Nekromanti Star Wars 7 [SPOILERS!]

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Nä, det tycks ju sjukt osannolikt att republiken just har vunnit när man ser slutscenerna. Det är ju typ bara 3-4 planeter som firar. Nu förstår jag att bara ett barn kan tro att det här skulle innebära en slutgiltig seger. För annars hade det ju varit en hel film bara med planeter som firar. Och det var det ju inte. Som vilken vuxen som helst kan se.

http://youtu.be/AiM5zEEI_Jo

Men oavsett hur vuxet man än genomskådade det här så är det fortfarande så att efter dessa scener så har ingen film berättat något om vad som händer sen mer än att "Luke har försvunnit" och en ny ondska har tagit den gamla ondskans plats.

Nu fattar ju jag med att galaxen är gigantisk och att man inte bara kan hugga huvudet av slutskurken så dör alla (ja, bortsett från i Star Wars 3 då, fast givetvis finns det massor av elaka droider kvar i galaxen som erövrar planeter, det förstår ju alla vuxna...), men film som medium kan liksom inte riktigt förmedla allt. Det har ju alla som gillar 7:an varit ganska tydliga med. "Dude. Off screen!" Och ska jag vara ärlig blir det inte tydligare än så här.

Så för min filmupplevelse så känns det som att en ganska stor bit av kakan fattas. Jag ville veta vad som hände efteråt. Nej, inte veta. Se.

Och jag vet fortfarande inte.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Måns;n140525 said:
För mig var kejsarens och Darth Vaders död att likställa med Hitlers död. Kriget var förlorat. Ingen har på något sätt ens antytt för mig att det skulle varit på något annat sätt. Det kanske gör mig till korkad i dina ögon. Men min upplevelse är ju just min upplevelse och bygger på just mina förväntningar och förkunskaper.
Imperiet var inte i samma läge som Nazityskland vid Hitlers död. Mer kanske som efter Stalingrad, en kännbar förlust materiellt - och inte minst psykologiskt. (Oräknat ledarens död.)

Rebellalliansen var dock snarare som Storbritannien efter luftkriget - inte slaget, vunnit en psykologiskt viktig men militärt och strategiskt långt ifrån avgörande seger.

Mycket av detta _finns_ med i filmerna, även om vi bortser från de rent bildmässiga allusionerna till det (tex att rebellernas baser, flyganfall mm alltid ska likna "scramble all figthers to defend London!").

En del av det, i slutet av RotJ hamnade dock på klipprummets golv för att ge utrymme åt annat. Rebellalliabsen tog massiva förluster inslaget vid Endor. (Det syns ju, men har kanske tonats ned något för mycket.)

Sen förvärrades det ytterligare vid återutgivningen på dvd, där helt nygjorda scener visade festande och fyrverkerier över Coruscant, i Bespin mm ställen så ja, då gavs verkligen intrycket av att Imperiet var dött.

En annan av George Lucas svagheter det...
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Måns;n140656 said:
Nä, det tycks ju sjukt osannolikt att republiken just har vunnit när man ser slutscenerna. Det är ju typ bara 3-4 planeter som firar. Nu förstår jag att bara ett barn kan tro att det här skulle innebära en slutgiltig seger. För annars hade det ju varit en hel film bara med planeter som firar. Och det var det ju inte. Som vilken vuxen som helst kan se.

http://youtu.be/AiM5zEEI_Jo
Scenen har ju inte alltid sätt ut så, eller låtit så. Den som du länkade till är antagligen från 2004 eller senare versioner av SW VI... för Hayden Christensen är med i scenen... lite svårt för honom att vara det i orginalet med tanke på att han var 2 år när den kom ut. XD

Här nedan är hur orginal slutet såg ut i SW VI... eller ja... en av versionerna av orginalet innan den blev rätt kraftigt ändrad... för George Lucas gjorde många ändringar på filmerna genom årens lopp. Denna versionen är dock från innan 1997's "Special Edition" version, för 1997's versionen var den där Lucas först lade till att andra platser firade mm.

 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Rhodryn;n140700 said:
Här nedan är hur orginal slutet såg ut i SW VI...
Ja, det är den versionen som skapade mitt intryck av att de festar för att de vunnit ett slag, men kriget fortsätter.

Men den är förstås inte perfekt. Och då menar jag inte ewokerna. Nej, jag menar att när gamle Anakinspöket dyker upp har han likadana robes som Obi-Wan, vilket startade idén om att det var någon slags jedi-uniform. Vilket är helkorkat: varför skulle Obi-Wan i så fall bära de kläderna när han försökte hålla sig gömd? Jag har alltid tänkt att Lukes svarta kläder i den här filmen borde vara jedi-uniformen.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Jag gick och såg den igen ikväll. Blev fortfarande lite tårögd när Carrie Fisher dök upp på duken första gången. Den här gången kunde jag investera mig lite mer i konfrontationen mellan Han och Ren också, jag tänkte mindre meta och hade en lite känslosammare stund stället.

Tyckte angreppet på basen i slutet kändes mer intressant den här gången.

Det som var helt samma lika var hur otroligt förtjusande Maz Kanata var. She's luvely. *^___^*
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
DeBracy;n146442 said:
Jag gick och såg den igen ikväll. Blev fortfarande lite tårögd när Carrie Fisher dök upp på duken första gången. Den här gången kunde jag investera mig lite mer i konfrontationen mellan Han och Ren också, jag tänkte mindre meta och hade en lite känslosammare stund stället.
En sak som jag tyckte var snygg som tusan med deras konfrontation var att när de talar med varandra, och Han försöker övertala Ben att lägga ner det där med First Order och komma hem, så har Ben utsidans jedi-blåa ljus på ena sidan ansiktet, och basens sith-röda belysning på andra. Men när solen slocknar försvinner det blåa, och Ben fattar sitt ödesdigra beslut.
 
Top