Nekromanti Starta grupp på FB?

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Persson said:
poniz said:
Om vi ska ha nytta av att finnas på facebook, och tro att vi kan sprida hobbyn eller hitta nya medlemmar på det sättet, så kräver det ett aktivt arbete. Vem ska axla det?
Inte jag. Tycker vi kan börja med att diskutera föreningens syfte och verksamhet innan vi tar till artilleriet och utarbetar en stor PR-kampanj för föreningen på Facebook. Vill vi ens vara en så stor hund?

Vad är det för fel på småskalighet?
Att skaffa sig en FB-sida kan väl knappast jämföras med att "ta till artilleriet"? Nog för att jag ser till potentialen i sociala medier, men det är lite överdrivet.

Kan vi inte förhålla oss till vad som är förslaget, och inte resonera kring de olika storvuliga saker vi inte alls behöver använda vår FB-sida till om vi inte vill.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Nå, är detta något vi i styrelsen bör hålla möte om - gemensamt med andra saker naturligtvis - eller ska vi bara dra ihop några intressenter ur styrelsen och köra casual diskussion om saken?

... Jag menar det att det kanske finns en del praktiska frågor eller nåt som vi behöver nåla?
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
solvebring said:
Nå, är detta något vi i styrelsen bör hålla möte om - gemensamt med andra saker naturligtvis - eller ska vi bara dra ihop några intressenter ur styrelsen och köra casual diskussion om saken?

... Jag menar det att det kanske finns en del praktiska frågor eller nåt som vi behöver nåla?
Nej vi behöver inte ett styrelsemöte för att besluta i den här frågan. Med den kutymen skulle föreningslivet i Sverige dö ut. Vem som helst, när som helst får starta en facebook-grupp om vad som helst. Det här kan vi inte kontrollera. Så om du nu verkligen tror att föreningen skulle gynnas av en facebook-grupp så är det bara att starta den!

Vill vi göra den till en "officiell" grupp som fått Kejsarens stora gyllene stämpel ja då kan vi ta det på ett kommande styrelsemöte.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Grupp eller sida?

Tja, vad säger ni - grupp eller sida?


Jag är inte helt hundra på hur sidor funkar rent praktiskt vad gäller att sköta dem. Är det precis som en grupp då eller (typ)?

Det enda jag vet är att sidor skapas som användare, men att man därefter kan koppla dem samman med redan existerande användare - eller ja, det ser ut som man kan göra det iaf. Hur som helst frågan FB om man har ett konto sedan förut eller inte, så jag antar det.

En grupp är väl bättre eftersom man då hela tiden hålls uppdaterad så fort något nytt händer i gruppen. Det gäller väl inte för sidor (vad jag märkt iaf)?
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Re: Grupp eller sida?

Tja, här på nyhetsbladet hittar vi en notis som lyder:
Facebook

Gör som 5000 andra och gilla Sverok på Facebook. Om er förening har en egen sida så kan Sverok gilla den för att ni ska få mer exponering (fungerar inte med "Groups" utan endast om ni har en "Page"). Skriv ett inlägg på sidan så lägger vi till er.
Vilket jag tycker talar för en sida.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Grupp eller sida?

Kanoners! =)
Då var det klubbat.

Då ska jag ordna allt det där i afton och dessutom se vöer vad som behöver sammanfattas informationsmässigt, bl a nyhetsbreven jag får via mail och det.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Grupp eller sida?

Fast hm, hur ska vi göra med kontot?

Ska vi kanske göra ett konto som alla i styrelsen kan använda? I så fall behöver vi en allmän föreningsmail att använda som användarnamn.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: Grupp eller sida?

solvebring said:
Fast hm, hur ska vi göra med kontot?

Ska vi kanske göra ett konto som alla i styrelsen kan använda? I så fall behöver vi en allmän föreningsmail att använda som användarnamn.
Solve, det är fint att du vill vara demokratisk och hämta stöd från föreningen i den här frågan. Men, som ordförande litar jag på ditt goda omdöme att ro det här projektet i hamn.

Detaljer så som att fixa en föreningsmail, vad vi ska heta och hur vi ska göra där på Facebook tror jag att du löser utan problem. Det här fixar du.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Re: Grupp eller sida?

Jag tror man kan skapa en sida som sin vanliga användare och sen ange vilka som har administreringsrätt.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Grupp eller sida?

Okej. Det låter bra. Undra om jag ska våga testa då?
Antar att man kan ta bort en sida om det skulle skita sig?

Tar och googlar och letar upp alla tips och tricks kring det får vi se.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Grupp eller sida?

YEah, jag blir så osäker bara. Well, jag ska testa att göra som Dante sade, att regga via mitt konto och sedan dela ut rättigheter. Kör på det så får vi se då.

Tack för förtroendet, btw. Det hjälper. =)

Edit: Det funkade bra. Sidan är nu skapad. Facebook verkar dock ur gängorna och flera funktioner buggar. Jag har därmed inte kunnat ordna med detaljer ännu. Hoppas på att FB kommer igen snart så att jag kan sätta upp admins.

Vilka ur styrelsen vill förresten kunna administera sidan? ... Så att jag vet vilka jag ska bjuda in till tjänsten.

Edit: Vi får heta WRNU. FB är tydligen skiftlägeskänsligt och jag får ingenting att fungera när vi heter "Föreningen WRNU". "WRNU" funkar dock finfint.
Edit2: Nehe?! Nu funkar sidan igen? ... Well, vi får se hur det här slutar. Väljer det alternativ som kommer närmast vårt namn och håller sig stabilt.

Btw, någon som vill göra en snajdig profilbild? ... Dante?
 
Top