Nekromanti Star Wars 7 [SPOILERS!]

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
olofglans;n138003 said:
Trots att berättelsestruktur är en kopia av fyran (eller femman?), så är den förunderligt bra, tycker jag.
Detta var det enda jag retade mig på. Varför planka så fruktansvärt mycket av handlingen rakt av från "A New Hope"? Ritningar göms i robotar, som krascha på ökenplanet, kvinna förhörs med Kraften, planetdödarvapen IGEN + typ 10 andra grejor. Otroligt onödigt. Det måste ju ha gott att göra en Star Wars-film Star Wars-style utan allt detta rakt av-plankande?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Det har också släppts ett antal böcker, en riktig roman och tre kortare YA-grejer, som skall vara del av den nya kanon. Har inte fått tag på någon av dem ännu.

Bokadapteringen av senaste filmen är också på väg. För extra nostalgi har de anlitat Alan Dean Foster igen.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Necross;n140054 said:
Detta var det enda jag retade mig på. Varför planka så fruktansvärt mycket av handlingen rakt av från "A New Hope"? Ritningar göms i robotar, som krascha på ökenplanet, kvinna förhörs med Kraften, planetdödarvapen IGEN + typ 10 andra grejor. Otroligt onödigt. Det måste ju ha gott att göra en Star Wars-film Star Wars-style utan allt detta rakt av-plankande?
Ja, det störde mig en del också - men mest att jag tyckte det, ibland, var lite klumpigt genomfört. Och lite för att det fick mig att fundera på om komma de filmer också kommer att vara så.

Men det var känt i förväg, för den som inte helt undvek ryktes-artiklar odyl för att slippa risken för spoilers.

Det finns en tanke med det. Och rätt genomförd, över de kommande två filmerna, kommer det i sig att vara en del av den episka känslan. Men det fordrar ett gott regissörshandlag, där JJ Abrahms inte gjorde det med riktigt absolut gehör.

Men det kommer att visa sig.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Rymdhamster: Håller med om allt den arge skribenten skriver om huffington post. Visst jag är biased då jag är uppvuxen med Star Wars och gillar även episode 2 och 3, episode 1 kan inte ens jag säga att jag gillar :-(
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Har äntligen kommit iväg och sett rullen ikväll. Och den var precis så bra en Star Wars-film kan bli. Visst hade man kunnat peta på några detaljer, men inte sjutton hade den kunnat göras så mycket bättre. Sitter här med ett brett flin.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
587
Såg filmen en andra gång ikväll.
Upptäckte små detaljer jag inte registrerade gången (exempelvis övningsklotet från Episode IV, som Finn får upp när han rotar i grejer på Falken - http://starwars.wikia.com/wiki/Marksman-H_combat_remote) och andra saker man läst sig till efter att ha sett den första gången, som Daniel Craigs medverkan.
Njöt mycket mer av den andra gången dessutom, när man gick in med garden nere (första gången kan man alltid ha lite skepsis som försvarsmekanism...)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Rymdhamster;n140130 said:
Huffington post gjorde nyligen en artikel om SW VII. Den gjorde mig irriterad, men den gjorde någon annan fly jäkla förbannad.

Svaret på nr 40 är aktuellt för de senaste inläggen =)
Fast, om det krävs krystade och spekulativa förklaringar så ÄR det i min bok ett plot hole. Speciellt om man utan problem kan räkna upp flera.

Det är alltså tittarens upplevelse som är prio ett när man gör film, inte att framkalla fantasifulla beskrivningar av vad som möjligtvis händer off screen för att förklara det man ser.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Det mesta på den där listan är ju inte ens plot holes, utan bara saker som antingen inte förklaras alls (oftast för att det inte behövs, eller för att det ska vara ett mysterium tills det förklaras i nästa film) eller saker som faktiskt förklaras, men den som skrev artikeln orkade inte förstå det.

Som till exempel: Hur fick Kylo Ren tag på Darth Vaders mask? Är det ett plot hole?

Här är tre förslag:

1) Luke begravde Darth Vader efter att han bränt kroppen. Kylo Ren som är en riktig fanboy flög vid något tillfälle till Endor, använde kraften för att lokalisera graven och grävde upp masken.
2) Luke sparade av någon anledning masken. Kylo Ren stal den.
3) Det är inte Darth Vaders mask alls, utan en kopia som ger honom inspiration. Du skulle lika gärna kunna fundera över hur en kristen med ett krucifix fick tag på Jesus krympta kropp.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Måns;n140220 said:
Fast, om det krävs krystade och spekulativa förklaringar så ÄR det i min bok ett plot hole. Speciellt om man utan problem kan räkna upp flera.
Då är vi inte överens om vad ett plothål är, och eftersom flera av punkterna i HP-artikeln faktiskt förklaras rätt ut i filmen kan jag inte annat än tycka att författaren bara är en uppmärksamhetstörstande tjurskalle.

Gurgeh;n140222 said:
Det mesta på den där listan är ju inte ens plot holes, utan bara saker som antingen inte förklaras alls (oftast för att det inte behövs, eller för att det ska vara ett mysterium tills det förklaras i nästa film) eller saker som faktiskt förklaras, men den som skrev artikeln orkade inte förstå det.
Ja precis. Jag tycker "recensionen" som jag länkade till klargör detta på ett väldigt fint sätt =)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Fan heller. Det där med masken är inte bara ett hål utan en jävla nattsvatt avgrund i storyn. Har inte Abrams eller vad karln heter sett originalfilmerna eller? Vader bränns UTAN MASKEN!!!! KANSKE NI HADE SETT OM NI KOLLAT PÅ DOM RIKTIGA FILMERNA! på Endor. Luke släpar in Vaders kropp, UTAN MASKEN, på skytteln när han ska fly från den kollapsande andra dödsstjärnan. Vaders mask exploderar med dödsstjärnan. Så båda dina första punkter är sänkta. Och punkt tre är så jävla mycket fan patching att jag vet inte inte vad. Varför skulle han göra en kopia som var förvriden och såg ut som ett fossil? Nä, det här är det största plot holet i filmens moderna historia, det fick mig att nästan lämna salongen (hade jag ätit upp mina popcorn hade jag nog gjort det faktiskt!).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Vimes;n140231 said:
Fan heller. Det där med masken är inte bara ett hål utan en jävla nattsvatt avgrund i storyn. Har inte Abrams eller vad karln heter sett originalfilmerna eller? Vader bränns UTAN MASKEN!!!! KANSKE NI HADE SETT OM NI KOLLAT PÅ DOM RIKTIGA FILMERNA! på Endor. Luke släpar in Vaders kropp, UTAN MASKEN, på skytteln när han ska fly från den kollapsande andra dödsstjärnan. Vaders mask exploderar med dödsstjärnan.


Just sayin'.
 

Attachments

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Kom inte här med fakta och källor, Krille!!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Okej okej. Vi ser aldrig att Luke tar med sig Vaders mask ifrån dödsstjärnan. Allt som händer efter det är alltså fel, dåligt, orelistiskt och borde spelas in på nytt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Tja, ska vi vara sådana ser vi aldrig att Luke tar med sig Vaders kropp från Dödsstjärnan. Vi ser bara att Luke släpar Vader – med mask – till skyttelns ramp, varefter Luke plockar av masken och Vader dör. I nästa klipp med Luke ser vi bara Luke i skytteln som flyger från Dödsstjärnan. Vad som hände däremellan är helt okänt och måste spelas in på nytt!
 
Top