Nekromanti Starta grupp på FB?

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag tänkte skapa en grupp för föreningen på Facebook. Kanske inte det nödvändigaste här i världen - men om inte annat blir det lättare för medlemmarna att se vilka som faktiskt är med och föra samtal mellan varandra. Här på forumet blir det ju mest mer seriös information som förs.

Kort och gott - är det av intresse?
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,412
Location
Umeå
solvebring said:
Jag tänkte skapa en grupp för föreningen på Facebook. Kanske inte det nödvändigaste här i världen - men om inte annat blir det lättare för medlemmarna att se vilka som faktiskt är med och föra samtal mellan varandra. Här på forumet blir det ju mest mer seriös information som förs.

Kort och gott - är det av intresse?
njä dels har inte alla ansiktsboken och dels så tycker jag det vore klokt att hålla allt här, så det inte blir små rökpausmöten på ansiktsboken som sen presenteras här som färdiga förslag och liknande, och "alla" har då redan diskuterat färdigt.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Hans E Magnusson said:
solvebring said:
Jag tänkte skapa en grupp för föreningen på Facebook. Kanske inte det nödvändigaste här i världen - men om inte annat blir det lättare för medlemmarna att se vilka som faktiskt är med och föra samtal mellan varandra. Här på forumet blir det ju mest mer seriös information som förs.

Kort och gott - är det av intresse?
njä dels har inte alla ansiktsboken och dels så tycker jag det vore klokt att hålla allt här, så det inte blir små rökpausmöten på ansiktsboken som sen presenteras här som färdiga förslag och liknande, och "alla" har då redan diskuterat färdigt.
+1
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Tycker det låter som en dålig idé. Det är bättre om vi håller oss till en kommunikationskanal. Dessutom har jag lite svårt att se syftet. Vad kan facebook bidra med?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ingenting egentligen. Det var som jag själv sade kanske inte det mest nödvändiga.

Syftet vore väl att det - förutsätt att de flesta medlemmarna reggar sig - blir lättare för alla medlemmar att få en överblick på vilka som är med. Samt att man kan snacka en massa skit och mindre väsentliga saker utan att överösa det här forumet med en massa onödiga inlägg.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Sant sant. Bra att ni är ärliga och rättfram. =) Me like.
Som sagt, det vore mest för skojs skull, typ. Inget direkt överseriöst. Därför jag frågar. Vem vet, det kan alltid dyka upp en och annan viktig poäng.
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
För min del kan jag visserligen hålla med motargument som:
- Dubbla diskussioner som inte föder någonting...

men motargument som
- Jag har inte FB, därför är det värdelöst - känner jag inte riktigt håller

Fördelen som jag tveksamt skulle se med en grupp på FB är som sagt att samla de som är aktiva "under radarn" här på rollspel.nu. Det faller dock med just att somliga anser FB som pesten, kolera och döden på en gång.

Jag finner dock att frågan är intressant utifrån en annan aspekt och det är att folk kanske skulle kunna snubbla på gruppen på FB och därigenom leta rätt på föreningen - något som troligen i sin tur skulle falla på att den borde vara "invite only"...

Som vanligt har man baken bakom sig... alltså inte en helt lätt fråga. Rollspel.nu´s grupp på facebook för ju dessutom en tynande tillvaro som det nu redan är... och om någon så skulle den kunna trolla in folk till forumet...

Jag vet inte jag... tanken var god om än ock lite ogenomtänkt. :gremfrown:
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,412
Location
Umeå
vet inte riktigt hur det funkar men man kan väl skapa en wrnu-föreningen sida som man bara kan typ "gilla"? eller hur funkar sånt, det hade ju kunna funka fint
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,893
solvebring said:
Jag tänkte skapa en grupp för föreningen på Facebook. Kanske inte det nödvändigaste här i världen - men om inte annat blir det lättare för medlemmarna att se vilka som faktiskt är med och föra samtal mellan varandra. Här på forumet blir det ju mest mer seriös information som förs.

Kort och gott - är det av intresse?
Ser ingen anledning alls, faktiskt. När vi redan har en kommunikationskanal så skulle Facebook tillföra exakt 0%.

Vidare så är jag generellt inte kompis med forumiter på FB, om det inte är folk jag umgås med (mer eller mindre sporadiskt) IRL. Jag håller isär de tu, och har aldrig sett någon anledning till att göra på annat sätt.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
solvebring said:
Jag tänkte skapa en grupp för föreningen på Facebook. Kanske inte det nödvändigaste här i världen - men om inte annat blir det lättare för medlemmarna att se vilka som faktiskt är med och föra samtal mellan varandra. Här på forumet blir det ju mest mer seriös information som förs.

Kort och gott - är det av intresse?
Jag är positivt inställd till idén. Så klart vi borde synas på Facebook! Givetvis ska det vara en öppen grupp, där alla med någon slags koppling till siten, rollspel eller föreningen kan gå med om de har lust. Emellanåt kan vi använda gruppen till att sprida information om vad som händer, vilket kan leda till att även folk utanför våra vanliga kretsar får en känsla för vad som sker.

Jag tycker många av skribenterna i tråden undervärderar vikten av att använda flera sociala medier till att nå ut med information. Plus att det är trevligt att se varandras ansikten i ett annat sammanhang. Därtill går det ju att bjuda in nördkompisar som just nu är lite "mähä-mähä" till föreningen och Rollspel.nu. Föreningens syfte stipulerar ju lite att vi ska försöka nå ut och få siten att synas och växa.

Det är dessutom helt frivilligt att vara med.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Jag tycker många av skribenterna i tråden undervärderar vikten av att
använda flera sociala medier till att nå ut med information.
Jag håller med! På samma sätt är jag positiv om vi vill skapa ett twitterkonto eller liknande.

Facebook ska inte ses som ett stängt community där viktiga diskussioner kommer att ske - utan som en viktig kanal för att sprida kunskap och information om hobbyn och föreningen. Släpp sargen och kom med i spelet.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Jag vet inte... jag ställer mig tveksam till förslaget. Inte för att jag tror det är en dålig idé (även om jag avskyr fejjan), utan för att jag tror det riskerar att bli en väldigt illa skött kommunikationskanal.

Om vi ska ha nytta av att finnas på facebook, och tro att vi kan sprida hobbyn eller hitta nya medlemmar på det sättet, så kräver det ett aktivt arbete. Vem ska axla det?
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
krank said:
Jag tycker många av skribenterna i tråden undervärderar vikten av att
använda flera sociala medier till att nå ut med information.
Jag håller med! På samma sätt är jag positiv om vi vill skapa ett twitterkonto eller liknande.

Facebook ska inte ses som ett stängt community där viktiga diskussioner kommer att ske - utan som en viktig kanal för att sprida kunskap och information om hobbyn och föreningen. Släpp sargen och kom med i spelet.
Twitterkonto känns bättre, även fast jag inte har twitter eller läser twitter.

Låter faktiskt bra för att sprida info til folk som inte hänger på wrnu under större delarna av dagarna, både med twitter och fejsbok
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Om vi ska ha nytta av att finnas på facebook, och tro att vi kan sprida hobbyn eller hitta nya medlemmar på det sättet, så kräver det ett aktivt arbete. Vem ska axla det?
Tja, jag tror att vi kan klara det bra tillsammans. Som kontaktman får jag till exempel Sveroks nyhetsbrev som jag vidarebefordrar hit. Genom FB ökas chanserna för att fler medlemmar ser dem och tar notis. Det är trots allt en del folk i föreningen som inte är stammisar här.

Förövrigt finns det ju en Rollspel.nu-grupp. Den verkar dock rätt död just just för att ingen postar. Kring föreningen tror jag helt klart att vi kan få fler poster och fördubbla info-utskicken så att vi som sagt ökar chanserna för att de syns. Kallelser, nyhetsbrev, allmän information kan skickas ut både här och på FB.

Med andra ord gillar jag kranks och Bunnys inställning som får mig att faktiskt se det som till och med mer än "en kul grej". Och ja, det är frivilligt. Samt att det trots allt är så att vi som Sverokförening måste släppa in alla och förövrigt är beroende av fler yngre medlemmar om vi vill få grundbidrag. Med andra ord kan vi öka våra chanser genom att visa upp oss lite.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
poniz said:
Om vi ska ha nytta av att finnas på facebook, och tro att vi kan sprida hobbyn eller hitta nya medlemmar på det sättet, så kräver det ett aktivt arbete. Vem ska axla det?
Inte jag. Tycker vi kan börja med att diskutera föreningens syfte och verksamhet innan vi tar till artilleriet och utarbetar en stor PR-kampanj för föreningen på Facebook. Vill vi ens vara en så stor hund?

Vad är det för fel på småskalighet?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Vill vi ens vara en så stor hund?
Nej, men gärna en väletablerad hund. =)
Förövrigt finns det väl ingen mening med att försöka hålla undan folk. Vi tjänar ju trots allt på just mer folk.

Och sedan behöver det väl inte direkt ses som något seriöst PR. Mer som ett vänligt ansikte utåt och en hang-around? Trots allt måste folk känna till Rollspel.nu för att just känna till det och föreningen. Genom FB kan vi se till att folk får vetskap om vår existens.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
poniz said:
Om vi ska ha nytta av att finnas på facebook, och tro att vi kan sprida hobbyn eller hitta nya medlemmar på det sättet, så kräver det ett aktivt arbete. Vem ska axla det?
Äsch, det är knappt så betungande att det är värt att benämna det som att "axla" något. Sedan ser jag det som att styrelsen som grupp ser till att ta ansvaret gemensamt, bestämma hur den ska användas och när något ska läggas upp, och så vidare. Det kan givetvis delegeras till en person också, om så skulle behövas.

Faran med att för ensidigt fokusera på "krav" och "att axla" är att den här föreningen inte kommer lyckas utföra mycket alls. Vi får ta förslag likt detta som möjligheter, och utnyttja dem till den grad vi är kapabla till. Vad förlorar vi på att ha en Facebook-kanal? Vad förlorar vi på om den stundtals är lite inaktiv?

Jag tror vi kommer kunna sköta en Facebook-sida bra, och att det kommer att lära oss att tänka mer i linje med "vad av vårt arbete kan vi kommunicera till potentiella medlemmar, vad kommer kunna väcka deras intresse". Det är väldigt bra att ha i ryggen, om vi ska bli bra på att få den här föreningen att växa.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Nackdelen är bara att Twitter är rörigt och att vi då verkligen måste skriva rätt så ofta för att synas. En sida eller grupp på FB blir mer en fast punkt som folk kan syna ordentligt.
 
Top