Standard fantasy yrken/klasser/raser

Vilka av dessa yrken/klasser/raser tar dig ur känslan eller får dig att känna att vi inte längre bef

• Total voters
    52

God45

#PrayersForBahakan
Vilka av dessa yrken/klasser/raser tar dig ur känslan eller får dig att känna att vi inte längre befinner oss i en standard fantasy D&D, DoD värld?

Personligen står jag inte ut med maskerade hämnare eller andra nästan superhjältar i fantasy. Vigilante klassen till Pathfinder är full urk för mig. Vi byter genre och jag hatar det!

Av någon anledning har jag alltid tyckt att krigarmunken är inkongruent. Det är ju en lika tusenårig tradition som t.ex. riddarskapet, men jag tror att den, i mitt dumma lilla huvud, är så hårt knuten till kung fu-filmer att det känns knäppt.

Vill vara tydlig med att jag förstår att jag har fel i detta överseende, det är bara en känsla jag får varje gång en ninja möter en alv.

Allt går om konceptet bearbetas på rätt sätt för att passa in.

Med detta sagt så markerade jag "robot", "utomjording" och "revolverman". Men även dessa skulle jag antagligen acceptera om de skrevs in i en fantasy-setting med lite känsla, finess och omdöme.

I projektet erebaltor.se hittade jag på ett sätt att få kung-fu-munkar att passa in i den världen.

Jag är lite förvånad över att Revolverman känns så fel för folk med tanke på hur stort Dark Tower är i epic fantasy genren.

Vilka av dessa yrken/klasser/raser tar dig ur känslan eller får dig att känna att vi inte längre befinner oss i en standard fantasy D&D, DoD värld?
För mig är det nog ffa sådant som upplevs alltför modernt (typ revolverman), alltför futuristiskt (robotar typ).

Aliens kan kanske funka (även om jag kryssade i dem) men det beror extremt mycket på implementationen där det för mig är mycket minerat så större chans att misslyckas än lyckas.

Saker som kung fu munk eller samuraj kan också vara 'hit or miss' då jag inte är någon nippon-fil men om det inte är försök till moderna dito så stör det mig sällan.

Ett litet frånsteg från det moderna eller futuristiska är att jag gillar steam punk-fantasy så Chronopia tycker jag är ball (inte ångmaskiner iofs utan svart gas men det känns som en ganska kosmetisk grej), samma sak med Eberron som mer går på spåret om vad som händer om magi är helt tillförlitligt och kan industrialiseras och hur skulle en sådan värld se ut. Båda tycker jag funkar som fantasy.

Cog.

Jag kryssade i robot, utomjording, revolverman och isekai. Mina tankar är följande:
Isekai för att jag tycker att det är en mer specifik genre, och att den ofta handlar om att den förflyttade personen har en transformativ inverkan på fantasyvärlden (det vill säga, gör den mindre standard).
Revolverman för att revolvrar ligger minst 300 år framåt i tiden från de epoker som brukar utgöra estetisk inspiration för standardfantasy.
Robot samma sak, associerad med högteknologi, estetisk koppling till science fiction-genren.
Utomjording är lite av ett kanske – att jag klickade handlar om att de exempel som gavs också var utomjordingar med en specifik estetik. Men jag har inget problem med att ha varelser som härstammar från andra himlakroppar egentligen, men inte "gröna gubbar i flygande tefat"-stilen.

"Artificer" är också ett gränsfall, där jag känner att en stor faktor är hur avancerad teknologin känns. I D&D finns till exempel en subklass som är en alkemist, och en som knallar runt i en magisk Iron Man-rustning – där stör den senare min estetiska känslighet mer än den tidigare.

Alltså, det beror ju helt på utförandet.
Gunslingers är ju utmärkt inpassade i fantasy i Diablo III. Det beror väl ofta på vad de har för vapen. Revolver liksom, nää. Enhandat supersmidigt armborst som egentligen aldrig hade fungerat på riktigt, jaaa.
Dito robotar. Klart det finns automatons och sånt som inte bryter fantasykänslan. World of Warcraft much änna?
Eller utomjordingar, vad skiljer de från bortglömda raser och gudar annat än kanske ursprunget? Frågan är ju hur de reser i rymden och ifall det sabbar suspension of disbelief.
Psion vet jag inte vad det är? Mentalist?

Det som sabbar det mest för mig i den listan är samuraj, ifall det inte är utpräglat asiatisk fantasy, av outgrundlig anledning. Kanske är för van vid eurocentrisk standardfantasy.

I och med att det stod "Vilka av dessa yrken/klasser/raser tar dig ur känslan eller får dig att känna att vi inte längre befinner oss i en standard fantasy D&D, DoD värld?",
Så räknar jag bort gunslingern, samurajen, roboten. Alla dessa KAN fungera om settingen och vä'rlden är sådan, MEN så som jag tolkar frågeställningen så kommer de inte göra det.
PÅ lite samma grunder plockar jag bort kampsportsmunken. Den känns inte som den passar de premisserna. Plus att jag tycker den är uttjatad, trasig och OP i de flesta användningar jag sett det senaste decennierna. Den har blivit nutidens motsvarighet till 80-talets ninjor. :P

EDIT: Hämnaren låter jag vara kvar, så länge det inte rör sig om någon superkraftsvariant. Dock ser jag inte den som ett eget yrke/klass och så. Det är mer en backstory att tillämpa på någon annan

Psion vet jag inte vad det är? Mentalist?
Detta :

😂

Jag tycker det är spännande att du tyckte att Samurajen störde mer än de andra sakerna! Det trodde jag int någon skulle tycka utifrån mina fördomar.

Av någon anledning har jag alltid tyckt att krigarmunken är inkongruent. Det är ju en lika tusenårig tradition som t.ex. riddarskapet, men jag tror att den, i mitt dumma lilla huvud, är så hårt knuten till kung fu-filmer att det känns knäppt.

Vill vara tydlig med att jag förstår att jag har fel i detta överseende, det är bara en känsla jag får varje gång en ninja möter en alv.
Tack för det, för mig, nya ordet inkongruent... det ska jag försöka komma ihåg (kommer givetvis glömt det om en timme, men ändå) ;)

Tack för det, för mig, nya ordet inkongruent... det ska jag försöka komma ihåg (kommer givetvis glömt det om en timme, men ändå) ;)
Jag har egentligen svårt för såna 10 dollar words, men "inkongruent" har ingen bra ~folklig~ motsvarighet, tycker jag!

Detta :

😂

Jag tycker det är spännande att du tyckte att Samurajen störde mer än de andra sakerna! Det trodde jag int någon skulle tycka utifrån mina fördomar.
Aha, ja men då är ju väl en Psion bara em mentalist helt enkelt. Inget konstigt där.

Men det är något med samurajen som gör att den inte alls passar i "standardfantasy" på ett sätt som innebär att den inte längre kan kallas samuraj när den ändrats så pass mycket att den skulle passa. Till slillnad från de andra.
Eller
Alla poster i listan kan (och vad jag vet har) passa i fantasy med lite tweaks. Men samurajen är inte längre en samuraj när den tweakats dit.

Jag såg dock nu att det inte var utomjording generellt i listan, utan Jayrod-style specifika. Då går nog de också bort, eftersom de omöjligt går att tweaka på något sätt för att få bort scifi-stämpeln. De har alldeles för mycket kulturellt bagage för det. Utomjordingar generellt, ja absolut. Jayrod, aldrig i helvete.

Om vi antar att World of Greyhawk är en standard fantasy D&D värld, så kan man konstatera att där finns minst en revolverman (Murlynd), robotar (S3 Expedition to the Barrier Peaks), psionics, häxdoktorer (witch doctor är en typ av spellcaster som man kan hitta bland orker, gnolls, och liknande), kampsportsmunkar (Scarlet Brotherhood).

Flera av dessa (psionics, witch doctor, kampsportsmunkar) var ju till och med del av standardreglerna för AD&D, så de är liksom med i alla standard D&D världar.

Ny challenge:
Skriv en setting till Drakar och Demoner eller något standardfantasyspel och ha listan ovan som valbara yrken/släkten.

Ny challenge:
Skriv en setting till Drakar och Demoner eller något standardfantasyspel och ha listan ovan som valbara yrken/släkten.
Nu är väl Break!! knappast standardfantasy, men så vitt jag kan erfara har det isekai-människa och robot som valbara folkslag, möjlighet att lära sig såväl obeväpnade kamsporter som att skjuta med revolver, en klass som har färgglatt talande djur som en feature, samuraj som en bakgrund, och det mesta andra går nog också att klämma in. Är det kanske antitesen till "standard"?

Färdiga paket med ”arketyper” (klasser eller förpackade ”yrken”) tar mig ut ur att det är en fantasyvärld och får mig att tänka [spel], det kan fortfarande osa fantasy. För jag gissar att frågan handlar mer om fantasyspel än fantasyvärld.

Alla det går ju att tweaks alla de på listan eller settingen så att de passar ihop, men i standardutförande och i en generisk fantasy setting så är det flera jag inte vill ha.

Jag har personligen nästan obefintligt intresse för öst-asiatiskt tema så samuraj och krigarmunk vill jag inte ha.
Greys och gröna små gubbar versionen av utomjordingar har jag ldrig gillat, inte ens i modern media.
Revolvrar kräver ju lite modernare tekniker för att producera. Krutvapen har jag inget emot, det är just Revolvrar jag inte kan se hur varken vapnen tillverkas eller den massproduktion av ammunition och det fortfarande är en generisk fantasy värld. För mig går det inte ihop.
Isekai bryter bara trovärdigheten totalt för mig. Låt mig hålla verkligheten och spelet separat.
Steampunk som setting gillar jag, men det är ju inte längre standardfantasy.

När man pratar om samurajer i fantasy så är detta det ända jag tänker på:

Back