Nekromanti Stenåldersrollspel

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Jag menar som Seriösa rollspel då, mer eller mindre historiskt autentiska och realistiska, i alla fall så vitt det ser ut. Har det gjorts? Kan det göras? Vad fins för äventyrsupplägg o.s.v.?

Spontan fundering. Tack för svar.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Spontant kommer jag på GURPS Ice Age.
Jag har inte just denna GURPS-bok själv, men GURPS' världböcker har väldigt gott rykte och är väldigt lätta att använda till andra system än GURPS.
De flesta GURPS-böcker går dessutom att få tag på som pdf.
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
802
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Jag köpte för något år sedan ett spel på det temat som heter Cavemaster. Standardkampanjen är någon form av "fantasystenålder" där det finns några olika folkslag, alla är människoderivat. Men det finns ett antal andra lägen man kan spela spelet i - lite mer nedtonat kring fantasyaspekten eller så skruvar man upp den till sci-fi. (Finns några hintar till tidsresor nämligen...)

En cool feature i spelet är att man inte använder tärningar. Istället så tar man dolt ett antal stenar från karaktärens olika egenskaper och jämför med spelledarens (dolda) val.
Bjorn said:
Det låter intressant. Kan du utveckla lite mer angående spelsystem och speldata? Är det väldigt abstrakt eller vad är det på för detaljnivå. Känns som "upplösningen" med det där sten-systemet borde bli ganska svag...
Stövelkatten said:
Allting i det här spelet är stenålders. Tärningarna är stenar och rollformuläret är en bit djurhud* man ritar cirklar med symboler i. En karaktär börjar spelet med kanske tre cirklar som representerar färdigheter och förmågor. Kommer inte ihåg några direkta exempel just nu dock. Varje cirkel har ett antal stenar som ska representera ens kompetensgrad. Men de är även hitpoints enligt den klassiska modellen "får du stryk - blir du sämre".

Konfliktresolutionen funkar som så att;
- Spelledaren säger att nu jävlar är det bråk. Hen tar därefter ett antal stenar i vänster hand och ett antal i höger hand.
- Den involverade spelaren gör samma sak. Mängden stenar man kan fördela mellan händerna är lika med det värde man har just nu i förmågan man vill använda.
- Slutligen så pekar spelaren på en av spelledarens händer och vice versa. Den som har flest stenar vinner konflikten.

Så är väl själva essensen i spelet.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Det finns nåt one-off scenario till Call of Cthulhu med stenålders tema, kommer inte på var bara. Inte mycket till hjälp kanske...
 
Top