Staden

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vad finns det för spel/böcker/filmer där settingen är en jättestad?
(det här är INTE en ren rollspelstråd)
Alltså en stad som är så stor att rollpersonerna föds, lever och dör utan att ens komma i närheten av stadsmurarna.

Det jag kommer på:

Rollspelet Staden, ett projekt som utvecklades här på rollspel.nu.
Finns det några filer man kan tanka ner från det projektet.
Det enda jag minns är att Arvidos @Sodivra var inblandad.

Rollspelet Noir, som utspelas i staden Sandukar.

Kampanjsettingen Ravnica till DnD5.

Boken Fängelsestaden av Sam J. Lundwall. Av vad jag vet var det en inspirationskälla till rollspelet Staden.

Filmen Dark City.

Vad finns det mer?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,551
Location
Rissne
Jag skulle säga att Rotsystem åtminstone kan spelas så – de flesta som bor i arkologin Stad Ett har aldrig sett deras utsida och det finns egentligen ingen anledning att hålla på och joxa med äventyr "ute i det gröna".

Evolutionens Barn utspelar sig också i en närmast oändligt stor stad, där det inte ens finns en kanonisk utsida.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,719
Thieves world så är väll hela settingen förlagd till staden sanctuary
Som eventuellt är en ganska pyttigt stad jämfört med hur det ofta är i "staden är settingen"-settingar. Den verkar ha fluktuerat lite i storlek mellan olika berättelser, men som den ser ut i den gamla rollspelsboxen tar man sig genom hela stan på en stilla lunchpromenad.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,719
Norska Itras By är en till stad som eventuellt inte är så himla stor, men som i princip är en frikopplad setting (för verkligheten typ börjar lösa upp sig i dimmar i utkanten av staden om jag minns rätt, @terje titta in och rätta mig annars).
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Rollspelet Staden, ett projekt som utvecklades här på rollspel.nu.
Finns det några filer man kan tanka ner från det projektet.
Det enda jag minns är att Arvidos @Sodivra var inblandad.
Staden koncipierades av den gamle forumsmedlemmen Storuggla, och förutom @Sodivra var även forumiter som bland annat Feliath och Quan'talis aktivt involverade i att utveckla konceptet.

Jag vet inte om det finns några filer men projektet har ju ett helt arkiverat forum här på rollspel.nu, så det kan man ju gräva igenom i jakt på info. Kontaktar man @Sodivra kan man säkert få filerna till Berättelser från Staden, som var den enda Staden-relaterade produkt som faktiskt såg dagens ljus.

Edit: Här hittar man ursprungstråden.
 
Last edited:

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Med lite god vilja kan både Paranoia och Judge Dredd utspelas i en enda stad.

Något liknande filmen Mortal Engines utspelas i en stad.
Jag har för mig att det även finns något rollspel som har med gigantiska städer som förflyttar sig över jordens yta. Vet någon vad jag tänker på?

Sedan är det frågan om hur långt man kan dra konceptet "stad" utan att det börjar bli löjligt.
Filmen Tuman Show utspelas ju inom ett väldigt begränsat utrymme.
Samma sak med filmen Matrix.
Filmen Sowpiercer utspelas på ett tåg som aldrig stannar.
Generationsrymdskepp skulle även kunna inkluderas.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Vad finns det för spel/böcker/filmer där settingen är en jättestad?
(det här är INTE en ren rollspelstråd)
Alltså en stad som är så stor att rollpersonerna föds, lever och dör utan att ens komma i närheten av stadsmurarna.

Det jag kommer på:

Rollspelet Staden, ett projekt som utvecklades här på rollspel.nu.
Finns det några filer man kan tanka ner från det projektet.
Det enda jag minns är att Arvidos @Sodivra var inblandad.

Rollspelet Noir, som utspelas i staden Sandukar.

Kampanjsettingen Ravnica till DnD5.

Boken Fängelsestaden av Sam J. Lundwall. Av vad jag vet var det en inspirationskälla till rollspelet Staden.

Filmen Dark City.

Vad finns det mer?
En blir ju lite nyfiken på bakgrunden till frågan.
 

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
264
Vet inte riktigt om det räknas, men Metro 2033 (och uppföljare antar jag) utspelar sig enbart i ett post-apokalyptiskt Moskva och mestadels i dess tunnelbanesystem.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
En blir ju lite nyfiken på bakgrunden till frågan.
Ja, du... varför startar man trådar överhuvudtaget på rollspel.nu? :)

1. Ibland är man lat frågar här istället för att googla.

2. Svaren här brukar vara betydligt bättre än vad man får av en google-sökning.

3. Jag diskuterade stadskampanjvärlden Ravnica med @entomophobiac i vrållådan och blev nyfiken på vilka andra "städer" det finns som Liknar Ravnica.

4. Följdfrågan: eftersom jag är en tradspelare är jag van vid klassiska stadskampanjer som Greyhawk och Waterdeep, där det finns detaljerade kartor nästan ner till hus-nivå. Ravnica fungerar inte så. Där beskrivs istället bara ett par stadsdelar (underförstått att rollpersonerna knappast kommer att lämna de stadsdelarna under sin livstid). Dessutom beskrivs stadsdelarna bara svepande - det är inte meningen att det ska finnas detaljerade kartor över Ravnica.
Den egentliga frågan är alltså: vad finns det för tekniker att beskriva en plats som är så stor att det inte finns någon karta över området?

Det här gäller givetvis inte bara stora städer.
Jag kan tänka mig eterplanet, astralplanet, himlen, helvetet, universum och andra platser som beskrivs som oändliga. Hur beskriver man dem? Vad finns det för regelmekanik?
 
Top