Stor och liten

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Man kan så klart koka ner det i några få frågor:
"Är det något som borde tas bort?"
"Är det något som saknas?"
"Är det här bra egentligen?"
 
Last edited:

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Mina preferenser är nog mest att spelet gärna får göra det som det är tänkt att göra och inte så mkt mer, eller mindre. Dvs inget problem att älska Burning Wheel med öppna armar och samtidigt älska saker som Cold Soldier som bra är ett par sidor långt. Helt enkelt är det väl mycket styrt av spelet och vad som krävs för att få fram vad just spelet försöker åstadkomma.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Det går ännu snabbare att improvisera det! :gremgrin:
Right... 😉. Men ärligt tycker jag det främjar olika sorters upplevelse. Att improvisera kan vara kul och kreativt men också platt och enkelspårigt. Dessutom tröttnar jag på det efter ett tag. Vissa former av spel kräver mer prepp för att bli bra - och då är det inte fel om texten gör det åt mig.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
En vidare reflektion gällande produktlinjer.

- Oavsett tjocklek och antal böcker kan jag uppskatta spel som sätter punkt - både på bredden och djupet. Jag förstår att det går emot många spelmakares instinkt och viss kommersiell logik men för mig gör det inget om ett spel "tar slut", förutsatt att det sker planerat av konstruktören - tvärtom tror jag det kan vara kreativt. (Vilket givetvis inte betyder att man behöver lägga ner - eller att det är den enda vägen, jag kan också gilla spel som kör på över tid.)
 
Last edited:

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Om reglerna tar upp många sidor eller få sidor, förutsatt samma font, storlek och sånt spelar mig ingen roll, om jag gillar dem. Jag tenderar att gilla när reglerna stöder mig som spelledare och spelare i det spelet går ut på. Om vi har säg generiskt fantasyrollspel nummer 2543, och en av farorna i spelet är att man kan falla och slå sig så vill jag att det stöds i reglerna.

Spel ser ju olika ut när det gäller regler. Jag började förra året spela Warhammer 40k igen och man fick med ett 12-sidigt häfte i startboxen. Det innehåller allt man behöver för att spela spelet fast jag inte trodde på det tills jag köpte den stora regelboken och det visade sig vara sant. De 12 sidorna finns i lite längre former med mer förklaringar och sånt. Det fanns också sektioner med specialregler för exempelvis slag i städer, men stora regelboken är mestadels fluff och tjusiga bilder. Så till att börja med måste man fundera, vad räknas som reglerna? Är det allt som har regler med spelmekanik, eller är det grunden? Räknas figurskaparreglerna till spelreglerna? Hur många sidor det är totalt för mig spelar ingen roll, återigen så vill jag att de ska stöda mig i spelandet, förklara allt som behövs tydligt, vara lätta att hitta i och att använda.

Sen har vi världsbeskrivningen som kan vara allt från nåt som antas utifrån exempelvis figurskapandet, eller nåt som förklaras i detalj. Här vill jag ha samma sak som från reglerna, jag vill ha stödet jag behöver för min roll i världen. Till skillnad från regler kan världen i sig vara intressant på ett sätt som regler inte är för mig. Precis som med en bra bok, tv-serie eller så så vill jag inte att det ska ta slut, så här får det gärna finnas mycket material.

Jag föredrar spel där en tjock bok ger mig allt jag behöver, kanske med extra världsfluff, än att köpa säg ett spel med en mindre bok som sedan expanderas med saker som borde vart med från början. Jag har inte heller problem med spel där spelet har allt som behövs, men extra material i form av äventyr, djupdykningar i geografi, organisationer eller vad som dyker upp. Inte fullt lika förtjust i mer regler då de inte brukar vara integrerade från grunden.

Så det finns inte ett idealsidantal för mig, och betalar jag ett visst pris så vill jag ha mycket material snarare än mindre. Den fördel som finns med spel som det kommer ut mycket material till är att de känns levande, till skillnad från nerlagda. Spel som kommer ut med en eller två böcker känns små, eller övergivna, eller gammeldags. Är konceptet coolt nog så lockas jag ändå, men om jag exempelvis står och väljer mellan två olika tidsresespel och bägge fått samma betyg eller omdömen för sina regler och det ena bara är en bok och det andra är ute med 20 böcker så kommer jag välja det med mer produkter för att jag tror att om jag gillar det vill jag ha mer doser...material.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Så det finns inte ett idealsidantal för mig, och betalar jag ett visst pris så vill jag ha mycket material snarare än mindre.
Jag kan samtidigt tänka tvärtom, att man betalar för en bok där författaren på ett genomtänkt sätt har kondenserat ner materialet till färre sidor som fortfarande levererar samma innehåll.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Jag kan samtidigt tänka tvärtom, att man betalar för en bok där författaren på ett genomtänkt sätt har kondenserat ner materialet till färre sidor som fortfarande levererar samma innehåll.
+1. Att skriva effektivt och redigera omsorgsfullt är en konst.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag tror alla vill ha hög kvalitet på det som ges ut, det är nog universellt. Men vill man ha mycket eller lite kontent? Vill man ha extraregler, nya världar, nya varelser och fler äventyr och sen ännu mer utbyygnad. Eller bara ett dallrande häfte att bläddra i ibland?
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Jag kan samtidigt tänka tvärtom, att man betalar för en bok där författaren på ett genomtänkt sätt har kondenserat ner materialet till färre sidor som fortfarande levererar samma innehåll.
Det kanske redan är gjort även i en bok med mycket material. De 250 sidorna i säg en Forgotten Realmsbox kanske levererar samma sak som de 50 nästföljande Forgotten Realmsböckerna. Kärnan istället för hela frukten.

Jag tror alla vill ha hög kvalitet på det som ges ut, det är nog universellt. Men vill man ha mycket eller lite kontent? Vill man ha extraregler, nya världar, nya varelser och fler äventyr och sen ännu mer utbyygnad. Eller bara ett dallrande häfte att bläddra i ibland?
Ja vill gärna ha mer innehåll men av rätt typ. Regler om det måste finnas. Exempelvis kanske inte regler för rymdskeppsstrid behövs i grundboken för ett fantasyrollspel, men i en modul som innehåller det. Jag är också för om det kommer nya regler som ersätter gamla regler som i efterhand visat sig vara dåliga på nåt sätt. Nya världar eller mer info om de som existerar är högst på min priolista då jag gillar att skapa mina egna äventyr.
Varelser och äventyr är exempel på saker jag inte känner att jag själv behöver, men ser inget fel med sådana expansioner.

En sak som jag kom på efter förra posten med enboksspel är att det för mig känns som att skaparen/skaparna inte hade mer material, eller själv spelar sitt spel tillräckligt för att komma med nya saker, eller egentligen inte tycker det är kul att spela. Om spelet är levande för skaparen tror jag det är bra om det visar sig på nåt sätt och det mest konkreta sättet är just nya produkter. I de flesta spel som skapas så spelar man ju fortfarande äventyr/scenarion/uppdrag så åtminstone sådana borde publiceras.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jag tror alla vill ha hög kvalitet på det som ges ut, det är nog universellt. Men vill man ha mycket eller lite kontent? Vill man ha extraregler, nya världar, nya varelser och fler äventyr och sen ännu mer utbyygnad. Eller bara ett dallrande häfte att bläddra i ibland?
Jo absolut, men jag har en känsla av att det är vanligare med rollspel tjocka som tegelstenar där innehållet är onödigt omfattande än med motsvarande tegelsten som är kondenserad till genomgående hög kvalitet.

Sen kan man såklart fundera över vad som är en lagom nivå när man kondenserar. För någon som är nybörjare krävs det antagligen mer av reglerna än om man spelar rollspel i 30+ år alt. hur väl man sedan tidigare är bekant med spelvärlden. Sen har man säkert olika lätt som läsare att snappa upp innehållet.

Ett bra exempel jag gärna lyfter fram är Cthulhu Dark . Originalversionen (som är gratis) är 4 sidor inkl. framsida som enbart förklarar reglerna. Kickstarter-versionen är på 199 sidor och har på de övriga 195 sidorna förtydligat, förklarat och inspirerat kring reglerna samt att det ingår fyra settings med varsitt scenario. Lätt ett av mina bästa rollspelsköp någonsin.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jo absolut, men jag har en känsla av att det är vanligare med rollspel tjocka som tegelstenar där innehållet är onödigt omfattande än med motsvarande tegelsten som är kondenserad till genomgående hög kvalitet.

Sen kan man såklart fundera över vad som är en lagom nivå när man kondenserar. För någon som är nybörjare krävs det antagligen mer av reglerna än om man spelar rollspel i 30+ år alt. hur väl man sedan tidigare är bekant med spelvärlden. Sen har man säkert olika lätt som läsare att snappa upp innehållet.

Ett bra exempel jag gärna lyfter fram är Cthulhu Dark . Originalversionen (som är gratis) är 4 sidor inkl. framsida som enbart förklarar reglerna. Kickstarter-versionen är på 199 sidor och har på de övriga 195 sidorna förtydligat, förklarat och inspirerat kring reglerna samt att det ingår fyra settings med varsitt scenario. Lätt ett av mina bästa rollspelsköp någonsin.
Kul att du valde Cthulhu Dark som exempel, för jag råkar tycka att den långa versionen är en rejält mycket sämre version av den kortare Stealing Cthulhu :)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Kul att du valde Cthulhu Dark som exempel, för jag råkar tycka att den långa versionen är en rejält mycket sämre version av den kortare Stealing Cthulhu :)
Jag har faktiskt inte läst Stealing Cthulhu. Det kanske är innehållet från den boken som hamnar i Kickstarter-versionen av Cthulhu Dark. Jag vill nog ändå hålla fast vid att jag gillar den omarbetade Cthulhu Dark versionen. Scenariona är bra. Förklaringen av reglerna från 4-sidors versionen är bra och jag förmodar att det är den kvarvarande delen med hur man SL:ar Cthulhu som kommer från Stealing Cthulhu, men där kan jag som sagt inte uttala mig än. Men Stealing Cthulhu ligger och väntar i den digitala bokhyllan :)
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,220
Location
Stockholm
Jag vill helst ha det kort och effektivt, och tolka och fylla i tomrummen själv. Ska mycket till för att jag ska föredra en bok med hundratals sidor framför ett tunt häfte. Tycker det finns en hel del rollspelsprodukter som borde redigerats ner rejält i textmängd innan publicering.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,614
Location
Göteborg
Jag vill kunna läsa igenom spelet en gång och sedan aldrig mer behöva läsa det, om det inte dröjer mycket mellan spelomgångar och jag har glömt hur det fungerar.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Jag tror alla vill ha hög kvalitet på det som ges ut, det är nog universellt. Men vill man ha mycket eller lite kontent? Vill man ha extraregler, nya världar, nya varelser och fler äventyr och sen ännu mer utbyygnad. Eller bara ett dallrande häfte att bläddra i ibland?
Det finns nog inget generaliserbart svar här, bara personliga.

Därför, om jag skulle teckna ett personligt ideal:
1. Bara en regelbok. Måste det tillkomma regler ser jag helst att det sker som en del av äventyr etc, för att det behövs för att lösa något unikt där. Är det mer av ett "bygg din egen kampanj"-spel får gärna settingen återges i tillräckligt hög grad och gärna ta en hel del plats - jag räknar med att inget nytt kommer tillföras som inte hör till enskilda äventyrsplatser. (se 3, för vissa spel med vissa ansatser kan det ta slut här och vara bra med det.) Är det ett spel där konstruktören planerar att bygga på settingen föredrar jag att den beskrivs på minimalt med plats och i stort lämnas till punkt 2. Samma sak med eventuella varelseavsnitt.

2 (a). En generell settingbok som introducerar spelvärlden, att läsas lika av både SL och spelare. Här kan också varelser beskrivas (om det inte kommer till i 2b).
2 (b). En hemlig settingbok eller SL-bok om man så vill. Egentligen känns det som ett ofog men om det ska presenteras hemliga delar om spelvärlden som inte kan placeras i äventyr/liknande skulle jag gärna se att de skiljs av helt i en egen bok. Beroende kan info om varelser också ligga här (eller om det är superviktigt i 2c - monsterboken). (Tror dock aldrig jag stött på denna lösning - ofta är SL-böcker ett sammelsurium av olika typer av input, inte minst regler som lika väl kunnat vara med i 1.)

3-. Fyll på med äventyr, kampanjer, sandlådor och så vidare beroende på vad spelets fokus är. Här finns ingen egentligen gräns annat än den personliga lusten för spelet. Däremot ser jag helst att de här produkterna inte bygger ut settingen (i vid mening) mer än vad den enskilda modulen kräver - massa nya föremål, varelser, platsbeskrivingar m.m. som inte direkt stödjer detn aktuella modulen kan jag vara utan. Är de av allmän vikt ska de vara med i 2, annars blir de bara brus för mig som SL. (Sen vad som faktiskt är brus beror så klart på det enskilda spelets fokus.)
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Minimalistiska regler! Maximalistisk lore!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
När en ny produkt dimper ned i min brevlåda hoppas jag framförallt på en sak: inspiration. För mycket detaljer så ledsnar jag rätt fort; för lite nytt (nästan oavsett vad det innebär) så ledsnar jag också rätt fort. Sidantalet har dock sällan jättemycket med detta att göra, för egen del. Men eftersom jag köper alldeles för mycket böcker överlag så är helt klart less more i största allmänhet, för då hinner jag läsa fler grejer...
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Jag orkar sällan läsa tjocka böcker och jag blir sällan inspirerad av minimalistiska spel så det som passar mig bäst är något mittemellan. Första versionen av Fantasy! OSG tycker jag är optimalt i omfång. Inte för mycket regler och inte heller för lite (att reglerna skavde på några punkter är en annan sak), kombinerat med en inspirerande antydan till spelvärld. När det gäller supplement är jag i allmänhet ointresserad av avancerade stridsregler och liknande men kan uppskatta vissa regeltillägg så som reglerna för moderna vapen till Svärd & Svartkonst som finns i Grimoire III. Jag är inte heller intresserad av omfattande världsmoduler eller storslagna kampanjer men uppskattar om en grundbok följs upp av sådant som är lätt kan använda i spel. Ligans zonkompendier tycker jag är på precis rätt nivå.
 
Top