Nekromanti Star Wars 7 [SPOILERS!]

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Rymdhamster;n138449 said:
Och Han? Jisses. Han är bortkörd av kvinnan han älskar (och det är troligen hans eget fel), distansierad från sina barn varav ett fullständigt har löpt amok, och här springer han på en ung tjej som tar honom rakt tillbaka till hans ungdoms storhetsdagar, som ser upp till honom som en far OCH som en hjälte, som har återförenat honom med hans älskade skepp och som dessutom ger honom chansen att än en gång vara hjälte på riktigt. Att detta dessutom får honom att gå från rätt utspelad och frånkopplad lurendrejare till någon som fumlande försöker vara "en schysst farsa" tycker jag är helt fantastiskt.
Förutom att jag håller med om det du skriver vill jag tillägga att det Han ser i Rey är precis vad hans son borde ha varit: en skicklig pilot och mekaniker som förstår att uppskatta Falken. Hon är arvtagaren han alltid önskat sig.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Tyckte att filmen var den svagaste i serien. Så svag så att om det inte hade varit just Star Wars (och alltså boostas av sina föregångare) så hade jag sannolikt tyckt att det var något av det sämsta jag sett. Nu hade jag tänkt skriva lite om varför, men insåg att jag bryr mig så lite om den att jag inte ens orkar.

men jag kan bjuda på den här bilden istället:

Den är kul :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Bolongo;n138535 said:
Förutom att jag håller med om det du skriver vill jag tillägga att det Han ser i Rey är precis vad hans son borde ha varit: en skicklig pilot och mekaniker som förstår att uppskatta Falken. Hon är arvtagaren han alltid önskat sig.
Precis! Och allt det här är något som aldrig sägs utan bara visas. I love it!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Måns;n138540 said:
Den är kul :)
Jedi-Jesus vs Sith-Fransiscus. Människoälskaren vs Djurälskaren. De ultimate shodown! Plus att Jedi-Jesus ljussabel kommer ge alla tekniknördar krupp när de försöker hitta på föklaringen till hur den får till en sådan klinga.
 

Toman

Warrior
Joined
10 Jun 2011
Messages
266
Location
Bohuslän
Jag gillade filmen, lite väl snabb men det börjar man bli van med nu för tiden.
Det var en grej som faktiskt störde mig mer än allt annat: Efter slutfighten när hjältarna återvänder till basen så går Leia rakt förbi Chewbacka som förlorat sin bästa vän som han hängt med i närmare 40 år (och som hon känt i ca 30 år) och kramar om Rey!! Visst har Rey haft en rough ride men fan så kall hon är mot stackars Chewie, han får inte ens andrakramen!!

Jag vill krama Chewie!
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Bolongo;n138533 said:
Mmm, R2 har nu fått förmågan att känna av när Kraften har vaknat hos en person. Seems legit. ;)
Det spär ytterligare på uppfattningen att R2D2 är seriens egentliga huvudperson, som iakttagit allt genom alla filmerna, räknat ut det mesta och ser till att placera sig hos rätt personer för att ge dem en knuff vid rätt ögonblick. (Och flera gånger bokstavligen när det gäller C3PO...)

R2D2 liksom bara är på rätt plats i senator Amidalas skepp. Den ende av de Astromech-droider som kunde klara av att reparera hennes skepp under striden. Var kom han ifrån?

Jo, ursprungligen var R2D2 bara en Astromech-droid vilken som helst. Men i tjänst åt någon som avföll till "the dark Side". R2D2 kom därmed i kontakt med och förstod sambandet Palpatine - Darth Sidious långt innan någon annan.

R2D2 nästlade sig in hos Palpatine, som ju då var senator för Naboo. (Ingen verkar riktigt hålla reda på sina astromechar, utan räknar med att de gör det själva...) På så vis kunde den också iaktta Padmé Amidala som ung drottning och inse att hon kunde odlas till ett verktyg mot Palpatine. Så den ser till att hålla sig i hennes närhet.

När hon sedan stöter ihop med Qui-Gon och Obi-Wan - BINGO! Här har den plötsligt hittat precis de verktyg den behöver. Och därefter tyr R2D2 sig till dessa jedis, som ju raskt stöter ihop med unge Luke Skywalker på Tatooine.

Över tiden har R2D2 haft möjlighet att studera jedis (och sith) med alla sina olika instrument, och hittat sätt att se vilka som är starka kraftanvändare - det ger avtryck i någon del av energispektrum, som människor (mfl arter) inte kan uppfatta. Men med sin erfarenhet vet R2D2 vilka tecken som den ska leta efter.

På "sleep mode" i rebellhögkvarteret är det egentligen Luke Skywalkers återkomst R2D2 har ställt in sig på, och har därför sensorerna igång. Men så dyker Rey upp och R2D2 inser att här har vi en ny kraftanvändare som kan bli användbar.
 
Joined
2 Jan 2016
Messages
28
Bolongo;n138533 said:
Mmm, R2 har nu fått förmågan att känna av när Kraften har vaknat hos en person. Seems legit. ;)

Jag medger att det är lite tunnt bevis, men kom ihåg när R2 söker efter den försvunne Luke på Hoth med sin lilla radar?
Vi vet inte hur "scan for lifeforms" fungerar i Star Wars men det är inte långsökt att anta att han scannar efter någon form av biometrisk signatur även i energisparläge och på något sätt känner igen hennes när hon passerar. Vilket förutsätter att R2 vid något tillfälle fått Reys biometriska signatur nedladdad sen tidigare givetvis.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Mattias F Bengtsson;n138605 said:
Jag medger att det är lite tunnt bevis, men kom ihåg när R2 söker efter den försvunne Luke på Hoth med sin lilla radar?
Vi vet inte hur "scan for lifeforms" fungerar i Star Wars men det är inte långsökt att anta att han scannar efter någon form av biometrisk signatur även i energisparläge och på något sätt känner igen hennes när hon passerar. Vilket förutsätter att R2 vid något tillfälle fått Reys biometriska signatur nedladdad sen tidigare givetvis.
Det låter tillräckligt troligt, Eller att hennes signatur är väldigt lik Lukes (eftersom hon antagligen är hans dotter) och därför vaknar R2.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Oj! R2-D2 är alltså Star Wars mittpunkt och absoluta huvudperson! Bitarna faller på plats (det har bara tagit mig 30+ år)...:)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Måns;n138540 said:
Den är kul :)
Äsch, jag gillade filmen. Den hade många av de dramaturgiska och narrativa element jag rankar högst, nämligen:

- Rymdskepp
- Skrot
- Laser
- Fler rymdskepp

Men din giff var ballare
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Älskar egentligen allt med filmen. Tror det här var exakt vad franchisen behövde. Dock grämer jag mig och vill spy i min mun när jag tänker på hur Disney vill mjölka Star wars med anthology filmerna.

Hade mycket hellre sett att de släppte en riktig film med ett års mellanrum.

Nog om det, jag gillade verkligen karaktärerna och älskade att kylo kanske inte är lika badass som han tror och att Rey är betydligt mer badass än vad hon trodde. Jag gick på filmen med min fem år gamla dotter(jag vet att man måste vara sju med förälder, sue me) och hon älskade att Rey var så jävla cool. Hon gillade Star wars innan, men nu älskar hon det.

Min son som bara är två håller på de onda när vi tittar på de äldre filmerna hemma. Han hatar scenen när Darth Vader dör och brukar skrika till Luke att sluta hugga på honom. Men jag tror jag har lyckats skapa två framtida nördar :)

Är mycket nöjd med indoktrineringen samt den nya filmen :)
 

Mattias H

Veteran
Joined
24 Jul 2014
Messages
42
Jag, som verkligen avskyr del 1-3, blev oerhört glad att se den nya filmen.

Visst fanns det detaljer att reagera på varav de flesta redan nämts. Några till:

1. Hur många världar var det som förintades på ett bräde? 5? Kanske det mest massiva folkmord som någonsin skett på film och det får ca 1 kommentar. Till och med mer anonymt än Alderaan. :p
2. All informationsöverföring var i princip ögonblicklig. Så fort nåt hände så visste motparten det direkt.


Men överlag var jag jäkligt nöjd ändå. :D
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Filmen har en klar Star Wars känsla, så för en gångs skull har J.J. Abrams inte sabbat den delen. Jag tycker filmen var helt okej, men det beror enbart på skådespelarprestationer och specialeffekter. Hade inte de punkterna fått lyfta betyget hade jag givit den ett av fem möjliga. Till och med George Lucas berättelse om hur Gnällakin föll till den mörka sidan är i mitt tycke bättre.

Önskar att någon kunde förklara lite grunder om avstånd i rymden för J.J. Även om det är Star Wars och man har mycket mer friheter än med Star Trek... Men J.J. tror väl New York ligger en timmes bilfärd från Los Angeles också :rolleyes:

Jag kommer att se om filmen, och jag kommer att se uppföljarna också. För det är Star Wars känsla, och även om det bara är fyrverkeri så är det ett förbannat bra fyrverkeri.

Men... på något konstigt sätt är det faktiskt glädjande att se att flera gillade storyn, och ägnar sig friskt åt fan-patching. :)
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Något som jag definitivt inte har ett problem med är att filmen är en set-up för de följande filmerna, har ett automatiskt "to be continued" på slutet.

Jag uppskattar verkligen att det kommer fler filmer, och att huvud storyn kommer fortsätta i dem. För på mänga sätt och vis kan jag tycka det är oerhört tråkigt när storyn i en film är slut när filmen är slut... specielt om det är en film/värld/story som jag verkligen tycker om. För när jag då sätt den så vill jag ju oftast ha mer, men i många fall kan jag inte få mer av diverse anledningar. Det är en av de stora anledningarna till att jag har alltid föredragit TV serier över film, just för att en tv-serier tenderar inte ta slut efter 1.5-2.5 timme. Oftast har du åtminstone en 8-10 timmars värt av tittande, om inte över 20, eller långt över det med vissa tv-serier. Och det är något som jag som sagt uppskattar, så när filmer har mer tittande att erbjuda, för att de kanske siktar på en triologi eller något, så uppskattar jag det mycket mer än om jag bara får en 2-timmars film och inget mer än det.

Det är ju det som är en av de stora anledningarna till varför jag har sätt mer film på bio under de senaste 5 åren, än vad jag har gjort under de tidigare 31 åren av mitt liv... och ville se mer film under de 5 åren innan de senaste 5 (hade inte råd under den tiden), och såg en del film på bio under de 5 åren innan dess. Först och främst så är det ju för att det faktiskt började komma ut filmer som jag faktiskt ville se på bio under de senaste 15 något åren (superhjälte filmer, fantasy, sci-fi, etc). Men utöver det så är det även för att jag då också generelt sätt får en kontinuitet i det hela, antingen i storyn, eller att många filmer utspelar sig i de världar som jag faktiskt gillar, etc.

Så jag har inga som helst problem med att SWVII har ett "To be continued" slut. Och inte heller har jag några som helst problem med att Disney kommer släppa en mängd andra filmer i SW universumet som inte är direkt, eller ens alls, kopplade till SW's grundstory med Skywalker familjen. Som jag ser det så behöver Skywalkers inte vara del av alla SW filmer, vi har sätt så mycket om dom redan att jag tycker att vi kan gott få se SW filmer som handlar om andra människor också.

Rent så, så är jag bara riktigt glad över att vi kommer få mer Star Wars, oavsätt vad de än må vara. Precis som hur glad jag är över att nu under 2016 så kommer vi få se fler Superhjälte filmer under ett år, än vad vi fått se något år tidigare! Under 2016 kommer vi få se en 7-8 stycken. :D Jag är helt enkelt bara riktigt glad över hur filmvärlden ser ut i dagsläget, en förändring som startade för mig år 2000 när första X-Men filmen kom ut. Det är en bra tid att vara Nerd tycker jag. :D
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Rhodryn;n139100 said:
Något som jag definitivt inte har ett problem med är att filmen är en set-up för de följande filmerna, har ett automatiskt "to be continued" på slutet.
Lustigt. Slutet tyckte jag kändes rätt coolt även som rent avslut och inte alls "TBC", även om det samtidigt lämnade möjligheterna vidöppna. Om de hade slutat när Rey och Chewie klev in i falken för att åka och hitta Luke så hade det var TBC, och dessutom rätt trist i min bok.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Nu har jag två önskemål inför nästa film:

1) INGEN mer av de nya karaktärerna är släkt med någon från de tidigare filmerna på något sätt över huvud taget. Rey är inte Luke's dotter, Finn är inte släkt med varken Lando eller Mace Windu, Snoke är inte Tarkins kusin, Poe är inte Wedge Antilles sysslings adoptivson. Galaxen borde vara så stor att karaktärer som inte är direkt relaterade till tidigare händelser kan få lite utrymme.

2) När Rey har fått lite jediträning så skaffar hon sig inte en ljussabel, utan en ljusnaginata. Hon visade ju att hon var bra på att slåss med en stav, och det är en naturlig utveckling.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Personligen hoppas jag verkligen att Rey är Lukes dotter. Jag gillar profetian om att Anakin skulle vara Jedi-Jesus men att tolkningen tydligen var helt fel. Istället får vi Rey som är Anakins barnbarn och blir en Jedi-Jesus. Fast kvinna så självklart men som gör det hela ännu coolare för oavsett var man står politiskt så har Star wars varit en korvfest tidigare, personligen hade jag hoppats på att Ashoka-Tano skulle vara med, då hade vi haft med två kvinnor som ägde :)

Finn behöver inte vara släkt med någon av de nämnda då han inte är en force user vad vi hittills vet och på något sätt så är det viktigt för mig att sagan om rymdfrälsaren håller sig till att frälsaren faktiskt kommer från skywalker släktträdet på något vis.

Snoke eller vad han nu heter(sämsta namnet på en dark lord) får också gärna ha band till tidigare karaktärer, om inte släktmässigt så gärna via mentor och elev eller liknande. Snokenvar nog det enda jag inte fick ståpäls av i filmen.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Som sagt, jag hade inga problem med slutet på SWVII. Vi fick både ett slut (de förstörde en av ondingarnas elaka planer), och ett TBC på det med Luke där på slutet.


Tror den enda anledningen att jag skulle kunnat ha "ogillat" slutet på SWVII hade varit om de avslutade den direkt efter Han skriker ut "BEN!" till Kylo Ren där i superdödsstjärneplaneten... Då hade till och med jag utrycket ett "OH COME ON!", medan jag slängt nävarna i vädret, i frustration. XD

Du vet... så som vissa tv-serier avslutar en säsong... på en riktigt kraftig, och irriterande, cliffhanger. SWVII's slut känder mer som en "cliffhanger lite", kändes som den slutade på, eller i närheten av, rätt ställe/sätt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Hmm... det finns tydligen någon serietidning släppt av disney som tydligen avslöjar en och annan liten detalj? Något som någon här hör talas om?
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
479
Location
Umeå
Rymdhamster;n140026 said:
Hmm... det finns tydligen någon serietidning släppt av disney som tydligen avslöjar en och annan liten detalj? Något som någon här hör talas om?
Shattered Empire?
 
Top