Nekromanti Staiway to heaven!

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Just nu spelas den låten på radion...härligt. I vår grupp använder vi ofta musik som bakgrundsskrän, men även för att komma i rätt stämning. Då har många av Led Zeppelins alster fungerat ypperligt, särskilt Stairway to heaven. Den har fått namnet "Attacken på alvbyn" i vår grupp, den börjar lungt och harmoniskt (alverna fjollar omkring i sin super mysiga by), sedan går den upp i tempo (Orcerna kommer och det blir strid), sedan lugnar den ned sig (alverna lyckades heroiskt klara sig, och återhämtar sig med örtte framför en lägereld).
Sedan skadar det ju inte att Zeppelin var väldigt Tolkien inspirerade vilket märks i många av deras texter.

Använder ni musik då ni spelar?

"When the DM laughs it is already to late"
 

Elias_UBBT

Veteran
Joined
14 Jun 2001
Messages
80
Location
Lund
Vi använder ofta musik när vi spelar, då väljer jag ofta nått klassikt. Dels för att detta ofta är väldigt stämnings-skapande, dels därför att klassisk musik (förutom opera då) för det mesta inte har lyric i sig. Detta kan vara distraherande.
En kompositör som jag verkligen rekomenderar är Henryk Górecki (då specielt symphoni No. 3), det är rätt spceciell musik, men passar väldigt bra till de flesta kampanjer.

------------------------------
Dum vivimus vivamus
Elias
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Sedan skadar det ju inte att Zeppelin var väldigt Tolkien inspirerade vilket märks i många av deras texter.</I>

"In the darkest land of Mordor
I met a girl so fair
but Gollum, the evil one,
came and snatched her away"

Hur man nu ska tolka det...

--
Åke
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Musik i rollspel är alltid bra tycker jag. Det höjer stämmningen rejält ! DVilken musik som används beror på spelet vi spelar.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Goreckis tredje symfoni (symfoni för symfoniorkester och sopran), Klagenliede som den också kallas, har dock en hel del sång i sig. Dock ganska långsamt (kan man väl lugnt säga) och på latin (är det väl?).

/ Daniel
 

Elias_UBBT

Veteran
Joined
14 Jun 2001
Messages
80
Location
Lund
Den har en bit som jag inte exakt vet om det e text eller inte, men det kan mycket väl vara text på latin. Denna är dock inte speciellt uppmärksamhetstagande eller vad man ska säga...
Om man ska specificera sig så passar kanske musiken bäst till mäörkare delar av kampanjer...

------------------------------
Dum vivimus vivamus
Elias
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Reverse Staiway to heaven

Kör låten baklänges och lyssna noga så ska du få höra på en rolig (?) grej. Han ska tydligen sjunga något om "It's my sweet Satan." , "There's no escape to it" och kanske även något mer i den stilen. Men om det är med mening eller om det bara låter så, det vet jag inte. Men skoj (?) är det iaf.

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Det är ett textstycke till varje sats (tre totalt alltså) och enligt texthäftet jag har sjungs det på polska. Men det är helt rätt att det inte stör mycket, eller stjäl någon uppmärksamhet. Dels beroende på språket (hur många av oss kan polska?), dels tempot.

/ Daniel
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Reverse Staiway to heaven

"Men om det är med mening eller om det bara låter så, det vet jag inte."

Det har jag väldigt svårt att tro, däremot låter som något som någon fanatisk frireligös amerikansk pastor på högerfanlangen "hittat på". Med hittat på menar jag beskyllningarna att det är med vilje.

Sedan är det så att det kanske låter så på ett ställe om spelar låten baklänges bara för man vill att det skall låta så och man därför lyssnar extra noga och tolkar in saker och ting som inte finns. vad jag försöker säga är att man hör de meningar för att man vill höra dem och för att man vet att man kan höra dem. Hade någon spelat den låten baklänges utan att du vetat vad du skulle lyssna efter är jag helt övertygad om att du inte skulle ha hört ett enda budskap.

Vill bara tillägga att alla sådana beskyllningar på "vanlig" rockmusik kommer från människor som Didi&Björn. Det är inte bara rollspelsvärlden som har sina antagonister som sprider lögner och halvsanningar olika ungdomskulturer. Rockmusiken har i allra högsta grad sina egna Piff&Puff, de har en hel kasse!

Märker att jag börjar bli arg så det bäst och sluta innan jag spårar ut helt. Ilskan är inte riktad mot dig Punger utan alla de Piff&Puffar som finns i världen.


Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hasse on 2001-07-01 13:53.</EM></FONT></P>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Reverse Staiway to heaven

<I>man hör de meningar för att man vill höra dem och för att man vet att man kan höra dem. Hade någon spelat den låten baklänges utan att du vetat vad du skulle lyssna efter är jag helt övertygad om att du inte skulle ha hört ett enda budskap.</I>

Precis som den påstådda baklängesraden "it's fun to smoke marijuana" från Queens 'Another One Bites the Dust' - det låter ungefär "eefnhoo moomaajha".
Har hört den där passagen från 'Stairway to Heaven' också, men där kunde jag öht inte höra vad det skulle vara...

--
Åke
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Det är sant...

...eller iaf kanske. Förmodligen så vill man höra att det låter som så i låten. (Vi snackar fortfarande Stairwaw...) Men egentligen så är nog bara inbillning. Som du säger: "Man skulle inte ha hört det om ingen hade sagt det till en." Undrar vem som "hörde" det först? Men å andra sidan så kan man ju inte vara helt (100%) säker på att det inte var meningen. Kul eller enbart ledsamt patetiskt, det är upp till var och en att avgöra.

*Gillar inte heller alla dessa Piff&Puffar som spriger runt där ute*

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Reverse Staiway to heaven

"Vi försökte få med ett sådant där skojigt baklängesmeddelande på den här biten (Smoke on the Water, min anmärknig) men vad vi än sjöng lät det som 'Hemglass'."
Från baksidan av Lars Vegas' Trios första CD.

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Ja Ramble on är en riktigt bra låt. Då det kommer till Tolkien inspirerade musiker har man ju också den svenska gruppen Hansson&Carlsson, den sistnämde Janne "Loffe" Carlsson.

"When the DM laughs it is already to late"
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Det är sant...

Undrar vem som "hörde" det först?

Vad gäller stairway och andra låtar som nämnts i andra inlägg så skall det vara en fanatisk amerikansk präst. Att han hörde beror på att han VILL höra det och tolkar in olika satanistiska och drogglorifierande budskap i olika rocklåtar.

"Men å andra sidan så kan man ju inte vara helt (100%) säker på att det inte var meningen"

Vad gäller Led Zeppelin så kan du vara 110% säker på att det INTE var meningen.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Anti-Rock

Lite ledsamt att man inte kan låta folk tycka som dom vill. Att man gillar rock betyder ju inte att man är satanisk eller drogberoende, eller har jag missat nått? Måste ha varit roligt att lyssna på låtar baklänges och försöka få till olika meningar som har (enligt han) "fel" budskap.

"Ohh, it's my sweet satan" --> Ja det är riktigt likt./images/icons/wink.gif

*Vet inte riktigt vad jag ska tro längre*

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Anti-Rock

"Lite ledsamt att man inte kan låta folk tycka som dom vill. Att man gillar rock betyder ju inte att man är satanisk eller drogberoende, eller har jag missat nått?"

Nä du har inte missat något, det är just det som stör mig, att del människor får för sig att bara för att man lyssnar på viss musik eller klär sig på ett visst sätt så är man om inte satanist iaf drogberoende eller kriminell.

""Ohh, it's my sweet satan" --> Ja det är riktigt likt"

Jag har har aldrig sagt att man inte kan höra det budskapet dock beror det bara på slumpen och har inget med satanism att göra.

"*Vet inte riktigt vad jag ska tro längre*"

Du får tro vad du vill så länge du inte tror det var med vilje. ;-)


Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 
Top