Nekromanti Star Wars: The Old Republic

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Vi har ett nytt MMORPG ute nu och jag är nyfiken på era intryck av spelet. För första gången är jag vagt frestad att börja spela något dylikt, men eftersom det skulle innebära införskaffandet av en ny dator så är jag ändå lite återhållsam.

Hur tycker ni att spelet är? Framförallt undrar jag om det skiljer sig ifrån konkurrenterna eller om det verkligen bara är som WoW, fast med ljussablar.

Vad bör man ha för dator för att kunna spela det utan att det är långsamt och fult?
 

Erik_N

Warrior
Joined
21 May 2005
Messages
309
Location
Stockholm
Vi diskuterade precis systemkrav i den här tråden:

https://www.rollspel.nu/threads/54076

Vad gäller spelet i sig så är det väl inte väsensskilt från WoW - du gör fortfarande uppdrag som går ut på att springa ut i vildmarken och slå ihjäl X antal foozles och samla ihop Y antal prylar och aktivera Z antal makapärer för att samla XP och credits. Det som än så länge - jag har inte spelat någon karaktär längre än level 10 - känns annorlunda är att alla quests har egna cut scenes med talad dialog där du kan interagera med npcs genom dialogval som i alla fall i någon mån påverkar i vilken riktning berättelsen går.

Sen måste jag säga att crew skills är en stor grej som jag verkligen gillar - du samlar på dig ett antal companions, och när du är ute och äventyrar kan du bara ta med dig en companion i taget, vilket lämnar dom andra lediga att göra alla dom där tråkiga sakerna du helst inte skulle vilja hålla på med i WoW - gathering & crafting t ex. Så du skickar ut dina companions i världen och säger åt dem vad du vill att dom ska göra medans du är borta.

Men i grunden så är det WoW in Space, det vore lögn att säga något annat. Det är tillräckligt fräscht för att roa mig, men det återstår att se hur länge nyhetens behag håller i sig.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Jag måste nog säga att spelet lockar mig rätt mycket, även om jag nog väntar åtminstone tills priset för klienten minskat (jag betalar inte 400 spänn för ett spel jag inte vet om jag gillar) eller kanske t.om tills spelet blir free-to-play.

Jag funderar lite över hur story arcs:en känns. Är det liksom "skicka kärleksbrev mellan inavlade bönder" som i humandelen av WoW eller är det mer som i City of Heroes, där man faktiskt har ordentliga story arcs och kan känna att man deltar någorlunda på riktigt i världen?
 

Erik_N

Warrior
Joined
21 May 2005
Messages
309
Location
Stockholm
Varje klass har sin egen main story arc, och dom måste jag säga har varit väldigt bra så här långt. Som jedi consular kände jag att jag blev involverad i sammanhang som passade min ställning i världen. Gissningsvis fortsätter det på liknande sätt hela vägen upp till level-cappen, men det vet jag förstås inte.

Det finns en hel del errand quests, men även dom känns rätt okej när du får möjlighet att argumentera med quest givers varför dom inte kan göra jobbet själva.

Klienten kan nog bli billigare, men intrycket är att spelet är så pass populärt att det nog lär dröja innan det blir free to play.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Jag tycker att SWTOR är mycket bra - det första MMO:et på flera år som jag tycker har lyckats föra in illusionen av story i ett MMO. Välpolerat, stabilt och coolt.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Vad jag har förstått så är det en stark övervikt mot att spela den mörka sidan ibland användarna. Är det någon här som spelar den goda sidan? Jag har svårt att vara ondskefull ens i en uppenbar låtsasvärld.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,977
Location
Göteborg
Jag har spelat båda sidor och båda känns välgjorda. Det som skiljer SWTOR från andra MMORPG är nog main story arcs... känns väldigt välgjorda. Man behöver inte springa och slå ihjäl monster för att skaffa xp om man inte vill - iallafall inte så mycket :gremsmile:.

PS. Man kan spela lite god som Sith och lite ond som Jedi... känns bra.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Caligo said:
PS. Man kan spela lite god som Sith och lite ond som Jedi... känns bra.
Men inga Gray jedis?

//Krank, som tycker att de där båda religiösa stolle-organisationerna "Jedis" och "Siths" är nåt man som force user bör hålla sig ifrån...
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
walium said:
Vad jag har förstått så är det en stark övervikt mot att spela den mörka sidan ibland användarna. Är det någon här som spelar den goda sidan? Jag har svårt att vara ondskefull ens i en uppenbar låtsasvärld.
Senaste rapporten talade om 880k personer som spelar på Imperie-sidan mot 810k personer för Republiken. Så skillnaden är inte så stor.

Och ondska/godhet balanseras med Light side/Dark side och inte med vilken sida av Republik/Imperiet du startar på. Dina LS/DS-poäng kommer av din karaktärs val löpande i historien. Så du kan ha en Jedi med mängder av DS-poäng om du spelar så.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Här finns en trailer som sammanfattar och hajpar de åtta klasserna som finns (fyra per sida). En sak som jag också gillar är att alla klasser känns coola att spela med. Man känner sig häftig och kompetent från start.

http://www.youtube.com/watch?v=3zKupzPFgmQ

(och jag är lite extra kär i Jennifer Hales röst (hon gör Female Trooper) efter att ha lyssnat på henne som Cmmdr Shepard i Mass Effect)
 

Erik_N

Warrior
Joined
21 May 2005
Messages
309
Location
Stockholm
Inte speltekniskt, inte än så länge i alla fall (annat än att du kan välja att balansera dina goda och onda val i spelet, men det är lite mellanmjölk), men det finns en genomgående storyline om en kult som blandar sith och jedilärorna, till båda sidors fasa. Du stöter på den både om du spelar jedi och sith.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Den Upplyste Despoten said:
Senaste rapporten talade om 880k personer som spelar på Imperie-sidan mot 810k personer för Republiken. Så skillnaden är inte så stor.
Det ryktas också att Republicsidan har högre snittålder, eller i alla fall att det känns så i chatten och så vidare. Så föredrar man "goda" sidan så behöver man inte dra sig för det för den sakens skull.

Jag spelar en smuggler, alltså på Republic, som är sviiinond, så alignment och allegiance hänger inte ihop särskilt tätt alls.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
krank said:
Jag funderar lite över hur story arcs:en känns. Är det liksom "skicka kärleksbrev mellan inavlade bönder" som i humandelen av WoW eller är det mer som i City of Heroes, där man faktiskt har ordentliga story arcs och kan känna att man deltar någorlunda på riktigt i världen?
Jag tycker att storybiten är waaaay bättre. Faktum är att jag tycker det är ännu bättre än i Mass Effect. Jag älskart.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Är det pay per month?

Übereil, som är intresserad av allt som sägs vara bättre än Mass Effect
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Hahaha! På ett sätt hade det varit bättre om ni var eniga om att spelet sög. Det skulle förenkla mitt val betydligt. :gremsmile:
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Jag kör lite trådnekromanti här. Hur gick det walium? Skaffade du spelet och vad tyckte du i så fall?

Jag har blivit lite småsugen (men är ytterst osäker på om MMORPG är nåt som jag kan uppskatta i längden). Funkar det att spela själv eller är spelet beroende av att hänga i gillen? Jag vill kunna hoppa in och spela någon timme när jag har en lucka utan att vara alltför beroende av omgivningen, dvs om jag behöver vänta 45 minuter på att få ihop ett party så blir det ju bara 15 minuter spel.

Jag är generellt ointresserad av PvP (fördomen säger att jag kommer få pisk av en tonåring med obegränsad tid som är inne på sin tjugoförsta karaktär). Hur ser spelets fokus ut där?

Så fortsätter jag lite lätt med Lord of the Rings online så länge och försöker ta reda på om jag gillar MMORPGs alls. :gremsmile: Har level 7 där vilket är en level mer än jag kom till i WoW innan dåvarande datorn inte pallade med grafiken längre och de båda spelen är väl typ identiska så långt. Man springer hit och dit, gör lite quests och får pengar. SWTOR känns ju lovande att det blir mer personligt.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,977
Location
Göteborg
Feuflux said:
Jag kör lite trådnekromanti här. Hur gick det walium? Skaffade du spelet och vad tyckte du i så fall?

Jag har blivit lite småsugen (men är ytterst osäker på om MMORPG är nåt som jag kan uppskatta i längden). Funkar det att spela själv eller är spelet beroende av att hänga i gillen? Jag vill kunna hoppa in och spela någon timme när jag har en lucka utan att vara alltför beroende av omgivningen, dvs om jag behöver vänta 45 minuter på att få ihop ett party så blir det ju bara 15 minuter spel.

Jag är generellt ointresserad av PvP (fördomen säger att jag kommer få pisk av en tonåring med obegränsad tid som är inne på sin tjugoförsta karaktär). Hur ser spelets fokus ut där?

Så fortsätter jag lite lätt med Lord of the Rings online så länge och försöker ta reda på om jag gillar MMORPGs alls. :gremsmile: Har level 7 där vilket är en level mer än jag kom till i WoW innan dåvarande datorn inte pallade med grafiken längre och de båda spelen är väl typ identiska så långt. Man springer hit och dit, gör lite quests och får pengar. SWTOR känns ju lovande att det blir mer personligt.
Jag gillade SWTOR väldigt mycket men hann kanske inte spela så mycket att jag tröttnade? Spelade i stort sett bara solo och tycker handlingarna var bra (hade i och för sig gärna sett mer skilda miljöer för de olika klasserna).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Jag köpte spelet, spelade, slutade spela. Men jag tror att jag inte tillhörde målgruppen riktigt. Jag gillar inte rymdfantasy (och det här kändes verkligen fantasy; min jedi consular gjorde precis samma sorts grejer som min mänskliga warlock i WoW gjorde, minus möjligen grisar och pajer) så värst mycket, moralen kändes svartvit, grafiken var rätt ointressant...

Allt kändes ganska... gjort. Kanske tar upp det nån gång igen, men jag betvivlar det.Framför allt eftersom jag hört att de personliga plotsen ska lyckras upp efter ett tag och utmynna i samma free-for-all-grejs alla MMOs förr eller senare hamnar i. Jag tror inte MMOs är riktigt min grej egentligen, om jag inte typ spelar det i co-opläge med kompisar som sitter i samma rum.


Men det var väldigt roligt att de ljusa, goda, fina jediriddarna helt sonika bestämt sig för att de fula stentroll som var planetens ursprungsinnevånare bara var "mindless beasts" som man kunde slå ihjäl precis som man ville. För att de minsann vad vildsinta och anföll folk som "koloniserat" (invaderat) stället.

Aaaaah, jedis. U so crazy. Kul att de fått med vilka jävla hycklare de är i spelet iaf.
 
Top