Nekromanti Starta eget (HJÄLP! PANIK!)

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Dita von Teese på wrnu? Wtf? [NT]

Jag har missat det bara... :gremfrown:

Erik, fast hon har ju gjort en del pulpiga prylar som vore OnT i många rollspelssammanhang...
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Re: Vidare funderingar

"Jo, men du vinner max en timme på det, eller egentligen vinner du inte något alls eftersom det är jobbigare att gå in och ändra än att bara göra rätt från början."

Är det? Är du säker på att man inte kan tillverka plagget i en lite annorlunda ordning än den som är norm, och som dessutom potentiellt kan göra arbetet lite mindre tidskrävande och även lämnar utrymme för "margin of error"?

Ursäkta om jag är jobbig, men jag tror starkt på att lösningen av ett problem (oavsett vad) oftast finns i en ny infallsvinkel. Så därför spottar jag ur mig sådana trots att jag inte vet något om korsetter. :gremgrin:
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Korsettfråga

Jag tycker korsett är helsnyggt, bra på mig som har en rak missing link-kropp utan markerad midja och med lite leftovers från två gravidmagar. Jag har dock aldrig testat en riktig snörvariant utan endast mjukisvarianten med hyskor och stålskenor.

Det var på ett bröllop och jag led hela kvällen av att när jag satt ner så stack stålbanden in och det knölade sig på ett väldigt obehagligt sätt. Ståendes var det snyggt och skönt, sittandes var det en pina.

Jag skulle gärna bära korsett emellanåt på fest MEN jag måste kunna njuta av festen - kunna äta och dricka gott och det gick inte i fejk-varianten.

Min fråga är alltså: Kan man sitta och softa och dricka Jäger i en äkta korsett eller måste man tillbringa festkvällen på en pidestal?
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Strumpeband och chokers och underlinnen går mer eller mindre att göra i one-size, handsydda strumpor likaså. Jag ahde dessutom tänkt sy upp en kollektion med historiska herrskjortor att ha under mina herrkorsetter, och de kräver inte direkt någon size-ning, förutom i krage och manchetter.

Haken med uthyrningskorsetter är att en korsett (för att sitta riktigt bra) måste vara måttsydd efter bäraren, speciellt i kupan. Och har man en korsett i sin brudklänning så vill man ju att brösten ska behandlas väl. :gremgrin:

Undantaget är nog om jag kunde hitta någon modell med underbust, efterosm hela kup-problemet försvinner då... Hm, tack för idén!
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Re: Vidare funderingar

Ingen fara. Jag tror bra att det vanliga sättet att göra det på är ganska bra. :gremwink:
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Re: Vidare funderingar

"Ingen fara. Jag tror bra att det vanliga sättet att göra det på är ganska bra."

Ok. Fast allt detta prat om effektivisering har fått mig taggad, kan du peka mig åt något håll där det finns info om stegen i korsettbygge (helst i hemsidaformat).

//Coffe_Kanon - som har på tok för lite att göra denna fredag
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Svar på Korsettfråga

Det du hade var med största sannolikhet inte emd stålben utan emd plastskenor, som det är i princip alla "korsetter" man kan köpa i konfektion. De böjer sig gärna av kroppsvärmen och skär därför in i magen när man sitter ner. I en riktig stålkorsett böjer sig inte stålet på samma sätt, vilket gör att problemet snarare är att man inte kan sitta kutryggig utan måste sitta rak i ryggen hela tiden.

Att festa i korsett har två nackdelar (varav bara den ena nödvändigtvis är en nackdel).
1, Du kan inte äta lika mycket.
2, Du tål mindre sprit.

Jag gjorde misstaget på ett lajv i somras att snöra mig riktigt hårt i en georgiansk korsett och sedan ta ett par glas vin. Jag, som knappt spytt av fylla på tio år, fick kasta mig ut utanför värdshuset. Mitt råd är alltså att dricka försiktigt.

Sedan måste man som sagt inte dra åt så man går av på mitten. På bilden nedan är jag ganska lätt snörd (5-8 cm kanske?) men synvillan och omformingen gör att resultatet blir ganska slående ändå. Korsetten (som var min första) är sydd av en kompis i England, inte av mig.

 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Re: Svar på Korsettfråga

"Jag gjorde misstaget på ett lajv i somras att snöra mig riktigt hårt i en georgiansk korsett och sedan ta ett par glas vin. Jag, som knappt spytt av fylla på tio år, fick kasta mig ut utanför värdshuset. Mitt råd är alltså att dricka försiktigt."

Hmm, du kanske ska installera en safetypin i korsetterna för sådana tillfällen. Alltså någon diskret sak som man kan rycka i så släpper snörningen direkt. Kan vara bra å ha om man känner att det trycker på. :gremgrin:
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Re: Dita von Teese på wrnu? Wtf? [NT]

fast hon har ju gjort en del pulpiga prylar som vore OnT i många rollspelssammanhang...

Titta en gång till på Noir-omslaget. ,-)
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Re: Dita von Teese på wrnu? Wtf? [NT]

"Titta en gång till på Noir-omslaget. ,-)"

Åh vart var den där bilden jag jämförde med på Noirforumet nu då. Jag hittar inte tråden! :gremfrown:
 
G

Guest

Guest
Hoppas verkligen du lyckas realisera detta... och jag kan passa på att säga att om jag mot förmodan får några tusenlappar över köper jag gärna en herrkorsett av dig, det tänkte jag redan säga i tråden där du nämnde herrkorsett för Rising men efter att ha läst igenom en gång till förstog jag att du menade att han skulle sy den själv.

/Zorbeltuss som ska försöka börja spara pengar
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Re: ...Något oerhört hedervärt!

Jag krälar i stoftet för dig.


Fö. tycker jag gott att om jag som man betalar 7000 för en frack, så kan du kräva mer än så för en välsydd aftonklänning.
 
Top