Stor och liten

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
En fråga på ämnet. Om ni får välja, skulle ni helst se en tjock, komplett bok säg till ett fantasyrollspel på 600 sidor, eller en bok med regler, en för formler, en med magi, en med världen och en med monster på 120 sidor var?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
En fråga på ämnet. Om ni får välja, skulle ni helst se en tjock, komplett bok säg till ett fantasyrollspel på 600 sidor, eller en bok med regler, en för formler, en med magi, en med världen och en med monster på 120 sidor var?
En bok. Om alla dessa saker behövs, låt den vara 600 sidor.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
En fråga på ämnet. Om ni får välja, skulle ni helst se en tjock, komplett bok säg till ett fantasyrollspel på 600 sidor, eller en bok med regler, en för formler, en med magi, en med världen och en med monster på 120 sidor var?
Separata böcker. Så kan jag köpa den med världen och vara nöjd sen. Eller finns det ett "hur man skapar äventyr till det här spelet"-kapitel i nån av böckerna? I så fall köper jag den också. Kanske magi- och/eller monsterboken. Men jag är helt OK med att skippa regelboken.

Överhuvudtaget är det den grej jag stör mig på mest med spel. Att behöva betala för en massa sidor regler som inte ger mig något och som jag aldrig kommer att använda.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
En fråga på ämnet. Om ni får välja, skulle ni helst se en tjock, komplett bok säg till ett fantasyrollspel på 600 sidor, eller en bok med regler, en för formler, en med magi, en med världen och en med monster på 120 sidor var?
Separata böcker, mer praktiskt då de kommer användas olika mycket.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
En fråga på ämnet. Om ni får välja, skulle ni helst se en tjock, komplett bok säg till ett fantasyrollspel på 600 sidor, eller en bok med regler, en för formler, en med magi, en med världen och en med monster på 120 sidor var?
En bok på 600 sidor är ohanterlig, så jag skulle nog helst se den uppdelad i flera på något naturligt sätt. (Men oavsett hur det var uppdelat skulle det inte vara ett rollspel för mig, så vad jag tycker spelar inte så stor roll.)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,930
Location
Ereb Altor
Jag kan samtidigt tänka tvärtom, att man betalar för en bok där författaren på ett genomtänkt sätt har kondenserat ner materialet till färre sidor som fortfarande levererar samma innehåll.
Fast det kan ju vara sant oavsett om spelet är på 10, 50, 200 eller 500 sidor. Oavsett hur många sidor en bok är på så måste innehållet vara relevant, användbart, inspirerande etc.

Och som det redan påpekats så är det ju stor skillnad på Eon IV och Lady Blackbird. Men utifrån sidantal kan vi inte säga att den eller andra är en bättre produkt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,930
Location
Ereb Altor
En fråga på ämnet. Om ni får välja, skulle ni helst se en tjock, komplett bok säg till ett fantasyrollspel på 600 sidor, eller en bok med regler, en för formler, en med magi, en med världen och en med monster på 120 sidor var?
Vi försökte hålla nere Kopparhavet till under 200 sidor. Vi misslyckades. Vi har trimmat, dödat älsklingar och närmast vägt varje tecken på guldvåg. Orsaken var att vi anser att 200 sidor är en lagom utmaning att läsa. Den känns varken tunn eller som en tegelsten. För mig går det en gräns någonstans vid 350-400 sidor. Det blir ett motstånd att ta sig an boken och jag skapar förutfattade meningar.

Så i ditt fall ovan föredrar jag innehållet uppdelat på 2-4 mindre böcker. 120 sidor tycker jag är onödigt kort i just det fallet (Formler + Magi är ex. lämpligt att ha i samma bok).
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
En fråga på ämnet. Om ni får välja, skulle ni helst se en tjock, komplett bok säg till ett fantasyrollspel på 600 sidor, eller en bok med regler, en för formler, en med magi, en med världen och en med monster på 120 sidor var?
En regelbok med grunderna i alla de andra delarna - strid, magi, värld. Sedan utvecklar man det i såsböcker. Många spel gör det redan idag och jag tycker det är en helt klart vettig lösning. Då behöver jag inte spendera pengar på magi om jag inte vill ha det i världen, men jag kan ändå få en inblick i hur det fungerar om jag skulle vilja ha med det.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,930
Location
Ereb Altor
Absolut, men av erfarenhet så är tjockare böcker oftast sämre kondenserade.
Ja, detta förutsätter ju ett slags idealutförande där resultatet är bra :) Men på senare tid tycker jag mest tjockare böcker bara har fler bilder, tjockare bårder, mer luft och överlag tycks använda sidorna rätt ineffektivt.

För mig är en regelbok ett referensverk. Det skadar verkligen inte om det är snyggt, och det kan vara förödande om det är direkt fult, men jag behöver absolut inte en rollspelsbok som är ett konstverk (även om jag blir jätteglad när rollspelsböcker faktiskt är konstverk).

Haha, det verkar som att min ståndpunkt är "allt som är bra är bra!"
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
En fråga på ämnet. Om ni får välja, skulle ni helst se en tjock, komplett bok säg till ett fantasyrollspel på 600 sidor, eller en bok med regler, en för formler, en med magi, en med världen och en med monster på 120 sidor var?
Eon II Grand Deluxe or go home. Nuförtiden avfärdar man alla grande tortilla-drömmar med plattityder om "budget" och "tryckkostnader" och "produktionstakt" och "releaseplaner" och "realistiska förväntningar" och annat nonsens. Sånt jävla banalt bullshit. Tjockast rollspelsbok när hen dör vinner. Gör din rollspelsbok i Codex Gigas-storlek, och jag kommer sälja en njure så att jag kan vara med och crowdfunda. Trendkänsliga töntar som gör slimmade små mikrorollspel kommer jag aldrig kasta pengar på.
 
Last edited:

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Jag tänker att det är en väldig skillnad på att närma sig den här frågan i termer av sidor och att göra det i termer av tecken. Detta eftersom en spellinje kan ha 1,000 tecken per sida medan en annan har 10,000 tecken på en sida. Till exempel har 5e dubbelt så många tecken per sida, ungefär, jämfört med Svärdets sång, och jag skulle tro att DMGn till ADD1 är tio gånger mer ordrik än Dungeon World, trots att den senare har fler sidor. Det är inte irrelevant att prata om sidor, papperstjocklek och format, men det blir direkt missvisande om man inte också beaktar antalet tecken.

Jag tänker också att omfånget och publikationstypen styr förväntningarna -- inte bara för mig utan för folk i allmänhet. Bra design är när skaparen uppnår det hon vill via den omständigheten. Det kan handla om att ge en känsla av något rejält, något överraskande koncist, något lättläst, något som räcker länge, något som är värt pengarna, något som man kan förlora sig i men bli expert på o.s.v., ofta säkert i kombination. Sämre design är väl när detta misslyckas, och köparen istället känner att pengarna gått till luft utan innehåll, till något som är onödigt svårbegripligt, otillräckligt, o.s.v.

För mig är det två radikalt skilda men samtidigt lika roliga upplevelser att spelleda med ett helt bibliotek och att spelleda med ett bergfast mentalt grepp om en liten regelkärna som dessutom ryms på ett papper framför en på spelbordet. Jag gillar t.ex. MERP och Shadowrun, men också World of Dungeons (ej att förväxla med Dungeon World). Det kan väl vara vettigt att försöka läsa och använda ett spel som det är tänkt och njuta av detta, även när sättet är nytt för en.

Till sist tror jag kanske också att det finns en viss skillnad mellan vad köpare säger sig gilla och vad de faktiskt går hem med från butiken. En förkrossande majoritet av spel är icke-minimalistiska. Det måste vara ett statistiskt faktum att de flesta hellre lägger pengarna på dem.

Hälsar

Christian
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
En fråga på ämnet. Om ni får välja, skulle ni helst se en tjock, komplett bok säg till ett fantasyrollspel på 600 sidor, eller en bok med regler, en för formler, en med magi, en med världen och en med monster på 120 sidor var?
Man kan göra som necrotic gnome, de/han ger ut Old School Essentials i båda varianter :) Antingen som en rules tome eller som separata böcker. Så kan man välja!
Jag valde en enda stor bok
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Om ett rollspel är för simpelt, varför skall jag då läsa det och inte bara improvisera fram något?

Så mycket material till något jag finner intressant. Och gillar jag det kommer jag att modda det.

Jag hade antagligen stört mig mycket på Exalted om jag hade hittat det tidigare. Men nu lästa jag Exalted efter att allt för andra utgåvan var publicerat. Så jag behövde aldrig störa mig på att någon ny bok inte matchade min bild, eller att något väsentligt inte släppts ännu.

Men jag stör mig som fan över hur saker som förväntas vara okänt för rollpersonerna står omnämnt nästan överallt. Där gjorde första utgåvan av Kult helt rätt med att dela upp informationen i olika böcker.

Nu vet jag inte vad jag hade tyckt om jag gillat tredje utgåvan av Exalted som produkt, och jag köpte inte första upplagan av Traveller 5 i fysisk form, utan först 5.10 som är uppdelat på tre böcker istället för en stor. Men jag tror både Ex3 och T5 är för tjocka i min smak som en bok. Att de blir för otympliga.

Jag tycker å andra sidan inte Noir är för tjock. Så det är nog någonstans där min smärtgräns går för när en bok börjar bli för otymplig. Men jag skulle nog gärna sett mer settingmaterial till Noir.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
Om ett rollspel är för simpelt, varför skall jag då läsa det och inte bara improvisera fram något?
Det är ju precis det du inte kan improvisera som ska stå i boken. För folk som mig, som gillar och är bekväma med att improvisera, blir det ganska tunna böcker. Jag kan lätt improvisera en spelvärld, monster, scenarion och annat. Intressanta regelsystem är dock svåra att improvisera. De kräver tid och eftertanke. Så de finns i boken.

Gillar man inte att improvisera så behöver man ju en större bok.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Det är ju precis det du inte kan improvisera som ska stå i boken. För folk som mig, som gillar och är bekväma med att improvisera, blir det ganska tunna böcker. Jag kan lätt improvisera en spelvärld, monster, scenarion och annat. Intressanta regelsystem är dock svåra att improvisera. De kräver tid och eftertanke. Så de finns i boken.

Gillar man inte att improvisera så behöver man ju en större bok.
Nja, det beror ju på vad man improviserar.

När jag inte gör utflykter till samberättarspelen så vill jag ha en värld där det lagts ner lite tanke på hur saker och ting hänger ihop. Jag använder sedan det materialet för att kunna improvisera detaljerna under spel (jag kör nästan uteslutande sandlådor av något slag).

Dock, oberoende om vi talar mekanik eller setting så kommer jag att ha meckat om det innan spel, även om jag improviserar och höftar under spel.

Sedan har jag kastat ihop en rollspelsettings på under en halvtimme, eller material för en one-shot på under fem minuter. Men då blir grunden inte så utvecklad som jag vill ha den, eller återanvänder en massa gamla ideér.

Så t.ex. Exalteds alla böcker ger mig en massa nya idéer som jag inte annars skulle ha haft. Men många av deras idéer är facepalm-nivå för mig, så det är något jag behöver bryta ner och bygga om först. Hade jag varit mer för t.ex. rule-of-cool så hade det å andra sidan nog räckt med rätt lite material.
 

M0n3y5h0t

Veteran
Joined
1 Aug 2020
Messages
34
Location
Stockholm
Om jag köper ett supplement om en del av en spelvärld så vill jag helst att vartenda baroni (hur många gårdar, vem äger kvarnen, styrande familjen, största byn beskriven), by, minister, förmögen handelsman och så vidare är beskriven. Att låta min egen fantasi flöda fritt kan jag göra själv. Gratis. Regelboken får gärna vara kort om regler som fungerar får plats, då. Slöa regler som återigen hänvisar till min fantasi och improvisation ser jag bara som kod för inkompetens och / eller lättja.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,930
Location
Ereb Altor
Håller helt med både @Lupus Maximus och @Genesis. Jag kan improvisera hur enkelt som helst i lättgrokkade settings. Men ibland vill jag ha mer tuggmotstånd. Det kan jag inte improvisera. Visst kan jag få en snilleblixt och improvisera något (som jag uppfattar som) banbrytande men för det mesta improviserar jag det förväntade (givet mitt kreativa huvud). Och många gånger är det nog för stories behöver inte vara finurliga för att vara gripande. De behöver bara vara relevanta. Men ibland vill man utforska helt nya världar med helt nya förutsättningar.
 
Top