta och försöka leta upp den ur rollspelsarkivet.
 
Top