Stora filmer/böcker som saknar rollspel

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Brazil skulle kunna bli ett intressant spel. En värld som håller på att drunkna i sin egen byråkrati, vad än rollpersonerna försöker ta sig för behöver de olika papper och dokument som i sin tur kräver papper och dokument.
Låter som vår värld. Socialrealism alltså 😜
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Gothcons Dystopia hade Brazil som en inspirationskälla. Dystopia borde ges ut som ett fristående rollspel med samtliga scenarios.
 
Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Bernhard Prince! Man skapar en båt typ Cormorant och en disparat besättning, och sen bli indragen i uppdrag och intriger i ett exotiskt 60-tal.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag tänkte skriva Elfquest men googlade och det visade sig att Chaosium gav ut ett sådant 1984 men som tycks ha floppat och glömts bort. Men ett spel som heter Elfquest borde kunna bli rätt fett. Namnet är optimalt.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Jag tänkte skriva Elfquest men googlade och det visade sig att Chaosium gav ut ett sådant 1984 men som tycks ha floppat och glömts bort. Men ett spel som heter Elfquest borde kunna bli rätt fett. Namnet är optimalt.
Jag har det ståendes i min hylla med rollspel. :)
Edit: har tydligen 2e av det.
 

Attachments

Last edited:

Gonnagle

Veteran
Joined
28 Mar 2017
Messages
24
Location
Lund
Ett rollspel baserat på Kate Griffins London i till exempel A madness of angels.
Night Watch av Segey Lukanyenko
London Falling av Paul Cornell (London igen)
Aniara, Harry Martinsson.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Jag tycker att det saknas rollspel för de "bra" TV-serierna från 70 och 80-talet som A-team, Six Milllion Dollar Man, Bionic Woman, Knight Rider, McGuyver, The Invisible Man och Gemeni Man. Har under många år suttit och snickrat på ett sånt spel själv och i den här takten så kanske det finns ett spel lagom till att jag går i pension.
Shadow of The Century gör väl exakt det?
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Shadow of The Century gör väl exakt det?
Ja och nej. Jag gillar tanken men inte utförandet. Det finns element av alla de sakerna, men jag upplever att de har gjort spelet allt för bred för att täcka in precis allt som gick på TV/Bio under 80-talet. Tanken är såklart att man ska klippa ut de element man inte är intresserad av och göra sin egen kampanj i kampen mot "skuggan". Allt från Rambo, ett dussin Buddy Cop Movies, ET, Sixteen candles och Gremlins finns det referenser till i boken. Det är mycket jobb att stylta upp vad man vill och inte vill ha med i settingen så det blir lika mycket jobb som att göra en egen värld.

Min tanke är att det saknas en snävare mer definierad värld där det fokuseras mer på TV-serier riktade till young adults. Hemliga organisationer, ryska spioner, obegripliga romanser där alla NPCs faller för huvudrollen och är borta ur bilden i nästa äventyr, huvudrollsinnehavarna som undviker att döda men gärna hamnar i knytnävesslagsmål och en lagom gonzo vetenskap.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Det finns ju en hel del rollspel i cyberpunkmiljö men är rätt säker på att det inte finns ett regelrätt Blade Runner-rollspel. Det hade kunnat vara intressant, rollpersonerna är blade runners i en betydligt mer noir-miljö än i vanlig cyberpunk och varje äventyr innehåller ett moraliskt dilemma.
Det verkar som att Fria Ligan läste min post 😁😁😁
 
Top