Nekromanti Stadskampanjen - Ett jävla meck!

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Draugen said:
Nåväl krank, du verkar vara väldigt bekväm med att spelleda i städer och ser inget problem med dem, mer möjligheter, korrekt?

Vad är det som gör storstaden till en lättare miljö att placera dina kampanjer i än låt säga en nybyggarfront där allt är litet och det är enkelt att faktiskt hålla reda på saker och som både spelledare och spelare får man en känsla av nära kontakt med folket som lever där.

Ge mig dina bästa verktyg! :gremsmile:
- En nybyggarfront har färre tänkbara områden. Jag vill ha universitet, rockarenor, och framför allt olika delar av staden som har olika "känsla". Jag gillar att ha en slum, ett glänsande affärsdistrikt, mil på mil av suburbia... Det gör att man kan variera både äventyr och plots utan att egentligen kräva några jättestora transportsträckor.
- En storstad har fler fraktioner i sig; man kan börja sitt spel på liten area (ett kvarter, med dess viktiga typer) och sedan öka i scope genom att blanda in utomstående personer och organisationer - utan att behöva joxa med andra städer eller länder. Man kan få lika bra koll på folket i ett kvarter (eller i en byggnad) som man har med folket i ett nybyggarsamhälle.

Helt enkelt; en stad är som ett land, fast mer kompakt. I en stad har man olika kulturer som möts och tvingas samman och har konflikter, skarpa klasskillnader och goda möjligheter att variera motstånd och allierade samtidigt som man knyter en kärna av bekanta ansikten kring rollpersonerna. Alla fördelarna med nybyggarsamhället men inga av nackdelarna =)
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,407
Location
Maastricht
Nässe said:
Låter det som ett bra svar på ditt problem?
I princip, ja.

Jag tror det är jag själv som förstorar staden till något större och mer komplext än vad den nödvändigtvis behöver vara.
Ska ge mig på att leda en stadskampanj snart igen tror jag bestämt!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Draugen said:
Nässe said:
Låter det som ett bra svar på ditt problem?
I princip, ja.

Jag tror det är jag själv som förstorar staden till något större och mer komplext än vad den nödvändigtvis behöver vara.
Ska ge mig på att leda en stadskampanj snart igen tror jag bestämt!
Du får lov att vara lite filosofisk då... =) Nässe sätter pricken över i.
Tja, staden är ju såsom alla nejder och trakter som spelvärlden i sig, i mindre skala. Spelvärlden är stor och komplex men man kan ju inte vara överallt samtidigt och det är ju trots allt bara de saker som står i relation med rollpersonerna för stunden som är det väsentliga. Är de ute i vildmarken så behöver vi inte bry oss om vad som händer på andra sidan bergen om inte detta kommer att påverka rollpersonerna.

Detsamma gäller för staden. Det som inte kommer att relatera till eller konfrontera rollpersonerna är oväsentligt. Med andra ord så behöver du bara bry dig om det som rör dem och ingenting annat. Om det finns ett värdshus med ett opiumhak på andra sidan staden så finns det ingen anledning att bry sig om det om inte rollpersonerna har något med det att göra. En sak i sänder med andra ord.

Nu är detta ett jävligt platt och avskalat sätt att tänka, men egentligen är det ju så det fungerar. Har rollpersonerna med det att göra så är det en del av spelet, om inte så finns det ingen mening med att tänka på det. En stad är inte mer komplex än vildmarken. I vildmarken bryr vi oss bara om platsen och varelserna som rollpersonerna kommer att möta, detsamma gäller med staden. Och var plats har sina monster och problem. I dungeonen är det kobolderna, fällorna och guldet vi ögnar, i staden är det kanske istället mordet på en rådhusman, de som vill behålla mördaren dold och belöningen för lösningen som är grejen.

Med andra ord är Nässes inlägg otroligt väsentligt. Keep it simple - en sak i taget.
 
Top