Stora filmer/böcker som saknar rollspel

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Det borde finnas något rollspel baserat direkt på Iliaden och Odyséen, men inget jag känner till.
Det finns (på sätt och vis) ett indie-rollspel baserat på Odyséen. Jag tror det heter "A day in the life of Leopold Bloom" och skrevs i slutet på 90-talet.
Det var lite av ett rollspelsexperiment baserat på James Joyce bok Odysseus (Som i sin tur baseras på Odyséen). Man turades om att spela karaktären Leopold Bloom (lite som i rollspelet Everyone is John) och så gick man bara runt i Dublin. Spelet var relativt troget boken och indelat i olika kapitel med olika stil och tema. Hur som helst var det en fruktansvärd upplevelse och det är fem timmar av mitt liv där jag önskar att jag hade gjort något mer produktivt med.

Jag tycker att det saknas rollspel för de "bra" TV-serierna från 70 och 80-talet som A-team, Six Milllion Dollar Man, Bionic Woman, Knight Rider, McGuyver, The Invisible Man och Gemeni Man. Har under många år suttit och snickrat på ett sånt spel själv och i den här takten så kanske det finns ett spel lagom till att jag går i pension.
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,383
Det finns (på sätt och vis) ett indie-rollspel baserat på Odyséen. Jag tror det heter "A day in the life of Leopold Bloom" och skrevs i slutet på 90-talet.
Det var lite av ett rollspelsexperiment baserat på James Joyce bok Odysseus (Som i sin tur baseras på Odyséen). Man turades om att spela karaktären Leopold Bloom (lite som i rollspelet Everyone is John) och så gick man bara runt i Dublin. Spelet var relativt troget boken och indelat i olika kapitel med olika stil och tema. Hur som helst var det en fruktansvärd upplevelse och det är fem timmar av mitt liv där jag önskar att jag hade gjort något mer produktivt med.
Mitt hat för Leopold Bloom brinner ju som tiotusen solar efter att ha läst boken. Varför skulle någon någonsin vilja spela den karaktären?! Den värsta literära karaktären med undantag endast för Holden Caulfield.
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Jag spelade Fiasco med Titanicsetting i Indierummet på Gothcon för några år sen. Det blev jättebra! Jag har för mig att @GnomviD var med, och så några till såklart.
Vi spelade playsettet Transatlantic. Jag minns den sessionen väl, för vi spelade i ett halsbrytande tempo och lyckades köra igenom en hel session på fem spelare på under två timmar, fastän vi tog en paus mitt i för att gå på utdelningen av Rollspelsdraken i ett annat hus. Det är den enda gången jag har spelat Fiasco i Morningstar-tempo.
 

abe

Veteran
Joined
8 May 2014
Messages
125
Det verkar inte finnas något rollspel baserat på The Walking Dead.

Eller Asterix.

Däremot drösvis med brädspel och dataspel.
Asterix dock som spelbok :)

 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Var det inte tillräckligt Gonzo, eller inte tillräckligt mycket skrivet?
Inte tillräckligt mycket Fear and Loathing-fokus. Jag skrev ju explicit dessutom att inspirationskällan var Hunter S Thompsons The Rum Diaries, inte Fear and Loathing. :) (Länk i signaturen.) Jag klarar sällan av att skriva något utan aliens och weird drömteknologi och behöver någon annan som kan skriva det realistiska (nåja, icke-fantastiska) Fear and Loathing-spelet.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Bröderna Lejonhjärta är ju en perfekt setting. Gör en karaktär som är en unge, låt ungen dö - nu börjar rollspelet!
Jaa! Man spelar en prolog i vår värld som slutar med att alla dör. Händelserna i prologen används för att skapa dödsriket. Viktigast är hur rollpersonerna dör, då det definierar Den Stora Faran i dödsriket. Dör de i en brand blir faran exempelvis en drake. Dör de av cancer blir faran ett spridande Ingenting, a la Den oändliga historien. Blir de misshandlade till döds blir faran en monstruöst stark jätte. Osv.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Något Lynchigt, och då inte Twin Peaks, utan mer filmer som Lost Highway, Mulholland Drive och Inland Empire. Skulle kunna bli hur konstigt som helst – på ett bra sätt! Lite surrealistiskt som Itras by, men mycket svartare, och vuxnare.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Något Lynchigt, och då inte Twin Peaks, utan mer filmer som Lost Highway, Mulholland Drive och Inland Empire. Skulle kunna bli hur konstigt som helst – på ett bra sätt! Lite surrealistiskt som Itras by, men mycket svartare, och vuxnare.
Jag har inte spelat det men såg det här spelet för ett tag sedan. Blev lite nyfiken. https://kiramagrann.itch.io/something-is-wrong-here

Dessutom så finns ju alltid rollspel i Dune-världen, vilket tekniskt sett kan ses som Lynch :)
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Big trouble in little China - John Carpenter
Maktens Vägar - Bertil Mårtensson
The Fionavar Tapestry - Guy Gavriel Kay
Willow - Ron Howard/George Lucas (finns en scoursbook, men inget spel)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Brazil skulle kunna bli ett intressant spel. En värld som håller på att drunkna i sin egen byråkrati, vad än rollpersonerna försöker ta sig för behöver de olika papper och dokument som i sin tur kräver papper och dokument.
 
Top