Nekromanti STAR WARulvsSpel - Episod II

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Laserskotten viner genom luften, pew pew!
Vandraren som leder anfallet mot närmsta gruppen Tie Fighter tar hjältemodigt emot flera träffar för att skydda sina kamrater. Hans X-Wing tar svåra skador och när han krashar ihop med ett fiendeskepp och exploderar så är det enda ni hör ett Bleep, Bleep, Bloop....whooooooaaaaa!
R2-D2 (Vandraren), rebell och robot har lämnat oss.

Ytterliggare en pilot får bita i rymdgräset när han skjuts ner från konstig vinkel... det var väl bara X-Wings där?
Jag sköt för fan först! är det sista ni hör av Han Solo (Måns), rebell och människa.


Vi tackar de båda för spel. Vandraren och Måns får gärna göra ett sista inlägg och tacka för sig, givetvis utan att avslöja spelrelaterad information.

Nästa runda slutar på måndag 21:30 och har följande 16 piloter i spel:
Anders Åstrand
Banarok
Basenanji
Bearnie: Zebulon
Björn den gode
Craygh
Eksem
Han (Blue 4)
HJK
krank
Lindenius
Poseur
Purgatory
Vicotnic
Vimes
Zebulon
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Vandraren var alltså en rebell, jag kan inte säga att jag är förvånad. Jag tror att något av de andra alternativen hade gett mer. För detta gav, för tillfället i alla fall, ingenting.

Imorgon ska jag gå igenom Måns agerande och se ifall det går att hitta något där.

Dessutom är det bekräftat att Han angav rätt färg under förra rundan.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
[Tillägg]

Att han dessutom var den första i Blue-gruppen talar för honom lite grann, eftersom en varulv inte skulle våga vara den första att ange en viss färg, ifall varulven ifråga ljuger.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Damn! Trist att bli av med Måns, och trist att han var Han Solo, vilket ju borde vara en fet roll (om namnet har betydelse...). Kan vårat outande av färg ha haft någon betydelse för att imperialisterna hittade en (eventuell) baddarkaraktär redan första rundan? I så fall sitter vi med bajs upp till axlarna...
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Purgatory said:
Att han dessutom var den första i Blue-gruppen talar för honom lite grann, eftersom en varulv inte skulle våga vara den första att ange en viss färg, ifall varulven ifråga ljuger.
Det har du rätt i. Han känns jäkligt grön för tillfället. Vilket också gör BDG grönare i min bok.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,520
Location
Helsingborg
Vi kommer nu att gå in i runda två när spelet går in i en ny fas. Med oss i skeppen har vi endast oss själva och våra minnen. Jag skulle vilja att ni berättar kort om er värsta upplevelse i kriget eller en stund i livet när ni kände att ni var viktig för någon annan.

För mig var det när jag ledde en flyktaktion efter att imperiet tagit över vår bas. Jag blev förkrossad av att se offren av kriget - mängder av kvinnor och män som låg svårt sårade på flygdäcket - och med nöd och näppe lyckades jag slutligen få hem nästan hundra rebeller till en av våra andra baser. Det här var för mig både min värsta upplevelse och mitt ögonblick när jag kände sig som mest nyttig för andra människor.

Givetvis är det bra om rebellerna berättar sina historier, för att stärka brödraskapet och för att vi sedan ska få något att minnas de bortgångna för.

/Hon som postar om samma inlägg
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Trist att förlora Måns. Som jag gissar så betyder det antingen att han var jävligt insiktsfull och användbar; eller att det är en djärv fint. Eftersom jag såg Måns som en säker Rebell baserat på det han skrev så lutar jag åt att skurkarna ville röja honom ur vägen för att han var till nytta för det goda laget.

Jag tycker fortfarande BDG känns både riktigt bra på spelet och som en otrolig tillgång så tänker jag lyssna på hans snack om Craygh. Ska tillbaka och lusläsa lite.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Jag vill plocka upp en tråd jag hade med Bearnie i slutet av förra rundan så att den inte försvinner här.

Bearnie skrev alltså tidigare när drevet var som mest emot honom att han, om han blev utröstad, skulle lämna all karaktärsinfo precis innan STOPP-inlägget. Det vill säga: han skulle inte använda informationen för att rädda sitt eget skinn (för att: de enda som skulle tro på informationen ändå skulle vara imperialisterna).

Själva grejen att göra så här känner jag mig lite kluven till. Visst finns det en rimlighet i resonemanget, men jag är inte helt säker på att det ändå. Jag menar: lyckas man vända drevet till en riktig imperialist är det ju super, och om man har outat en mäktig förmåga må det ju vara hänt att man manipuleras ut, man hade ju rykt annars ändå. Jag vet fan inte, någon mer erfaren spelare som kan kommentera detta?

Men själva grejen var egentligen att jag tyckte det var skumt att Bearnie berättade om planen. Eller rättare att han berättade om den när han var som mest pressad. Varför göra så?

Min enda förklaring var att om man är imperialist kan det nog vara en smart grej att göra, liksom: "Hey, håller jag på att bli utröstad tänker jag inte försöka rädda mig genom att ge info, istället ger jag ett löfte jag inte behöver hålla." Tycker det känns ärkeskumt att komma med den här grejen i ett inlägg där Bearnie har press på sig.

Bearnie svarade mig precis innan rundan tog slut, där skrev han att anledningen till att han delgav denna plan var för att det var en bra grej för alla att tänka på. Egentligen var det ju bara ett allmänt tips till alla rebeller.

Men i så fall: varför kommer detta tips just i ett inlägg där det är Bearnie själv som är på väg ut? Varför inte direkt i början (om tipset nu har en sådan allmän karaktär), eller varför inte skriva in detta tips i sista inlägget där man även outar infon (liksom: "okej, ni röstade ut mig, här är min karaktär, och by the way så gör jag såhär p.g.a. denna helt fantastiska idé")?

Vad tror ni andra? Och har du några svar själv, Bearnie?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Menvafan...Jag är ju Han Solo för tusan! HAN SOLO!!!! Det kan inte sluta såhär, det kan in...

Tack för mig, hade jag fått flyga Falcon hade inte det här hänt!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,520
Location
Helsingborg
Vimes said:
Damn! Trist att bli av med Måns, och trist att han var Han Solo, vilket ju borde vara en fet roll (om namnet har betydelse...). Kan vårat outande av färg ha haft någon betydelse för att imperialisterna hittade en (eventuell) baddarkaraktär redan första rundan? I så fall sitter vi med bajs upp till axlarna...
Jag tror inte det. Måns var säkrad av mig och Eksem. Dessutom hade han väl inga röster på sig under hela förra omgången? Det var en vettig måltavla. Istället för att kunna lägga undan en måste jag ta alla i beräkning igen.

Lite ironiskt att Måns bytte från Bearnie och dödade en oskyldig. Bearnie kan visserligen vara oskyldig han också. Jag tycker HJK hade en poäng med att vi inte fick ut någon ny information av Vandraren mot att ta ut Bearnie. Däremot håller jag inte med om det i det stora loppet. Vandraren sade att han skulle vara borta till helgen (vad jag minns) och det hade bara fortsatt med ingen information i så fall. Bearnie kan åtminstone fortsätta skriva och så kan jag läsa in mer information i hans inlägg. :gremsmile:

/Hon som tycker folk kom lätt undan genom att endast behöva motivera med "Vandraren är inaktiv"
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Ok, jag kommer inte orka posta något längre inlägg just nu, först måste jag gå tillbaka och se vad som egentligen hände även om det väl tyvärr inte finns så mycket mer information att gå på, vandraren var ju inte imperialist och det är först när vi nitar vår första sådan som det verkligen är läge att gå tillbaka och läsa alla inlägg av denne.

Däremot tror jag det kan finnas mer nytta i att läsa Måns gamla inlägg, vad var det i dessa som gjorde att imperialisterna ville få ut honom och pekar det mot någon särskild person?

Tills vidare innan jag gjort genomläsningen så tänker jag dock hålla fast vid Craygh, av samma anledningar som sist. Bearnie har dock också höjts på min radar då det här att få många röster men ändå klara sig kan bero på att hans imperialistkompisar gick in och räddade honom. Får nog ta och läsa Bearnies inlägg också igen tror jag.

Men tills vidare alltså Röst: Craygh (Nu ska väl ingen hinna missa det i vart fall :gremwink:
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
(Tråkigt att du försvann Måns, du var grym. Jag ska hålla dina ord 'allt för laget!' i minne)

Hörni, det här var en klar 2-0 till Imperialisterna. Jag hade faktiskt hoppats på att vi skulle få ut Bearnie, han blev bara skummare och skummare. Jag ska återkomma till honom lite senare.

Nu vet vi säkert att färg och rang kommer avslöjas vid en viss tidpunkt. Alltså kan det inte vara så farligt att outa sin färg.

Jag vill inledningsvis ställa frågor till BDG och därefter Bearnie:

BDG: Du har hårdnackat varit rädd för att avslöja färg. Vad är din kommentar till att Han:s färg är outad? En annan tråd som jag skulle vilja se dig utveckla är: Han Solo och R2-D2 är ute. Vad kan det betyda, tror du?

Bearnie: Kan du säga något mer om din roll? Jag kan säga så mycket att jag vet något om dig, men jag vill inte fördjupa mig i detta nu. Först kan väl du berätta något!

---

Sedan till rebellerna: var beredda på att Impsen kommer byta taktik då och då. Var också beredda på att några Imps kommer köra på ett sätt och andra på ett annat.
Och hörni - det är lätt att tro att en forumit som ger ett hyggligt intryck annars, inte kan vara Imperialist. Gå inte i den fällan. Feu har slumpat rollerna.

Han: Vad exakt håller du på med? Fluff betyder inget i det här spelet, hur lockande det än kan te sig att uttrycka sig poetiskt. Tvärtom är det bättre om du är tydlig. Dessutom har du stavat fel på ditt namn i din signatur, pucko din knasboll. :gremwink:

Feu: Varför står det Bearnie:Zebulon ?
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
"Trist att förlora Måns. Som jag gissar så betyder det antingen att han var jävligt insiktsfull och användbar; eller att det är en djärv fint. Eftersom jag såg Måns som en säker Rebell baserat på det han skrev så lutar jag åt att skurkarna ville röja honom ur vägen för att han var till nytta för det goda laget."

Jag tror den största anledningen är att Måns är en väldigt duktig spelare, som imperialisterna tjänar på att få ut tidigt. Det är tråkigt att bli av med honom, och ett stort avbräck.

Vila i frid, Han Solo.
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Basenanji said:
Nu vet vi säkert att färg och rang kommer avslöjas vid en viss tidpunkt. Alltså kan det inte vara så farligt att outa sin färg.
What!? I min rollbeskrivning står det klart och tydligt vilken runda min färg och nummer kommer att avslöjas.

Gör det inte det i allas?

I så fall, vad har de som INTE har den informationen gemensamt?

Imperialister?
 

Banarok

Veteran
Joined
7 Jun 2008
Messages
196
Location
Stockholm
jag outar i alla fall min rank nu eftersom den kommer i alla fall outas nästa runda jag är Green 2, så de som har använding av den infon kan i alla fall använda den ifall jag skulle åka ut.

men för övrigt tycker jag det är synd att vi förlorade Solo, jag tror att imperialisterna bara plockade en på måfå för att väktaren förmodligen skyddade BDG men det tror jag de flesta redan förstått.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
"Min enda förklaring var att om man är imperialist kan det nog vara en smart grej att göra, liksom: "Hey, håller jag på att bli utröstad tänker jag inte försöka rädda mig genom att ge info, istället ger jag ett löfte jag inte behöver hålla." Tycker det känns ärkeskumt att komma med den här grejen i ett inlägg där Bearnie har press på sig."

Vad ska jag säga. När jag planerade inför möjligheten att jag skulle åka ut, så kom jag fram till att det var ett vettigt tillvägagångssätt i denna händelse. Att jag nämnde det var också för att tydligt kunna motivera varför, så att kvarvarande rebeller vet vad de kan göra med informationen.

Det var alltså inte om ett löfte per se, endast en förklaring av ett möjligt tillvägagångssätt.

Jag kan inte ge dig en bättre förklaring än det, är jag rädd.

För övrigt tycker jag inte det verkar som en speciellt fyndig eller användbar imperie-strategi, ändå. Granska den lite kritiskt. Testa den med The Imperie Mindset. Nej, den verkar lite otrolig, va? Det är inte de yviga gesterna som är mest framgångsrika för imperie-hundarna, utan subtila manipulationer och centrala strategiska beslut. Som att plocka Måns, i det senare fallet; en skicklig och viktig rebell-kugge. Jag kan gissa att fler av dem kommer att ryka härnäst. Ni gröngölingar går förhållandevis säkra.

Jag är inte rädd för att dö i det här spelet. Jag vill att rebellerna ska vinna - det är det enda som betyder något. Därför vill jag att mitt möjliga offer i sådana fall ska vara betydelsefullt. Måns tyckte inte jag var desperat nog, när jag var som mest pressad - det hade han helt rätt i.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Mycket hände medan jag var borta.
Jag hade nog släppt Bearnie efter sin förklaring, men sån är jag. Det hade jag ju mer eller mindre lovat. Han är dock fortfarande asskum. Faktum är att det känns som om vi har ett bra grepp om spelet. Då menar jag såklart rebellerna. Vi kan fixa det här. Dom jag tror på verkar ha tankar jag delar och borde vi kunna fixa resten nu.

BDG said:
Jag tycker att dom spelen egentligen är mycket roligare eftersom de är så mycket "renare" vilket för mig gör det hela mycket vackrare.
Ok, jag blir sugen på att testa. Önskar så sjukt mycket att jag hade tid! Det kanske jag har...

BDG said:
Fast här får jag nog ändå svara ja, det är normalt, även i de rena spelen så är det alltid en massa folk (inte bara rookies) som har massa konstiga idéer. I de vanliga spelen så är dom vanligaste puck.. eh annorlunda idéerna ungefär dom här
Haha.
Kul att veta att man inte de enda puck... eh, enda med annolunda idéer. :gremsmile:

Vimes said:
Jag vet inte, vad är den bästa ekonomin för rebellerna: att en rebell som är på väg att rösta ut sig outar sin information och räddas eller att han outar informationen och inte räddas? Jag är nybörjare och allt, helt säkert finns det någon mer erfaren som har en uppfattning. Jag upplever i varje fall inte det som självklart att det är som Bearnie säger.

Det som däremot är ärkeskumt är att Bearnie skriver det här över huvud taget. Varför behöver han delge sina kollegor bland rebellerna detta? Det gör ju varken till eller från att skriva detta!
//Bearnie är imperialist. Han riskerar att ryka. Han kan inte outa sin roll för att rädda sig. Alltså skriver han att han inte kommer använda sin karaktärsinfo till att rädda sig, vilket han underbygger med ett resonemang (som visst kan vara rimligt i sig).
Jag håller med. bearnie lyckas inte cleara sig själv helt här. Alls. Ge ut info om dig själv ändå, Bearnie. Spara det kritiska.

Han said:
Så fort någon röstar på dig måste du försvara dig. När jag har spelat Maffia-spel så har folk (nybörjare förvisso) varit fanatiska till att försvara sig när de blivit anklagade. Det finns en jätte-tell här men den säger jag inte. tunga
× Du kommer inte direkt med några motargument, utan "bara" utmaningar. "Ja, visst. Sia mig" respektive "Nästa gång är det din tur".
× Du hängde på min taktik i början (jag måste ju själv tro på den). Maffia gillar att hänga på andras planer.
× Du är väldigt passiv, trots dina inlägg.
× Du har något argument om att förra gången du var på onda sidan var du minsann annorlunda. Ja, men du åkte dit också. Det vore korkat (eller väldigt djärvt smile ) att köra samma strategi.
Det här är bra argument, inget snack om saken.

Fan!
Han Solo! Faaan! Vi skall minnas dig, Måns!
Jaja, nya tag.


Bass:
Intressant iakttagelse! Det är jävligt noterat!
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
"Bearnie: Kan du säga något mer om din roll? Jag kan säga så mycket att jag vet något om dig, men jag vill inte fördjupa mig i detta nu. Först kan väl du berätta något!"

Hmmm? Vad skulle det vara? Vad anser de som talar sig varma för outning? Är det dags för att outa människa/robot? Färgnumret? Namnet?

Tills vidare håller jag på informationen. Jag vill höra en tydlig motivering till hur vi skulle kunna fortsätta som lag.
 
Top