Nekromanti Starta eget (HJÄLP! PANIK!)

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Doh, jag lyckades fippla bort mitt eget svar!

Så här tänkte jag: Sälj snordyra korsetter + något lättsytt, lättsålt onesize-lingerie, strumpeband eller trosor eller vad som helst.

Räkna inte med att kunna leva på hantverk, det är för mycket jobb men det är så klart kul och ger lite pengar i börsen. Det blir dock för beroende av att folk köper i en stadig ström, så se till att du har andra pengar också.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Så, lugna mig nu, eller stressa för all del upp mig mer. Är det här en bra idé? Lever jag på sköra drömmar utan verklighetsförankring? Eller kan det här bli något på riktigt?
Vad vore man utan drömmar & mål ??
Jag tycker att det här verkar som en bra idé, att våga ta steget & tro på sina drömmar & öppna egen. Så våga & förhoppningsvis så blir det kanon !
Ta det lungt & ha lite is i mgen, så hopps iaf jag at det går bra för dig Vavva !

HJÄLP! Vad är det här för farligt och fantastisk äventyr jag håller på att kasta mig in i?!
Antar at man oftast inte vet det förrens efteråt, tyvärr... Men förhoppningsvis så blir det bra !

/ Johan K, som hejjar på Vavva !!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Så här tänkte jag: Sälj snordyra korsetter + något lättsytt, lättsålt onesize-lingerie, strumpeband eller trosor eller vad som helst.
Good point. Det är ungefär som radiohandlarna. De tjänar inget på tex en DVD-spelare, men sedan behöver man köpa sladdar för 400 spänn som kostar dem 20 spänn i inköp.

Sälj dem en motiverat dyr korsett. Sedan säljer du omotiverat dyra matchande tillbehör. När man väl bestämt sig för den initiala investeringen så känns det som ett sätt att förbättra den investeringen att köpa saker som gör den bättre.
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Ah, jag har varit inne på att slänga in stumphållare på korsetterna för ett par hundra extra eller så. God tanke!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Ah, jag har varit inne på att slänga in stumphållare på korsetterna för ett par hundra extra eller så. God tanke!
Kom bara ihåg att det inte ska slängas med som kundservice, utan att det är det som kan ge dig vinstmarginalen.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,978
Location
Linköping
Sälj dem en motiverat dyr korsett. Sedan säljer du omotiverat dyra matchande tillbehör. När man väl bestämt sig för den initiala investeringen så känns det som ett sätt att förbättra den investeringen att köpa saker som gör den bättre.

Det där tror jag på. För det stämmer på våra kunder (offentlig förvaltning, dvs kommuner och sånt). När de snåla asen ( :gremwink: ) väl prutat klart och bestämt sig för att köpa system så är det plötsligt helt ok att köpa utbildningstid i mängder och betala för att vi ska utveckla nån vidare funktionalitet i någon del av programmet.
_________________________________

Till huvudinlägget:

Det är farligt att förvandla sin hobby till ett jobb, eftersom det kan kännas krävande att inte få jobba med den "när man vill" utan "när man måste". Men om det känns rätt för dig och du tror på ekonomin så kör hårt! Jag skulle bli jätteglad för din skull om det här blir något du kan leva på.

Överlag tycker jag det borde göras enklare att starta/köra småföretag. Att uppmuntra/hjälpa folk till att starta eget måste på sikt vara en ekonomiskt bättre lösning för staten än att ha drösvis med arbetslösa. Jag håller mina tummar.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Vidare funderingar

Materialbeställning tar en vecka, och eftersom jag kommer att ha grundmaterialet hemma så kan jag börja redan innan specialmaterialet kommer. Det ger en väntetid på ungefär 3 veckor, någon som kanske kunnat pressas ner till 2 och en halv om jag haft materialet hemma. De där extra tre-fyra dagarna tror jag inte gör så stor skillnad, speciellt inte som extravaganta saker med mycket handarbete kan ligga på så mycket som fyra-fem veckor. I jämförelse med arbetstiden så är beställningstiden helt enkelt en piss i mississippi.
Nu kan jag inget om korsettmakande, så det här kanske är otänkbart, men kan du pressa tiden genom att ha några halvfärdiga liggande, i ett stadium där man inte börjat kundanpassa än? Har man beställt något så är man otålig, så det kan vara bra om man kan trimma tiden.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Det där tror jag på. För det stämmer på våra kunder (offentlig förvaltning, dvs kommuner och sånt). När de snåla asen ( ) väl prutat klart och bestämt sig för att köpa system så är det plötsligt helt ok att köpa utbildningstid i mängder och betala för att vi ska utveckla nån vidare funktionalitet i någon del av programmet.
Har själv samma kunder och känner väldigt väl igen hur de tänker.
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Jo, men materialet går på max femtio spänn, så vinstmarginalen är ändå hyfsad. Speciellt om man uppar det till 500... Har man köpt en sidenkorsett för 5000 så tycker man nog inte att broderade strumphållare för 500 är så farligt i sammanhanget. :gremwink:
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Re: Vidare funderingar

Sorry, mönstret måste göras om för varje person. :gremfrown: Allt måste måttas från grunden.
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Re: Vidare funderingar

"Nu kan jag inget om korsettmakande, så det här kanske är otänkbart, men kan du pressa tiden genom att ha några halvfärdiga liggande, i ett stadium där man inte börjat kundanpassa än? Har man beställt något så är man otålig, så det kan vara bra om man kan trimma tiden. "

Det är en god idé. Tillverka en drös halvfärdiga korsetter med gott om extrautrymme som kan sys in oavsett vad för kroppsbyggnad kunden har så att det finns "rum" att klippa bort.

Lite som att jag ibland på förhand tillverkar behållare för mina bomber så att man snabbt kan fylla dem med en intressant substans och fjutta på stubinen när ens pyrofiltendenser knackar på. :gremgrin:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Vidare funderingar

Sorry, mönstret måste göras om för varje person. Allt måste måttas från grunden.
OK, det var en bra tanke, bortsett från att den var fel.
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Re: Vidare funderingar

går det inte att göra någon sorts research då? Typ att utforma några mallar att gå efter som stämmer överens med de genomsnittsliga kroppsbyggnader som finns.

Jag vet att kroppsbyggnader är något ganska individuellt, men det borde väl gå att skapa några grundmallar som man bara behöver finputsa lite till att passa en specifik kroppsbyggnad. Jag vet att det låter luddigt, men jag hoppas att du förstår ändå...

//Coffe_Kanon - som inte ger upp på sina idéer i första taget, trots att han inte kan ett jota om korsetter
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Precis - köper man ändå en korsett för tretusen kan man lätt slänga in några extra hundralappar på lite lull-lull kring.

Eftersom storlekar ställer till det när man säljer kläder så är one size toppen.

Till korsett vill man så klart ha matchande trosor, strumpeband, stay-ups, hatt, fjäderboa eller vad man nu är ute efter för look.

Och sen glömde jag uthyrning. Där kan du Vavva ju dra in grova pengar förutsatt att korsetterna kan användas av flera personer.

Brudklänningar kostar tex runt 5 tkr men kanske 2 tkr att hyra.
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
"Brudklänningar kostar tex runt 5 tkr men kanske 2 tkr att hyra."

Där har vi ju en potentiell guldgruva. Om Vavva känner för att tillverka en hel brudkläning så kan hon ju hyra ut den, men samtidigt köra med ett erbjudande att man kan köpa loss den klänning man hyrt.

Inte för att generalisera nu men en hel del kvinnor har lite svårt att separera från sin bröllopsklänning, så om man först hyr ut den för 2k, men sedan efter det kan låta dem köpa loss den för 4k eller 5k så har man gått 1 eller 2k med vinst. :gremgrin:

Visst är det fult att spela på kundernas sentimentalitet, men alla har inget emot att göra det (se bara på begravningsbyråerna)...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Precis - köper man ändå en korsett för tretusen kan man lätt slänga in några extra hundralappar på lite lull-lull kring.
Glöm dessutom inte olika prislägen. När man handlar ansikte mot ansikte med personen som gör varan så brukar folk hamna i en av två kategorier: de som köper dyraste (oftast ute efter kvalitet) eller de som köper näst billigaste (cheapos, men skäms för att köpa billigaste). Sätt priserna därefter.
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Re: Vidare funderingar

Jo, men du vinner max en timme på det, eller egentligen vinner du inte något alls eftersom det är jobbigare att gå in och ändra än att bara göra rätt från början. :gremwink:
 
Top