Troberg
Sinister eater
- Joined
- 27 Jun 2001
- Messages
- 17,772
Jag sitter och pysslar med min spelvärld, och inser att det är en hel del saker som är standard i spel (främst då fantasy och spaceopera som också egentligen är fantasy) som egentligen inte tillför något roligt till spelet.
Utrustning
Att hålla detaljkoll på vilken utrustning man har (utöver överlevnadsscenarios, såklart). Liksom, skulle en typisk fantasyperson som gör en planerad resa genom The Forest of Deadly Doom of Death missa saker som att ha med sig kniv, sovfilt, elddon, käk för resans planerade längd osv? Det lägger bara på spelmässig overhead utan att göra något roligare. Skulle saker gå fel, så kan man väl slå något lämpligt färdighetsslag för att se om de har rätt ovanliga pryl eller tillräckligt för att klara den oväntade situationen.
Språk
Rent spelmässigt, tillför olika språk någonting alls? Det enda jag någonsin stött på är att det krånglar till interaktioner som skulle varit bra för spelet, därmed skadar spelet. Allt detta gäller då "vanliga språk", inte "Det utdöda och magiska drakgudsspråket som all magi bygger på" eller "first contact med väldigt alien ras" och sånt. Jag pratar om att göra antagandet att om man reser världen över, så kan man prata med alla någotsånär civiliserade kulturer man möter, och variationerna är mer dialekter än språk. Enda tillfället jag stött på där jag tycker språk tillfört något är när jag som spelledare velat tvinga på spelarna en guide/tolk, men ärligt talat, det är inte svårt att fixa med andra motiveringar.
Rollspel står och faller med kommunikation, och olika språk är ett hinder där, inte tillgång.
Sedan, visst krävs det en del "Meh, det bara är så"-accepterande för att förklara varför Långtbortistan pratar samma språk som Grisbrötaby, bara med lite mer slem i halsen i uttalet, men det kan jag leva med. För mig är det här inte konstigare än, säg, gruppmedlemmar som bara magiskt försvinner under de spelmöten de inte kan vara med på, eller hästar som bara sköter sig själv och i princip bara är ett magiskt fordon.
Monster
Hur kul är monster egentligen? De känns nästan alltid som en väldigt konstruerad komplikation för spelarna. Visst finns det undantag, har ni tex sett TV-serien The Terror, så funkar isbjörnsmonstret där bra. Men, oftast så är det mest "Ett monster. Ni måste slåss mot det.". Personer (och med det menar jag typ människor och liknande intelligenta raser) är mycket intressantare motståndare, speciellt om man vill ha mer än strid. För mig är defaultläget när det gäller motstånd personer, och i den mån monster används så fyller de en funktion, och ofta med så pass mycket storymässig vikt och personlighet att de nästan upplevs som personer.
Fler sådana heliga kor som behöver slaktas? Tankar?
Utrustning
Att hålla detaljkoll på vilken utrustning man har (utöver överlevnadsscenarios, såklart). Liksom, skulle en typisk fantasyperson som gör en planerad resa genom The Forest of Deadly Doom of Death missa saker som att ha med sig kniv, sovfilt, elddon, käk för resans planerade längd osv? Det lägger bara på spelmässig overhead utan att göra något roligare. Skulle saker gå fel, så kan man väl slå något lämpligt färdighetsslag för att se om de har rätt ovanliga pryl eller tillräckligt för att klara den oväntade situationen.
Språk
Rent spelmässigt, tillför olika språk någonting alls? Det enda jag någonsin stött på är att det krånglar till interaktioner som skulle varit bra för spelet, därmed skadar spelet. Allt detta gäller då "vanliga språk", inte "Det utdöda och magiska drakgudsspråket som all magi bygger på" eller "first contact med väldigt alien ras" och sånt. Jag pratar om att göra antagandet att om man reser världen över, så kan man prata med alla någotsånär civiliserade kulturer man möter, och variationerna är mer dialekter än språk. Enda tillfället jag stött på där jag tycker språk tillfört något är när jag som spelledare velat tvinga på spelarna en guide/tolk, men ärligt talat, det är inte svårt att fixa med andra motiveringar.
Rollspel står och faller med kommunikation, och olika språk är ett hinder där, inte tillgång.
Sedan, visst krävs det en del "Meh, det bara är så"-accepterande för att förklara varför Långtbortistan pratar samma språk som Grisbrötaby, bara med lite mer slem i halsen i uttalet, men det kan jag leva med. För mig är det här inte konstigare än, säg, gruppmedlemmar som bara magiskt försvinner under de spelmöten de inte kan vara med på, eller hästar som bara sköter sig själv och i princip bara är ett magiskt fordon.
Monster
Hur kul är monster egentligen? De känns nästan alltid som en väldigt konstruerad komplikation för spelarna. Visst finns det undantag, har ni tex sett TV-serien The Terror, så funkar isbjörnsmonstret där bra. Men, oftast så är det mest "Ett monster. Ni måste slåss mot det.". Personer (och med det menar jag typ människor och liknande intelligenta raser) är mycket intressantare motståndare, speciellt om man vill ha mer än strid. För mig är defaultläget när det gäller motstånd personer, och i den mån monster används så fyller de en funktion, och ofta med så pass mycket storymässig vikt och personlighet att de nästan upplevs som personer.
Fler sådana heliga kor som behöver slaktas? Tankar?