Nekromanti Star Wars 7 [SPOILERS!]

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Lite grejer som jag stör mig på i den nya filmen (som inte nödvändigtvis är plot holes eller ett försvar av alla andra Star Wars-filmer):

1. Jag har gått här sedan 198...5 (Kanske? När kom 3:an? Eller, 6:an, menar jag) och trott att rebellerna vann. Jag tror att det är vad vi alla som inte tagit del av...alternativa källor, tror. Luke vann! Men nej. Inget har hänt. Rymden styrs fortfarande av fascister. Vilket är helt ok. Men det hade varit bra om någon hade berättat det för mig. Typ den nya filmen. Nu blev min första känsla att jag läste Kalle Anka. Allt som hänt innan har inte hänt. Typ. Jag trodde att jag skulle se del 7 i en film-serie. Nu förstår jag att det inte var tanken.

2. Alla som slumpmässigt befinner sig på exakt rätt plats hela filmen igenom blir till slut ganska krystat. Ingen har någonsin en plan. Ingen försöker driva storyn framåt, utan alla räknar med att nästa scen kommer att drivas av något som faller ner i knät på hjältarna. Vilket det också gör. Hela tiden.

3. Total avsaknad av karaktärsfördjupning. Varför gör någon något av det de gör? Vad driver dem? Vad vill de? Visst, det fanns lite av det här, men det var en parantes. Om man jämför med A New Hope så är det ganska tydligt vad som driver de olika personena, och det blir därför intressant att följa dem.

4. Som sagt hade jag väntat mig att få se del 7. Inte del 4. Igen.

5. Jag SKA se om filmen. Jag har svårt att tro att den verkligen är så dålig som jag upplevde den. Men om den suger lika mycket nästa gång så ÄR det en skitfilm. :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Rymdhamster;n140292 said:
Nej,de är bara saknad information och inte plotthål. Plotthål är när handlingen är inkonsekvent, inte när den är oifylld. Om Han hade dykt upp i sista scenen, vid liv och oskadd, hade det varit ett plotthål.
Det beror ju på vilken information hålet fylls med, om det alls fylls. Till plot holes räknas även ologiska företeelser, så gränsen är godtycklig och flytande.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
3. Total avsaknad av karaktärsfördjupning. Varför gör någon något av det de gör? Vad driver dem? Vad vill de? Visst, det fanns lite av det här, men det var en parantes. Om man jämför med A New Hope så är det ganska tydligt vad som driver de olika personena, och det blir därför intressant att följa dem.
Det där håller jag inte med om. Tycker att Finn och Ray var tydliga, mer än de flesta (eller alla rollfigurer) i A New Hope. Där var det enda Lukes "öh, jag vill se världen, det är trist att vara bonde". Sen är det bara fullt ös.

Dessutom behöver man inte förklara så mycket, man förstod mycket genom skådespeleriet.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Rymdhamster;n140130 said:
Huffington post gjorde nyligen en artikel om SW VII. Den gjorde mig irriterad, men den gjorde någon annan fly jäkla förbannad.

Svaret på nr 40 är aktuellt för de senaste inläggen =)
Jo jag håller ju med Granger i nästan allt. Tycker fortfarande rakt av-plankandet var märkligt. Nästan som en remake.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Arfert;n140325 said:
Det där håller jag inte med om. Tycker att Finn och Ray var tydliga, mer än de flesta (eller alla rollfigurer) i A New Hope. Där var det enda Lukes "öh, jag vill se världen, det är trist att vara bonde".
Du tror inte att det faktum att hans styvföräldrar mördades kan ha varit en liiiite starkare drivkraft än hans dagdrömmar om att vara rymdpilot? :)

Det var åtminstone det jag tänkte på, i Lukes fall. Samt att han visar sig kunna hantera kraften, vilket tycks vara ett starkt motiv för honom.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Necross;n140405 said:
Jo jag håller ju med Granger i nästan allt. Tycker fortfarande rakt av-plankandet var märkligt. Nästan som en remake.
Det finns som sagt en tanke bakom, som GL har pratat om åtminstone sedan Phantom Menace kom ut, och som sedan bekräftats (eller vad vi ska kalla det) genom de två följande prequel-filmerna.

I recensionen länkades denna text, som nog är den mest utförliga genomgång av filmerna I-VI jag sett, som jämför scen för scen i vissa avseenden, och visar på varför det finns så många likheter - det är medvetet gjort.

http://www.starwarsringtheory.com/

Åtta sidor långt, men läsvärt.

Det är det jag tidigare menade, med rätt regissör, kan bli fenomentalt episkt i VIII och IX. Eller klumpigt och repetitivt.

Nu kändes det liiite nära det sistnämnda. Men JJ Abrahms är ju knappast känd för att vara en regissör som går in för de små nyanserna och återhållsamma framställningar. Och han ska iaf inte göra åttan. :)

Sen är det intressant att se om det, i Disney's händer, avslutas med att ringen "bryts" (vilket jag tror varit GLs avsikt, men han har nu frånhänt sig kontrollen och, ganska tydligt, sagt att han inte har det inflytandet) eller skapar upplägg för ännu en loop och fler filmer...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Måns;n140294 said:
1. Jag har gått här sedan 198...5 (Kanske? När kom 3:an? Eller, 6:an, menar jag) och trott att rebellerna vann. Jag tror att det är vad vi alla som inte tagit del av...alternativa källor, tror. Luke vann! Men nej. Inget har hänt. Rymden styrs fortfarande av fascister.
För det första; nej. Jag tog del av "alternativa källor" väldigt sent. Det tog till och med ganska lång tid innan jag ens hittade folk som gillade Star Wars lika mycket som mig, men för mig var det klart redan väldigt tidigt att kejsarens död inte på något magiskt sätt trollade bort hela den vidunderliga maskin som måste vara imperiet. Det var ju galaxomspännande. I synnerhet pratet redan de gamla filmerna om att kejsaren upplöst senaten:

"That's impossible! How will the Emperor maintain control without the bureaucracy?"
"The Regional governors now have direct control over their territories. Fear will keep the local systems in line. Fear of this battle station.
"

Det här säger oss två väldigt viktiga saker: För det första ÄR dödstjärnans förstörelse ett hårt slag mot imperiet, men det säger oss också att det finns gott om "stuff" därute. Enorma arméer för att patrullera och hålla ordning etc... Det är en av sakerna jag också gillar med Return of the Jedi. Sure, de har "vunnit", då de huggit huvudet av ormen och än en gång förstört det galaxtiska terrorvapnet, och i likhet med en orm kommer imperiet troligen att falla samman. Men det kommer ta lång tid, och det kommer troligen vara en ganska våldsam dödskamp.

Jag har faktiskt svårt att se hur man kan tro imperiet blev helt bortblåst bara för att de lyckades få död på kejsaren. Det är som den där HP-killen som tydligen tror att nya ordningen har ALLA sina soldater på planetdödaren. Att tro det känns ju till och med... ologiskt ;)

Detta alltså utan EU.

Att säga att rymden fortfarande styrs av facister är ju lika konstigt det, eftersom vi har republiken där. Baserat på infon från filmen skulle jag säga att det allra troligaste scenariot är att rebuliken har kontroll över en del av galaxen som befriats från imperialistisk kontroll, nya ordnignen har kontroll över en annan del av galaxen som de lyckats hålla kvar under sin kontroll, och troligvis är större delen av galaxen istället uppdelade i mindre "provinser" eller vad man vill kalla det, under egen kontroll som är upptagna med att bråka sinsemellan eller bara existera.

Fast den här sistnämnda uppdelningen är jag beredd att medge kan härstamma från mina kunskaper från Stiftelse-böckerna (ej SW).

Måns;n140322 said:
Det beror ju på vilken information hålet fylls med, om det alls fylls. Till plot holes räknas även ologiska företeelser, så gränsen är godtycklig och flytande.
Oförklarat, otroligt eller osannolikt är inte detsamma som ologiskt. Absolut är gränsen lite flytande, men inte på långa vägar så flytande som HP-killen försöker få till.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Heh... så går det när man tar alldeles för lång tid på sig att skriva ett inlägg... någon annan hinner in före. XD

- - -

Måns;n140294 said:
1. Jag har gått här sedan 198...5 (Kanske? När kom 3:an? Eller, 6:an, menar jag) och trott att rebellerna vann. Jag tror att det är vad vi alla som inte tagit del av...alternativa källor, tror. Luke vann! Men nej. Inget har hänt. Rymden styrs fortfarande av fascister. Vilket är helt ok. Men det hade varit bra om någon hade berättat det för mig. Typ den nya filmen. Nu blev min första känsla att jag läste Kalle Anka. Allt som hänt innan har inte hänt. Typ. Jag trodde att jag skulle se del 7 i en film-serie. Nu förstår jag att det inte var tanken.
Att tro att ett helt imperie bara rakt upp och ner skulle ge upp efter att deras ledare har dödats tycker jag är lite... optimistiskt.

"What? The Emperor is dead? Oh... well... I guess that's it boys... the war is over... no reason at all for us to keep fighting. I mean... it's not like we could get a new emperor or anything, who would want a job like that?! I know I don't... so time to pack all this shit up, and go home..."

Visst, det är nog något som kan hända, och har säkert hänt också i verkligheten... men först så tror jag att chansen att sådant händer är mindre ju större ett imperie/land/gruppering är. Och när det gäller Imperiet i Star Wars så är ju de rätt/väldigt stort när Luke först ger sig in i striden. Antagligen inte lika stort som The Galactic Rebublic var ca 30 år tidigare när Prequel filmerna utspelade sig... men antagligen inte så himmla mycket minde. Vilket jag baserar på att det kändes som att Palpatine lyckades stjäla makten på ett väldigt... abrupt och snabbat sätt. Tog ju honom tid att komma dit, men när han väl satte sin plan i full effekt så gick allt rätt snabbt.

Jag har också alltid varit rätt övertygad om att så fort nyheterna om Kejsarens död spred sig bland Imperiets ledning så kom det kraft tomrummet som bildades att fyllas av andra. De var väl antagligen inte starka nog, eller hade stort nog inflytande, för att hålla kvar i allt. Men efter hand som tiden går så kommer alla dessa grupperingar sakta men säkert bli utplånade, eller sammansmälta med andra... tills du har kvar ett, eller några få, grupperingar som sätter sig emot den återkommande Galactic Republic. First Order är den, eller en av dem, grupperingen/grupperingarna som har lyckats göra just det. Det är ju ändå 30 år mellan SW VI och VII.

Sen sättet som Rebelerna, återstoderna av the Galactic Republic, mfl, använder för att försöka brotta bort Imperiets grepp om galaxen är ju också annorlunda från hur Palpatine tog greppet om galaxen... tycker i alla fall jag.

Det mesta av Palpatines sätt var ju via politiska medel, mycket som inte hade med direkt konfrontation att göra, och det mesta i skymundan. Där befolkningen inte har någon som helst aning om vad som faktiskt pågår. Ett metodiskt, sakta men säker, uppsamling av kraft för att komma dit han behövde för att kunna åstakomma vad han ville. Och det var ju inte igentligen förrän mot slutet, när Republikens arme hade "vunnit" över motståndarna (som Palpatine hade satt upp ju så klart), när han hade fingrarna totalt runt makten, som han avslutade det hela med ett enda mäktig slag av den militära släggan som han nu hade förfogande över... när han gav ordern: "Execute Order 66." och utrotade det sista motståndet som han hade från att kunna permanent ta makten.

Där då Rebelernas sätt inte är "innifrån" på det sättet... det är ju snarare ett guerillakrig mer än något annat. Och visst, även om de lyckas använda vissa politiska medel (Leia var ju en av de bitarna), så kan de inte arbeta på samma sätt. Befolkningen i Imperiet har ju antagligen också en annan bild av rebelerna. Samtidigt så även om Rebelerna lyckas vinna några strider här och där, så är ju Rebelerna igentligen fortfarande på förlorande och flyende fot. För visst, förlusten av en Dödsstjärna är ju rätt stort flr Imperiet, men det var ju mer ett sätt att skydda planeter och folk, snarare än att återta kontrollen av galaxen. "Sista striden", som tog plats på Endor, hade ju samma plot grej på den... stoppa Imperiet från att kunna döda miljoner människor... inte att "ta kontrollen över galaxen". Och även där så var de sträckta till gränsen, de hade inte så pass mycket mer att ge kändes det som. Skulle ta tid också att resa från Endor till Coruscant efter striden, en 6-7 dagar i hyperspace. På den tid når du större delen av hela galaxen från Coruscant sätt, så större delen av flottan skulle kunna hinna hem innan ens Rebelerna tagit sig dit.

Så jag ser det som totalt rimligt att rebelerna inte vann totalt när de vann stiden vid Endor. De vann en strid, inte kriget... om man ens skulle kalla det ett krig... som sagt, det är ju ett guerillakrig mer än något annat under de filmerna. Efter Endor dock så kan jag tänka mig att de tog steget upp från guerilla till en faktiskt faktion med mer ben att stå på... där fler regioner är mer villiga att hjälpa motståndsrörelsem, och specielt hjälpa dem öppet... för innan dess så vågade inga regioner öppet hjälpa motståndsrörelsen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
För mig var kejsarens och Darth Vaders död att likställa med Hitlers död. Kriget var förlorat. Ingen har på något sätt ens antytt för mig att det skulle varit på något annat sätt. Det kanske gör mig till korkad i dina ögon. Men min upplevelse är ju just min upplevelse och bygger på just mina förväntningar och förkunskaper.

För övrigt vet jag inte ens vad EU innebär i det här sammanhanget.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag ser det nya star wars lite som när det västromerska imperiet föll, ett slags post-apokalyps där flera olika intressen slåss om vem och vilka som skall axla den gamla civilisationens mantel.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Måns;n140525 said:
För mig var kejsarens och Darth Vaders död att likställa med Hitlers död.
När Hitler dog var kriget redan vunnet genom massiva fältslag och flygräder och allt möjligt. Rebellerna har alltid varit en liten guerillarörelse. En bättre liknelse hade varit om någon halvvägs genom kriget hade lönmördat Hitler. Hade det gjort att alla hans generaler och stridsplaner som redan satts i rörelse hade försvunnit i en rökpuff?


Måns;n140525 said:
För övrigt vet jag inte ens vad EU innebär i det här sammanhanget.
Expanded Universe. Typ alla myriader serietidningar som skrivits runtomkring filmerna (både före, efter och under) som räknades till kanon.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Minimoni;n140529 said:
Jag ser det nya star wars lite som när det västromerska imperiet föll, ett slags post-apokalyps där flera olika intressen slåss om vem och vilka som skall axla den gamla civilisationens mantel.
En ypperlig liknelse!
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Måns;n140525 said:
För mig var kejsarens och Darth Vaders död att likställa med Hitlers död. Kriget var förlorat. Ingen har på något sätt ens antytt för mig att det skulle varit på något annat sätt. Det kanske gör mig till korkad i dina ögon. Men min upplevelse är ju just min upplevelse och bygger på just mina förväntningar och förkunskaper.

För övrigt vet jag inte ens vad EU innebär i det här sammanhanget.
Där är ju dock lite skillnad på vilken situation de var på.

Tyskland var vid den tidpunkten på förlorande fot ju, för även om de hade framgångar, så gick det allt sämre och sämre för dem. De var redan i en possition där allt kunde falla ihop när som helst.

Medan för mig så kändes det aldrig som att Imperiet igentligen var på förlorande fot, trots de striderna de förlorade. För mig skulle det krävas mer för Imperiet att nå en sådan punkt där det totalt kollapsar pga att deras ledare dör.


As for "EU"... som någon redan sagt så betyder det ju Extended Universe... men det namnet används inte längre. Nu mera kallar Disney allt som inte är detta - Star Wars Canon - för "Star Wars Legends".
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Måns;n140525 said:
För mig var kejsarens och Darth Vaders död att likställa med Hitlers död. Kriget var förlorat. Ingen har på något sätt ens antytt för mig att det skulle varit på något annat sätt. Det kanske gör mig till korkad i dina ögon. Men min upplevelse är ju just min upplevelse och bygger på just mina förväntningar och förkunskaper.

För övrigt vet jag inte ens vad EU innebär i det här sammanhanget.
Den ursprungliga filmtrilogin var ju avslutad, oavsett EU, iochmed 'Return...'. Det kändes väldigt avslutat och som en avslutande film. Sedan inser man att det inte behöver vara det, tvärtom finns det inget som hindrar en fortsatt historia. Men så har Star Wars med tiden gått från 'inget förklaras och är bra så', till 'alla vill ha allt förklarat och får det genom EU'.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Man kan väl säga att jag, helt i enlighet med off screen spekulationerna efter 7:an, helt enkelt antog att det krigades på fler ställen i galaxen, och att det skeendet vi såg var just den avgörande striden. Ni vet, typ som det brukar vara på film.

Seriöst. Ni kan väl inte på allvar mena att ni tror att folk efter Return of the Jedi tänkte att "well, det var bara ett slag som på det stora hela var betydelselöst."

Faktum är att jag är 100% säker på att ALLA som såg filmen tog för givet att det med det var över. De goda vann. Typ alla åtminstone.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Måns: Jag håller med dig, så var det första gången jag såg filmerna i min barndom. Dock när prequel filmerna kom så öppnades tankarna om att det kanske inte var helt slut efter episode VI. Så var/är min upplevelse.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Måns;n140560 said:
Ni kan väl inte på allvar mena att ni tror att folk efter Return of the Jedi tänkte att "well, det var bara ett slag som på det stora hela var betydelselöst."
Nej, det hade ju varit jättedumt. Var har du fått det ifrån? Det var ett slag som var väldigt betydelsefullt, som innebar slutet för imperiet. Det innebar bara inte slutet för alla delar som imperiet bestod av.

Måns;n140560 said:
Faktum är att jag är 100% säker på att ALLA som såg filmen tog för givet att det med det var över.
Och du har beviserligen fel. Så det kan vi ju släppa. Vill du börja diskutera om hur många som trodde vad vill jag se lite siffror, för generalisera utifrån enstaka företeelser kan jag också göra ;)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Minimoni;n140566 said:
Måns: Jag håller med dig, så var det första gången jag såg filmerna i min barndom.
Jag med. För när jag var barn tänkte jag på barns vis.

Men när jag blev något äldre och funderade vidare på saken, insåg jag att det inte var så sannolikt.
 
Top