Nekromanti Status på Eon 4?

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Vad är status på Eon 4?
Vad är det som är kvar att göra innan det kan gå i tryck?
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Statusen på Eon IV är att det mesta är klart när det gäller text och regler. Nu vet jag att vi har sagt att det mesta har varit klart en lång, lång tid men det är mer sant än någonsin.

Vi har skaffat en illustratör som har arbetat med att få fram den rätta känslan för det Jargiska kejsardömet och nu börjat producera bilder för folkslag och yrken (ja - ni ska få se när vi har något att visa). Likaså har vi tagit fram ett antal olika Layoutförslag och arbetat en hel del med att få rätt typsnitt och känsla och även här känner vi att vi är nära att slå huvudet på spiken.

Magireglerna är färdiga. Det finns besvärjelser, böner, ceremonier och mycket mer. Jargiska kejsardömet är beskrivet. Spelledartips och hur man bygger äventyr. Tabeller och regler för att skapa rollperson. Yrken och utrustning. Vapen och vapenegenskaper och så vidare.

Men... och det är ju alltid ett men...

Där vi är just nu är att vi håller på att slipa på strids och skadesystemet. Det här har vi gjort i flera olika versioner och testas oss fram. Vi har haft versioner med extrem detaljrikedom och andra som varit snabba och enkla men kanske lite smaklösa.

Vårt mål är att skapa ett stridssystem där man som anfallare och försvarare har ett antal taktiska val som faktiskt spelar roll. Ett system där det vapen man hanterar har mer inverkan på hur man slåss än bara initiativ och skada. Ett system som ska vara snabbt med precis rätt mängd tärningsslag som behövs för att få en bra känsla för utfallet.

Likaså så vill vi att skadorna man får i strid skall tillföra spänning och drama. Några ska vara direkta som stjälper om striden och förutsättningarna såsom att ett vapen slås bort, man blir tillbakaknuffad, blod i ögonen som distraherar en till en elak träff i underlivet. Andra mer långvariga såsom en punkterad lunga, en dödlig infektion eller en kraftig inre blödning.

Så vi är i en viktig kalibreringsfas just nu. Att skapa något som är detaljerat och samtidigt snabbt och enkelt är svårt så vi försöker hitta balansen i detta.

Men... och det är ju alltid ett men... på bara de senaste veckorna har speltesten lett till stora förändringar dels när det gäller hur man hanterar skada både för spelare och spelledarpersoner samt hur initiativet sköts i strid. Två förändringar som snabbat upp spelet avsevärt och samtidigt gjort det mer taktiskt intressant.

Nu måste vi bara speltesta dessa och se så det inte är några buggar. Skriva om strids och skadekapitlet.

Medan detta görs så layoutas de övriga kapitlen och bilder petas in där de hör hemma.

När det gäller tidsplanen så är jul lite väl positivt. Vi vill att boken ska kännas komplett, färdig och spelbar och inte bli sönderstressad i sista stund. Så räkna med att det kommer ut i början av 2013, kanhända till GothCon.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Nice :gremsmile:
Tackar för svaret, ser fram emot den färdiga produkten.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,075
Location
Ereb Altor
Det låter som ett spel som passar min tekopp väldigt bra. Jargien alltså. Är det spelets defaultsetting numera? Hur mycket Jargien beskrivs i Eon IV? Eller blir det bara regler + settingmodul?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,208
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
-Eon IVs- defaultsetting är Jargien med lutning åt Västlanden, med Eon V i en avlägsen framtid blir det nog ett nytt defaultfokus. Tanken är, afaik, att 'lokaliseringen' ska genomsyra grundboken, så att mycket av dess texter är genom en jargisk lins.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Härligt, det här ser jag fram emot.

Lekberg's vill ha 50 ex. men jag kanske ska ta den beställningen på en mer officiell väg. :gremwink:

/Andy
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Jag hoppas att Eon IV kommer ut snart. Vår nuvarande Eon-kampanj har självdött aningen och andra spel spelas istället. Men jag vill återvända till vår Ebhron-kampanj men just nu kommer det nog inte ske förens EonIV släpps.
Men alltid gött och härligt att se att det går framåt.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Blasphemy said:
När det gäller tidsplanen så är jul lite väl positivt. Vi vill att boken ska kännas komplett, färdig och spelbar och inte bli sönderstressad i sista stund. Så räkna med att det kommer ut i början av 2013, kanhända till GothCon.
Låter gött! Jag ser fram emot Eon IV med spänning!

Har ni funderat på hur det ska säljas? Det vill säga som "Vanlig" bok? Print on Demand? PDF?
Kommer det gå att förbeställa (och betala i förskott) för att lätta upp den tunga kostnaden som brukar dyka upp i samband med boktryck? Eller kanske som kickstarter?
Jag undrar jag för att jag allt för många gånger upplevt att jag får vänta på produkter, speciellt på nischmarknader som svenska rollspel, på grund av att tryck- och fraktkostnader måste lösas innan de kan släppas. Då ser jag gärna att man får möjligheten att bidra genom att betala innan böckerna går i tryck eller så.
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Kommer köpa Eon 4 i vilket fall för att stödja Neogames och se till att jag bidrar till att ni släpper fler produkter.

Sen kanske jag inte använder nya Eon systemet för jag gillar det gamla men visst lite tungdrivet är det (kommer kanske inte bli någon skillnad?). Är det snabbare, dödligare och fångar känslan i mundana bättre, ja då kommer även jag retirera från mitt konservativa läger.

Vågar man hoppas på julen 2012?
 

Tiraken

Veteran
Joined
4 May 2010
Messages
17
Location
Skövde
bozar said:
Kommer köpa Eon 4 i vilket fall för att stödja Neogames och se till att jag bidrar till att ni släpper fler produkter.

Sen kanske jag inte använder nya Eon systemet för jag gillar det gamla men visst lite tungdrivet är det (kommer kanske inte bli någon skillnad?). Är det snabbare, dödligare och fångar känslan i mundana bättre, ja då kommer även jag retirera från mitt konservativa läger.

Vågar man hoppas på julen 2012?
Inte för att vara sådan men jag hoppas själv på julen 2013, då blir jag förhoppningsvis inte besviken när det blir försenat och skulle det mot förmodan släppas Gothcon 2013 så kan jag fira istället.

Julen 2012 känns dock lite för optimistiskt.

// Swedman som hoppas på en trevlig och tidig överaskning
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Väntar med spänning på EON 4!!
Skall absolut bli kul att se var det landar, så man får ju hoppas att se det på GC 2013
 

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,104
Swedman said:
bozar said:
Kommer köpa Eon 4 i vilket fall för att stödja Neogames och se till att jag bidrar till att ni släpper fler produkter.

Sen kanske jag inte använder nya Eon systemet för jag gillar det gamla men visst lite tungdrivet är det (kommer kanske inte bli någon skillnad?). Är det snabbare, dödligare och fångar känslan i mundana bättre, ja då kommer även jag retirera från mitt konservativa läger.

Vågar man hoppas på julen 2012?
Inte för att vara sådan men jag hoppas själv på julen 2013, då blir jag förhoppningsvis inte besviken när det blir försenat och skulle det mot förmodan släppas Gothcon 2013 så kan jag fira istället.

Julen 2012 känns dock lite för optimistiskt.

// Swedman som hoppas på en trevlig och tidig överaskning
Ja, inte en chans att den kommer ut till Gothcon om Neogames säger att den kanske kan komma ut till dess. Jag hoppas på våren 2014. Julen 2013 hade blivit en glas överraskning.

Själv är jag inte så intresserad av de nya reglerna eftersom de verkar så inkompatibla med allt släppt material, men det ska ändå blir kul att se hur mycket av Eon tungrodda regelsystem man lyckats förbättra.

Men mer än någonting annat hoppas jag på att få lite nya moduler (Jargien och Damarien te x) efter att bromsklossen Eon4 är släppt.
 

Zypher

Veteran
Joined
1 May 2012
Messages
24
Location
Helsingborg
Evokee said:
Men mer än någonting annat hoppas jag på att få lite nya moduler (Jargien och Damarien te x) efter att bromsklossen Eon4 är släppt.
får se blir nog att fixa EON IV men vet ej om jag kommer spela med dem reglerna eller fortsätta med EON 3, som jag gillar skarpt

:gremsmile:

själv väntar jag på Riddjur och Bruksdjur.

samt så vill jag ha en ny Version av Monsterboken som inte känns så tunn som dem 2 som är släppta :gremfrown:

typ en kombination av både gamla och nya monster boken + utökat monster sortiment :gremlaugh:

i dagsläget e jag glad att jag har båda, men tycker det känns tunnt och inte så bearbetat (med undantag av trollen förstås)
 
Top