Staden

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Beskrivningen blir väl just generell: "Ni lämnar smidesområdet för slaktområdet. Ljudet av klankande städ ersätts av doften av blod i luften. Från öppna smedjor går ni till djurinhägnader och slakterier."

Att beskriva de olika planen och universum har ju gjorts i diverse böcker så man kan kolla hur andra har gjort. Man ser ju inte allt i ett oändligt plan.

När man behöver en detaljkarta har man några generiska redo att använda för gatunät. (Detta användes i första Lankhmar, de hade en del specifik geografi, men sen hade de stora vita rutor där man ploppade i en av en bunt generiska kvarter).

Regelmekanik för att beskriva har jag inte sett, men för hur man rör sig i exempelvis de där planen så finns det i CD&D, AD&D (Manual of the Planes, Planescape, specifika guider till Eter och Astralplanet, spelljamming i universum), D&D3 (Manual of the Planes, specifika böcker för invånare), D&D 4 (Inte så bra koll men det ska finnas för Astralplanet och Interdimensionella rollpersoner), D&D 5 (I DMG), Mage the Ascension (grundboken), Werewolf the Apocalypse (grundboken), Marvel Super Heroes (Magiboxen).
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
För tillfället (sen ett par timmar tillbaka) tittar jag i boken Magical Industrial Revolution


Det är DnD5. Det utspelas i fantasystaden Endon (baserat på London), eller om man inte tycker om London så Nu Yark Citee.
Det utspelas någon gång mellan slutet av 1700-talet och början på 1900-talet - genom hela den industriella revolutionen, fast med magi.
Det är pre-pocalypse, i spelet går man alltså mot undergången.
Under spelets gång dyker det upp fler och fler uppfinningar (som det gjorde under 1800-talet) och dessa kommer förr eller senare bli vår undergång.
När andra kampanjer är statiska, de beskriver i princip en ögonblicksbild av världen vid ett specifikt datum, så är detta en dynamisk värld. Den beskriver istället hur fler och fler magiska uppfinningar tillkommer för varje år som går, hur utvecklingen accelererar och till slut är bortom all kontroll och världen går under.
Det är som mörk steampunk.
Jag har bara hunnit ett par sidor in, men är redan helsåld (brasklapp: det kan ändra sig när jag är färdig med boken).
 
Top